mai 05, 2024, 07:26:12 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 3 4 [5]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kondensator kødd ..og da som verre e  (Lest 34274 ganger)
maxi
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Asker


Vis profil

« Svar #120 på: mai 31, 2011, 13:56:21 pm »

Feilen er nesten nøtt til og være på primær siden av teningsanlegget.Nesten samme hva du gjør på sekundærsiden skal det ikke ha innvirkning på brent stift.

1. Jord med en startkabel mellom blokk/fordeler og batteri. Kan være dårlig jording når motor beveger seg ved belasning.
2. Legg opp en ledning mellom plus batt. og plus coil.
3. Du er helt sikker på at fordeler står helt riktig, det kan bli for langt mellom rotor og fordeler når det blir vacum opptrekk.
4. Selg bilen til meg for vrakpant fritt levert Asker  Gliser Gliser
« Siste redigering: mai 31, 2011, 14:01:38 pm av maxi » Loggført
HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #121 på: mai 31, 2011, 16:10:16 pm »

Du har sikkert skrevet det, men hadde du sjekket/byttet grønn ledning på kondensatoren? Er det en liten skade på isolasjonen vil det bli kødd når du får overslag. Ellers så må kretsen være sluttet for at det skal gå noe strøm gjennom, for å få det på det rene Blunker
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
maxi
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Asker


Vis profil

« Svar #122 på: mai 31, 2011, 17:02:18 pm »

Har sikker fjernet kondensatoren, hvis det fortsatt er stiftløs tening som beskrevet i tidligere innlegg.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #123 på: mai 31, 2011, 17:20:26 pm »

Takkar for tips! skal måla jordingen med og utan vakumoptrekk og sjå ka som skjer. 

stiftlaus tenning ja. går to kablar ut av fordelaren og til coil. tilsynelatande okå stand på dei.

skal og sjekka jordingen mellom girkasso og sjassis. trurkje den har vert skifta på ei stund nei.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
maxi
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Asker


Vis profil

« Svar #124 på: mai 31, 2011, 18:25:24 pm »

2 kabler en plus og en signal. Da bruker den jording i fordeler.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #125 på: mai 31, 2011, 20:21:13 pm »

Sjekka jordingen på begge fordelarane. 0.2 ohm på båe två. med og utan vakum (ingen endring)
No har eg fått justert el.tenninga rett(stator subba litt i den induktive følaren) og satt på plass att fordelaren.

plukka ut 4 stk KÅLSVARTE pluggar som no er erstatta med nye bosch super duper pluss pluss plugger.
såg at da var brent inni kontaktane på fordelarlokket. kva er eigentlig grunnen til att da skjer? var faktisk brent ørsmå krater på ein av kontaktane. eg skrapa reint.

gjenstår å sjå ka som skjer når eg fyrer igang att. kanskje den virkar, eller kanskje eg trenger 5 sie te med feilsøking i hytt å dynever Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #126 på: juni 01, 2011, 00:35:59 am »

Då kan eg herved dela ut 10 poeng til JFP som einlan plass i tråden nevnte noko om att grunninstillinga på gassaren ikkje alltid stemmer heilt Glad

For no er motoren so godt som friskemeldt Gliser Gliser

Som sagt so fekk eg på nye pluggar og då fyrte bilen med ein gong. strobelampen blinker dønn strøkent og ikkje noko tull med att den slutter å blinka eller noko. kjøyrde den varm og justerte tenninga til 30grader ved ca 3000 utan vakum. so skulle eg prøva å justera tomgangen. da var umulig. berre eg slapp gassen so daua den. men gjekk bra på høge turtal.. det isa i manifolden og gassaren. So eg sløkte den og satt på forvarmingslangen igjen. skulle starta men neidå.....-ikkje lyst. Tok då ut alle pluggane som då var sure. oppdaga att samtlige var aldeles tilsota, som dei gamle.....etter max 15min kjøyring for justering av gassar og tenning. Vaska dei reine og satt inn. då starta bilen med ein gong og eg kjøyrde den varm igjen for å gjera eit nytt forsøk på gassarjusteringa. da var no eg fant feilen. gassaren var jo justert til grunningstilling. 2 ut på bypass og 2.5 ut på control skruo. eg skrudde på bypassen ut og inn.. ingen respons. so prøvde eg litt på blandeskruo då. skrudde den litt ut og då auka turtalet dramatisk. skrudde den endå meir ut til da ikkje auka. sikkert 500omdr i forskjell...... den har altso gått veldig for rikt på grunninstillingen. Eureka tenkte eg, heilt til eg oppdaga att den ikkje var heilt go på tomgang, når eg fekk justert ned turtalet igjen.. den smeller og fiser litt på tomgang og går ujamnt. eg testa med startgass og da virka som da e antydning til falskluft ved venstre topp og manifold Øyerulling jajjaja eg lever fint med litt ustø tomgang ei go stund frammover. so da får halda til neste gong eg får lyst til å skru på denna morroklompen. Eg tok tilslutt ut pluggane og kosta vekk siste dose sot. etterpå nok eit forsøk på finjustering av gassaren. går tolig greit på tomgang so da e godt nok, fur neu.

