Høres ut som en god ide Eneste jeg er ganske sikker på er at lyden kommer fra et sted nede i blokka, og ikke en av toppene. Men det hadde helt klart vært nyttig å lokalisere den nærmere enn som så ja
Når stengene var kuttet til riktig lengde, banket jeg de sammen med endene ved å bruke et par avdankede løftere:
[attachment=2]
Og da begynner det å ligne longblock igjen: [attachment=1]
Og da var det jo på tide å justere ventiler til loose-0 og teste om den berømte lyden var borte:
Så da var jeg like langt.....
Som man kan se kommer lyden på samme sted på annenhver runde på veiva, så det er helt klart knyttet til kam/vippestell. Jeg får gruble litt på det og se videre på det en annen kveld; nå ble det sofakroken resten av kvelden
Klarte jammen å klemme inn et par timer garasjetid i kveld også, og begynte med å montere toppene med 1.6mm shims.
Og så viste det seg at det er en grunn til at det kalles glemmeblikk:..... [attachment=1]
Men det ble fikset og størtsangrør montert, og så sjekket jeg vippearmsgeometrien igjen, og lagde meg et sett med nye støtstenger. De ble noen tideler lenger enn de jeg hadde pga litt tykkere shims: [attachment=2]
Jeg målte litt på mine topper og kom til at du tar bort ca 5cc per mm du maskinerer. Dette var std 1600 topper. Så da kommer resten an på vendehøyde og hvor mange cc du startet med. Har du målt cc og vendehøyde slik de er nå?
Takk for innspill; kanskje det ikke er nødvendig da? Hmm. Er det noen som kan si hva "konsekvensen" av lavere komp (8.5 vs f.eks 9,5) er rent konkret? Jeg vet at man får mindre sjans for tenningsbank, men er det merkbart lavere effekt?
Og så må du huske at dette er old-school, Jens-Ole, så ikke noe EFI her 009 og IDF
Når jeg først var i siget, fortsatte jeg med stempler og sylindre, og etter litt fomling med disse spiro-locksene så gikk det ganske smertefritt.
[attachment=1]
For de som ikke kjenner detaljene til en oxyboxer, så ligger det en rustfri foring innerst ved blokka, siden hullene i blokka er for store for 94mm sylindre; de kan så vidt skimtes innerst.
Så dro jeg i gang med å rengjøre toppene, og etter å ha holdt på en stund, konkluderte jeg med at de er rene nok, så da begynte jeg på den ene siden. Jeg monterte ikke støtstangrøra enda siden de er fjæbelastet og kan monteres senere, og jeg skal lage meg nye støstenger så da er det enklere når ikke røra er montert: [attachment=2]
For å få riktig vendehøyde, har jeg 1,25mm tykke kobbershims i toppen, men av en eller annen grunn har jeg somlet bort det ene, så da stoppet det litt opp....
det viste seg at en av de lokale helter her i byen hadde et sett med 1.6mm liggende, så da kommer jeg videre. Kanskje det blir en runde senere i kveld
Så ikke så spennede oppdateringer siden dette stort sett er å montere sammen en motor hvor det meste har vært sammen før, så det er ikke så mye spennede som skjer. Men da har jeg i alle fall dokumentert hva som skjer, og så kan de som er interessert følge med underveis.
Neste på programmet er å måle opp alu støtstenger og få kuttet de til riktig lengde.
Så bra, Svein; jeg ser jo av statistikken at mange er innom her i alle fall
I dag var det fortsatt vaske-dag og planen var å i alle fall få sammen short-blokk.
Så da var det bare å plukke alt fra hverandre og gjøre rent så godt som mulig.
Så etter en stund kommer man til et passende punkt hvor det kan være lurt å tenke gjennom om man har husket alt: [attachment=1]
Etter et par tips fra våre venner på fb, konkluderte jeg med at alt er klart, så da satte jeg halvdelene sammen og dro til alt med moment. Heldigvis sviver alt lett og ledig fortsatt.
Når alt var vasket og klart måtte jeg sjekke at det var riktige lager jeg hadde fått, så da la jeg i veiva og strammet de 6 hovedboltene til riktig moment og alt snurrer lett og fint: [attachment=1]
Når jeg bygde denne motoren for 12-13 år siden lakket jeg blokka, men etter så mange år og mye skruing så ikke det veldig pent ut, så jeg fjerner lakken med litt tynner og en stålbørste så da blir den blank og fin. Dette er jo alu-blokk så den holder seg gjerne litt penere enn en T1 blokk som blir sort etter en liten stund i friluft.
Så i morgen tar jeg alt fra hverandre igjen, og gjør grundig rent en siste gang før alt sluttmonteres.
Moro å skru når alt har vært sammen før; da er det ikke like mye tilpasning og styr. Jeg bare sjekker klaringer og at alt er som det skal, så går den nok 50.000 km til
Ble noe timer i garasjen i dag, og siden jeg fikk tak i et sett med nye bærelager så ble det ghiamotoren som fikk mest omsorg i dag.
Toppene har ligget og mørnet i delevaskeren noen dager og fikk besøk av stempler/sylindre: [attachment=1]
Vannet ser litt uggent ut men jeg skyller/vasker godt etterpå så det er i første rekke for å løse opp olje og karbon-avleiringer.
Resten av delene samler jeg på et rent bord: [attachment=2]
Jeg har jo ikke maskinert noe i blokka denne gangen, så det eneste jeg passer på er å få ut alle gamle oljerester og også rester av pakningsstoff. Jeg har brukt permatex på blokkhalvdelene så det er alltid litt som har samlet seg opp i kriker og kroker.
