1862
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Sika med spesiell motor
|
på: november 13, 2008, 20:46:28 pm
|
Er dette et eksemplar av prøvemodellene til VW? Eller er dette noe private folk har gjort ? Husker jeg leste om at når det var drivstoffkrise under krigen (?) utstyrte VW både Kübler og andre modeller med dampmotorer drevet på med kull...
Det var vel heller knottfyring de ble konvertert til. Veden lå å ulmet og gassen som ble utviklet ble dyttet inn i motoren.
|
|
|
1866
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: DIY. Bromsbänk för oss garage folk..
|
på: november 12, 2008, 20:33:40 pm
|
Blir jo uten tvil mye finere med et etset kort enn et labb-kort. Flott arbeid. I dag kom CNY70 i posten , så da gleder jeg meg til å få programert MCUen og testet hele kortet mitt. Ser frem til "LVP for dummies"
|
|
|
1867
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: DIY. Bromsbänk för oss garage folk..
|
på: november 08, 2008, 14:50:46 pm
|
Da har jeg loddet ferdig (tror jeg ) Overside med masse tilkoblingsmuligheter, Gult lys for "Power" og grønt for "RPM". "Bare" to trykkfølere foreløpig, da jeg ikke her verken turbo eller intercooler Undersiden med komponenter til 3 tempfølere, og forsterkeren (358) til rpm signalet. Disse komponentene var meget små! 4x5mm og med 8 ben som ikke må ha kontakt med hverandre.
|
|
|
1869
|
Forum / Problemløseren / Sv: Spenningsregulator 12v
|
på: november 04, 2008, 19:09:16 pm
|
Bare vær obs på dette. Dynamoen liker ikke å svive uten batteriet tilkoblet. Regner med det har gått bra med din siden det var regulatoren som ikke var tilkoblet.
|
|
|
1871
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: DIY. Bromsbänk för oss garage folk..
|
på: november 03, 2008, 21:38:15 pm
|
Da har jeg fått loddet litt deler på plass. Venter på litt fler deler (MAX6675) som forhåpentligvis er i posten snart. Har også bestilt noen K-temp følere, så nå er jeg oppe i den store sum av Kr168,- Hva slags turtall sensor er det som skal brukes/lages?
|
|
|
1872
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: DIY. Bromsbänk för oss garage folk..
|
på: oktober 30, 2008, 10:44:49 am
|
PGM (Pin26) kommer bara att behöva vara låst när du programerar "Boot Loadern" När den är programerad så kommer du ladda "Firmware" direkt via USB.
Jeg leste bare dette: "Since you use Low Voltage Programming-mode, pin PGM is not usable for I/O. If you programm a PIC in this manner, always ensure PGM is pulled low in the application (e.g. by adding 10K to ground) even if the schematics look different - otherwise the PIC might enter programming mode instead of normal working mode"Tenkte ikke på at resten kommer via USB
|
|
|
1873
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: DIY. Bromsbänk för oss garage folk..
|
på: oktober 28, 2008, 19:34:23 pm
|
Må få denne tråden opp igjen Har samlet litt deler og laget en "LVP" programerer. Går det bra å anvende en krystall og et par kondensatorer i stedet for en resonator? Hadde ikke resonator i rotekassen, men en krystall...... Prøver også å få alle komponentene på ett labb kort, i stedet for to oppå hverandre Når man programerer med "LVP" kan ikke PGM (pin 26) brukes til I/O, men det er fortsatt 7 ledige. Venter spent på fortsettelsen
|
|
|
1880
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: DIY. Bromsbänk för oss garage folk..
|
på: oktober 22, 2008, 19:53:29 pm
|
Rätt chip, Har du programerare till ett sådant chip? Annars kan jag lägga upp länkar till några mycket simpla varianter, bara några motstånd och nån dioder...
PS: Jag kan ju så klart fixa det till dej om du vill..
Har ikke programmerer, og har heller ikke programert noen chip før, men har lyst til å prøve. Så länkar er en bra hjelp til å komme i gang. Viss ikke jeg klarer det takker jeg nok ja til ditt tilbud om programmering.
|
|
|
1881
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: DIY. Bromsbänk för oss garage folk..
|
på: oktober 20, 2008, 20:41:39 pm
|
Har vært inne på streetvw noen ganger og sett, men dette blir absolutt interresant å få innblikk i virkemåte også. Imponerende arbeid. Har bestilt chip, så får vi se om det blir først logger eller hel bremsebenk etter hvert.... Lite skummt kanske Hva med å lage en brytebolt slik at viss det blir plutselig stopp i motor/gir, klippes bolten og toghjul kan fortsette og rotere fritt? (Slik som i drivaksler til kraftuttak på traktor)
|
|
|
1882
|
Forum / Type 2 / Sv: TRESPILER TIL PLAN
|
på: oktober 19, 2008, 10:10:03 am
|
Er det pop nagler som holder disse fast på eldre biler også? Røska nettopp av listene på min t3doka. Da var de poppa fast. Regner med de er det på alle?
I delekatalogen for 1968 står det popnagle AK4,8x14
|
|
|
1883
|
Forum / Type 2 / Sv: TRESPILER TIL PLAN
|
på: oktober 18, 2008, 20:11:03 pm
|
Litt vanskelig å måle nøyaktig da de varierer litt fra spile til spile, men her tror jeg et gjennomsnitt er.
|
|
|
1886
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: UNC vs NPT gjenger
|
på: oktober 10, 2008, 22:07:48 pm
|
Whitworth rørgjenger har en omdreining mer på tommen enn det NPT har på dimensjon opp til 3/8. 1/2 og 3/4 har like mange omdreininger, men NPT er jo som sagt koniske for å holde bedre tett uten hamp eller gjengetape.
Whitworth har: 1/8- 28 gjenger pr.tomme 1/4- 19 gjenger pr.tomme 3/8- 19 gjenger pr.tomme 1/2- 14 gjenger pr.tomme 3/4- 14 gjenger pr.tomme 1- 11 gjenger pr.tomme
Mens NPT har: 1/8- 27 gjenger pr.tomme 1/4- 18 gjenger pr.tomme 3/8- 18 gjenger pr.tomme 1/2- 14 gjenger pr.tomme 3/4- 14 gjenger pr.tomme 1- 11,5 gjenger pr.tomme
|
|
|
1888
|
Forum / Problemløseren / Sv: Varsellamper
|
på: oktober 05, 2008, 19:06:01 pm
|
Begge skal lyse med tenning på, før du starter motoren. Og begge skal slukke når motoren sviver og alt er normalt. I manualen for 1967 står det at den grønne er oljetrykket og den røde er ladelampen. Er det ladelampen som blinker kan det være børstene i dynamoen, og er det oljelampen, kan det være trykkbryteren, siden du har nok olje på motoren.
|
|
|
1889
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: "Turbo-sus" uten Turbo, ujevn gange og en vaskefille.........
|
på: oktober 01, 2008, 17:48:44 pm
|
Motoren går best når den er kald, når den blir varm er den vanskelig å få til å gå jevnt og den slokner på lavt turtall/tomgang.
Når den er kald er jo choken på, men når choken er av får den mer og tydeligvis for mye luft i forhold til bensin. Hadde først sjekket for falsk luft. Gummimuffene på innsuget er et farlig sted... Siden problemet er verst på lave turtall kan det også være tomgangsdysa som er litt tettet igjen. 40: Tomgangsdyse
|
|
|
|