mai 05, 2024, 22:02:23 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 61 62 [63] 64 65 66
1861  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: DIY. Bromsbänk för oss garage folk.. på: november 14, 2008, 20:40:17 pm
Da var det også på plass. Kortsluttet pin 17 og 18 og testet i Hyperterminal, og det virket OK  Gliser
1862  Forum / Snikk-snakk / Sv: Sika med spesiell motor på: november 13, 2008, 20:46:28 pm
Er dette et eksemplar av prøvemodellene til VW? Eller er dette noe private folk har gjort ?
Husker jeg leste om at når det var drivstoffkrise under krigen (?) utstyrte VW både Kübler og andre modeller med dampmotorer drevet på med kull...
Det var vel heller knottfyring de ble konvertert til. Veden lå å ulmet og gassen som ble utviklet ble dyttet inn i motoren.
1863  Forum / Snikk-snakk / Sv: Noen som kjenner Bjørn Tore Hellestøl på: november 13, 2008, 20:38:48 pm
Kanskje han her?
http://www.gulesider.no/tk/search.c?q=Bj%F8rn+Tore+Hellest%F8l
1864  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: DIY. Bromsbänk för oss garage folk.. på: november 13, 2008, 19:11:52 pm
Viss jeg kan bruke en ST232CN er jeg klar for dette også  Gliser
Har fortsatt god plass på labb-kortet....
1865  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: prosjekt 2110 fra rosenquist.montert i bil og på veien ;););) på: november 12, 2008, 22:38:23 pm
Starter vel med å skru slangen fast i blokka. Så må filterholder snurres på slangen. Neste slange i filterholder, så kan pumpelokk snurres på slangen. Til slutt kan pumpelokk skrues fast. (Tipper jeg)
1866  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: DIY. Bromsbänk för oss garage folk.. på: november 12, 2008, 20:33:40 pm
Blir jo uten tvil mye finere med et etset kort enn et labb-kort. Flott arbeid.
I dag kom CNY70 i posten  Gliser , så da gleder jeg meg til å få programert MCUen og testet hele kortet mitt.
Ser frem til "LVP for dummies"  Osteaktig
1867  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: DIY. Bromsbänk för oss garage folk.. på: november 08, 2008, 14:50:46 pm
Da har jeg loddet ferdig (tror jeg  Blunker )
Overside med masse tilkoblingsmuligheter, Gult lys for "Power" og grønt for "RPM".
"Bare" to trykkfølere foreløpig, da jeg ikke her verken turbo eller intercooler  Osteaktig
Undersiden med komponenter til 3 tempfølere, og forsterkeren (358) til rpm signalet.
Disse komponentene var meget små! 4x5mm og med 8 ben som ikke må ha kontakt med hverandre.
1868  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: DIY. Bromsbänk för oss garage folk.. på: november 07, 2008, 11:25:55 am
Takker. Da fikk jeg litt å gjøre i helgen også  Gliser
MAX6675 er også ankommet, så da kan nok kortet lages ferdig.
1869  Forum / Problemløseren / Sv: Spenningsregulator 12v på: november 04, 2008, 19:09:16 pm
Bare vær obs på dette. Dynamoen liker ikke å svive uten batteriet tilkoblet.
Regner med det har gått bra med din siden det var regulatoren som ikke var tilkoblet.
1870  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: DIY. Bromsbänk för oss garage folk.. på: november 04, 2008, 09:24:04 am
Jeg liker også tanken på optisk giver, da den kan måle turtall på alle ting som roterer.  Glad

@Tistlo: Du får kjøpt kretskort med huller bl.a. på Clas Ohlson til 59,-. Så er det bare å putte komponenter oppi og lodde på undersiden.
Jeg kjøpte et av de med 3-hulls baner: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=55295301
Komponentene har jeg funnet på gamle printkort fra PC og TV.

Håper det er fler som prøver å lage dette prosjektet.  Blunker
1871  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: DIY. Bromsbänk för oss garage folk.. på: november 03, 2008, 21:38:15 pm
Da har jeg fått loddet litt deler på plass.
Venter på litt fler deler (MAX6675) som forhåpentligvis er i posten snart.
Har også bestilt noen K-temp følere, så nå er jeg oppe i den store sum av Kr168,-  Osteaktig
Hva slags turtall sensor er det som skal brukes/lages?
1872  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: DIY. Bromsbänk för oss garage folk.. på: oktober 30, 2008, 10:44:49 am
PGM (Pin26) kommer bara att behöva vara låst när du programerar "Boot Loadern"
När den är programerad så kommer du ladda "Firmware" direkt via USB.

