VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Landmann på september 30, 2010, 22:02:41 pm



Tittel: Karosserilim eller punktsveising
Skrevet av: Landmannseptember 30, 2010, 22:02:41 pm
Har noen erfaring med bruk av karosserilim som erstatning for punktsveising?


Tittel: Sv: Karosserilim eller punktsveising
Skrevet av: nobrakesoktober 01, 2010, 08:30:33 am
spørs hva du mener med karosserilim da? wurth (og endel andre produsenter) har tokomponent metallim, jeg har brukt dette en god del i jobbsammenheng, har ikke noe å utsette på det jeg, (litt dyrt å ha til privat kjekt å ha bruk men.) limer takplater, bakskjermer, karosserisider på varebiler, bunnplater i bagasjerom osv.. dette er somregel etter repanvisninger fra bilprodusenten, ca 1 time etter påføring kan man justere på plata etter liming (står så på emballasjen), jeg synes det er max 1/2 time før det blir vel seigt å flytte på plata.
dette limet jeg snakker om herder, og blir steinhardt, altså IKKE et fleksibelt lim type "gummiaktig"

husk bare å følge anvisningene til punkt å prikke, bl.a renslipt metall der limet påføres.  ;)
POWERBOND 2-K KARROSSERILIM 225 ML   
   
   
Produkt Pk./stk.
   
0893450100081 6  POWERBOND 2-K KARROSSERILIM 225 ML  se detaljer 6 



Tittel: Sv: Karosserilim eller punktsveising
Skrevet av: Mccullochnovember 13, 2010, 17:30:45 pm
hei,
rent styrkemessig er det ikke noe problem å lime metall kontra sveise. Liming av metall benyttes bl a i flyindustrien. Men, man kan ikke tulle med forberedelsene. Punktsveise kan være enklere og sannsynligvis godt nok. Dersom du kun har et punktsveiseapparat der du må ha adgang fra begge sider, ville jeg ha kjøpt et lite munnstykke til MAG'en i steden - dette gir rett avstand til plate, kjør i tillegg på med max strøm og trådmating. Du bør vel egentlig ikke endre den sammenføynings metoden som opprinnelig er brukt. Dersom du bytter en platebit midt på en karosseriside, kan du med fordel lime for å unngå at platene slår seg.