mai 07, 2024, 03:55:52 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Dreiing av drev  (Lest 1303 ganger)
ThomasN
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord

1958 - T1


Vis profil

« på: desember 05, 2013, 10:12:12 am »

Hei!
Nå har jeg skaffet meg dreie benk og skal dreie drev fra en girkasse. Har dreiet før så vett litt hva det går i, fikk også opplæring av han som solgte den til meg. Det jeg skal dreie er 3. og 4. drevet. Dette for å flytte gamle 3. drevet over til 4 drevet  Blunker Men er disse drevene herdet? Hvordan er det å dreie noe slik? Hvordan sette dette opp i benken? Takker for alle tips  Osteaktig
-Thomas
Loggført
ClassicVAG
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: desember 05, 2013, 16:43:54 pm »

Jeg vet ikke sikkert, men det ville overraske meg stort om de ikke er herdet på noe vis, men som sagt, jeg vet ikke. Er de herdet så er de naturligvis knallharde og vil kreve skikkelig verktøy (hardmetallskjær).

Jeg antar det er bredden du skal dreie av, og da spørs det jo litt om det er hele flaten som skal dreies eller ikke. Det beste er nok uten tvil og spenne det opp på en dor som er montert i senter av drevet.
Dette er gjerne en aksel med en hylse på som du strammer slik at drevet sitter fast på akselen.
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2 på: desember 05, 2013, 17:49:05 pm »

Å dreie i tennene krever digert utstyr. en normal 6" chuck blir for lett og det vil slå i drevene på dreibenken. Funker kanskje bedre på en oldtimer med reimdrift.

Normalt er drevene herdet på tennene og ikke selve "hub'n". Kun ett tynt utvendig lag.

Jobben du skal gjøre krever vel at tennene skal  fjernes fra 4de giret.. for å bruke senteret på dette. Jeg ville skjært så mye som mulig med en vinkelsliper først. Kan spare deg for mye tid og ikke minst faren for å få ett pulverisert HM eller diamant skjær i nepa.
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: desember 06, 2013, 00:06:57 am »

eller spenn opp en vinkelsliper i dreibenken  med slipeskive  Glad
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
ThomasN
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord

1958 - T1


Vis profil

« Svar #4 på: desember 06, 2013, 23:49:23 pm »

hmm, var ikke dumt det med å slipe ned med vinkelsliper først for å få vekk det som er herda. Eg får også prøve å lage en aksel for å spenne dette opp. Hardmetall skjær har eg møkje liggende av så får egentlig bare sette igang å prøve når eg kommer him fra jobb etter helgen.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!