mai 05, 2024, 23:48:41 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Er det noen som kan hjelpe meg litt med smøresystemet på motoren min?  (Lest 2147 ganger)
Nova
Medlem
***
Innlegg: 240
Bosted: Haugesund



Vis profil WWW
« på: juni 22, 2008, 11:39:56 am »

Er det noen som kan forklare meg hvordan oljepumpa virker, eller kanskje har en link til noen tegninger?

Skal ikke motoren gå rundt samme vei som klokken?

For meg så ser det da ut som om oljen vil bli pumpet ned i bunnpannen og ikke fra bunnpannen.

Dette gjelder en stor Scat motor.


* Oljepumpe 1.jpg (250.17 KB, 800x600 - vist 185 ganger.)
« Siste redigering: juni 22, 2008, 13:29:14 pm av Nova » Loggført
Nova
Medlem
***
Innlegg: 240
Bosted: Haugesund



Vis profil WWW
« Svar #1 på: juni 22, 2008, 15:14:56 pm »

Jeg kan også se noen svake sirkler etter tannhjulene på dekselet. Det er ikke mulig å kjenne noen spor, og det er heller snakk om en form for poleringsmerker. Er dette normalt, eller bør jeg få på noen tykkere pakninger?
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #2 på: juni 22, 2008, 17:13:49 pm »

Har aldri tenkt på det før, men det ser jo ut som pumpen sviver "feil" vei (noe den skal gjøre). Viss du tenker videre ser du at det eneste stedet som det er plass til olje er på utsiden av tannhjulene. På "tilbakeveien" fylles hulrommet opp av det andre tannhjulet slik at ikke oljen blir med tilbake.
De sirklene på innsiden av lokket er helt normalt så lenge du ikke kan kjenne de med fingrene.


* index.JPG (98.1 KB, 800x600 - vist 152 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Nova
Medlem
***
Innlegg: 240
Bosted: Haugesund



Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 22, 2008, 17:58:52 pm »

Aha, så langt tenkte ikke jeg. Takk for den.

Det burde jo bety at det er bare for meg å kjøre den på startmotoren med pluggene ute til det kommer olje ut nippelen til venstre for pumpen. Er det ikke det?

Eller bør jeg mate inn noe olje feil vei slik at pumpen har noe å jobbe med?
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #4 på: juni 22, 2008, 19:07:36 pm »

Ha hjullagerfett i pumpa før du setter på lokket. Da får den litt å jobbe med før olja kommer og ikke bare luft.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: juni 22, 2008, 19:16:43 pm »

Vaselin... Smelter lett og blander seg inn.

Hjullagerfett har vel ganske høyt smeltepunkt?
Loggført
Nova
Medlem
***
Innlegg: 240
Bosted: Haugesund



Vis profil WWW
« Svar #6 på: juni 22, 2008, 19:45:32 pm »

Tusen takk for hjelpen.

Men jeg fant på noe annet.

Har en slange som passer på koblingene nede til venstre hvor oljefilteret skal på. Her koblet jeg slangen til den nippelen som kommer ifra pumpe og holdt den rett til værs, deretter tømte jeg olje ned i slangen til det var helt fullt. Deretter tørnet jeg motoren feil vei for hånd en halv omdreining og da forsvant oljen nedover slangen. Når jeg tørnet andre veien så steg oljen i slangen igjen. Da virket det fint når jeg kjørte motoren på starteren, og oljen piplet fram fra alle koblingene som ikke var festet skikkelig. Etter 10 sekunder kom oljen dryppende ut av veiven og det ble en helt annen lyd i motoren. Håper det er normalt at det drypper/renner ut der hvor reimhjulet var? Det er nok litt spesielt på denne motoren siden det er en ekstra simmering som nå står åpen og som skal tette mot reimhulet.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #7 på: juni 22, 2008, 20:44:58 pm »

Nova, fortell mer om motoren din da vel. Scat Killer Case med oljesump ser jeg. Men har du Scat sitt viftehus og dynamofot? Topper? Jeg hadde samme blokken på min forrige motor med Pauter Stage 2 pumpe.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Nova
Medlem
***
Innlegg: 240
Bosted: Haugesund



Vis profil WWW
« Svar #8 på: juni 22, 2008, 21:08:19 pm »

Det skal være Scat sitt viftehus og dynamofot tror jeg. Alt er midtstilt. Toppene er 3-delte Scat topper.

Inni er det kun det dyreste har jeg forstått, men er ingen motormann. Dette er den motoren som Sonic solgte meg.

Fant ut at pumpen jeg har er Super Duty 30 mm i stål.
« Siste redigering: juni 22, 2008, 21:28:41 pm av Nova » Loggført
Nova
Medlem
***
Innlegg: 240
Bosted: Haugesund



Vis profil WWW
« Svar #9 på: juni 22, 2008, 21:31:39 pm »

Har fått svar på The Samba at det er slik det skal være med oljen som renner ut ved akselen.

Men nå trenger jeg hjelp med tilkobling av oljekjøler og oljefilter. Oljefilteret er greit nok, men hvor kommer oljekjøleren inn i rekkefølgen. Har fotstått det slik at jeg må inn med en termostat også.

Er det noen som kan hjelpe meg her?
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #10 på: juni 22, 2008, 21:31:50 pm »

Aha.. den ja! Skal bli kult å se og høre denne. Lykke til!

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Nova
Medlem
***
Innlegg: 240
Bosted: Haugesund



Vis profil WWW
« Svar #11 på: juni 22, 2008, 22:16:16 pm »

Bør ikke denne kunne brukes til oljekjøleren?

http://www.racerpartswholesale.com/product/1599/Mocal_Sandwich_Plate

  Mocal Sandwich Plate- 20mm Thread
Mocal Sandwich Plate- 20mm thread

This compact, lightweight, high-flow sandwich plate incorporporates a 180o oil thermostat to regulate oil flow to the cooler until the engine is properly warmed up. The sandwich plate is 1-5/16" thick with 1/2" Parallel ports.

We strongly recommend the use of AN Male to BSP Male unions. These unions come by the pair and include the 1/2" Dowty seal. This is the proper fitting to use with any Mocal Sandwich plate.
Use of a NPT fitting is not recommended on Mocal plates. Damage to plate or leaks may occur.

Do it right, use the correct fitting! See related products below. 
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!