mai 05, 2024, 08:48:28 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Justere tenningen med tenningslampe  (Lest 21129 ganger)
Rakel
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Bergen


Vis profil

« på: mars 21, 2009, 08:05:40 am »

Min første post her!  Kysser

Fikk tips fra noen kammerater om at dette er stedet for Boble-entusiaster, så da håper jeg at noen her kan hjelpe meg med mine problemer!

Akkurat nå sliter jeg med feiltenning. Jeg har kjøpt meg en tenningslampe, men vet ikke hvordan jeg skal få stilt tenningen vd hjelp av den. Er så mye å passe på, fortenning, TDC etc.

Har Haynesboken, men det står ikke der fremgangsmåten for å bruke en lampe.

Jeg har en 1300 fra 1970 AF-motor.

Er det noen som kan gi meg en detalsjert instruksjon til å stille tenningen med lampe? Skal det være kald motor, skal slange til vakumklokken av, hvilket av hakkene på reimhjulet skal jeg bruke?

Før har jeg opplevd at bilen trekker dårlig når jeg justerer etter Bug-me, filmene, men hvis jeg vrir fordeler til dit jeg synes turtallet er på maks, så trekker bilen best, men den har vanskeligere for å starte, og smeller av og til i eksosen
Loggført
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #1 på: mars 21, 2009, 14:36:53 pm »

 Vel først skal du la motoren bli gjennom varm!
så se etter om rpm din ligger mellom 800 til 950
så ta av vacum slangen på fordeleren og plugg den med noe så den er tett!
og så ta lampa og justere punktet så det stemmer med mittdelen i blokka!
hvilket punkt du skal bruke er forsjellig på års modell på motoren din.men har er ett bilde av merkene
som kan være på reimhjulet ditt.noen har bare ett og noen har flere!


* air-cooled-vw-crankshaft-pulley-timing-marks.jpg (9.15 KB, 275x174 - vist 1787 ganger.)
« Siste redigering: mars 21, 2009, 14:39:27 pm av tezer » Loggført

Vw 1302
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #2 på: mars 21, 2009, 14:38:48 pm »

Her er dem forsjellige tinningspunkta gjennom åra!

Type I Engine Code Letter Ignition Timing TDC
Aug. '60-July '65 D 10 degrees before
Aug. '65-July '65 F 7.5 degrees before
Aug. '66-July '69 H 7.5 degrees before
Aug. '69-July '70 B 0 degrees TDC
From Aug. '70 AE 5 degrees after*
From Aug. '71 AK 5 degrees after
From Oct. '72 AH 5 degrees after
From March '73 AM 5 degrees after
* (From April '73: 7.5 degrees; checked with vacuum hose off)
Type II Engine Code Letter Ignition Timing TDC
June '60-Dec. '62 D 10 degrees before
Jan. '63-July '65 G 10 degrees before
Aug. '65-July '67 H 7.5 degrees before
Aug. '67-July '70 B 0 degrees before
From Aug. '70 AE 5 degrees after
From Aug. '71 CB 5 degrees after*
From Aug. '72 CD 5 degrees after**
From Nov '73 AW 5 degrees after***
* (from Aug. '72: 10 degrees after)
** (autostick check: 900-1000rpm)
*** (automatic trans: 5 degrees after)
Type III Engine Code Letter Ignition Timing TDC
Through July '64 K 10 degrees before
Through July '65 R 10 degrees before
Aug.'65-July '67 T 7.5 degrees before
From Aug. '67 U 5 degrees before
From Aug. '71 X 5 degrees before
Loggført

Vw 1302
Rakel
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #3 på: mars 21, 2009, 15:20:23 pm »

Er det veldig viktig med turtallet Har liksom ikke noe å måle det med!
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #4 på: mars 21, 2009, 22:09:34 pm »

Du kan jo evt. handla ein billig turtellar på biltema og koble til! Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: mars 22, 2009, 00:33:38 am »

Du kan jo evt. handla ein billig turtellar på biltema og koble til! Glad
Ai, dette har jeg lurt på. Hva må jeg handle på biltema, Tistlo?
Loggført

1957 Type 2
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: mars 22, 2009, 01:06:44 am »

Den største av desse: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=77496 Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #7 på: mars 22, 2009, 01:27:48 am »

Om man ikke har sån moderne 12v greier da? Øyerulling
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #8 på: mars 22, 2009, 10:26:11 am »

Du kan jo evt. handla ein billig turtellar på biltema og koble til! Glad

det er mye bedere å kjøpe en tenningslampe med turteller, mye enklere..........................når en justerer tenning
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #9 på: mars 22, 2009, 10:28:22 am »

Om man ikke har sån moderne 12v greier da? Øyerulling

på 6v kan man jo bare ha et løst 12 volts batteri og koble tenningslampen til
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #10 på: mars 22, 2009, 13:11:19 pm »

Mange pleier å gi boblene litt mer fortenning enn oppgitt for å få en kvikkere motor. Jeg har kjørt på 5 - 10 grader ekstra. Bare husk at merket på reimhjulet ikke er 0, ihvertfall ikke på 30 hester'n.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #11 på: mars 23, 2009, 20:14:39 pm »

Jeg har lært å justere tenningen med en prøvelampe jeg... Gliser


Er dette ikke godt nok, og grunnlag for å bli jagd ut av forumet? Hæ Gliser
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #12 på: mars 23, 2009, 20:50:00 pm »

Det fungerer nok helt fint.  Glad
Loggført
Rakel
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #13 på: mars 24, 2009, 17:57:56 pm »

Å, prøvelampe... Det kan jeg få laget meg (lednig med pære på), men kan noen beskrive fremgangsmåten for å justere med prøvelampe?

