Vis innlegg
|
Sider: 1 ... 27 28 [29]
|
841
|
Forum / Drag-race / Sv: For alle oss som ikke har kjørt på stripa før...
|
på: januar 09, 2008, 13:19:14 pm
|
Tips fra en som til de grader er nybegynner:
Ta deg en tur på et annet stevne og stå og se på prosedyrer ved startplata. Jeg pleier å stå og "leke" at det er jeg som kjører - for å drille inn startprosedyre. Så stå og se for deg at det er DU som sitter bak rattet..... gjerne i en Street klasse, som har lik startprosedyre som oss.
Hittil har jeg også blåst i å burne, da grepet (i alle fall hittil) har vært mer enn bra nok. Da har jeg i alle fall hatt en ting mindre å tenke på. Hvis du ikke skal burne, kjører du utenfor vannet eller der det er minst vann. Så renser du hjulene ved å belaste de rett etter vanngrava (gi på litt i 3 meter...)
|
|
|
845
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Motor prosjekt 94x86
|
på: januar 07, 2008, 09:11:20 am
|
Hvis tør å prøve noe nytt, ville jeg testet ut Steve Tims' "signature heads". De koster 1200 USD eller noe sånt, og er sveisede og portede 043 topper. Steve lager den cc i forbrenningsrommene du ønsker uten estra kostnad. De har relativt små ventiler, men flower altså bra nok til 214 hk i den testen der. Har vært i shopen til Steve og Greg Tims, og de er i tillegg hyggelige karer!!!
Hvis du skal ha noe som er enda billigere, kan du kjøpe Steve sine Stage 2 topper. De holder helt sikkert i massevis til 150 hk. Koster vel ca 750 USD med matcha innsug. Du finner Steve og Greg på thesamba.
|
|
|
846
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Motor prosjekt 94x86
|
på: januar 06, 2008, 19:11:37 pm
|
Hvis målet er minst mulig vedlikehold ville jeg valgt Wedge Port topper (ikke Ultra Wedge, de har større og tyngre ventiler, krever større fjærtrykk). Også ville jeg kjøpt en veiv med mindre slag. 78 eller 82 slag vil gi deg mindre slitasje på blokk, rådelager osv.
Og så ville jeg valgt FK8 kam med 1,4 vipper.
|
|
|
847
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Motor prosjekt 94x86
|
på: januar 06, 2008, 14:07:53 pm
|
Hvis målet ditt er 210 hester og oppover ville jeg gått for JPM topper. Disse koster vel ca 18000 inkl ventiler og fjærer, og krever også store gassere. JPM selger også sett med spesielle vippearmer for 7 tusen og noen nye innsprut til 35 (!!) tusen (du kan fint bruke vanlige vipper/vipperarmer og normale gassere på disse toppene). Og 210 hester og oppover krever i tillegg en DYR kasse for å holde (Regn 15-20 tusen).
Hvis du klarer deg med 170-200 hester ville jeg gått for CB Wedge port eller CB ultra Wedge port, de koster vel 8-10 tusen. Og et sånt oppsett kan funke med mer "normale gassere" og en mer "normal" kasse (hvis du dropper slicks etc). Så du bør tenke på hva du ønsker å få til før du kjøper mer deler. Jeg tipper 230 hester (JPM topper, 51,5 IDA og stor kasse) koster dobbelt så mye som 170 hester og passende oppsett.
170-200 hk er MYE i en boble og det går 12'ere på stripa ved et bra oppsett. Det er f.eks raskere enn Ferrari 355 og BMW M3.
Hvis du er int i Street Eliminatorer så har jeg muligens et sett til salgs. De har gått 12,3 på stripa i en tung 1303. 42 mm innsug og portet av Udo Becker.
