VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: TomR på februar 26, 2009, 23:49:10 pm



Tittel: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: TomRfebruar 26, 2009, 23:49:10 pm
Her kaster man brannfakler i hytt og gevær - alle treffes i denne tråden tror jeg :D


Jeg undrer meg stadig - HVA driver bilene våre fremover - jo motorer (original eller modifisert). Om man ser på trådene på forumet her så er det stoooor entusiasme og gode råd på både senk, korting og det som værre/bedre er.

Men lag en motortråd - hvor er da de som er mest engasjert i det ovenfor nevnte? Er det slik at folk fokuserer på look og stil og driter i motor - hallo!!! Våkn opp - det er motorene som driver kjøretøyene deres forover om dere ikke har merka det!

Jeg kommer med en påstand:

Senk, korting og look kan man lese seg frem til - det er værre med motorbygging! Am i right or wrong - kjør debatt - samma åssen det går eller funker bare det ser fett ut eller er ikke vwmotor noe folk gidder å engasjere seg i/med?

Må det være slik at vi om 50 år sitter med masse biler - men lite motorer - virker ikke som de fleste her skrur i filler den havarerte motoren sin og fikser - de slenger heller ut en tråd med "billi billi 1600 kjøpes"? Den havarerte - hva skjer med den....?

Kjør debatt!!  ;D

Men husk: Dette skal og gå andre veien - samma åssen det ser ut - bare det går fælt?

Og personangrep kan vi spare oss for - dette er ikke myntet på noe eller noen - dette er ting jeg har merket meg som en i vwmiljøet i Norge :)


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Corky Racingfebruar 27, 2009, 00:04:06 am
Må si meg enig, skulle gjerne ha sett mere til tråder med motor prosjekter, skal selv lage en tråd om mitt motorprosjekt så fort jeg får hentet motor til uka. da blir det bygging i fra bunnen av og med full oppdatering hva som gjøres.


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: RuneLfebruar 27, 2009, 00:11:18 am
Tror det er mange som ikke "tør" å begynne på motorbygg. Iallefall jeg synes det er mer skremmende enn det å gjøre noe exteriørt. Det er jo også slik at i motorbygging hjelper det ikke å synes noe ser bra ut. En kan like en stil uten å ha kjørt bil før men for å vite om en motor er bra eller dårlig så skal det mere til.

og så er jo de orginale motorene så gode og søte også da :)


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: LOBOfebruar 27, 2009, 00:19:49 am
Enig! Åsså er det jo så vanskelig å lære seg motor. Har prøvd å følge en del motortråder, men proffene snakker jo gresk ;D

"Fikk bygd litt videre på motorn i dag: 567,4ex 88veiv med 4,4 - 80, 77ring på fjæra, 5-1, ghf RH77, 44 med shims og z-99"

For meg som ikke kan en dritt fra før av så er det vanskelig å tyde kodene :D


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Hulkenfebruar 27, 2009, 00:23:51 am
Det som er meninga Lobo. Nesten som Frimurere, om å gjøre å stenge oss uinnvidde ute... :)


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Jeefebruar 27, 2009, 00:31:31 am
Look er...nesten....alt. Med stor fare for å tråkke på såre tær... Se bare på to 2,3 litere motorer som ligger i deler hos meg nå. Han ene tviholder på noe som ble avlegs på tidlig 70 tall. Nemlig 6 volt!!! Magneto og IDA... Ellers er han en fin kar... med mer knowhow om hva som skjer i verden enn meg. Toppene derimot... som ingen ser. Er CNC og nymotens.  ::)  Hører jeg dobbeltmoral.
Eieren av den andre er veeeeldig merkebevisst. Og slipper "nesten" ingen Kinaproduserte deler inn i sin motor. Alle forum og jungeltelegegrafer er nøye godt igjennom... og delene resulterer i den mest "forum" korrekte motoren vi kan tenkte oss. Dette bør bli enkelt, bra og skuddsikkert i følge alle kilder. Det må sies at denne karen er litt nervøs for det å kjøre vw. Så ting må funke når han først skal ut å kjøre... en gang hvert skuddår  :P

Jeg personlig liker de motorene som er bygget, brukt og vedlikeholdt med den hensikt at de skal fungere på den mest effektive måten. Enten det er snakk om 25 hestere eller oxyboksere. Juggel og dilldall bør ikke forekomme. Gammel drit bør være hyllevarmere eller likvider på Ebay. Det er ikke et mål at dagens motorer skal yte like mye som de gjorde på Carlsbad på 60 og 70 tallet... De bør yte det doble.

Innovative motorbyggere vekker min oppmerksomhet, uansett looks... selv brukte jeg loggbart data sprut på nittitallet. Og idag kun forgassere. Noe jeg hater meg selv for...  :'(


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: alaskfebruar 27, 2009, 00:35:45 am
For de som er nybegynnere inkludert meg så er det jo 2 bøker som hjelper.
How to rebuild your vw engine og How to hotrod your vw engine
jeg har bare hatt tid til å lese dem en gang, planen min var å lese dem igjen samtidig
som jeg demonterte/ bygde opp en motor for å få skikkelig med meg allt..

Ja jeg er også helt klart for motorbygge tråder..
også low budget bygg da ikke alle har råd til de dyreste delene til en hver tid..


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: JSfebruar 27, 2009, 00:39:28 am
Han med magnetoen har jeg hørt om. Han driter fullstendig i om det går fort, bare det ser bra ut...  ::)
Og han andre, han er kvalitetsbevisst for at han vet at det høyner andrehåndsverdien på motoren...  ???

Og motorbyggeren... Han er redd for å kjøre på treff eller på Zita for at ventilfjørene mister spennet. Hver meter skal kjøres på limt asfalt...   :o

Æ flire. HØGT!  :D :D :D


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Bjørnarfebruar 27, 2009, 00:41:36 am
LOL!


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Jeefebruar 27, 2009, 00:49:39 am
Mitt råd om du er en newbie på motorer og vil lære. Få tak i en god manual på Norsk. Vi er nordmenn. Og mange av de utenlanske manualene kan blir fort vanskelige teknisk med fotpund og tomme mål.

Deretter er det bare å begynne. Demonter... og monter. Bare får å finne ut hvordan dette finurlige greiene egentlig fungerer. De fleste mister da jomfrudyden... og det viser seg at smykke foran deg. Ikke er så skremmende som først antatt.. men noe som tåler å bli tatt i. Man begynner såklart ikke med en 60000,- kroners motor som krever hvitøye av nøyaktighet.

Et annet råd... hver selektiv på hvor du tar imot råd. Finn deg noen du stoler på ... og konfronter denne personen. Om du f.eks spør her... og ikke helt har innebygd smartfilter. Synes jeg synd på deg.

Min første motor ble satt i sammen fra scratch av en haug med deler. Til rådighet hadde jeg kun fastnøkler og skrutrekker.. og ingen manual. Lysten til å lære var godt over gjennomsnittet.
Det hører med til historien at motoren gikk 23 mil før den døde av løst bærelager mot svinghjul, og et sprukket stempel. Men kunnskapene mine om denne luftkjølte motoren.... hadde vokst betraktelig  :D


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggyfebruar 27, 2009, 00:58:19 am
.


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Jeefebruar 27, 2009, 01:15:57 am
Jepp  ;D


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggyfebruar 27, 2009, 01:19:13 am
.


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Torgeirfebruar 27, 2009, 01:19:57 am
Mitt råd om du er en newbie på motorer og vil lære. Få tak i en god manual på Norsk. Vi er nordmenn. Og mange av de utenlanske manualene kan blir fort vanskelige teknisk med fotpund og tomme mål.

Deretter er det bare å begynne. Demonter... og monter. Bare får å finne ut hvordan dette finurlige greiene egentlig fungerer. De fleste mister da jomfrudyden... og det viser seg at smykke foran deg. Ikke er så skremmende som først antatt.. men noe som tåler å bli tatt i. Man begynner såklart ikke med en 60000,- kroners motor som krever hvitøye av nøyaktighet.

Et annet råd... hver selektiv på hvor du tar imot råd. Finn deg noen du stoler på ... og konfronter denne personen. Om du f.eks spør her... og ikke helt har innebygd smartfilter. Synes jeg synd på deg.

Min første motor ble satt i sammen fra scratch av en haug med deler. Til rådighet hadde jeg kun fastnøkler og skrutrekker.. og ingen manual. Lysten til å lære var godt over gjennomsnittet.
Det hører med til historien at motoren gikk 23 mil før den døde av løst bærelager mot svinghjul, og et sprukket stempel. Men kunnskapene mine om denne luftkjølte motoren.... hadde vokst betraktelig  :D


OOOOPS....... ;D ;D ;D


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: RuneLfebruar 27, 2009, 01:24:25 am
Deretter er det bare å begynne. Demonter... og monter. Bare får å finne ut hvordan dette finurlige greiene egentlig fungerer.

Da er det bare å begynne å lete etter nestendøde motorer...

Om noen har så er det bare å rope ut! :)


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Tistlofebruar 27, 2009, 01:46:09 am
Få tak i en god manual på Norsk. Vi er nordmenn.