Jeg leste bare dette:
"Since you use Low Voltage Programming-mode, pin PGM is not usable for I/O. If you programm a PIC in this manner, always ensure PGM is pulled low in the application (e.g. by adding 10K to ground) even if the schematics look different - otherwise the PIC might enter programming mode instead of normal working mode"
Tenkte ikke på at resten kommer via USB
1873  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: DIY. Bromsbänk för oss garage folk.. på: oktober 28, 2008, 19:34:23 pm
Må få denne tråden opp igjen  Glad
Har samlet litt deler og laget en "LVP" programerer.
Går det bra å anvende en krystall og et par kondensatorer i stedet for en resonator?
Hadde ikke resonator i rotekassen, men en krystall......
Prøver også å få alle komponentene på ett labb kort, i stedet for to oppå hverandre
Når man programerer med "LVP" kan ikke PGM (pin 26) brukes til I/O, men det er fortsatt 7 ledige.
Venter spent på fortsettelsen  Blunker
1874  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Verktøy for måling av vendehøyde - Biltema skyvelære? på: oktober 26, 2008, 22:10:35 pm
Vil ikke heller si at det må være på 0,01mm nøyaktighet, men du tar to opperasjoner i en. Du finner TDC og måler vendehøyde samtidig. Jeg nullstiller måleuret mot en glassplate før jeg skrur det fast, og så er det bare å dreie motoren rundt til nålen er på sitt høyeste.
Måleur finner du på nettet og i butikker som Tools og lignende.
Fant et her i farten, med magnetfot. Bestiller du på nettet, husk at du vil ha i mm og ikke i tommer (regner jeg med  Blunker )
http://cgi.ebay.co.uk/DIAL-INDICATOR-Magnetic-Base-Stand-DTI-Metric-Gauge_W0QQitemZ250311766209QQcmdZViewItem?hash=item250311766209&_trkparms=72%3A1298%7C39%3A1%7C66%3A2%7C65%3A12%7C240%3A1318&_trksid=p3286.c0.m14
1875  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1599 cc EFI motoren er klar for bremsing på: oktober 26, 2008, 20:57:25 pm
Ikke helt umulig at du får besøk i kveldinga.  Øyerulling
1876  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Verktøy for måling av vendehøyde - Biltema skyvelære? på: oktober 24, 2008, 19:11:41 pm
Digitalt skyvelære er alltid greit å ha. Om ikke det er det greieste å måle vendehøyde med, går det nok bra det også.
VWfreak selger jo også slike http://www.syd-import.no/?id=5

Selv bruker jeg et måleur med hjemmelagd adapter. Måleuret er også veldig greit til andre ting som måling av endeslark, og sentrering av emner i dreiebenk.
1877  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: forgasservarianter.. på: oktober 24, 2008, 18:50:10 pm
Hovedforskjellen er vel at PCI har manuell choke med wire, mens PICT har elektrisk/automatisk
1878  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Ser dette riktig ut??? på: oktober 24, 2008, 18:22:44 pm
Som oftest er det den fysiske størrelsen på batteriet som er problemet. Vet ikke hvor god plass du har. Velger du to batterier bør de være samme størrelse for at de skal få den samme ladingen.

Her en liten mobilvideo av min trådløse tenning  Glad
http://s454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/?action=view&current=Video000.flv 
1879  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: DIY. Bromsbänk för oss garage folk.. på: oktober 23, 2008, 18:41:24 pm
Sitat
Här är det ett kopplings kort för datainsamling framtaget,

Fant det til slutt  Gliser Her er det

1880  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: DIY. Bromsbänk för oss garage folk.. på: oktober 22, 2008, 19:53:29 pm
Rätt chip,
Har du programerare till ett sådant chip?
Annars kan jag lägga upp länkar till några mycket simpla varianter, bara några motstånd och nån dioder...

