mai 04, 2024, 09:56:13 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1300 som har stått i 10+ år. Oppfører seg svært dårlig!  (Lest 1443 ganger)
1969_1300
Juniormedlem
**
Innlegg: 69
Bosted: Heggedal


Vis profil

« på: april 27, 2013, 22:44:22 pm »

Ok.

I dag startet jeg 1300en for første gang på 10-12 år. Den ble kjørt den gangen, men jeg husker at det var noe oljelekkasje. Jeg har "skylt" tanken, byttet de tynne bensinlangene, blåst gjennom hele røret mellom tank og pumpe og satt inn filter med glassvindu fra VW veterandeler under tanken. Når jeg omsider fikk start på den så gikk den kun noen få sekunder før den stoppet. Dette gjentar seg fra gang til gang. Den starter, blir litt harkete og jeg kan lure noen få ekstra sekunder ut av den ved å jobbe litt med pedalen. Hvis jeg prøver å starte igjen med en gang så går det ikke. Men venter jeg et par min så gjentar det hele seg.

Når jeg så går bak for å sjekke tilstanden ser jeg det drypper bensin ca 1 gang pr sekund fra akslingen til gassvaieren på forgasseren (høyre side). Dryppingen avtar. Det lukter også temmelig bensin av eksosen. Må gå ut av garasjen selv om porten står oppe. På gulvet er det en fin oljedam på venstre side.

Utenom dette aner jeg ikke tilstand på motoren. Jeg antar at motoren bør tas ut for å få bukt med oljelekkasjen. Forgasseren bør overhales. Hva er tilstand på bensinpumpe, etc. Er det slark i lageret til veivakselen?

Jeg har ingen erfaring med motorskruing og vet ikke om jeg har tid til å gå løs på denne motoren før jeg ønsker å ha bilen godkjent og med skilter. Absolutt deadline er 15. Juni. Da er planen å bruke bilen i mitt eget bryllup.

Så hva gjør jeg? Kanskje det greieste er å få tak i en byttemotor? Noen som har? Eller er det noen her inne som kanskje kan ta på seg jobben med å fikse den mot betaling?

Kom gjerne med tips og råd. Jeg er selvsagt villig til å gjøre noen enkle grep for å få den til å gå - eller å få stilt en diagnose. Det er også fritt fram for å svinge innom hvis man er i traktene også Blunker

Joachim
Loggført

/Joachim
Som donerer grunker den dagen forumet får tapatalk-støtte Glad
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: april 27, 2013, 23:15:03 pm »

nokon tips:

slitasje på motor kan generelt sett sjekkast fort å gale ved å ta tak i reimhjulet og pressa inn, og deretter trekka ut. då skal du helst høyra klonk-klonk lyden, men ikkje sjå noko bevegelse. derimot har du gjerne minst 1mm vandring og da betyr att blokka er moden for overhaling(les: linjeborring og nye lager mm.) neste punkt er jo kompresjonstest, men har den stått so lenge må den uansett trulig "gå seg te" litt pga att stempelringane kan ha grodd fast litt.

bensinfilter under tanken KAN medføra att du får ein knekk på slangen som strupar tilførselen til motoren. ideell plass er å ha filter mellom ramma og motoren, under bilen bak.

oljelekkasje er heilt typisk bak svinghjulet og frå støtstangrøyrene + diverse andre plassar. du burde nok ha tatt ein god service på motoren. ta den ut, spyl den rein, ta av alt av blekk, svinghjul og toppane og skift pakninger og simring. kostar ikkje mykje. vurder om du vil skifta stempelringar og hona sylindarane i samme slengen.

forgassaren din har utsletne spjeldakselforingar. alt etter type og modell kan den ha plastforingar eller kun opplagra i godset. du får kjøpt tilnerma ferdige messingforingar, men dette kan ogso lagast vist du har tilgang til dreiebenk. då må du demontera forgassar og borra opp holene, lima inn foringen, og deretter brotsja gjennom sånn at dei er dønn på linja og har god passning med akslingen. so monterar du den isaman igjen etter å ha vaska den rein, ved koking i vatn med sitronsyra + skrubbing. samt blåsa gjennom den overalt og skifta ut dårlige pakningar og deler. blås ogso gjennom alle dyser. pakningsett er rimligt. vist den har stått so lenge som du seier er gjerne membranen i bensinpumpa tørka ut. kan feks legga heile pompa i diesel. pleier å funka. men av og til er dei finito. då kan du enten overhala eller kjøpa ny. prisen er vel omtrent den samme. men nye har ikkje lika bra kvalitet naturligvis.

til slutt bør du skifta alt av tenningsdeler då dette somregel er dårlig. pluggar, ledningar, lokk, rotor, stift,kondensator, evt coil, stift og tenning må justerast inn, og so må du sjekka vakumklokka på fordelaren. skift slangestussane i kvar ende på røyra og sug i øvre ende mens du ser nedi fordelaren og ser att plata vrir seg når du suger. ellers er vakumklokka dårlig og må bytast.

skift ogso olja på motoren! og gjer rein silen. når du har fiksa resten, so kjøyrer du motoren varm og tappar ut igjen olja og fyllar på ny olja igjen. på den måten får du ut mest mulig av grumsen som samlar seg i blokka. gjenta fleire gongar vist du har god tilgang på olja.. evt finst da ogso mirakelmiddel for samme jobben.

blei langt detta men håpar du ser fornuften i da.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
1969_1300
Juniormedlem
**
Innlegg: 69
Bosted: Heggedal


Vis profil

« Svar #2 på: april 28, 2013, 23:00:21 pm »

Takk for utfyllende svar!