Har du link til ein sånn?

Ellers så kan folket sjå fram til ivertfall 2 nye motortrådar med Masse dumme spørsmål! Skal snart begynne å overhala motoren på 69en, og tenkte å laga ein separat tråd!

Seinare skal eg bygga ein 1915motor til T.Lookeren, og då vert da endå meir dumme og merkelege spørsmål, som trenger Masse kunnskap frå andre enn meg til å besvara! ;)


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: RuneLfebruar 27, 2009, 01:51:54 am
Jeg gleder meg Tistlo.. Da slipper jeg å stille alle de dumme spm.


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: FreddyBfebruar 27, 2009, 06:52:16 am
For at fleire skal "våge" å gå i gang med motoroverhaling, så må ein vel først avlive myten om at det fins dumme spørsmål.. Men litt av problemet i dag er jo at ein har forum - for ikkje å snakke om internett. I gamle dagar, når han/dei som har uttalt seg "kritisk" (spesielt heilt i starten av denne tråden) var på sitt rookie-level, var det berre eitt medium som gav hjelp, og det var bøkene. I dag kan ein jo ta kontakt med fagfolk over heile verden ved hjelp av eit par tastetrykk, for å få fasit på alt. Det blir litt som å kjøpe eit nytt dataspel - og laste ned komplett walkthrough for å komme kjappast mulig igjennom.


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: RZR-Andyfebruar 27, 2009, 07:01:43 am
Som Jee skriver - bare å begynne å skru. Kanskje er det mange flere som gjør det enn hva forumet gjenspeiler? Er ikke alle som liker å blottlegge seg av enten taktiske grunner eller strategiske. Ikke glem at det er omtrent dødsstraff for alt som er morro i Norge og at misunnelsen er stor :o  ;D
Motor er både fascinerende og moro, og behøver ikke være sofistikert og kostbart - må nevne en kamerat som fikk seg sin første luftkjølte sist vår. Han kjørte med den frem til bilen ble plukket ned nå i vinter for hellakkering. Nå er han av den nevenyttige og nysgjerrige typen som liker å fikse ting - så den gamle 1200-en ligger nå plukket i atormer i verkstedet. Inspisert og gått over grundig, får nye lagre, stempelringer og pakninger, ventiler er slipt og alt er rengjort. Har gamle gode Haynes med seg til å svare på spørsmål som dukker opp. Så dette blir bra!
Kanskje blir det litt flere hester i neste motor? Med nokså basic verktøy og en liten kjellerbod kommer en langt.


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: RZR-Andyfebruar 27, 2009, 07:16:03 am
For at fleire skal "våge" å gå i gang med motoroverhaling, så må ein vel først avlive myten om at det fins dumme spørsmål.. Men litt av problemet i dag er jo at ein har forum - for ikkje å snakke om internett. I gamle dagar, når han/dei som har uttalt seg "kritisk" (spesielt heilt i starten av denne tråden) var på sitt rookie-level, var det berre eitt medium som gav hjelp, og det var bøkene. I dag kan ein jo ta kontakt med fagfolk over heile verden ved hjelp av eit par tastetrykk, for å få fasit på alt. Det blir litt som å kjøpe eit nytt dataspel - og laste ned komplett walkthrough for å komme kjappast mulig igjennom.
En kan lese seg opp på så mye rart, men det jeg tror mange sliter med er å våge. Jo mer en leser og ser på forhånd desto "skumlere" blir det å gå i gang. Skrekken er "å ødelegge ting",  å ikke få det sammen igjen, ikke ha verktøy som passer, eller tilsvarende problemstillinger. Men gjør en det rolig og systematisk med det nødvendige utstyret (som ikke koster skjorten), så kan en få til mye og det gir et stort kick!
Synes det er mye kompetanse på motorer her inne, imponeres og inspireres stadig over prosjekttråder som viser at "det går an" selv for amatører. Når så "gamle guruer" kommer med detaljerte beskrivelser av prosjekter er det jo bare å ta til seg. Greit at de som ligger noen år foran mest interessert i de hotte motorprosjektene, men dette er ofte motorer som koster mange ganger mer enn nybegynnerne flest har anledning til. De må som tistlo først konsentrere seg om å få bilene trygge før de begynner med trimming. Men ambisjoner skal det være, er vel det som driver de fleste her!


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: BERGERfebruar 27, 2009, 09:16:21 am
Ha! Endelig en tråd hvor jeg kan skyte vilt fra hofta med god samvittighet!!  :D

TomR, ingen personlige uthenginger....ok, men jeg kjenner en grei kar fra Drammen som har eid bortimot 50% av alle hi-po motordeler i vw norge og .....men hvor er prosjekttrådene hans da? :P

Men ærlig talt, dette har vi som har holdt på med vw`s en stund mye skyld i. Det bygges motorer over en lav sko her i landet, men det vises ikke frem i prosjekttråder. Hvorfor ikke? Ikke tid? Vil ikke røpe hemmeligheter? Flau for å bli tatt i gjerningen av å gjøre noe dumt? Eller er det bare ren egoisme, giddesløshet og selvgodhet......?
Her trengs det virkelig et krafttak hvor mange tar seg selv i nakken! Dette gavner hele hobbyen og til slutt en selv :)


 


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Espen/VW54februar 27, 2009, 09:44:32 am
Jeg er en av dem som heller betaler folk som kan motorer for å bygge en. Da jeg vet mine begrensninger. Selv om jeg har fikla med org motorer. Men en trimma motor, nei da vil jeg heller at noen som kan det gjør det.

 Og hvorfor de som kan ikke skriver så mye her kan ha mange sammenhenger. Men jeg tror de er lei av folk som spør før de i det heletatt har prøvd.


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Torgeirfebruar 27, 2009, 09:46:33 am
Prosjekttråder omkring dette med bygging av motor har det vært ALTFOR lite av....!!!!!!
Dette var del av motivasjonen vi hadde når vi startet tråden "Endres engine", vi trengte et sted hvor vi kunne få hjelp siden vi ikke hadde alle svarene selv, og vi ville lage den tråden vi savnet mens vi steg frem i prosessen...

Cheepo tåden kom vi på å lage fordi like sikkert som snøen smelter så kommer spørsmålet om hvordan få mer effekt utav motoren... Når Endre da trengte en ny motor og vi hadde størstedelen av delene liggende så ble det ny tråd...

Ikke alle spørsmålene er nå like dumme, men også her er det fint å kunne lene seg på andres kunskap underveis...



Motorbygging kan anbefales på det varmeste!!!! , og er slettes ikke så skummelt om man bare tar seg tiden å lese litt og ikke være redd for å stille litt dumme spørsmål..


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Endre Dfebruar 27, 2009, 10:34:31 am
Morsom tråd dette.. Det som er litt påfallende er nettopp det TomR nevner - lager man en tråd der målsetningen er å høvle asfalt med frontplata på sin nye bil får man side opp og side ned med kommentarer, spørsmål og meninger. For å sette det litt på spissen; hvor mange VW's i norge har airbags vs hvor mange som har motor  ;)?
En typisk motortråd får mange visninger men veldig lite inspill fra andre enn trådstarter.. Dette er jo i all hovedsak et diskusjonsforum, og det er rimelig å tro at de som poster ting her er interessert i tilbakemeldinger på det de driver med - på godt, vondt og nysjerrig nivå. Hvis det er sånn at folk (som meg) er usikre på hvordan motorene våre fungerer, hvordan man gjør spesifikke ting, ikke skjønner hva som ble gort på bildet i siste post etc. - spør da vel! Da jeg startet den første motortråden min kunne jeg ingenting om folkevogn - (eller andre) motorer - og målet men tråden var dermed to ting; først og fremst ha mulighet til å bli "busta" hvis jeg gjorde noe som var helt på trynet, men også fordi jeg savnet en sånn tråd selv.
Det som er spennede med motorer er at forbedringspotensialet er tilnærmet uendelig - og det tilfører i hvertfall for min del en helt ny dimensjon til denne hobbyen. Man kan ikke senke en bil lengre ned enn at den faktisk står fast på bakken - men begrensningene til en vw motor er neppe nådd på lenge!
Man kan ikke tvinge folk til å interessere seg for vwmotorer - men det er da lov med litt lobbyvirksomhet :D

(Sorry at ekstrem senking blir brukt som "syndebukk" her folkens, senk ivei..)

Mer motor til, og av folket!


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Hot Owlfebruar 27, 2009, 11:22:06 am
At folk har en innebygget skepsis til motor er bare sunt... det er ikke det minste lett. Folk kan slå seg på brystet over at noe starter å går, men det betyr bare at man ikke har gjort noen general tabber.



Tittel: .
Skrevet av: Race-buggyfebruar 27, 2009, 11:32:06 am
.


