mai 06, 2024, 11:58:39 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor stor motor (ccm altså)  (Lest 2945 ganger)
Larsern
Nybegynner
*
Innlegg: 15
Bosted: Porsgrunn



Vis profil WWW
« på: juni 17, 2008, 21:33:16 pm »

Noen som har peil på hvor mange ccm denne motoren kan være?

Forrige eier sa det var en orginal 1600.

På Autoteknikk i Kristiansand ble den målet til 96 hk, og 97,5 hk andre test. Kan det stemme?

Et bilde sier mer en 1000 ord.


* Bilde 005 L.jpg (99.36 KB, 600x800 - vist 292 ganger.)
Loggført
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: juni 17, 2008, 21:47:26 pm »

Mest sannsynlig 85,5mm borring. Det blir i utgangspunktet 1584 ccm hvis du har original slaglengde på 69 mm. Ikke dårlig prestanda i så tilfelle!

Set som kanskje er int. er hva slags gassere, topper, vippestell og kam som sitter i den?
« Siste redigering: juni 17, 2008, 21:49:18 pm av HansO » Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Larsern
Nybegynner
*
Innlegg: 15
Bosted: Porsgrunn



Vis profil WWW
« Svar #2 på: juni 17, 2008, 22:13:41 pm »

Tror det skal være orginale topper og en enkel Solex 34 PICT 3 forgasser, hvis det er riktig betegnelse da. Vet ikke noe kammen!
Loggført
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #3 på: juni 17, 2008, 23:00:58 pm »

Det er nok noen bremsebenker som er mer optimistiske enn andre....
Original borring, originale topper og original forgasser er ikke en combo som produserer nesten 100hk.
Du dobler ikke effekten ved å skifte kam alene
Loggført
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #4 på: juni 17, 2008, 23:09:01 pm »

Ved første øyekast ser den så standard ut som det går an. Tviler stort på disse bremsepapirene. Hvordan vet du at papirene tilhører akkurat denne motoren?
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #5 på: juni 18, 2008, 15:04:04 pm »

Standard og original 1600 skal ha motornummer AD eller AS. Og 50HK DIN i ytelse. Sjekk om motornummeret harmonerer med bremsetesten som bør være påført. Ellers er det sannsynligvis noe bull ute og går.
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #6 på: juni 18, 2008, 16:33:25 pm »

97,5 hk i en motor med orig. borring og std. topper + orig. forgasser vil jeg si er et bra EVENTYR   Osteaktig !  Hadde selv en 1915 ccm for en del år siden som ble bremset til 108 hk (riktignok 10 hk mer men alikevel) ..  Den hadde dobble 40 gassere 301 grader kam, porta topper og komp på 9,7 +++ 
Men sikkert bremset på en noe mer ærlig benk ....  Blunker

Før i tiden..  dvs. på 80 - begynnelse 90 tall var det noen som snakket om Pioneer-watt, spørs om det ikke er noen tryllestav-hk ute og går her  Øyerulling

97,5 hk på denne motoren er VÅS!  Osteaktig

« Siste redigering: juni 18, 2008, 16:40:55 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #7 på: juni 18, 2008, 16:40:20 pm »

Er søstera mi som eier denne bilen.
Er en std. 1600ccm, men rart sylinder viser 84,5 og ikke 85,5 som er std. kan det være en 1500ccm?
veiva er avbalansert og toppene skal visst være "høvlet". ellers er alt synlig orginalt.Fordeler innsug og slikt.
Testet selv min 1915ccm motor samtidig hos Autoteknikk i mandal i fjor. Min fikk kun 92 hk. Den mistet nok mye hk da den ikke orket å akselrere så bra på lavt turtall.


http://boblefrik.tripod.com
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
Larsern
Nybegynner
*
Innlegg: 15
Bosted: Porsgrunn



Vis profil WWW
« Svar #8 på: juni 18, 2008, 17:14:38 pm »

Finner ikke annet stemplet inn i blokka enn delenr. med AS 41 rett over (se bilde) og AS 055447 under dynamo holderen.


* Bilde 005 L.jpg (103.5 KB, 599x800 - vist 138 ganger.)
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #9 på: juni 18, 2008, 17:24:50 pm »

AS er dobbelport 1600 fra -73/74 og senere, er vel ikke noe som gir noe utslag på effekten, dessverre. Ser jo nokså original ut, ja. Så hvis du vil til bunns i dette må du nok skru den sammen igjen og teste den i dynoen en gang til, vil jeg si. Evt. dobbelsjekke med en annen dyno. Eller strippe den helt og inspisere alle delene. Har du fått kjørt den i det hele tatt? I såfall, hvordan gikk det, sammenlignet med en annen 1600 boble?
Loggført
Larsern
Nybegynner
*
Innlegg: 15
Bosted: Porsgrunn



Vis profil WWW
« Svar #10 på: juni 18, 2008, 17:37:33 pm »

Har ikke kjørt annen 1600 før.

Kan motor være fra 1973-74 da el?
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #11 på: juni 18, 2008, 18:39:18 pm »

.
« Siste redigering: februar 02, 2011, 11:22:30 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #12 på: juni 18, 2008, 21:13:46 pm »

Har ikke kjørt annen 1600 før.

Kan motor være fra 1973-74 da el?

Motoren din er fra 73/74 eller nyere ja (lenger utover på 70-tallet)

Du bør vel greit kunne merke om du har typ 44 hester eller 97 hester selv om du ikke har kjørt andre 1600 å sammenligne med. 100 hester i en boble er ganske hissig i forhold til standardmotoren som gjør jobben til daglig, men ikke akkurat river skinnet av pølsa...
Loggført

1969 Militær-buss
trimco
Medlem
***
Innlegg: 222
Bosted: aust-agder



Vis profil
« Svar #13 på: juni 19, 2008, 13:36:27 pm »

Har flere ganger sett std 1600 (1584ccm) og til og med med orginalgasser, men borret opp for større dyse, komme opp i dette hk anntallet, men det er jo helt på det rene att her er det snakk om godt bearbeidede topper, hvassere kam, og vippetøy.

Rullene på Auto Teknikk er akkuratt like gode som andre steder, og har selv hatt flere tester der, selv om jeg ikke har vært like heldig som mange andre har vært Glad
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #14 på: juni 22, 2008, 17:46:25 pm »

Studerte filmen fra da dere var på rullene. Når maks turtall er nådd skal clutchen trykkes inn og gassen slippes. Da måler benken motstanden i drivverket for å regne ut tapet av Hk i girkasse, slik at resultatet blir Hk i motoren. Når dere var på rullene med bilen så jeg på filmen at bremselysene også kom på samtidig som gassen ble sluppet. Da blir benken lurt til å tro at det er stor motstand i drivverket og plusser på alle Hk som bakbremsene klarer å holde igjen. (Helt til bremserøret ryker....)
Min teori er at dere har funnet en måte å lure Autoteknikk sin rullende landevei på.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #15 på: juni 22, 2008, 18:50:37 pm »

Bremserøret røyk inne i bilen ja Blunker
Hun kjørte hjem fra mandal til skien med bremser kun foran.


http://boblefrik.tripod.com
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!