Skal motoren være varm, og koble fra vakumslange som ved justering basert på tenningslampe? Skal tenningen justeres ved samme rpm også?
Loggført
frodeah
Medlem
***
Innlegg: 158
Bosted: Krokstadelva, Buskerud



Vis profil WWW
« Svar #14 på: mars 24, 2009, 19:55:16 pm »

Har ikke prøvd dette selv, men søkte på nettet etter justering med tenningslampe av ren nyskjerrighet. Kom over en oppskrift, men den sier ikke noe om rpm eller varm/kald motor.

1. Bla opp i verkstedhåndbok og finn ut hva statisk tennings skal være.
2. Sett veiva i den posisjonen du fikk oppgitt i punkt 1.
3. Løsne skruen som holder fordeleren slik at du kan vri den rundt.
4. Finn fram prøvelampe og sett den på stiftene og vri fordeleren til prøvelampa lyser.
5. Akuratt der den tenner lyset, vil coilen indusere høyspenning. strm skruen når du har funnet punktet der prøvelampa lyser.
6. Sett på tenningslampe og kontroler at tenninga blir justert av sentrifugalregulator og vakumregulator etter turtall og belastning i henhold til verkstedhåndbok.
Loggført

Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #15 på: mars 24, 2009, 20:08:02 pm »

Har ikke prøvd dette selv, men søkte på nettet etter justering med tenningslampe av ren nyskjerrighet. Kom over en oppskrift, men den sier ikke noe om rpm eller varm/kald motor.

1. Bla opp i verkstedhåndbok og finn ut hva statisk tennings skal være.
2. Sett veiva i den posisjonen du fikk oppgitt i punkt 1.
3. Løsne skruen som holder fordeleren slik at du kan vri den rundt.
4. Finn fram prøvelampe og sett den på stiftene og vri fordeleren til prøvelampa lyser.
5. Akuratt der den tenner lyset, vil coilen indusere høyspenning. strm skruen når du har funnet punktet der prøvelampa lyser.
6. Sett på tenningslampe og kontroler at tenninga blir justert av sentrifugalregulator og vakumregulator etter turtall og belastning i henhold til verkstedhåndbok.


Jeg gjør det slik...  Glad
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #16 på: august 20, 2015, 10:36:56 am »

gammel tråd - nøkker den likevel opp.

Holder på med lørja mi og lurer på et par ting .

Det nevnes at man skal sette statisk tenning. Finner ikke noe slikt beskrevet i Haynes manualen. Kan noen utdype det ? 
Har kun prøvelampe tilgjengelig akkurat nå. Derfor ønsker jeg å bruke den metoden for å få motoren opp å gå. Nå tenner den men går ikke på tomgang. (har kun vridd fordeler på gefülen) 

All avklaring er god avklaring Osteaktig
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
BrorHund
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #17 på: august 20, 2015, 11:02:21 am »

Jeg er ikke ekspert på dette, men tomgangsproblemer har for meg tidligere vært forgasserjustering. Tenningstidpunkt fører til mer hoste og ugjevnhet fremfor å ikke gå på tomgang i det hele tatt.. Og så fungerer faktisk rotasjon av fordeleren på gefühlen overraskende bra frem til man skal stille på nøyaktige grader.
Loggført

1957 Karmann Ghia Lowlight
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #18 på: august 20, 2015, 13:00:57 pm »

sakset noe jeg fant på et Landrover forum av bruker Odd_flock :

Sitat
Det er TO prosedyrer ute å går her: En med stillestående motor, og en med motoren i gang. På fagspråket heter det statisk og dynamisk tenningsjustering. I tillegg kan prøvelampa kobles på to måter som igjen påvirker avlesingen.

Ved den statiske så er motoren altså stillestående.
Denne metoden virker ikke på elektroniske fordelere/innsatser.!
For å få det riktig er det viktig at ting dreies i riktig rettning..!

Veiva dreies til tenningsmerket står på riktig punkt.
Koble på prøvelampa og sett på tenningen.
Vri fordeleren mot dreierettningen til prøvelampa gir utslag.
Har du har koblet i paralell med stiften vil lampa begynne å lyse.
Har du koplet i serie med stiften vil lampa slukke.
Skru fast fordeleren.
Du har nå et rimelig nøyaktig tenningstidspungt.

Med gammel slarkete Lucas fordeler så kan du droppe resten og ta en kopp kaffe nå... (som sagt sakset fra LR forum Glad)


Har du en ny eller bra fordeler kan du prøve deg på dynamisk justering.

Koble fra vakuum.
Koble til tenningslampa (en sånn pistol som blinker) Pass på å få pilen på klemma med pilen mot pluggen!
Om du bruker pluggledningen på syl 1 eller 4 spiller ingen rolle, men 2 og 3 gir 180grader feil.
Hold tomgangen på ca riktige, lave turtall.
Juster tenningstidspunktet.
Gjenta hvis turtallet stiger. Det er viktig at du oppnår riktig tenningstidspungt på riktig turtall!
Koble på vakuumet igjen. Motoren vil antagelig forandre litt turtall så det må muligsens justeres litt igjen.


(Som sagt: Statisk justering gir som oftest bedre nøyaktighet enn dynamisk på en så grov moter som en gammel LR motor er, så det er skjelden bryet verdt å finne fram tenningslampa. Men har du elektroninsk tenning så kan det være litt å hente på det. Bensinforbruk og trekkvillighet har direkte sammenheng med riktig tenning. )
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #19 på: august 20, 2015, 13:19:05 pm »

og en video som viser det i all enkelthet :





- da er det tid for å prøve  Glad
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!