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: H-MEKfebruar 27, 2009, 11:52:27 am
Nå er vel lista blitt lagt ganske høyt når det gjelder motorbygging her på forumet.
Etter utallige diskusjoner kommer prislappen opp i 40-60k uansett hvordan man velger å gjøre ting. Brukte deler er jo fy, og man må jo også velge rett fabrikat.
Vet om mange budsjett bygg med en ferdig prislapp på mellom 5-10lapper, men ingen gidder å sitte her å fortelle om det. Sjelden tilbakemeldingene er særlig positive da.
Virker som ett motorbygg må taes helt ut, og alt av potensielle hester må frem. Er det egentlig nødvendig?


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: SplitManfebruar 27, 2009, 11:59:14 am
Her lukter det jammen meg høylydt FIS !

Gotta love it...

Hva får du om du blander et glasshus med ti fugler på taket, skjegget i postkassen - sper på med litt dobbeltmoral og navlebeskuelse....blander godt i internasjonal forummiksmasteren, setter til en god dose SCCholeymoley og deretter setter deg ned og drømmer foran dataskjermen?


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: RuneLfebruar 27, 2009, 12:00:28 pm
Nå er vel lista blitt lagt ganske høyt når det gjelder motorbygging her på forumet.
...
Virker som ett motorbygg må taes helt ut, og alt av potensielle hester må frem. Er det egentlig nødvendig?
Form min del hadde det vært mye mere spennende å se små prosjekter, om ikke annet, en helt orginal motor som bare skal "gjøres ny igjen" men som du sier er det kanskje ikke så spennende å vise frem dette


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Roy Grellandfebruar 27, 2009, 12:16:44 pm
med den takten jeg har på mine restaureringer, så ligger mye av forklaringen i at jeg ikke har lagt ut egen tråd om min motor, rett og slett i at longblokken tildels ble bygd før jeg var klar over dette (eller tuju) forumet...

Men tråder ala oxyboxer, woxyboxer og cheap-o, synes jeg er interessesant. Og kanskje ispedd noe EFI saker. Det at noen tar valg litt utenfor IDA og hammerslagslakk er inspirerende.

Endre D sin tråd er jo et oppslagsverk, og meget grundig beskrevet, men kanskje den egner seg bedre som inspirasjon for fremtidige prosjekt. Kom med fler hverdagsmotorer!

En årsak til at folk kanskje vegrer seg litt for å legge ut sine motorprosjekt, er at lista for hva som er "akseptert" på SCC og andre steder ligger litt høyere nå enn for bare noen få år siden. Det var ikke mange 1835 å se på stripa i høst, men "alle" skulle ha 2200cc+.

For den jevne entusiast, er en litt mer moderat motor som er bygd solid og bra, kanskje vel så interessant. Og det trenger ikke koste skjorta heller. For mange er kjørbarhet, pålitelighet og gleden av å ha bygget noe selv kanskje mer verdifullt enn en 12-sekunders vellykket tur på limt asfalt, for så å oppdage at det kreves et halvt år i garasje,. og 30k til for å få bilen på veien igjen...




Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: BeetleBugfebruar 27, 2009, 12:19:29 pm

En årsak til at folk kanskje vegrer seg litt for å legge ut sine motorprosjekt, er at lista for hva som er "akseptert" på SCC og andre steder ligger litt høyere nå enn for bare noen få år siden. Det var ikke mange 1835 å se på stripa i høst, men "alle" skulle ha 2200cc+.
...

Du er nødt til å ha vært på et annet SCC en meg.. Det ENESTE som ikke er akseptert på SCC er oljesøl! PUNKTUM


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Hot Owlfebruar 27, 2009, 12:39:11 pm
Tid skal vi få se noen av dine motor bygg da  ;) du har jo mange teorier

Jeg har bare en motor jeg... og den består av gamle billige deler...
Den har ikke filter holder fra JAYCEE, den har ikke UDO løftere, den har ikke Titanventiler, ikke bigbeef innsug, ikke titanstøtstenger eller 6000 kroners CSP eksos, den har ikke alu blokk, ikke rullevipper eller rullekam, den er ikke basert på en WBX, den har ikke lange dyre råder, den har ikke lurium90 kam, ikke JPM topper, ikke høye innsug, ikke tørrsump, ikke clevite77 lager, ikke styrepinne på innsugene, ikke supersquish, ikke standard ånding, ikke standard oljesystem, den har ikke alu filter, ikke CSP ventildeksler, ikke 6 volt, ikke A1 Fatboy potte, ikke bergstag, ikke doghouse, ikke alternator, ikke termostat, ikke elektrisk kjølevifte, ikke earls kobblinger,  ikke tørrsump, ikke turbo, den er ikke basert på de siste forums utsagnene, den er ikke polert eller lakkert, den har ikke DTM viftehus, eller mytiske deler fra inn eller utland, den har ikke CB enginering kam drev, ingenting er skuddsikkert, den har ikke black magic eller Kennedy stage1, den har ikke sikkerhetsmargin i vendehøyden, den har ikke lavt fjærtrykk, den er ikke på 2,3 liter eller mer, veiva er ikke balanser eller polert, den har ikke MSD stage2 med vaskeball og launch controll, den har ikke stålpumpe, ikke 4" borring, ikke sprut eller choke, den går ikke på racebensin, og den har ikke kostet under ti tusen eller over 100. Men den har JAYCEE everleaks! Og den anerkjenner fysikk og teori, og derfor elsker jeg den!

Dvs. den er ikke interessant for andre, den er verken pen, blank eller rask, og ikke holder den evig heller...
Men jeg har aldri sagt eller ment at jeg er motorbygger, den tittelen tror jeg aldri jeg kommer til å ikle meg, men jeg liker å diskutere motor... det er derfor jeg svarer i denne tråden...  ;D


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Roy Grellandfebruar 27, 2009, 12:40:56 pm

En årsak til at folk kanskje vegrer seg litt for å legge ut sine motorprosjekt, er at lista for hva som er "akseptert" på SCC og andre steder ligger litt høyere nå enn for bare noen få år siden. Det var ikke mange 1835 å se på stripa i høst, men "alle" skulle ha 2200cc+.
...

Du er nødt til å ha vært på et annet SCC en meg.. Det ENESTE som ikke er akseptert på SCC er oljesøl! PUNKTUM

jeg sa "akseptert" ikke akseptert ;)


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: TomRfebruar 27, 2009, 12:42:27 pm
Hehe - tar hintet (au...fakkel var varm...) - men som tidligere nevnt: Jeg har ikke lyst til å legge ut hva jeg har av motor i bilen min, deler jeg har i garasjen ++ på et åpent forum der jeg vet det er både biltilsyn, lensmann og prest (dette har jeg vært klar på hele tiden - hadde heller ikke noe tråd på vw2you):)

Jeg setter forøvrig bort motorbygginga mi - er jeg for lat og har slurvete omgang  med pengene mine, for lite kunnskaper eller en kombo av alt (tipper det siste stemmer best)?

Eneste grunnen - men en gang i fremtiden kanskje - jeg er en jævel på å ta bilder så alt er ikke gått i glemmeboka når jeg sitter med bleier og rullator med øra fulle av feedback fra høreapparatet :)

EDIT: Og ja ....jeg har litt dårlig samvittighet innimellom ...siden jeg ikke deler ...


Ha! Endelig en tråd hvor jeg kan skyte vilt fra hofta med god samvittighet!!  :D

TomR, ingen personlige uthenginger....ok, men jeg kjenner en grei kar fra Drammen som har eid bortimot 50% av alle hi-po motordeler i vw norge og .....men hvor er prosjekttrådene hans da? :P

Men ærlig talt, dette har vi som har holdt på med vw`s en stund mye skyld i. Det bygges motorer over en lav sko her i landet, men det vises ikke frem i prosjekttråder. Hvorfor ikke? Ikke tid? Vil ikke røpe hemmeligheter? Flau for å bli tatt i gjerningen av å gjøre noe dumt? Eller er det bare ren egoisme, giddesløshet og selvgodhet......?
Her trengs det virkelig et krafttak hvor mange tar seg selv i nakken! Dette gavner hele hobbyen og til slutt en selv :)


 


