mai 06, 2024, 08:20:33 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ladeproblemer  (Lest 3471 ganger)
BKA
Juniormedlem
**
Innlegg: 74
Bosted: Askim



Vis profil
« på: april 19, 2008, 20:14:38 pm »

Jeg får et svakt lys i ladelampa når turtallet øker! Målte ladespenning til 11,3V. Dette er jo alt for lavt. Byttet børster på dynamoen, de som satt der var godt slitt. Får de på plass, og starter opp. Måler ladespenning til 13,7V. Problem ute av verden.... troddde jeg. Tar meg en liten runde, og så begynner det å gløde i lampa igjen. Kjører runden, med lys på, måler ladespenning til 11,2V når jeg kommer hjem.
Da kommer spørsmålet, er dette oppførselen til en gåen regulator? Ladespenning synker ved varme og turtall?
 
Loggført

1965 VW T1 1200
1998 Audi A4 Avant
2006 Ford Galaxy(VW) 1.9 TDI Trend
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #1 på: april 19, 2008, 22:52:56 pm »

tviler på att det er regulatoren, tror heller det er ankeret som er slitt  ( den akselen børstene går mot )

kikk nedei hullet børstene sitter , ankeret skal være slett ! 
fjæra som holder børsten inn er selvfølgelig hel ??
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #2 på: april 20, 2008, 18:11:52 pm »

Hadde noe tilsvarende på min egen bil - da var det regulatoren som var gåen.
Loggført
BKA
Juniormedlem
**
Innlegg: 74
Bosted: Askim



Vis profil
« Svar #3 på: april 20, 2008, 18:25:56 pm »

Har kikka litt. Ankeret ser slett og blankt ut, men det er jo riller i det. Målte rett på dynamoen. Med kald motor så ga dynamoen faktisk 14,4V. Etter at den hadde gått en stund så sank spenningen ned til ca 11V. Ved gass pådrag så sank den ytterligere, til tider så langt ned at multimeteret skiftet skala(4V).
Børstene treffer ankeret. Prøvde å trykke litt på de mens motoren gikk, kunne da høre at de var i kontakt med ankeret.
Regulatoren ga det samme på sekundær side som den fikk inn på primær side. Også ved 14,4V
Er det å bytte dynamo som gjelder, eller er det noe annet.

« Siste redigering: april 20, 2008, 18:35:11 pm av BKA » Loggført

1965 VW T1 1200
1998 Audi A4 Avant
2006 Ford Galaxy(VW) 1.9 TDI Trend
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2090
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #4 på: april 20, 2008, 19:49:23 pm »

Hadde dette fenomenet sjøl engang og da var det regulatoren som var gåen. Det viste seg at kontaktflaten i regulatoren var noe dårlig og det ble da varmeutvikling i kontaktbladet. Derfor gikk det fint med en gang motoren ble startet men etter kort tid forsvant ladingen.
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

BKA
Juniormedlem
**
Innlegg: 74
Bosted: Askim



Vis profil
« Svar #5 på: april 20, 2008, 20:12:57 pm »

det er greit, men jeg måler direkte på dynamoen. er det styrestrømmen som ikke er helt som den skal da?
Har selv hatt problemer med dette for 20 år siden, satt da inn ett elektronisk laderele, og det funket veldig bra. Men det var en ac dyamo.
Loggført

1965 VW T1 1200
1998 Audi A4 Avant
2006 Ford Galaxy(VW) 1.9 TDI Trend
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2090
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #6 på: april 20, 2008, 20:26:11 pm »

Har du regulatoren liggende oppå dynamoen?
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

BKA
Juniormedlem
**
Innlegg: 74
Bosted: Askim



Vis profil
« Svar #7 på: april 20, 2008, 20:40:52 pm »

Sitter ikke oppe på dynamoen.
Loggført

1965 VW T1 1200
1998 Audi A4 Avant
2006 Ford Galaxy(VW) 1.9 TDI Trend
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #8 på: april 20, 2008, 20:50:44 pm »

Høres ut som regulatoren for meg også. Den regulerer spenningen på DF slik at spenningen på D+ blir riktig. Regulerer den feil vil du også måle feil på D+
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
BKA
Juniormedlem
**
Innlegg: 74
Bosted: Askim



Vis profil
« Svar #9 på: april 20, 2008, 21:06:26 pm »

noen som vet hva spenningen på DF typisk skal være. Prøvde å måle denne, men den fluktuerte så jeg fikk ingen fornuftig måling. Men ladespenningen ble lavere ved høyere turtall. Er det sånt skjer?
Loggført

1965 VW T1 1200
1998 Audi A4 Avant
2006 Ford Galaxy(VW) 1.9 TDI Trend
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #10 på: april 20, 2008, 21:08:13 pm »

.
« Siste redigering: februar 02, 2011, 10:48:04 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #11 på: april 20, 2008, 22:19:07 pm »

snakker dere om like strøm eller vekselstrøm her Hæ

på like strøm reduserer lade regulatoren spenningen til 14,4  , like strøms dynamo lader bare mere og mere ettersom turtallet stiger

på veksel strøm så regulerer laderegulatoren hvor mye dynamoen lader
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2090
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #12 på: april 20, 2008, 22:31:01 pm »

Etter det eg leser er dette en likestrømsdynamo. Greit å få dette avklart før flere gode råd..... Lån deg en regulator å prøv.....
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

BKA
Juniormedlem
**
Innlegg: 74
Bosted: Askim



Vis profil
« Svar #13 på: april 22, 2008, 19:21:26 pm »

Regulator på plass. Ladespenning OK!
Loggført

1965 VW T1 1200
1998 Audi A4 Avant
2006 Ford Galaxy(VW) 1.9 TDI Trend
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2090
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #14 på: april 22, 2008, 22:54:59 pm »

Då e du klar for crusing..........
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

BKA
Juniormedlem
**
Innlegg: 74
Bosted: Askim



Vis profil
« Svar #15 på: april 23, 2008, 21:15:25 pm »

Jepp, nå ern klar. Er forholdsvis fornøyd.




* 13042008147II.JPG (171.21 KB, 972x729 - vist 223 ganger.)
Loggført

1965 VW T1 1200
1998 Audi A4 Avant
2006 Ford Galaxy(VW) 1.9 TDI Trend
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!