mai 04, 2024, 22:16:12 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Erfaringer med motorolje  (Lest 14774 ganger)
Bjørn Hjellestad
Medlem
***
Innlegg: 221
Bosted: Bergen


member of slow children & Niceprice Racing


Vis profil
« Svar #30 på: mars 30, 2008, 14:04:40 pm »

Eg har 3flekkar Glad
Ein under motoren (35cm dim.)
Ein under venstre aksling (20cm dim.)
Ein under Rammehode/Hovedsylindar (25cm dim.)

Oljetyper er ukjent men motor og girolje er i vert fall castrol

Om det går an å rekna ut kor mangen kr detta har kosta tvilar eg på Osteaktig Rekker tunge

Tror ikke jeg har vært flink nok til å forklare hva jeg lurer på...

Prøver å finne ut om det er mindre lekkasjer ved å bruke olje beregnet for classic cars, slik som ekspertene sier.

Hvor mye kr i olje som ligger på garasjegulvet er vel ikke interessant.  Rekker tunge
Loggført

FosenXpressen
Seniormedlem
****
Innlegg: 343
Bosted: Leksvik, Fosen


TOTO


Vis profil WWW
« Svar #31 på: mars 30, 2008, 17:21:41 pm »

Jeg bruker AGIP RACING 10W-60 på min 1915cc

www.agip-olje.no

www.vsmotor.no bruker også denne oljen  Blunker


TOTO!!
Loggført

Fahrtknockerz Aircoolerz
   Member#1 & Founder
     "We break wind"
It`s not the fahrt that kills,
        it`s the smell
Bjørn Hjellestad
Medlem
***
Innlegg: 221
Bosted: Bergen


member of slow children & Niceprice Racing


Vis profil
« Svar #32 på: mars 30, 2008, 19:12:36 pm »

Jeg bruker AGIP RACING 10W-60 på min 1915cc

www.agip-olje.no

www.vsmotor.no bruker også denne oljen  Blunker


TOTO!!

Oljelekkasjer med denne oljen?

Jeg har syntetisk på min 1915, lekker som en sil!
Loggført

Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #33 på: mars 30, 2008, 19:24:02 pm »

Det er nå også litt slik at når motoren har begynt å lekke som en sil (uansett årsak) så er det vel tvilsomt om det hjelper stort med bare å bytte til en litt tykkere oljetype...Det kan jo være greit å "pakke" om og/eller overhale...

Nå er det mange av dere som er ute å teller oljeflekker nå da?

Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #34 på: mars 30, 2008, 20:50:48 pm »

.
« Siste redigering: februar 02, 2011, 10:38:51 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #35 på: mars 30, 2008, 20:53:53 pm »

En ting er sikkert - en motor som har gått i alle år på mineralolje, kan godt finne på å begynne å lekke litt hvis den plutselig får syntetisk istedet. Gamle pakninger som er tette med avleiringer som løses opp...

Å stoppe oljelekkasjer med en tykkere olje er nok mest en nødløsning, ihvertfall hvis olja er tykkere enn det det motoren egentlig skal ha.
Loggført
Bjørn Hjellestad
Medlem
***
Innlegg: 221
Bosted: Bergen


member of slow children & Niceprice Racing


Vis profil
« Svar #36 på: mars 30, 2008, 21:19:12 pm »

Ifølge classic car olje anbefalerene er det slik at gamle biler har ikke moderne oljetetninger, kjip olje vil renne ut uansett, mye kork og papir på VW. Ikke akkurat nitril!

Kan ikke se at noen har gjort noe point av å helle på tykk olje for å unngå lekkasjer, her er det snakk om kvalitetsolje som er påstått beregnet til formålet.

Har det noe for seg å kjøpe motorolje for classic cars?

1915 motoren som jeg har er kjørt 12000 km med kun syntetisk og lekker som en sil, vil ikke akkurat påstå at VWpakninger er beregnet for syntetisk olje. Sikkert viskositets stabil denne oljen, men trekker igjennon det meste!
Loggført

Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #37 på: mars 30, 2008, 21:25:49 pm »

20-50 vs. kulde.   Hvordan vil det gå?