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Mr. Empiboyfebruar 27, 2009, 15:04:11 pm
Artig tråd!
Jeg for min del har vært boble gal siden jeg var 14, men har av forskjellige årsaker bare lest om drømmen frem til jeg kjøpte en 58 T-1 i 2007. Og det var helt tilfeldig. Kunne jo ikke sitte å se på at nabokona på 90+ hadde en råtten stygg boble i garagen som andre kunne få satt kloa i før meg ;).
Etter at bilen ble min har jeg jobbet meg oppover. Senking hadde jeg  lest om og sannheten er vel at det faktisk var like lett å senke bilen i virkeligheten som i reportasjen i vw-trends. Samtidig bestilte jeg ALT av bremsedeler nytt og gjorde noen andre nødvendige reprasjoner for å få "møkka" på veien igjen for første gang siden 1978 (samme år som jeg ble født!). Og dette var før jeg hadde lest om rat look på internett. Tenkte bare det kunne være moro å se om bilen kunne brukes igjen for en billig penge.
Siden har jeg fått lyst til å bytte ut "ditt" mot "datt" og "dings" mot "bums". Det ene tar liksom det andre.
Men det er noe rart med meg og motorer. Før jeg fikk bilen på veien så jeg på 30 hesteren som noe midlertidig og utrangert som jeg ville ha bort relativt fort. Men når bilen ble "ferdig", og første prøvetur var unnagjort hendte det ting oppi hodet mitt. Jeg oppdaget at jeg NYTER følelsen av å bare cruise rundt i bobla. Fart spiller liksom ingen rolle bare jeg får kjørt litt med favorittbilen min! Mange som kjører MC sier at de føler en "indre ro" så fort sykkelen begyner å trille. Jeg har det på samme måten med min kjære vw. Har jeg en jævlig dag på jobben setter jeg meg i bobla når jeg kommer hjem, tar en tur og vipps er humøret oppe igjen.
Det er heller ikke til å stikke under en stol at jeg ikke kan stort/noe om motorer. Men hvis disse er like enkle som hjulopphenget på bobla så kan det være at jeg etter å ha levd med denne bilen noen år til får lyst til å plukke litt under luka bak. Men med delvis medføtte orginalbils-dna, og respekt for det orginale er vel jeg av typen som passer bedre til å leke med judson kompressor og doble gassere enn 2,3++ liter og lave tallkombinasjoner på stripa. Tror nok mye av dette bunner i redselen for å vrake bilen og at jeg aldri har vært noen stor tillhenger av fart samt at jeg er "redd" for å ødelege det nostalgiske som "bor" i bilen idag.
Tror mye av nostalgi følelsen slik jeg ser det forsvinner sammen med et brølende beist under luka bak.

PS: God VW helg folkens :).


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: riskyerfebruar 27, 2009, 17:09:57 pm
 ;DArtig tråd detta! Jeg er fartsgal med alt,og må prøve å begrense risikoen for dødsfall,så noen Porsche motor blir det nok ikke i min bil.Men jeg drodler med planer om noe mer pulver,men jeg trenger en motor som kan brukes hver dag,så ekstremt blir det ikke(da har jeg tilgang til andre biler ;D)
Vil vel også si at min begrensede kunnskap om disse motorene gjør at jeg antagligvis ikke kommer til å starte en motortråd,av den enkle grunn at hvis jeg vil vise bort noe,kan det være en fordel å ha et minimum av innsikt  ;)


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: TomRfebruar 27, 2009, 18:01:49 pm
Noen svar har jeg fått - men mindre enn ventet - mange henger seg opp i High Power motor her, men hva med original?? Kan man ikke skru original så kan man iallefall ikke trimme, det er IKKE stor forskjell på å bygge en original motor og en med mange hester - prinsippet er til en viss grad likt - men kanskje litt andre toleranser noenplasser - men ikke noe rakettforskning om man ikke eksprimenterer med ting man ikke burde :) Alle mål er å finne - finner dem man ikke så spør man - jeg tror INGEN spørsmål er for dumme når de gjelder motorbygging - men ting har en tendens til å bli "superinnvikla" når man begynner med valg av eksos, dysing, råderatioer og det som værre er (det er fortsatt bare å spørre, det er VELDIG mange dyktige mennesker her med pedagogiske evner).

Husker dere når dere begynte å sykle, eller lærte å kjøre snowboard? Mye fomling og feilskjær - men etterhvert lærte man seg noen tricks - man begynner ikke på topp - man begynner i bunn - lære på originalmotor er fint, lærerikt og ikke dyrt.

En dag finnes det ikke en "bra" 1600 - de fleste motorer har snart gått 200 000 om de ikke er gjort noe med, hva gjør man da?



Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: TomRfebruar 27, 2009, 18:05:25 pm
Hehe - nå lo jeg godt Lobo - men et ærlig svar, tusen takk :)

Enig! Åsså er det jo så vanskelig å lære seg motor. Har prøvd å følge en del motortråder, men proffene snakker jo gresk ;D

"Fikk bygd litt videre på motorn i dag: 567,4ex 88veiv med 4,4 - 80, 77ring på fjæra, 5-1, ghf RH77, 44 med shims og z-99"

For meg som ikke kan en dritt fra før av så er det vanskelig å tyde kodene :D


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: TomRfebruar 27, 2009, 18:08:39 pm
dobbelpost ja...


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: TomRfebruar 27, 2009, 18:18:00 pm
Mye raringer azz....

ERIK!! Pell deg inn på kammerset, vi skal ha en snakk!!! (alternativt..er du i verkstedet, bli der og gjør hva du gjør... :D )

PS: Pønta IDA,ene mine her om dagen - med hotte greier fra Jaycee og Geers ...ja, han Jaycee vettø...US og greier vøtt...kosta flesk, men skal hindre bensintåke, ammetåke, kuldetåke og et par andre tåker...men ikke si no til de andre a....

fiiiiiiis...

Eieren av den andre er veeeeldig merkebevisst. Og slipper "nesten" ingen Kinaproduserte deler inn i sin motor. Alle forum og jungeltelegegrafer er nøye godt igjennom... og delene resulterer i den mest "forum" korrekte motoren vi kan tenkte oss. Dette bør bli enkelt, bra og skuddsikkert i følge alle kilder. Det må sies at denne karen er litt nervøs for det å kjøre vw. Så ting må funke når han først skal ut å kjøre... en gang hvert skuddår  :P


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: TomRfebruar 27, 2009, 18:27:48 pm
Kan man legge til: Drikke kald hvitvin av halvlitersglass på tom mage....????

Du er nødt til å ha vært på et annet SCC en meg.. Det ENESTE som ikke er akseptert på SCC er oljesøl! PUNKTUM


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechfebruar 27, 2009, 18:30:59 pm
Kan man legge til: Drikke kald hvitvin av halvlitersglass på tom mage....????



mulig....   ? ? ?

(http://tangen.nu/linked/drunkenbolt.jpg)


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: tekkenfebruar 27, 2009, 18:49:29 pm
,
En årsak til at folk kanskje vegrer seg litt for å legge ut sine motorprosjekt, er at lista for hva som er "akseptert" på SCC og andre steder ligger litt høyere nå enn for bare noen få år siden. Det var ikke mange 1835 å se på stripa i høst, men "alle" skulle ha 2200cc+.



Dama stilte med en dårlig justert,orginal og slitt 1500 på SCC.Hun hadde kjempemorro med en tid på 22.9/91km/t-OG hun vant klassen sin som videre ga 1000kr i premie.Målet denne sesongen er å komme over 100 km/t,så en trenger ikke legge lista høyt og bruke masse penger for å bli med på morroa.. :)


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Turbo Haraunefebruar 27, 2009, 21:29:39 pm
Motorbygg...  her er det greit med litt basic kunnskaper først, og så lærer man utrolig mye av bare å prøve. Ja bare prøv, enten går det eller så går det ikke. greit å begynne med noe billig. overhal en 1600. eller en gressklipper for den sak skyld.
Tror også det er viktig å tenke over hva man vil med motoren og vilket bruk den er til. Å bygge en motor som er forum vennlig er bare idiotiskt.
Selv byttet jeg ut det luftkjølte tullet med noe litt mer holdbart. ikke mange som synes det er greit, men når de må overhale etter vært løp så kjører jeg sesong etter sesong uten å røre en skrue på motoren. og jeg sparer ikke på bensinen.

finnes det luftkjølte motorer som gir 250rwhp og som kan brukes til noe annet en 402m for så å taues tilbake for at de er overopphetet??  ???


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: TomRfebruar 27, 2009, 21:35:21 pm
Det er nok det serru, det kalles turbo og finnes i biler som ikke er presentert her på forumet...JPM var forresten nærme med 245 HK på sin 1915 kubikk og NA - men nå er vi offtopic. Det er luftkjølt VW jeg savner kompetanse på blant den gemene hop, ikke nødvendigvis HIPO motorer :)

 
finnes det luftkjølte motorer som gir 250rwhp og som kan brukes til noe annet en 402m for så å taues tilbake for at de er overopphetet??  ???


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: EspenXfebruar 27, 2009, 21:40:16 pm
finnes det luftkjølte motorer som gir 250rwhp og som kan brukes til noe annet en 402m for så å taues tilbake for at de er overopphetet??  ???

Der er en ide til ny SCC-pris, for raskeste motor som kjøres for egen maskin til og fra stevnet :)


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggyfebruar 27, 2009, 21:50:02 pm
.


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Sonicfebruar 27, 2009, 22:11:57 pm
Fin fin tråd Tom R. Gjør motsatt av Race-Buggy ; 2 ekstra cyl , volum over 3 liter og 230 org hester til "boblepris" ....
Finnes mange "gutter"  som tenker motor i dette landet (ikke utseende på motoren altså !!!)
Mvh
Erich
 


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggyfebruar 27, 2009, 22:17:08 pm
.


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Endre Dfebruar 27, 2009, 22:21:03 pm

Selv byttet jeg ut det luftkjølte tullet med noe litt mer holdbart.

Har du lest teksten øverst til høyre i banneren her, gått feil eller?