Har vært litt ute i kveld og sjekket litt mer. Har sjekket at bensinpumpa fungerer. Den spytter bensin til forgasseren regelmessig. Vakuumklokka fungerer, men skiftet slangene mens jeg var i gang. Har ikke noen tenningsdeler liggende, men jeg sjekket at tenningsrekkefølgen var riktig og at rotoren pekte på sylinder 1 ved TDC. Slipte og justerte stiften. Ingen bedring.

Jeg har synlig vandring når jeg drar i reimhjulet. Anslagsvis en millimeter eller deromkring. Hvor alvorlig er dette? Kan vel kanskje drøye litt med linjeboring og ta det på sikt?

Når det kommer til forgasseren så har jeg en 30-PICT-2. Denne er av typen som ikke har foringer til spjeldakselen. Kreves dermed en del arbeid for å få denne tett. I tillegg skjønner jeg at akkurat denne forgasseren er noe vanskeligere å overhale pga noe skjult funksjonalitet som man ikke kommer til. Dermed er det ingen garanti for at en overhaling vil hjelpe.

Ser for meg at jeg har to reelle alternativer.

1. Jeg kjøper tenningsdeler og forgasser. Bytter og får justert dette. Hvis det virker tilfredsstillende tar jeg ut motoren og skifter pakninger, justerer ventiler, bytter olje osv. Får linjeboret blokka på sikt.

2. Jeg får tak i en fungerende motor og setter inn denne. Kan dermed kjøre bilen samtidig som jeg kan styre med originalmotoren når jeg har tid.

Når jeg ser de to alternativene opp mot hverandre, så heller jeg mot å kjøpe en ny motor. Ser for meg at jeg kan støte på flere uventede problemer med den jeg har underveis. Det passer dårlig når jeg har en tidsfrist på meg.

Så har du en motor å selge så ta kontakt Glad
Loggført

/Joachim
Som donerer grunker den dagen forumet får tapatalk-støtte Glad
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: april 28, 2013, 23:13:39 pm »

du har ikkje prøvd å ta ut pluggane og pussa dei reine for sot? da er nok til å laga krøll. har du tilgang til ein tenningslampe(rimlig på bilrema) so kan du hukka sensoren inn på samtlige pluggledningar og sjekka strobelyset. jevn blink er tingen. oppdagar du ujavn rytme i blinkingen betyr da att pluggen ikkje tenner skaplig. prøver du med sensoren ute ved pluggen, og inne med fordelaren finn du ogso ut om evt da er brudd på tennkabelen. sån at den slår over til jord ein plass. har ogso vert ute for at kontaktane mellom pluggledning og plugg har eira omtrent heilt av..

1millimeter vandring har ingenting å sei anna enn at da betyr at motoren er sleten og desto større sjangs for oljelekk etc etc. ingen problem å få den til å gå reint, og bra likavel.

den forgassaren er ikkje meir avansert enn andre. du må som sagt borra opp hulla til spjeldet, for deretter å lima inn foringar, og so brotsja. eg kan garantera att ein overhaling hjelper. spesielt vist den er so sleten at det droplar av spjeldforingane.

men vist du har tenkt å bruka denne må du skifta olja fort som F !! so gammal olja er meir som syre enn olja.

i bruksboblo mi har eg ein 1600 som har stått på eit lager i 20 år. når eg fekk den til å gå rundt og skulle byta olja oppdaga eg at da var berre grums i blokka. dvs når eg skrudde av oljelokket i bunn var da massiv gjørme over lokket og ingenting rant ut.. nett som harpiks. olja hadde dessutan tera sund blokka ved oljelokket sånn at skruene ikkje hang fast. demonterte alt og flytta veiv over i ei anna blokk. oppdaga att kamdrevet var halvegs oppspist/ eira vekk. trulig av syrene i olja. skifta kam. og monterte resten. eit halvt år seinare havarerte motoren for meg, då da viste seg att ventilfjørene var so pass rusta at dei knakk av ein etter ein, til kun 1 sylinder var i live. skifta ut toppane og motoren har deretter gått som ei klokka.

Med andre ord. bytt olja!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
1969_1300
Juniormedlem
**
Innlegg: 69
Bosted: Heggedal


Vis profil

« Svar #4 på: april 28, 2013, 23:24:19 pm »

Du har helt sikkert et poeng, men jeg tror jeg tar jobben med denne motoren på sikt siden jeg vet det er flere ting som må gjøres. Men jeg kan sikkert ta et oljeskift før jeg tar den ut Glad

Det jeg nevnte rundt forgasseren har jeg herfra:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?p=3179351

Sitat
And one thing about the 30PICT-2, there is a small metering screw you cannot adjust or remove, it's set up from the factory that way, and I've seen it where if there's a lot of crap inside the carb from it sitting for years, you might not be able to get that part of the carb clean. So sometimes you can't get that carb to run very well, that's one of the reasons that carb is my least favorite Solex.
Loggført

/Joachim
Som donerer grunker den dagen forumet får tapatalk-støtte Glad
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: april 28, 2013, 23:29:54 pm »

har aldri hatt noko problem med den forgassaren. alternativet er jo sjølvsagt å kjøpa ein ny forgassar eller ein brukt i bedre tilstand.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!