mai 12, 2024, 01:11:57 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: ventiljustering/vekslingsmetoden??  (Lest 2041 ganger)
roskilde02
Seniormedlem
****
Innlegg: 257
Bosted: dokka



Vis profil
« på: november 14, 2009, 21:05:43 pm »

fikk et tips om å bruke denne metoden..
når ventilene på syl 1 er i vekslingspunktet (en lukker og en åpner) da kan man justere syl 4 osv...
hva menes om denne metoden?
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #1 på: november 14, 2009, 21:37:02 pm »

Mulig dette er måten å gjøre på hvis du er usikker på om du har riktig TDC.

Enkleste er vel å bruke tenningsrekkefølgen eller som rabben skrev, dra baklengs og juster 1,2,3,4.

Skal du gjøre det med klokka justerer du først ventilene når sylinder 1 tenner, dette er på TDC (vanligvis når reimskivehjulet står med hakket mot skjøten i blokka og rotoren i fordeler peker mot høyre mot TDC hakket i fordeler). Drei 180 grader (halv runde) med klokka og juster nummer 4, drei 180 grader og juster nr 3 , deretter 180 grader og juster nr 2.

La bilen stå over natta før du justerer.
Loggført

1961 T1 - Custom
roskilde02
Seniormedlem
****
Innlegg: 257
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #2 på: november 14, 2009, 21:54:21 pm »

det høres ut som en enkel regel iallfall den vekslingsmetoden, om den er ok å bruke of course Tvilende prøver den i morgen om ingen mener den blir helt feil.. tdc på denne motor blir jeg ikke helt klok på, det er en cj motor (2l). har lest en del om 1200-1300-1600.. men her er det noe anna med fordeler og merker.
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #3 på: november 14, 2009, 22:49:44 pm »

Når begge ventilene på sylinder 1 er stengt er du i alle fall ikke langt fra TDC  Glad
Loggført

1961 T1 - Custom
roskilde02
Seniormedlem
****
Innlegg: 257
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #4 på: november 14, 2009, 22:56:53 pm »

og da justerer man 4'rn når de veksler på 1'rn? og samme på 2'rn og 3'rn?
Loggført
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #5 på: november 14, 2009, 23:08:06 pm »

du justere på motsatt side av den sylindern det veksler på!
veksler det på 2 justerer du på 4 og omvent! 1 på 3 osv!
Loggført

Vw 1302
roskilde02
Seniormedlem
****
Innlegg: 257
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #6 på: november 14, 2009, 23:10:32 pm »

ok, da blir det testing av detti i morra..ble litt glad nå Osteaktig takk for svar
Loggført
roskilde02
Seniormedlem
****
Innlegg: 257
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #7 på: november 14, 2009, 23:13:22 pm »

men en ting til jeg lurer på...hvorfor er denne metoden ikke nevnt, den er jo ganske så enkel for oss newbies Glad
Loggført
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #8 på: november 15, 2009, 01:42:29 am »

Det vet jeg faktisk ikke!!?det vår sånn jeg lærte og justere ventiler
på en vw motor for ca en 15 år siden!har virka fint for meg ihvertfall.
Loggført

Vw 1302
gmh
Juniormedlem
**
Innlegg: 89
Bosted: sandnes



Vis profil WWW
« Svar #9 på: november 15, 2009, 06:22:12 am »

Vi bruker også denne metoden. Og den er meget GREI

Jeg har for en tid tilbake (vw2you tiden) forklart at dette er en metode som går ann å bruke ,Men dengang ble jeg nermest kallet en idiot av noen av forståsegpåere  Hæ på forumet

Loggført

Gisle Morten
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #10 på: november 15, 2009, 08:55:40 am »

Er vel innsugventil på syl 1. og eksosv. på syl 4.som står oppe likt. og det blir jo det samme om man justerer ventilene etter bakovermetoden eller framovermetoden (1 -2 -3 -4) osv. Det som er grunnen til at disse åpner etter 180grader er jo firetaktsregelen, slik at når en har kommet til fjerde "snuingen" så er det ikkje slik at en har kommt til starten igjen.Da justerer en Eksosv, på syl 1. og insugventilen på syl 4.
Loggført
roskilde02
Seniormedlem
****
Innlegg: 257
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #11 på: november 15, 2009, 13:17:13 pm »

nå har jeg startet motor etter å justert med vekslingsmetoden,,går meget pent. så etter mat nå ska jeg kjøre motor varm for å se om detti fungerer...ill be back Rekker tunge
Loggført
roskilde02
Seniormedlem
****
Innlegg: 257
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #12 på: november 15, 2009, 14:36:27 pm »

da har jeg vært ute å kjørt motor varm, bilen går godt, så jeg får prøve å kjøre sånn i noen dager og se om dette holder mål.
nå er det tenning som gjenstår... jeg har en svart plate det står noen tall på (bak reimhjulet) der er det et nullpunkt, og så går tallene oppover på begge sider. på motor står det 7,5 så da går jeg utifra at den ska stå litt under 8 med lampe..?
men skal vakum være av når jeg foretar denne kontrollen? det er ingen forskjell i motorgange når vakum tas av...skal det ikke være det?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!