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: tekkenfebruar 27, 2009, 22:28:28 pm
Motorbygg...  her er det greit med litt basic kunnskaper først, og så lærer man utrolig mye av bare å prøve. Ja bare prøv, enten går det eller så går det ikke. greit å begynne med noe billig. overhal en 1600. eller en gressklipper for den sak skyld.
Tror også det er viktig å tenke over hva man vil med motoren og vilket bruk den er til. Å bygge en motor som er forum vennlig er bare idiotiskt.
Selv byttet jeg ut det luftkjølte tullet med noe litt mer holdbart. ikke mange som synes det er greit, men når de må overhale etter vært løp så kjører jeg sesong etter sesong uten å røre en skrue på motoren. og jeg sparer ikke på bensinen.

finnes det luftkjølte motorer som gir 250rwhp og som kan brukes til noe annet en 402m for så å taues tilbake for at de er overopphetet??  ???

Siden du skal sammenligne med dragracing,du har heller ikke bygd din for dragracing har du vel??Tror du det er for at mange av motorene ikke tåler 402 meter,eller tror du det kan være at vifta er fjernet for at den stjeler hester,at det er ekstra vekt med kjøling osv-for at bilen er bygd for et helt annet formål.Og kansje det blir åpnet litt oftere enn din motor,for at det får en behandling som du aldri kommer til å komme i nærheten av med din bil?Formålet og bruksområdene er helt forskjellige!Men for all del,all honør til deg for ditt bygge og bruksområde.Synd jeg ikke har fått sett nøye på bilen din,sist jeg gjorde et forsøk hadde du allerede dratt fordi du ikke ble premiert..


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Rocket-Racingfebruar 27, 2009, 22:35:35 pm

Senk, korting og look kan man lese seg frem til - det er værre med motorbygging! Am i right or wrong - kjør debatt - samma åssen det går eller funker bare det ser fett ut eller er ikke vwmotor noe folk gidder å engasjere seg i/med?



Det er en kjensgjerning at de fleste er mer opptatt av hvordan bilen ser ut enn hvordan den går. Snakker ikke da bare om luftkjølt VW, men bil generelt. Motorbygging, det være seg original eller noe vassere, er for spesiellt interesserte og noe de mindre interesserte setter bort til de som kan det.

Når det gjelder påstanden "Senk, korting og look kan man lese seg frem til - det er værre med motorbygging!" er jeg totalt uenig..
Det finnes en bråte motoroppskrifter man vet fungerer bra, det er bare å bestemme seg for hva man vil ha og til hvilken pris og kjøpe ferdig eller handle deler for så å få noen til å bygge evt bygge selv. Original eller race, billig eller dyr, man vet hva man får i forhold til hva man legger i det.
Hovedpoenget er at man på ett eller annet vis kan definere hva man vil ha og betale eller jobbe for å få det.

Look derimot er en helt annen og en mye mer kompleks sak. Look er selvdefinert, du kan ikke betale andre for å tenke ut hvordan du vil at bilen din skal se ut.. Vanskeligere og lese seg til i mine øyne. Man kan lese så mye man vil og ha alle de hotteste "must have" delene på en bil av den kuleste årsmodellen og allikevel sitte igjen med en kjedelig oppskriftsbil lik alle de andre på nettet. Her kommer egen smak, ideer og evne til å sette sammen de rette delene til en helhet som funker inn. Mye vanskeligere enn å få bilen til å gå forover spør du meg..




Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: TomRfebruar 27, 2009, 22:46:44 pm
Uenig - er bare å åpne Cal-look boka til Keith Seume så er nesten alle felgkomboer som ansees som "hotte" - jeg sa nesten :) Jeg mener at mye av det som er "komponert" allerede er eksponert i blad, nett eller lignende - men det finnes også her hederlige unntak :)

Rocket er inne på no vesentlig - men de fleste deler som brukes er uansett brukt av andre i en nesten lik setting. En motor er nok lett å komponere - etter bruksområde, men min forundring er jo relatert til at det er flere som fenges av stil og look enn motor generelt (for det ER jo faktisk et motorisert kjøretøy) :)

Look og detaljer krever kunnskap, interesse og øyne for det tidsriktige/matchende - mens motor krever kunnskap alene :) Er vi enige dah.....? Kjenner jo deg ganske godt privat så skjønner hva du mener - men du er inne på en bestemt stil - jeg tenker mer på at man kan se et bilde på samba med korta puma og de hjula - så vet man må man skal ha - det er jo ikke kreativt - krever bare penger det (men nå sporer jeg av...)



Senk, korting og look kan man lese seg frem til - det er værre med motorbygging! Am i right or wrong - kjør debatt - samma åssen det går eller funker bare det ser fett ut eller er ikke vwmotor noe folk gidder å engasjere seg i/med?



Det er en kjensgjerning at de fleste er mer opptatt av hvordan bilen ser ut enn hvordan den går. Snakker ikke da bare om luftkjølt VW, men bil generelt. Motorbygging, det være seg original eller noe vassere, er for spesiellt interesserte og noe de mindre interesserte setter bort til de som kan det.

Når det gjelder påstanden "Senk, korting og look kan man lese seg frem til - det er værre med motorbygging!" er jeg totalt uenig..
Det finnes en bråte motoroppskrifter man vet fungerer bra, det er bare å bestemme seg for hva man vil ha og til hvilken pris og kjøpe ferdig eller handle deler for så å få noen til å bygge evt bygge selv. Original eller race, billig eller dyr, man vet hva man får i forhold til hva man legger i det.
Hovedpoenget er at man på ett eller annet vis kan definere hva man vil ha og betale eller jobbe for å få det.

Look derimot er en helt annen ting og en mye mer kompleks sak. Vanskeligere og lese seg til i mine øyne. Man kan lese så mye man vil og ha alle de hotteste "must have" delene på en bil av den kuleste årsmodellen og allikevel sitte igjen med en kjedelig oppskriftsbil lik alle de andre på nettet. Ikke er det så lett og bare betale en som kan det for å få jobben gjort heller. Her kommer egen smak, ideer og evne til å sette sammen de rette delene til en helhet som funker inn. Mye vanskeligere enn å få bilen til å gå forover spør du meg..





Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Sonicfebruar 27, 2009, 23:10:44 pm
[[/quote] Race-Buggy

hehehe, det er ikke størrelsen det kommer ann på.........................


Helt enig med deg , men hangler etterhvert mer mot miljøer der "bil" betyr motor , kjøreegenskaper , banekjøring ,banetreff osv.
Det må jo være lov å glugge på andre forum der det ikke diskuteres farge ,innredn og bambushyller 90 % av tida  .
Dette betyr "IKKE" at bobla på noen måte forsvinner ut av mitt liv....
Mvh
Erich 

PS : en ting er sikkert , du kan ikke bygge "gatebil", "dragracer" , "banebil" og "showbil" av samme kjerra . 




Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Endre Sfebruar 28, 2009, 00:03:08 am
Eg e en av de som ikkje gidde å poste så mye lenger. Sitter heller bare å leser å tenker på at en dag kjøper eg meg en god ny motor............ og kjører videre......


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Hot Owlfebruar 28, 2009, 00:20:03 am
PS : en ting er sikkert , du kan ikke bygge "gatebil", "dragracer" , "banebil" og "showbil" av samme kjerra . 

Vås


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Jallefebruar 28, 2009, 01:38:40 am


Det er en kjensgjerning at de fleste er mer opptatt av hvordan bilen ser ut enn hvordan den går. Snakker ikke da bare om luftkjølt VW, men bil generelt. Motorbygging, det være seg original eller noe vassere, er for spesiellt interesserte og noe de mindre interesserte setter bort til de som kan det.


[/quote]

Og jeg satser på at Baja'n blir råfet, med en driftsikker motor. For da holde at jeg har geniale idèer :D


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: | UMBINC |februar 28, 2009, 08:23:33 am
Blir vel aldri mere kompetanse heller når de fleste kjører samme setupen :) 2.3...FK87...IDA...PLING....OG EN PLONG. Det er noen få personer i landet her som setter seg inn i ting og tør å prøve/feile. Flere skulle vært av den kalibern!

Looks bestemmer nok mye på hele fjøla. Selv om andre syns bilen min er kul er jeg ikke fornøyd i det hele tatt :D Som rocket sier det er selvdefinert og individuelt.. Men her som på motor siden er det også mange som går for det samma...For da blir det i hvertfall riktig :)

Keith Seume... Hvem er det egentlig? vet så lite om han at jeg måtte klippe og lime inn navnet fra TomRallys tråd.. Johnny har snakka om han men har aldri fått med meg hvem han er el hva han driver med. like lite vet jeg om Gene berg :D Kansje vi skulle hatt en egen tråd om de to...

Sweet lord oooo dveesus...

Ulf aka mr quiet...