Da besta av alt er att bilen trekker ufattlig godt i bakkane og drar heilt klart gjennom registeret utan noko antyding til fjusking eller dekelskap*.. -veldig hyggeleg so dei seie i sandefjord. Glad

*får sjå kor lenge da varar.


TAKK te alle som har komt me tips og hjelp å bidrag. da vart vist ei ordning te slutt her og. men eg gjentar *...
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #127 på: juni 01, 2011, 19:06:36 pm »

Flott at du er (på vei) ute av uføret! Takker for 10 poeng, Tistlo, men er ikke sikker på at de er riktig fordelt. Poenget er at det å justere Volume Control Screw regulerer blandingen i tomgangsområdet 0-2500/3000. Main Jet har størst innvirkning fra 2500-4500 rpm, mens Air Correction Jet er i sving fra 3500/4000 rpm og oppover.

Skytingen/smellingen, dårlig effekt og lugging med gassen i bånn har nok ikke så mye med volumkontrollskruen å gjøre(?)





Så, hvis motoren nå går riktig i "hele registeret" må du ha gjort noe annet som er bra! Derfor bør du tildele mesteparten av poengene til deg selv.

Osteaktig.

« Siste redigering: juni 01, 2011, 19:11:45 pm av JFP » Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #128 på: juni 01, 2011, 20:46:54 pm »

Takk for ei fin skissa!

Eg trur smellinga skuldast falskluft. den trekker jo meir falskluft på tomgang enn på turtal og. falskluft har vel evnen til å rota te justeringen på skruene, sånn att dei feks ikkje er so medgjørlige?! Ska på tref imorgo. satsa på han går bra Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #129 på: juni 01, 2011, 23:48:36 pm »

Vedr falsk luft...var en god bekjent av meg (som også er inne på forumet innimellom) som hadde litt tull med sin 76 buss med 2,0 liter type 4 motor her om dagen.

Vi satte på sneglehuset for å synkronisere forgasserne. Var meget stor forskjell fra den ene forgasseren til den andre!

 Det viste seg at ene forgasseren ikke var helt skrudd fast. Vi skrudde den fast og plutselig var problemet borte!
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #130 på: juni 02, 2011, 00:04:38 am »

Kult tips! eg kjøpte eit sånt sniglahus i vår som eg skal ha til å justera dellortoane på ein motor som står i ein krok i kjedlaren......... då kan eg bruka dan til å sjekka forskjellen mellom impulsen og ghiaen då:) begge med 1600 dp. bør vel vera tilnerma lik verdi om ting stemmer?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #131 på: juni 04, 2011, 21:44:10 pm »

Kan melda om sukess Kult tur retur bergen til vårmønstringa torsdag i auspaus pissrign og fukt. ingen problem, tomgangen litt spesiell, som nevnt tidlegare.

igår og idag, bergen-alversund-matre-stordalen-romarheim-modalen-voss mangen mil og eit stort smil. gjekk faktisk fint på tomgang ved enkelte tilfeller(sjølvjusterande gassar vart nevnt) Glad

Etter å ha krusa forbi nesten heile kolonno med bilar opp masfjordtunellen på 4.1km med 8.2% stigning i ca 86.37km/t og fullspikar på resten av e39 i romarheimsdalen og vidare inn til modalen so var da fortsatt fullt mulig å ta på viftehuset, oljepinnen var lunken og alt er berre velstand. meget fornøygd me motoren no. skulle berre fått ei stabil tomgang so hadde alt vå perfekt. Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #132 på: juni 05, 2011, 19:35:53 pm »

 Glad Glad Glad ja det er det eg har sagt før Christer, det bli nok noka stort tå deg ein dag...herleg når alt "begyna å svinge" ja...
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #133 på: juni 07, 2011, 07:12:51 am »

Men det vi alle lurer på til slutt.. Er kondensatoren en kødd?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #134 på: juni 07, 2011, 18:19:52 pm »

tja Mikkel, eg har jo ikkje gjort so veldig mykje anna enn ein go del feilsøking. har begynt å svinga ja men kunne endå ha svinga meir Glad

formula: Ja da har du nok rett i, men den største kødden her er gamle Ola Solex.. han skulle hatt juling for sin oppførsel.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #135 på: august 11, 2011, 00:02:34 am »

Følte denne ustabiliteten mellom 3 og 4 sylindere på kald motor kunne virke som overslag el. dårlige tennkabler.
Har du kjøpt et sett skikkelige kabler og gått over plugger og sjekket klaring og renset bort sot?


Først. Kjører du el.-tenning? Da håper jeg også at du har stroboskop til å justere inn tenninga riktig etter montéring.
Et musst!

Stapp en tomflaske under motorlokket hvis du kjører 1600DP uten ekstra lufting i motorlokket som flere her skriver.