PS: Jag kan ju så klart fixa det till dej om du vill..
Har ikke programmerer, og har heller ikke programert noen chip før, men har lyst til å prøve.
Så länkar er en bra hjelp til å komme i gang.
Viss ikke jeg klarer det takker jeg nok ja til ditt tilbud om programmering.
1881  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: DIY. Bromsbänk för oss garage folk.. på: oktober 20, 2008, 20:41:39 pm
Har vært inne på streetvw noen ganger og sett, men dette blir absolutt interresant å få innblikk i virkemåte også.
Imponerende arbeid.
Har bestilt chip, så får vi se om det blir først logger eller hel bremsebenk etter hvert....

Sitat
Lite skummt kanske
Hva med å lage en brytebolt slik at viss det blir plutselig stopp i motor/gir, klippes bolten og toghjul kan fortsette og rotere fritt? (Slik som i drivaksler til kraftuttak på traktor)
1882  Forum / Type 2 / Sv: TRESPILER TIL PLAN på: oktober 19, 2008, 10:10:03 am
Er det pop nagler som holder disse fast på eldre biler også? Røska nettopp av listene på min t3doka. Da var de poppa fast. Regner med de er det på alle?
I delekatalogen for 1968 står det popnagle AK4,8x14
1883  Forum / Type 2 / Sv: TRESPILER TIL PLAN på: oktober 18, 2008, 20:11:03 pm
Litt vanskelig å måle nøyaktig da de varierer litt fra spile til spile, men her tror jeg et gjennomsnitt er.
1884  Forum / Snikk-snakk / Sv: bensinvarmer montering.mal ? på: oktober 13, 2008, 20:29:39 pm
Har en mal her til 1302 viss det er det du skal montere det i.
1885  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: oppskrift på stabil motor på ca 100 hk og bra dreiemoment på: oktober 10, 2008, 23:25:49 pm
Bergers legendariske "Torque engine" fra vw2you??
http://vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=24&TID=1014&P=1&SID=22733
1886  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: UNC vs NPT gjenger på: oktober 10, 2008, 22:07:48 pm
Whitworth rørgjenger har en omdreining mer på tommen enn det NPT har på dimensjon opp til 3/8. 1/2 og 3/4 har like mange omdreininger, men NPT er jo som sagt koniske for å holde bedre tett uten hamp eller gjengetape.

Whitworth har:
1/8- 28 gjenger pr.tomme
1/4- 19 gjenger pr.tomme
3/8- 19 gjenger pr.tomme
1/2- 14 gjenger pr.tomme
3/4- 14 gjenger pr.tomme
1-    11 gjenger pr.tomme

Mens NPT har:
1/8- 27 gjenger pr.tomme
1/4- 18 gjenger pr.tomme
3/8- 18 gjenger pr.tomme
1/2- 14 gjenger pr.tomme
3/4- 14 gjenger pr.tomme
1-    11,5 gjenger pr.tomme
1887  Forum / Problemløseren / Sv: Varsellamper på: oktober 06, 2008, 16:27:53 pm
Oljetrykkbryteren finner du skrudd inn i blokken like ved fordeleren.
1888  Forum / Problemløseren / Sv: Varsellamper på: oktober 05, 2008, 19:06:01 pm
Begge skal lyse med tenning på, før du starter motoren. Og begge skal slukke når motoren sviver og alt er normalt.
I manualen for 1967 står det at den grønne er oljetrykket og den røde er ladelampen. Er det ladelampen som blinker kan det være børstene i dynamoen, og er det oljelampen, kan det være trykkbryteren, siden du har nok olje på motoren.
1889  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: "Turbo-sus" uten Turbo, ujevn gange og en vaskefille......... på: oktober 01, 2008, 17:48:44 pm
Motoren går best når den er kald, når den blir varm er den vanskelig å få til å gå jevnt og den slokner på lavt turtall/tomgang.
Når den er kald er jo choken på, men når choken er av får den mer og tydeligvis for mye luft i forhold til bensin.
Hadde først sjekket for falsk luft. Gummimuffene på innsuget er et farlig sted...
Siden problemet er verst på lave turtall kan det også være tomgangsdysa som er litt tettet igjen.

40: Tomgangsdyse
1890  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Senkespindler for typ 1 67-oppover! på: september 29, 2008, 19:54:27 pm
For skiver eller tromler?
Sider: 1 ... 61 62 [63] 64 65 66
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!