Eneste jeg så som ikke var helt på stell, var at det ene stempelet bar preg av å ha slått borti sylinderveggen på ene siden. Så sporet til den nederste ringen (den med sikksakk-fjær i) var litt skadet. Det fikset jeg med en liten fil, så nå går ringen fritt.
Eneste forklaringen på det er at jeg kanskje har montert det stempelet feil vei. På vanlige Cima/Mahle er det en pil som peker mot svinghjulet men det er det ikke på disse wiseco-stemplene, så kan hende jeg ikke har fulgt med helt i timen. Jeg ser på støpen inni stemplene at det er lagt til materiale bak der man normalt freser lommer i toppen, så det er ganske åpenbart at de skal monteres en spesifikk vei
Går sakte fremover her. Venter på et sett TP løftere, før jeg monterer motoren sammen igjen.
Og så skal jeg øke kompen litt. Denne motoren var satt opp til å kjøre med kompressor, så jeg hadde ca 8.3:1 i statisk komp. Jeg vil ha 9.5-10:1, så da må vår mann på Grelland Mekaniske ta av litt av toppene igjen.
Sist jeg bisto med beregning av hvor mange mm vi måtte maskinere, endte vi opp med nesten 13.1 i Atle sin motor, så denne gangen ville jeg måle litt mer nøyaktig.
Toppene har nå 48cc volum, og for å komme til 10:1 trenger jeg ca 38cc.
Så jeg tok et bilde av forbrenningskammeret og laget en enkel 3d-modell av kammeret, og kom til at 1mm gir ca 5cc reduksjon. Så jeg får ta med meg toppene til Junior og be ham ta av 1.5 eller 2mm. (har ikke helt bestemt meg enda [attachment=1]
Kanskje det midtre lageret viser litt tegn til slitasje, så hvis jeg får tak i et sett wbx lager til std blokk og 0.25mm slipt veiv, bytter jeg de før jeg monterer sammen igjen.
Jeg tilkalte litt kyndig hjelp i form av Jens-Ole og Martin, og vi endte opp med å konkludere at her er det ikke noe galt, så jeg får bare gjøre rent, og montere alt sammen igjen.
Det ble jo som vanlig litt prat når man samles sånn rundt en åpnet VW-motor, og vi diskuterte hvor denne klakkinga kan komme fra, og da stilte jo de andre noen kontrollspørsmål, og jeg har kjørt denne motoren med chromoly støtstenger og 0.15 klaring på vippene. Jeg er litt usikker på hvorden jeg kom frem til at det var lurt, men det er der det antakelig ikke. Ikke med tanke på ventil-klakking i alle fall....
Noen mente også at sideveis slakk i vippene kan også gi mye lyd, så da her jeg følgende ting jeg skal endre når denne monteres igjen: -Nye bærelager (hvis jeg får tak i) -Shimse endeslakk hvis jeg ikke få tak i lager -Kutte et sett alu-støtstenger til riktig lengde. (Vi konkluderte at geometrien er bra på de jeg har, så blir samme lengde som før) -Shimse sideveis slark på vippene
Når alt er montert justeres ventilene til "loose 0", så blir det som det blir med lyden, og motoren tåler nok 50.000 km til
Jeg er fortsatt litt skeptisk til disse gamle SCAT mini wedge toppene; jeg bare venter på neste gang de dropper en styring, så jeg får se om det kanskje er på tide å investere i et par mer moderne topper.
Siste uka har bilen naturlig nok vært en del på veien, men et par ting har skjedd.
For det første har han montert en lambda-sonde for å kunne tune forgasseren litt mer vitenskapelig enn "nå går den bedre, tror jeg".
Og så har vi byttet fordekk til 165/65-15, og det ble mer riktig i forhold til hjulbuen. Sånn ser det ut med Atle i bilen: [attachment=1]
Og så monterte han standoffs på motorluka, men han likte ikke utseendet, så de ble tatt av igjen, så da må vi finne en annen måte å få mer luft inn i motorrommet på.
Så får vi håpe snøen snart blir borte så vi kan få på sommerdekk og få justert motoren enda noen hakk bedre.
Etter nok en runde med snøfreseren her på solkysten ble det en liten tur innom garasjen, og jeg sjekket 3 ting:
Endeslakk på veiva: 0.27mm [attachment=1]
Den store kloke boken sier maks 0.15, så det er på tide å enten bytte lager eller bare shimse en smule til, men jeg tror ikke det er nok til å lage den berømte klonkelyden
Sideveis slakk på rådene: Målte 0.35 til 0.4mm på alle 4, og maks grense der er 0.7, så de er innafor.
"Vingling" av rådene: Jeg kilte bladmålet inn på "undersiden" av råden så den var kilt inntil den ene siden, og det var ikke målbar slark i lilleenden, så jeg antar at det ikke er voldsomt mye slitasje på rådelagerne i alle fall. Skal verifiseres med plastiguage når jeg åpner.
Og så demonterte jeg oljepumpa (eller pumpene siden det er to ifm tørrsump) og den så veldig bra ut innvendig. Ingen tegn til slitasje eller merker noe sted.
Så neste på lista må bli å splitte blokka og sjekke de siste punktene. Men det får bli i morgen
Jeg fikk lagt inn en liten tur i garasjen i går og fikk demontert topper og stempler/sylindre.
Eneste jeg er usikker på så langt er om denne sideveis slarken er årsaken til ulyden:
Jeg la ut et spm om dette på fb, og det virker som det er en slags konsensus om at det IKKE er dette jeg hører. Uansett skal jeg sjekke klaringene når jeg splitter blokka, for å sjekke om det er lurt å bytte rådelager evt råder når jeg først er så langt inne i motoren
De foreløpige kandidatene for ulyden er da: -De rettskårne kamdrevene fra CB -Løftere/foringer -endeslakk i veiva -Skjørtebank -oljepumpe