Ang. formotstand: Erfaring med både Pertronix og kina-skrammel u. formotstand. Fungert ypperlig (rød på pluss og vice versa for svart)

Litt fostråelse for hva som skjer her:
Årsaken til at en trenger en såkalt "ballast resistor" er fordi at motstanden over primærspolen i coilen kan være noe lav alt ettersom type coil en kjører med. Lavere motstand = Mer strøm ved gitt spenning (Ohms lov)

Siden all strøm går igjennom tenningsmodulen din for å energisere og bygge opp et magnetfelt i primærspolen, så vil modulen bli varmere jo mer strøm som går igjennom: P (Effekt) = U * I. Derfor må denne NOEN GANGER, avhengig av primærspolens resistans begrenses med en resistor for å være på den "sikre siden".
« Siste redigering: august 11, 2011, 00:05:18 am av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #136 på: august 11, 2011, 00:23:06 am »

Takk for svar, lenge sidan forrige no Gliser Gliser

Vist du leser gjennom heile tråden, og spesielt slutten so ser du at ting har ordna seg med samtlige problem

smellingen og nullviljen skyldtest defekte pluggledningar. hosting og harking og soting skyldtest at motoren gjekk for rikt.(på tomgang)

motoren går no SOM EIN RAKETT. den henger fortsatt saman og har kun fått vanlig vedlikehold. veldig bra respons og drag og alt sånt. spesielt med tanke på at da er ein ramlande utsleten 1600 som er kasta isaman i all hast med orginale lager som sikkert er kjempestrøkne og stempelringane kjem frå ein rest. påse som stammar frå minst 10 foskjellige motorar etc etc.. men godt går den ivertfall. kanskje får eg testa an på stripo snart..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #137 på: august 11, 2011, 00:31:44 am »

Orket ikke lese igjennom hele seru', men dekket kanskje noen temaer som ennå ikke var tatt opp allikevel.

Morsomt motorbygge, hehe.

For rikt på tomgang ja? Hadde du den "lille" skruen så langt ut altså?
Hvis du ikke har falskluftsproblemer skal tre omdreininger holde plenty. Den store har jo som kjent ingenting å gjøre med blandingen.

Godt du fikk det til å fungere til slutt. Nye pluggkabler av skikkelig kvalitet (Bosch, Beru osv.) er Alfa & Omega.
Akkurat her er det ignenting som heter å spare penger. Blunker
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #138 på: august 11, 2011, 10:39:32 am »

Jeg synes det er fascinerende at en kondensatorkødd har oppnådd 3.500 visninger  Osteaktig
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #139 på: august 11, 2011, 16:13:11 pm »

Tmb: hadde du orka den gjennom tråden hadde du sett at samtlige temaer du tar opp er tatt opp Osteaktig og jadå, tenninga vart justert med strobelys(mykkje forskjell frå statisk instilling) og eg har laga ein dings på låsen sånn at motorlokket held seg oppe nede. ingen problem med for varm motor lenger
alle skruene på gassaren var satt til grunninstilling etter n'te overhaling,vask og sjekk. skrudde den minst 1 omdr. ut eller inn(hugsar ikkje) og då skaut turtalet opp med minst 500 omdr. motoren vart altso kvelt, eller drukna
falskluft var kun i spjeldakslar
tennpluggledningar vart gravd fram på garasjeloftet. genuine NOS VW supreme Blunker

Er ivertfall stor fornøygd med sopihop motoren min.. har gått mangemange mil sidan den vart kasta isaman i all hast for å delta på treff.

formula: X2 X3! kunne snart vorte ein halvdårlig prosjekttråd
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #140 på: august 11, 2011, 23:10:17 pm »

Tmb: hadde du orka den gjennom tråden hadde du sett at samtlige temaer du tar opp er tatt opp Osteaktig og jadå, tenninga vart justert med strobelys(mykkje forskjell frå statisk instilling) og eg har laga ein dings på låsen sånn at motorlokket held seg oppe nede. ingen problem med for varm motor lenger
alle skruene på gassaren var satt til grunninstilling etter n'te overhaling,vask og sjekk. skrudde den minst 1 omdr. ut eller inn(hugsar ikkje) og då skaut turtalet opp med minst 500 omdr. motoren vart altso kvelt, eller drukna
falskluft var kun i spjeldakslar
tennpluggledningar vart gravd fram på garasjeloftet. genuine NOS VW supreme Blunker

Er ivertfall stor fornøygd med sopihop motoren min.. har gått mangemange mil sidan den vart kasta isaman i all hast for å delta på treff.

Med utspillet mente jeg forståelsen rundt pick-up-ens virkemåte mht. et stifteløst tenningssystem og hvorfor en noen ganger bruker formotstand. Så ikke at dette var dekket lenger opp:Glad

Godt du får ting på stell! Blunker Dette temaet virker det jo som at du har stålkontroll på og forståelse for Glad
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #141 på: august 12, 2011, 10:17:11 am »

Dette el-tenningsgreiene dine, har det fønket hele tiden? Hvor får man tak i den her kina-ping-pongen?
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #142 på: august 12, 2011, 12:22:51 pm »

ell tenningen funkar utmerka!! ingen brendte stiftar:)
den heiter hotspark og fåes kjøpt på ebay til ein usd 50lapp
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: 1 ... 3 4 [5]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!