mai 10, 2024, 22:25:48 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Balansering veiv/svinghjul  (Lest 2333 ganger)
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« på: august 27, 2009, 09:20:50 am »

Det er litt forskjellig praksis virker det som, så jeg spør her

Noen balanserer veiv for seg, og så trykkplate og svinghjul sammen på en "dummy veiv".

Noen balanserer hver del for seg og så det sammensatte.

Noen balanserer alt i ett oppspenn.



Hva er best og hvorfor? Grunnen til at jeg spør er at min er gjort på øverste måten, og ser for meg at man kan få en toleranseoppbygging som gir dårligere resultat enn ønsket.

Måte nr 2 virker til å være klart best, men blir det noen reell forskjell når man setter de separat balanserte delene sammen?

Måte nr 3 gir jo ulempen at man ikke har kontroll på enkeltdelene, men i og for seg blir det jo det samme hvis man gjør som i 2 og må justere når alt er spent opp sammen?



Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: august 28, 2009, 13:53:11 pm »

Innspill?

Det er jo noen her på forumet som er er meget kompetente på området, så kanskje de har noen innspill?
Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #2 på: august 28, 2009, 14:12:41 pm »

Sjekka ut denna tråden her? http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1658.0
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #3 på: august 28, 2009, 21:38:25 pm »

http://www.turnitedcnc.se/


Vi bruker denne Turnited maskinen , her kan du lese om ballangsering på denne linken fra den Svenske impotøren , vi avballangserer altid veiven først , så legger vi på en etter en , reimskive , svinghjul,trykkplate, får du da et cluts havari  i etterkant , så kan du avballangsere opp en ny trykkplate og evnt et svinhjul uten å måtte demontere hele motoren .
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: august 29, 2009, 13:35:39 pm »

Meget nyttig og bra artikkel, verdt å lese definetivt.

Ble ikke helt klok på spørsmålet om at hvis en balanserer alle deler til "null" hver for seg - er det i balanse når man setter det sammen da? Som en teoretisk øvelse?

Det ble jo nevnt og anbefalt å balansere tunge svinghjul og trykkplater, eksempelvis, for seg selv sentrert i maskinen i stedet for i et langt overheng. Toleranseoppbyggingen var vel mindre viktig enn å få et godt oppsett for målenøyaktighetens og egensvingningsdelens skyld.
Loggført
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #5 på: august 29, 2009, 17:21:25 pm »

Dette med null finnes ikke på en Turnited maskin som er uten filter på ballangseringen , bruker man de fineste tolleransene som F1 og racing , så kaster man vekk mye tid til liten nytte på en motor til normalt trimmet bruk , ballangseringen bør være gjort etter det behovet man skal bruke motoren til , kortes mulig overheng lager best resultat, derfor veiven , så veiv å reimskive,så veiv reimskive og svinghjul , og tilslutt setter man på trykkplaten,tar du alt dette i sammen så blir ikke framparten av veiven nøyaktig nok , prøv å sette en 9" kappskive i en hurtig gående drill så kjenner du effekten jeg snakker om , men det ekstreme er å avballangsere svinghjul å trykkplate på en aksel i mellom bukkene , men det krever en uhyre nøyaktig maskinering av denne akselen , problem nr. 1 er tid er penger , å det passer som regel dårlig .

På  spørsmål om alt blir riktig når man setter delene sammen etter å ha ballansert delene hver for seg ?  Ja , selvfølgelig vist alt er ballangsert i samme senter .
« Siste redigering: august 29, 2009, 19:30:44 pm av rallybugs » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!