20-50 er finfint for motoren din om sommeren, men ville ikke brukt det om vinteren, ihvertfall ikke når det er skikkelig kaldt. Den blir for tykk i mange minusgrader.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #38 på: mars 31, 2008, 09:23:56 am »

Hva ville man ha brukt om vinteren?
Loggført

HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #39 på: mars 31, 2008, 09:47:33 am »

Hva ville man ha brukt om vinteren?

10-40
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #40 på: mars 31, 2008, 10:40:18 am »

Olje er som religion.... vanskelig å diskutere.

10-40 Kendall
20-50 Kendall
SAE 50 Kendall
10-60 Miller syntet

Ikke en eneste flekk.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Odd Erik (odder)
Folkevognklubben
Medlem
*****
Innlegg: 186
Bosted: Fredrikstad



Vis profil WWW
« Svar #41 på: mars 31, 2008, 10:48:56 am »

Har stort sett brukt Biltema olje (Mineral) og det er ingen flekker... på bakken ihvertfall Glad
Loggført

"Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark, professionals built the Titanic."

laksen
Medlem
***
Innlegg: 101
Bosted: Sør-Odal


Vis profil

« Svar #42 på: mars 31, 2008, 11:08:39 am »

Hva ville man ha brukt om vinteren?

Er det virkelig noen som bruker bobla på vinteren her? Osteaktig
Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #43 på: mars 31, 2008, 11:09:54 am »

Fine vinterbiler de.
Loggført

Odd Erik (odder)
Folkevognklubben
Medlem
*****
Innlegg: 186
Bosted: Fredrikstad



Vis profil WWW
« Svar #44 på: mars 31, 2008, 11:55:32 am »

Hva ville man ha brukt om vinteren?

Er det virkelig noen som bruker bobla på vinteren her? Osteaktig

De 4 siste årene har min vært helårsbil, så det er fullt mulig  Rekker tunge
Loggført

"Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark, professionals built the Titanic."

1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #45 på: april 01, 2008, 17:17:22 pm »

jeg bruker penzoil 20/50 det er høyt oljetrykk i 15 minus men på vei hjem fra mantorp ifjor hadde jeg ikke oljetrykk en stund passerte karlstad så økte det.Utetemperaturen var da endel lavere.


Og en gammel VW lekker ikke olje den berre markerer revir Osteaktig
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Phantome
Medlem
***
Innlegg: 137
Bosted: Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #46 på: april 01, 2008, 18:43:33 pm »

Bruker en Shell Classic 10W30. Bilen har nå stått på samme sted i ca et halvt år (jeg er i millitære) det er 2-3 flekker på ca 2-3 cm i diameter. Så jeg er svært fornøyd... Rekker tunge
Loggført

<Insert lame ass quote here>
FosenXpressen
Seniormedlem
****
Innlegg: 343
Bosted: Leksvik, Fosen


TOTO


Vis profil WWW
« Svar #47 på: april 01, 2008, 21:13:54 pm »

Tett!!!



Jeg bruker AGIP RACING 10W-60 på min 1915cc

www.agip-olje.no

www.vsmotor.no bruker også denne oljen  Blunker


TOTO!!

Oljelekkasjer med denne oljen?

Jeg har syntetisk på min 1915, lekker som en sil!
Loggført

Fahrtknockerz Aircoolerz
   Member#1 & Founder
     "We break wind"
It`s not the fahrt that kills,
        it`s the smell
laksen
Medlem
***
Innlegg: 101
Bosted: Sør-Odal


Vis profil

« Svar #48 på: april 02, 2008, 01:01:48 am »

Eneste konklusjonen jeg kommer til er at alt som er av luftkjølt lekker som ei sil og olja bør byttes så ofte at selv ikke frityrolje har tid til å gjøre noen skade Osteaktig
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #49 på: april 02, 2008, 04:18:23 am »

Den som tror at synetisk olje er ustabil på viskositet tar feil.