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Luftvwfebruar 28, 2009, 08:58:15 am
"Stor motor i en classic vw handler bare om look " Det å spinne av gårde, burne eller ta seg noen striper noen ganger i året handler mye om show off. Det skal mye til å gjøre noe revolusjonerende med en boble . Og snakker vi om stilarter er de etterhvert blitt klassiske og variasjonene blir marginale og kun nyansert for nerder innen stilarten. Om man kjører en sliten orginalmotor så går den bare litt treigere enn en ny overhalt en, og den går jo ikke fort.,..Eller så går den ikke i det heletatt,He,he. Da det er dyrt for stor motor og tekniske oppgraderinger er det nok mange som som fokuserer på stilen da det kan koste alt fra 1,- krone og oppover. Man kan få en litt kul bil med å bytte hjul , kanskje et ratt og noe annet. Jeg mener at om man hele tiden skal ri på en bølge av nye og revolusjonerende bobler og motorer går man muligens fort lei og ingenting blir bra nok.


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: | UMBINC |februar 28, 2009, 09:14:57 am
"Stor motor i en classic vw handler bare om look " Det å spinne av gårde, burne eller ta seg noen striper noen ganger i året handler mye om show off. Det skal mye til å gjøre noe revolusjonerende med en boble.

Ikke enig i at dette med motor kun handler om looks..  Når man tenker slik...stopper jo alt opp :)

Sier som en nordlending sa til meg en gang...

"ulf! vær ydmyk.... Dein dagen du slutta å lære.....DA e du døu!"


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Luftvwfebruar 28, 2009, 09:44:14 am
Ulf , det står "mye til " men det betyr ikke at det er umulig å sette ny rekorder :). Noen få i verden er på det planet men folk flest kjører ikke rallykross og 402 for å sette nye rekorder.Å ha det gøy med god sportsånd og en mulighet for å vise seg litt er det viktigste.
Selvinnsikt er den beste lærdommen.


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Kjetilfebruar 28, 2009, 10:05:25 am

en trenger ikke legge lista høyt og bruke masse penger for å bli med på morroa.. :)
[/quote]


Hva sa du?  :P


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Turbo Haraunefebruar 28, 2009, 11:33:44 am
Jeg vet da grunnen til at vifta fjærnes, men jeg synes det er tåpelig. de få (kansje 10)hestene som frigjøres, har nok ikke så mye å si for resultatet på stripa. da har jeg heller tro på å slanke den feite sjåføren eller hive ut en stol eller noe annet som veier litt.
Og nei min bil er absolutt ikke bygget for dragrace men jeg skal ihvertfall prøve. Har stor respekt for de velbyggde dragrace bilene som finnes her i norge, men det er ikke min greie. Men mekaniske kunnskaper og solid handtverk, er noe som kan brukes på alle type biler.
Håper jeg får se bilen din i aksjon til sommeren, så skal jeg heller taue deg tilbake til start selv når jeg har tapt det draget.


Siden du skal sammenligne med dragracing,du har heller ikke bygd din for dragracing har du vel??Tror du det er for at mange av motorene ikke tåler 402 meter,eller tror du det kan være at vifta er fjernet for at den stjeler hester,at det er ekstra vekt med kjøling osv-for at bilen er bygd for et helt annet formål.Og kansje det blir åpnet litt oftere enn din motor,for at det får en behandling som du aldri kommer til å komme i nærheten av med din bil?Formålet og bruksområdene er helt forskjellige!Men for all del,all honør til deg for ditt bygge og bruksområde.Synd jeg ikke har fått sett nøye på bilen din,sist jeg gjorde et forsøk hadde du allerede dratt fordi du ikke ble premiert..


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Turbo Haraunefebruar 28, 2009, 11:35:53 am
Denne henger jeg med på, jeg prøvde men klarte bare tre kategorier.


PS : en ting er sikkert , du kan ikke bygge "gatebil", "dragracer" , "banebil" og "showbil" av samme kjerra . 





Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Jærvafebruar 28, 2009, 12:18:35 pm
Motor eller ikke. Et tema som nok er mye mer oversett av de fleste her er: bremser og understell. De som setter inn større motorer i gamle bobler har ofte i beste fall satt på orig. skivebremser foran. Ja vet det finnes enkelte som har tenkt bremser og understell oxo. Det å putte inn en 2,3 T1 motor med 48 IDA gassere og fk 87 kam med fatboy bak (std. motor  ;) ) og da etterpå smalne forstilling, heve bobla bak,bruke dekk type donald duck ballong bak (noen faktisk med diagonal) og type sykkel dekk foran. Skulle jo nesten tro at dette er en oppskrift på et farlig kjøretøy.

Har selv hatt en VW 1500 som var senket med puma foran og var fortsatt høy i rompa. Synes denne bilen hadde farlige kjøreegenskaper selv med 44 hk jeg.. Putte 200 hk inn her og du har en heller farlig bil...  :)


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Hot Owlfebruar 28, 2009, 14:23:56 pm
Blir vel aldri mere kompetanse heller når de fleste kjører samme setupen :) 2.3...FK87...IDA...PLING....OG EN PLONG. Det er noen få personer i landet her som setter seg inn i ting og tør å prøve/feile. Flere skulle vært av den kalibern!

Er det motorbygging det å slippe de fem tingene oppi gryta og røre rundt å se hva det ble? Det er vel så å si skivebom i forhold til "kompetanse" som TomR etterlyser...

Er man motor interessert så ønsker man å få så mye ut av kombinasjonen som mulig eller???

Setter man sammen rå deler fra hylla, å får til norsk standard nivå... (über lavt) så skal man altså gå på fireventilert boksmat fra kjipkjap land? For å liksom være innovativ?
Ikke lære seg hvordan motorene funker og så fikse på oppskriften sin? (kompetanse heving?)
Selv skal jeg ikke ha turbo eller lystgass før den enkle gasser motoren virker så bra den kan... når den er ved veis ende blir den et ny læringskurve.

Man kan bli kalt idiot for at man ikke kjører turbo, vannkjølt eller Japse "for det er så himla smart". Noen synes man er dust som kjører på stripa med VW siden man jo kjører fortere i top fuel? Er man innovativ om man bytter gren i stedet for å bli bedre? Jeg hviler min kasse

De aller fleste som interesserer seg for hvordan bilene går har sin egen innfallsvinkel... og slik kommer det alltid til å være

Denne tråden skulle vel handle om hvorfor ikke fler kan tenke seg bedre fart i en av verdens mest undermotoriserte kjøretøy?


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Luftvwfebruar 28, 2009, 16:21:29 pm
Muligens litt på sidelinjen men i våre dager kan hvem som helst kaste seg inn i kunnskapasdebatter på nettet om ditt og datt , google er leksikonet og inngangsporten for totalt grønne. Å gå direkte til kilden og problemstillingene en rakett forsker studerer har blitt vane og alt som er lest er verdi for egen geni konklusjon. Men det er et men, leste nettopp en linje knyttet til et bilde i et profilert vw blad .infoen var elementær feil (stil)på første rad og vrang lære ,men men . Personlig kan jeg ikke noe om motorer av betydning men synes det er kult med en rask boble enten det er av look eller funksjon. ;)


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Sonicfebruar 28, 2009, 17:18:13 pm
Muligens litt på sidelinjen men i våre dager kan hvem som helst kaste seg inn i kunnskapasdebatter på nettet om ditt og datt , google er leksikonet og inngangsporten for totalt grønne. Å gå direkte til kilden og problemstillingene en rakett forsker studerer har blitt vane og alt som er lest er verdi for egen geni konklusjon. Men det er et men, leste nettopp en linje knyttet til et bilde i et profilert vw blad .infoen var elementær feil (stil)på første rad og vrang lære ,men men . Personlig kan jeg ikke noe om motorer av betydning men synes det er kult med en rask boble enten det er av look eller funksjon. ;)

Enig Boxer , desto kjekkere!!

PS : en ting er sikkert , du kan ikke bygge "gatebil", "dragracer" , "banebil" og "showbil" av samme kjerra .

Vås


når 25 års erfaring med et 50 talls motorer (fra 1200-2500 ccm og vw generelt )  blir kalt  VÅS !!!
Usakelig kommentar !!, Dessuten om du er interesert i hastighet og aks med boble (utenom klasser ) er det for meg, med stor appetitt, uvesentlig om
effekten kommer fra Subaru ,VW el Porsche. (skallet har her en betydning  :D :D)
Synes Haraune har kommet opp med en interesant løsning , likeså K&K med WBX  , åpen for alt
Personlig nådde jeg toppen med  190 HK i en 2165 ccm (60 000 NOK i aftermarket parts ) ,ikke rart folk ser etter andre andre løsninger .
Nei ,salutt til Jørn , Haraune mm som tør satse på motor uansett konfigurasjon . 

Og til slutt : det innovative ligger ikke nødvendigvis lenger i kamtype , innsprut /gassere m.m , men i materiallære , maskinering ,datakunnskap og fysikk ... (derav NOS ,turbo og kompressor ..)rein og sunn nyskjerrighet.

