mai 03, 2024, 03:37:11 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Dellorto DRLA 40mm dysing  (Lest 1080 ganger)
oyvinla
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: Stavanger


Vis profil

« på: juni 07, 2012, 10:17:25 am »

Jeg har en 2.4L type4 CU motor med to Dellorto DRLA 40mm gassere som ikke går helt som jeg vil.

Disse er fra Cato her på forumet med standard oppsett, så du får korrigere hvis jeg har noe feil data
Dellorto DRLA 40mm
Venturi:   34?
Main air:   175
Main Gas:   140
Idle:      60
Acc/pump:   35

Jeg har koblet på lambda og får justert den på rundt 13 på tomgang. Så fort jeg er borti gassen, synker verdien går ned til 11 på normal kjøring i rundt 70kmh med lite gasspådrag.
Hvis jeg så kjapt gir full gass, kveles motoren og får svært høy lambdaverdi.
hvis jeg gir sakte full gass fra normal kjøring, så ligger lambdaverdien mellom 17 og 19 fra rundt halv gass og oppover.

Slik jeg ser det bør jeg nok gå for noen større aks dyser, men hvilken størrelse bør jeg prøve? er det mulig å brosje disse opp?
Ellers har jeg The Dellorto Superperformance boken og her leser jeg noe om emulsjonsrør. Er dette noe å bytte eller er det dysene som er tingen?
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #1 på: juni 07, 2012, 12:28:20 pm »

Lamdaen er ett godt hjelpemiddel ved full gass, med belastning. Og blir fort ett ubrukelig verktøy ved bevegelse av gass og innvirkning fra aksdyser.

Tomgangen er det best å justere etter øre. Det vil si. Strupe den ned til den popper, for deretter å øke mengden til den tenner ordentlig igjen (1/2-1 runde ut) med minimal åpning på spjellene. Før du gjør dette må lavfartsdysene og synkroniseringen være riktig. Hva lambda lesningene er her er uvesentlig.

Lavfarts dysene dine har hovedsakelig innvirkning opp til 3000-3200rpm. Så tar hoved dysene over. Over 4500 kan du manipulere hoveddysene med luft dysene.

Finn deg en bratt bakke hvor du kan oppnå god fart. Gi full gass på 3de gir fra 2000rpm og følg med på lamda verdiene. Og post her. Så kan du få tips.

Når dette er gjort og dysene på stell. Kan du konsentrere deg om akspumpe, tomgang.

Invester også i en flaske med startgass og sprut rundt innsugene. Øker turtallet ved sprut har du falskluft lekkasje. Har ikke så stor innvirkning på høyere turtall. Men desto mer på lavere. Husk også å plugge alle vakumuttak på gasserne.
Loggført

oyvinla
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #2 på: juni 07, 2012, 14:38:05 pm »

takk for tips. Jeg skal komme tilbake så fort jeg jeg får testet bilen igjen. blir nok desverre ikke før rundt den 18. juni. grunnen til at jeg lurer er at jeg har planer om å legge inn en bestilling hos CB performance på noen dyser, brosj og  tolk.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!