Mitt råd er bruk mineral helt til at du har satt deg inn i dette.

Et råd til på tampen, lekker motoren din så er den utett... fiks den, eller legg en papp plate under den når du parkerer.

En VW motor kan ikke sammenlignes med hva som helst gammelt "veteran" skrammel, den holder tett med single grade 25 og den.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #50 på: april 02, 2008, 08:59:44 am »

Olje er som maling, det er en Base olje pluss masse additiver for å få den slik du vil ha den, Og selvom Felleskjøpet og Biltema har olje fra Statoil så betyr ikke det at det er samme olja.

Så først og fremst, IKKE BLAND forskjellige oljetyper, da vil du høyst sannsynlig få mere svetting, evt lekkasjer og ånding som følge av at olja "skummer", er du nødt til å etterfylle med en annen olje enn den du har fra før, bytt olje så fort som mulig og ha litt ekstra i bakhånd for å etterfylle.

Er du redd for motoren din Bytt olje 1 gang i året, fin fint å bytte rett før sesongen, Da blir du kvitt evt kondens(vann) som har samlet seg i bunnen av blokka.

Lekker motoren vil den lekke uansett, den er som JHU sier UTETT!!! Om du parkerer bilen gjennom vinteren og den lekker så vil den lekke mer med en olje med lavere viskositet ved kaldt vær enn en med høy viskositet ved kaldt vær helt logisk. Når du er ute og kjører og olja er varm, vil det være helt annerledes, da har nesten alle oljer samme viskositet, siden den da skal være lett flytende for å fungere, og dermed vil alle oljer lekke.

Såkalte "Classic" oljer kan være tilført ett additiv som skal tette motoren der det eventuelt lekker litt, det blir noe alla det som står i hylla på Torshov og lover deg å tette små olje lekkasjer fra motoren din "Bar's Leak" ol. Dette er olje additiver som de som selger olje kan be om å få tilsatt olja si der den lages. En løsning for dem som ikke vil tette motoren sin på normal måte.... Er disse "Classic" oljene tilført noe sånt ja da kan det være at de holder motoren din mer tett... Ikke veit jeg og jeg kommer ikke til å finne ut av det for jeg skal ikke prøve.

Hvilken type olje som man bør bruke er det rett og slett ingen fasit på, nesten alle kan fortelle deg at denne har jeg brukt lenge og den virker bra. Nesten alle oljer virker som den skal, nemlig smøre og kjøle motoren din, olje kan gjøre en masse annet rart også, men det er litt mye å sette seg inn i.

Og det med Tetningene i motorene er vel stor sett tull, du skal være passe orginalfrik for å overhale motoren din med NOS pakninger fra 50-60tallet... Nye pakninger tåler nok stort sett all ny olje også, kan vel være at Kork pakningene blir spist opp etterhvert men da kan man jo bytte dem for en 50 lapp eller noe.. Kan dessuten være lurt å ikke kjøpe det absolutt billigste pakningssettet hvis du skal overhale motoren din.

Da jeg bytter ofte og kjører lite dvs under 10000km i året så holder jeg meg til Felleskjøpets Mineral oljer, dvs 10w-40http://www.ecoonline.no/documents/msds/571331.pdf eller 15w-40 http://www.ecoonline.com/ecosuite/applic/shoplink/shoplink.php?msdsCid=1001468&msdsIntL=571338&viewForm=html
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Bjørn Hjellestad
Medlem
***
Innlegg: 221
Bosted: Bergen


member of slow children & Niceprice Racing


Vis profil
« Svar #51 på: april 04, 2008, 00:36:03 am »

2 gode innlegg her, takk!

Kan konkludere med at kr som evt hadde gått til castrol classic kan brukes på gode pakningssett istedenfor, hvilke pakningssett er gode? Hvilke er ikke?
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #52 på: februar 13, 2013, 00:55:19 am »

Snublet over dette her:
http://www.cadillacclub.se/service/olja.html
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!