Mvh
Erich


 
   


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Trond Dahlfebruar 28, 2009, 17:52:50 pm
Morsomt å lese at det er mer positivt å finne opp hjulet på nytt istedet for å bruke deler som er utprøvd til å fungere i kombinasjon.
All ære til de som gidder bruke penger og tid og vri  håret på å prøve ut x antall (u)kurante kam'er, topper og prøve og feile i årevis... Det er de som har gått veien for oss andre.
Men for de andre som "bare" vil bygge motor for å ha det morsomt med kjøretøyet sitt så er det faktisk jævlig relevant å bruke utprøvde oppskrifter for å oppnå ønsket resultat til ønsket pris uten for mye prøving/feiling. Hvorfor er det negativt? lite kreativt og innovativt kanskje, men hva så?
I så måte er faktisk forum ganske bra, ikke fordi alle bare sitter her og prater istedet for å skru, men fordi erfarne folk DELER sine erfaringer og kunnskaper som igjen gjør at alle slipper å gå opp hele veien på nytt, men faktisk kan (med et visst smartfilter) surfe seg til gode kombinasjoner som et bra utgangspunkt for et bygge.
Endre sin 2.3 er et flott eksempel på det. Lite erfaring, men mye lesing, graving og spørring for å komme frem til en "korrekt" kombinasjon for sitt bruk. Og går steinbra gjør det og. Er det liksom så lite kreativt og innovativt at det blir galt? ... DET er vås det...

Denne tråden begynner i seg selv å bli et klassisk eksempel på hvorfor folk vegrer seg i å gjøre noe som helst, siden det aldri er godt nok.

Hilsen en med verdens mest ukurante(for liten) kubikk størrelse, men typiske/utprøvde topper, gassere og kam...
Duger gjør det og... og har MERKBAR forskjell på stripa uten viftereim :-)



Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: | UMBINC |februar 28, 2009, 19:38:59 pm
Blir vel aldri mere kompetanse heller når de fleste kjører samme setupen :) 2.3...FK87...IDA...PLING....OG EN PLONG. Det er noen få personer i landet her som setter seg inn i ting og tør å prøve/feile. Flere skulle vært av den kalibern!


Er det motorbygging det å slippe de fem tingene oppi gryta og røre rundt å se hva det ble? Det er vel så å si skivebom i forhold til "kompetanse" som TomR etterlyser

Ja... er jo det... om man skrur det sammen i stedet for å røre i gryta... Men det jeg prøver å si er at det blir kompetanse på å skru motor. vel og merke om folk skrur selv da! Men det kommer ikke noe nytt ut av det...


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Sonicfebruar 28, 2009, 19:56:11 pm
Riktig , det kommer ingenting .......nytt ut , fy f....
Får vondt i sjela ...

Sonic...
 


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Trond Dahlfebruar 28, 2009, 20:17:40 pm
Tror nok trådstarter egentlig var ute etter om det var look som teller, og om motor ikke har fokus..
Ikke om hvor mange JPM'er/innovatører det finnes...


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Luftvwfebruar 28, 2009, 20:38:46 pm
Man trenger ikke finne opp hjulet nytt og det er greit nok i seg selv kan ikke se at noen har nevnt det heller . Og man kan ta tiden til hjelp å studere seg frem til et godt setup for en god og vellprøvd kombo slik som Endre har gjort. Slike vellprøvde kombo pakker kan man lese om overallt men kunnskapen bak lang håndverks erfaring kan ikke sidestilles. For å gjøre noe innovativt må det kjente studeres for så å kunne bryte konvensjonene ,og man har så noe nytt. Om det funker eller ikke er på et nivå utover den vanlige motorsammensetter.


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Sonicfebruar 28, 2009, 20:52:47 pm
Usedvanlig gode kommentarer . punktum
Mvh
Erich


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Hot Owlmars 01, 2009, 00:40:52 am
PS : en ting er sikkert , du kan ikke bygge "gatebil", "dragracer" , "banebil" og "showbil" av samme kjerra .

Vås


når 25 års erfaring med et 50 talls motorer (fra 1200-2500 ccm og vw generelt )  blir kalt  VÅS !!!
Usakelig kommentar !!   

Er det noe som er usakelig så er det din opprinnelige mening, man kan ikke ha en vw som kan kjøres både på gate strip og bane og som samtidig kan stilles ut??? Sier hvem?

Jeg har ikke kalt din motor erfaring for "vås"! Bruk "sitat" muligheten så blir det lettere for folk å skjønne gangen i diskusjonen.  ;)


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Sonicmars 01, 2009, 09:56:37 am
Argumenter da heller mot min "usakelige" mening og påstand , så blir det en kjekkere diskusjon....
Mvh
Erich


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Lasse `65mars 01, 2009, 15:28:10 pm
Min motorerfaring er på laveste skala i motsetning til mange i dette vw-land. Jeg begynte først å skru for et par år siden.
Men lysten til å skape noe, få til det man klarer, har vært drivkraften min.

Etter å ha fått god hjelp på første motor, så var det oxy som fristet meg. Mange mener at dette er MYE jobb, og forsåvidt er det jo det, men trangen til å FÅ DET TIL var stor.

Så det står ikke på årene med erfaring når jeg bygger motor, men drivkraften for å få det til. Og å tørre å feile. For det skjer....uansett nesten..


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: GeirHmars 01, 2009, 16:29:57 pm

SITAT   "Senk, korting og look kan man lese seg frem til - det er værre med motorbygging! Am i right or wrong - kjør debatt - samma åssen det går eller funker bare det ser fett ut eller er ikke vwmotor noe folk gidder å engasjere seg i/med?" SITAT SLUTT

Tror engasjementet rundt motorbygging er ganske stort. Og bra er det. Delene har blitt billige og tilgangen på informasjon fra nettet er formidabel.
Nå "bygger" jo folk motorer på papiret først, for deretter og gå til anskaffelse av de rette delene som "oppskriften" forteller en.
Vi er forskjelige alle mann, men jeg må si det er mer spennende med litt annerledes motorer enn den typiske 2276/FK-87, 48 IDA. Funker som bare det, men det gjør jo en Golf GTI og.

Hva med alle wasserboxer byggene som er igang rundt omkring nå. Lenge siden den første oxyboxeren så dagens lys, men dette er slikt jeg liker. Skikkelig VW made aluminiumsblokk, lurer på om det er mulig og stålforsterke denne blokka ala T-1 og få gjennomgående main-studs (slik som T-4 og Pauter etc) 4 tommers borring rettferdigjør bedere 37,5X44 mm ventiler med tanke på flowen. Er nok et stykke igjen til vi er på Skinne nivå effektmessig, men føler det er tatt ett skritt videre.
Hva blir det neste??  Type 4? hehe. Skal ikke kimse av den heller, solid alublokk med mange forbedringer i forhold til T-1 men desverre også noen tilbakesteg. Tenk om vi kunne fått noen "Swedish made topper" til denne og. Her er det mulig med enda større borring enn Wasserblokka, og teoretisk 3 liter pluss i volum, men da følger det endel annet med hvis en skal utnytte volumet fult ut.
Tror vi i fremtiden vil se mange spennende motorbygge rundt omkring. Ved hjelp av store turboer masse volum og solide deler som tåler trykket, kombinert med  programmerbare innsprut/tenningsystemer så bør ikke 500 hk gatemotorer være så langt unna.....
SCC 2015, here I come......


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Jeemars 01, 2009, 17:50:58 pm
finnes det luftkjølte motorer som gir 250rwhp og som kan brukes til noe annet en 402m for så å taues tilbake for at de er overopphetet??  ???

Der er en ide til ny SCC-pris, for raskeste motor som kjøres for egen maskin til og fra stevnet :)

DEN prisen skal jeg vinne i såfall  ;D   


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: BeetleBugmars 02, 2009, 09:21:30 am
finnes det luftkjølte motorer som gir 250rwhp og som kan brukes til noe annet en 402m for så å taues tilbake for at de er overopphetet??  ???

Der er en ide til ny SCC-pris, for raskeste motor som kjøres for egen maskin til og fra stevnet :)

DEN prisen skal jeg vinne i såfall  ;D   

Den prisen skal vi bli to om  :)


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Hot Owlmars 02, 2009, 09:59:38 am
Prisen deles ut på Zita påfølgende Torsdag...  :-*
Kul pris, du kjører til stripa, racer, kjører hjem... og på Torsdagen etter må bilen fortsatt funke til en tur utenfor bomringen!


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: BeetleBugmars 02, 2009, 10:02:16 am
Prisen deles ut på Zita påfølgende Torsdag...  :-*
Kul pris, du kjører til stripa, racer, kjører hjem... og på Torsdagen etter må bilen fortsatt funke til en tur utenfor bomringen!

Da er spenningen borte... alle vet at JEE ikke kommer til Zita. Ryktene sier at en slik "konkurranse" er allerede planlagt første helgen i mai; The Real Street Challenge... og at mer info kommer.


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Trond Dahlmars 02, 2009, 10:51:15 am
Blir nok mer enn en bomring som blir krysset og på den veien ;-)


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: tekkenmars 02, 2009, 11:48:14 am
Prisen deles ut på Zita påfølgende Torsdag...  :-*
Kul pris, du kjører til stripa, racer, kjører hjem... og på Torsdagen etter må bilen fortsatt funke til en tur utenfor bomringen!

