mai 04, 2024, 14:52:59 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Girkasse for Drag-folket. Porsche 3,0 Turbo girkasse.  (Lest 2681 ganger)
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« på: april 30, 2010, 17:34:35 pm »

Sjelden sjanse! Girkasse fra Porsche 911 3,0 Turbo. Samme yttre mål ca. som Porsche 915 med styrken fra 3,3 kassa.
Den kassa tåler glatt over 1000 hk eller mer riktig sagt over 1000 nm, men har ikke krav til det "håpløst" store ombyggingsarbeidet som 3,3 turbokassa har.

Dette er samme kassa som satt i "Moby Dick" Porsche 935 som da gikk 24timers løp med over 750 hk.

Disse kassene går for rundt 50 lapper i tyskland.

Sterkere kasse får du ikke til bobla uten de enorme ombyggingene som G50-kassa og 3,3 turbokassa må ha.

JIM DRAGTEAM skrev dette da en slik kasse var til salgs i USA :


"The market is very limited I have to say.
This is a rare box even more as it is short bell and has lsd.
These used to sell right away...."

Videre  :

Almost anyone who has run a Type 2 VW trans with extreme horsepower has probably experienced some sort of failure associated with the gears and/or synchros. This is what prompted McFarland to begin looking for an alternative type of transaxle. For him, the answer came in the form of this Porsche 930 trans. Two of the most positive design features were that the gears are splined onto to main shaft, and the synchros design than VW transaxles and aftermarket transaxles that use VW-style gears. Other features of the 930 trans are the size of the synchro hubs, and the way that the gears are splined onto the main shaft, as opposed to being machined from a one-piece bar stock such as the VW design. It's also important to note that gear strength is very important but there have been instances where, if the gears don't break in a VW transaxle, oftentimes the synchro, hubs will actually twist or split into two pieces. Porsche was able to find a cure for this weak link.


Tekniske data :

930 (EARLY-SHORT BELL) TRANSMISSION SPECIFICATION

·         Type: 930/30, 930/32, 930/33

·         Original equipment for: Porsche 3.0L 930, 911 Turbo 75-77

·         Description: 4 speed manual transaxle, std H pattern, early Porsche synchromesh, straight cut reverse

·         Limited Slip Differential: 40%-80% ZF LSD optional equipment

·         Weight (approx): 117lbs

·         Oil capacity (approx): 3.7L SAE 90 oil of API classification GL5

·         Speedometer: electric/hall sensor

·         Controls: linkage

·         Clutch: 240mm single plate pull clutch, cable operated

·         1st gear: 2.25

·         2nd gear: 1.304

·         3rd gear: 0.893

·         4th gear: 0.656

·         Final drive: 4.00

Det finnes mengder med forskjellige utvekslinger og Ring/pinion å få til disse.

Selges kr 30000,-


* 930-3,0 turbo.jpg (98.07 KB, 800x600 - vist 319 ganger.)
« Siste redigering: april 30, 2010, 18:08:23 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 03, 2010, 18:35:19 pm »

Ingen som er lei av å hoppe en halvmeter fremover med påfølgende oljesøl på SCC ?   Blunker
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #2 på: mai 03, 2010, 20:39:11 pm »

Hvordan blir denne på suge motor? tenker utveksling / moment..
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #3 på: mai 04, 2010, 19:43:53 pm »

Hvordan blir denne på suge motor? tenker utveksling / moment..

Slik originalutvekslinga er så funker den fint på motor med bra moment. Så hvis du tenker Porsche, så vil den sikkert funke fint på en 3,0 eller 3,2 , men ser ikke helt poenget med det hvis du har en bra 915-kasse.
Grunnen til å bruke denne er jo mest pga. det unike at den er både kompakt og utrolig sterk. Denne kassa trenger ikke mer ombygging for å få inn i ei boble enn en 915 -kasse, noe som er overkommlig (noe G50-kassa og senere turbokasse absolutt IKKE er..)

Sterkere kasse som kan passe i boble uten gigantiske ombygginger skal du lete lenge etter. Er å få mengder med forskjellig drevinger og ring/pinion til disse kassene og..
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #4 på: juni 06, 2010, 17:31:41 pm »

Løfter denne opp igjen. Med denne så blir det ikke girkasse-ras på stripa... 

Skinnebobla går oxo med Porschekasse som har samme styrke som denne...  Blunker
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #5 på: juni 15, 2010, 17:21:23 pm »

Ser ut til at jeg må legge denne ut for salg i landet den kom fra. Da blir den vel solgt tenker jeg.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!