Lykke til!!!
|
|
|
848
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Bussbarneseng i tre. Del 3
|
på: desember 21, 2007, 11:42:24 am
|
Den var fantastisk fin. Har du frest ut sidene på en CNC fres, eller er de tegnet og frest for hånd? Si fra hvis du har tenkt/lyst/mulighet til å lage flere!!!
|
|
|
853
|
Forum / Problemløseren / Sv: Ventilfjærer W-100
|
på: desember 12, 2007, 16:25:51 pm
|
Kravene til ventilfjærer kommer ikke bare an på turtall, men også løft og rampenes utforming på kammen. En kam med krappe ramper trenger stivere fjærer enn en kam med snille ramper. En kam med mye løft trenger stivere fjærer enn en kam med lite løft. Kravene til ventilfjærer kommer i tillegg an på ventilmekanismens vekt. Hvis man har store(og tunge) ventiler med tunge løftere, tunge vipper og tunge cro-mo støtstenger trenger man kraftigere fjærer enn hvis man har en lett ventilmekanisme. Dette er logisk.
Det er også interessant at synet på krav til ventilfjærer har endret seg over tid. I en artikkel skrevet av Kjell Aaen fra Right On fra midten av 80-tallet ("Hvordan få fart på bobla med enkle midler") står det å lese at man klarer seg med std fjærer langt opp i turtall og ved rimelig krappe kammer. Han sier i artikkelen at hardere fjærer stjeler effekt (hvilket er riktig, så man skal ikke bruke for stive fjærer), og at de er unødvendige ved lett til moderat trimming. Nåtidens motorbyggere hadde nok ikke skrevet det samme i en tilsvarende artikkel. (Sikkert ikke K Aaen heller).
Men jeg har ingen erfaring med hva slags fjærtrykk man trenger på en W100 kam. Går det ikke an å stille Engle spørsmålet direkte?
|
|
|
854
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Engine
|
på: desember 12, 2007, 08:36:09 am
|
Et annet tips til neste gang er ikke å gjenge helt igjennom. Så skrur du bolten fast (med locktite). Da er du 100% sikker på at den ikke tar turen inn i oljepumpa.
Ser bra ut dette her!!
|
|
|
855
|
Forum / Problemløseren / Sv: 1915 motor
|
på: desember 10, 2007, 12:22:31 pm
|
Bugpack 4063 er ikke no org kam nei. Den ligger vel mellom Engle 110 og 120. Tror den har litt råere ramper også (åpner/lukker tidligere) derav den høye durasjonen ved .5 løft. Dette er en fin kam til motoren din.
|
|
|
856
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: RPB Piraya
|
på: desember 07, 2007, 14:07:23 pm
|
Vanvittig fet bil spør du meg. Husk at slike ting som baklys og felger er "tidsdokumenter" fra da bilen ble bygget. Bør ikke endres for mye spør du meg. Hva hadde vel "gasserne" fra 70-tallet vært hvis de ble "oppdatert" med det "hotteste" hele veien?
Jeg synes sånne kit-cars er best omtrent i den standen de ble bygget i sin tid. Tror også du får mest igjen for den i opprinnelig stand hvis du skal selge den.En eller annen gang vil sikkert andre nisser enn meg synes at sånne biler er kule også....
|
|
|
857
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Engine
|
på: desember 07, 2007, 14:04:03 pm
|
Måleverktøy og spesialverktøy som de ikke har, eller ikke har i tilfredsstillende kvalitet, på Biltema er som oftest helt vanvittig dyrt i Norge. Sjekk Summitracing.com de har mye OK verktøy for oss hobbynisser til OK pris.
|
|
|
858
|
Forum / Problemløseren / Sv: Ødelagte gjenger spindel
|
på: november 30, 2007, 01:56:28 am
|
Ikke ta sjanser med dette. Hvis det er org spindel, får du sikkert tak i en annen for en hundrelapp eller to. Billig forsikring for deg selv, dine nærmeste og alle andre i trafikken!!!!
|
|
|
862
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Tilbakemeldinger på forumet?
|
på: november 23, 2007, 10:11:49 am
|
Hei grattis med nytt meget bra forum!!
Tror det hadde blitt enda enklere å bruke hvis det hadde vært færre underforum. Et tips kan jo være at de forumene som har 0 innlegg til nå kan slettes? Og at man over tid kan prøve å slå sammen noen flere underforum.
|
|
|
863
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Engine
|
på: november 23, 2007, 10:04:39 am
|
finn noe som veier 0,5 gram. Så kan du bruke det i tillegg til vekta. Da kan du justere mer nøyaktig (gitt at vekta klarer å måle nøyaktig da).
|
|
|
|