Da er spenningen borte... alle vet at JEE ikke kommer til Zita. Ryktene sier at en slik "konkurranse" er allerede planlagt første helgen i mai; The Real Street Challenge... og at mer info kommer.

Det høres veldig bra ut,må da prøve å stå samlet i en skikkelig vw camp..


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Jeemars 02, 2009, 12:16:50 pm
Det var til og fra stevnet jeg var med på... og kun om stevnet er på Gardermoen  ::)   Og det har noe med beliggenheten til verkstedet mitt å gjøre.

Nei gett. Blir nok aldri raskest...  ::)  En evig toer...eller treer... eller..  Klarer ikke spytte i nok penger til å bli numbero uno.



Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: BeetleBugmars 02, 2009, 16:18:05 pm
"Det høres veldig bra ut,må da prøve å stå samlet i en skikkelig vw camp"

Planen er som følger; Jeg reserverer hytte(r) på Hersjøen camping og der slår vi oss sammen. Jo fler - jo bedre. Lørdag starter vi tidlig derfra og cruiser mot Gardermoen hvor morroa starter. Bilen må da passere teknisk kontroll og du må gjennomføre ett race i det minste. Når alle er fornøyde så cruiser vi tilbake til Hersjøen Camping hvor jeg har tilbudt meg å fikse grilling og en uhøytidlig premieutdeling. De mest hungrige kan selvsagt kjøre tilbake til Gardermoen på søndag og race videre. Vi kunne stoppet der og sagt at det var det... men jeg kunne allikevel tenkt meg noen regler;

- 4 sylinder, luftkjølt, bakmontert motor
- Ha en minimium vekt på f.eks: 775 kg inkl sjåfør
- Må ha to framseter
- Fungerende lys framme og bak
- Ingen wheeliebars
- Registrert med skilt og vognkort
- Godkjent i henhold til ET og toppfart ref. NDRG/NBF regler
- Bilen må kjøres tilbake til line up og pitten for egen maskin
- Kjøres min. 10 km tur/retur stripa


"Nei gett. Blir nok aldri raskest...    En evig toer...eller treer... eller..  Klarer ikke spytte i nok penger til å bli numbero uno."

Trodde denne tråden handlet om at det var kunnskap som gjaldt... ikke penger og bredbåndslinjen.  :)
 
Mvh
BB


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmars 02, 2009, 22:25:17 pm
"Det høres veldig bra ut,må da prøve å stå samlet i en skikkelig vw camp"

- 4 sylinder, luftkjølt, bakmontert motor



 :( fåkke være med jeg da.... 


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenmars 02, 2009, 22:57:42 pm
Denne tråden skulle vel handle om hvorfor ikke fler kan tenke seg bedre fart i en av verdens mest undermotoriserte kjøretøy?

Fordi mange kjøper en helt annen bil hvis dette er målet :P

For min del ift motor gjelder kun en regel: Alt som kunne vært gjort på "kjøkkenbenken" frem til - la oss si 1955 -  med originalmotoren hos en hvilken som helst eier med litt ambisjoner, er lov. Alt annet er ikke lov.

Motoren jeg skal bruke til Hessich i år vil yte vannvittige - hold dere fast -  37-39 hester. Hele 12-14 hester mer enn originalt. ;)


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: LOBOmars 02, 2009, 23:03:20 pm
Det der er ville tall, fürsten!


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Rabbenmars 03, 2009, 10:06:10 am
"Det høres veldig bra ut,må da prøve å stå samlet i en skikkelig vw camp"

- 4 sylinder, luftkjølt, bakmontert motor



 :( fåkke være med jeg da.... 

Kan hjelpe deg å tappe vannet ;) Du burde få være med på morra du også mener jeg  :)


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: | UMBINC |mars 03, 2009, 17:23:05 pm
"Det høres veldig bra ut,må da prøve å stå samlet i en skikkelig vw camp"

- 4 sylinder, luftkjølt, bakmontert motor



 :( fåkke være med jeg da.... 

NEINEI... Du skjønner vel det! Det er jo han som skal vinne og da blir jo regla deretter :D


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Trond Dahlmars 03, 2009, 20:16:57 pm
"Det høres veldig bra ut,må da prøve å stå samlet i en skikkelig vw camp"

- 4 sylinder, luftkjølt, bakmontert motor



 :( fåkke være med jeg da.... 

NEINEI... Du skjønner vel at det! Det er jo han som skal vinne og da blir jo regla deretter :D

Nå gjaldt jo dette bare en bit av helga da..... racingen er jo åpen for alle...


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: BeetleBugmars 03, 2009, 23:10:45 pm
"NEINEI... Du skjønner vel det! Det er jo han som skal vinne og da blir jo regla deretter :D"

Den tar jeg med et smil, slik  :) 

Knasten, du har jo denne; http://www.vwnorge.no/index.php/topic,3311.0.html






Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmars 03, 2009, 23:55:51 pm
Har skylappene fått tid til å gro inn i øya nå eller Kalle??
den Oxyboxer'n har jo vannkjølte topper....

Her har du noen forslag til flere regler:

1.Mengden av Vann/Frostvæske  i kjøleanlegget må ikke overskride motorens totale volum (ved turbo regnes det dobbelt sylinder volum pr Bar ladetrykk slik att større mengde vann tillates)
2.Det er kun topper som kan være vannkjølt.Ingen fysisk kontakt med sylindere godkjennes.
3.Vann/frostvæske-kjølt intercooler er lov så lenge kjøleslangene holdes isolert vekk fra motoren med hjelp av siliconslanger med trippelt lag + isolerende aluminiums skjerming, slik att strålevarmen fra sylindere/topper ikke kan taes opp i intercooler anleggets kjøleanlegg
4.Kjøring i meget høy luftfuktighet er ikke løv da dette anses som tilsvarende vannkjøling. Maks luftfuktighet 85%.


it's all for the fun of it



Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: BeetleBugmars 04, 2009, 09:25:45 am
Vannkjølt er vannkjølt - uansett hvor mye vann det er snakk om og dermed like lite interessant (for meg) som en gjennomsnittlig Ford Sierra eller Toyota. Hadde nok svømmebrillene på når jeg tittet på oxyboxertråden.

Men nå sporer denne tråden av, beklager TomR.







Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmars 04, 2009, 10:19:13 am
ok
skjønner hvor dette kan bære hen.
Snik-Cal-look-ifisering haha.
ett lite "Prøve SCC" nå da.
 så blir de samme regla sakte smyget inn på SCC med noen tilleggs "loooker regler"(igjen), så blir det sånn det var tiltenkt i første omgang.
bare uten alle idiotene som var nødvendig å invitere for å få økonomien  opp på ett visst nivå.

"Alle er velkomne!!"  ...my ass.



Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Trond Dahlmars 04, 2009, 10:22:45 am
Spøk eller ikke, foreslår vi stopper der og lar denne tråden gå tilbake til tema.
Så kan dere heller opprette en egen tråd for alternativet


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Hot Owlmars 04, 2009, 11:14:21 am
Real Street Challenge HAR INGENTING MED SCC Å GJØRE!!

BeetleBug's meninger om det ene eller det andre er IKKE SCC's meninger!

Om du nå ler deg skakk Jørn, så beklager jeg, men slikt tull kan ikke stå uimotsagt!
Folk kunne finne på å tro på det!

SCC ER for alle, og vil alltid være det!!!


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Hot Owlapril 15, 2009, 13:14:43 pm
Men uansett... det er looken som teller ;D
(http://blogsimages.skynet.be/images/000/788/967_0434aa98602c49a1c001b031d617ea13.jpg)


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: BeetleBugapril 15, 2009, 13:17:16 pm
 :D

S`en på hånden hans står for SOLGT!


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: TomRapril 15, 2009, 13:45:37 pm
Nå er jeg glad Fusen er sjelden innom - han har nemlig fortsettelse på det her - OG DET SKAL IKKE UT - HØRER DU !!!

S står forøvrig for en matrett i trøndelag jeg ikke lenger tar i min munn....

 
Men uansett... det er looken som teller ;D
(http://blogsimages.skynet.be/images/000/788/967_0434aa98602c49a1c001b031d617ea13.jpg)


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: Endre Dapril 15, 2009, 13:58:34 pm
Er dette en såkalt Lierbakke-looker?  ;D


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: BERGERapril 15, 2009, 14:41:12 pm
Er dette en såkalt Lierbakke-looker?  ;D

Eller noe US greier?? En "Måpar"...??  :D :D


Tittel: Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
Skrevet av: TYPE3LARSapril 16, 2009, 14:28:07 pm
Jeg har veldig lite kompetanse på motor, men har bestemt meg for å prøve meg på et 1915 prosjekt til Fastbacken. Det blir et øko bygge med noen brukte deler og en del nytt. Skal prøve å gjøre det meste selv, med litt verbal hjelp fra noen her og der. Det blir spennende og lærerikt. Det er hverken look eller værsting perfoma, men et utgangspumkt for å lære. Kanskje det blir noe grommere når jeg vet litt mer om hva som funker og ikke. Gleder meg