mai 02, 2024, 11:01:22 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1915-oppsett - Blir ikke kvitt varmen!  (Lest 10959 ganger)
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #60 på: mai 29, 2009, 08:33:33 am »

Hvis du har for høyt trykk hele tiden vil passasjen til oljekjøleren aldri åpne.

Tanken er som følger:

Kald olje = høyt trykk = lukket passajse
Varm olje = lavere trykk = åpen passasje.

Så hvis du har for høyt trykk på varm olje så vil du ikke få gjennomgang.

Oljen går alltid gjennom oljekljøleren, men regulerings ventilen slipper inn i galleriet også når oljen er kall, dvs det finnes ingen fysisk sperre mellom oljepumpe og oljekjøler... derfor kan ikke et boost kit sabotere kjølingen.
Beviset på at det alltid går olje til kjøleren er at idiot switchen sitter på samme kanal som kjøleren... og dit går det beviselig olje også når oljen er kall (ellers hadde lampa lyst i instrumentet)
Loggført

Speed is no substitute for direction
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #61 på: mai 29, 2009, 08:43:05 am »

Godt svar. Da har vi teorien rundt kjøling av olje på det rene. Sålenge lampa ikke lyser, så går olja igjennom kjøleren, og vi får kjøling av olja. Da tror jeg ikke at det er oljekjølingen i seg selv som er problemet, men heller det at olja i seg selv ikke greier å transportere vekk varmen, også siden olja ikke føles så varm. Jeg har en følelse av at varmen fra syl.-sett og topper transporterer fryktelig mye varme ned i blokkas gods og den i veiva.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #62 på: mai 29, 2009, 09:05:57 am »

OBS, jeg sier bare at boost-kittet ikke hindrer kjøling, det kan godt være noe rusk i kanalene før kjøleren som gjør at kjøleren ikke er i funksjon.
Enten kommer varmen fra forbrenningen, eller så er det veiva/rådene som spiser opp lagrene, tror jeg.
Loggført

Speed is no substitute for direction
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #63 på: mai 29, 2009, 09:19:41 am »

Hvilken olje bruker du, forresten? Kan være verdt å prøve ut dette også.
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #64 på: mai 29, 2009, 20:05:41 pm »

Som andre også nevner er ikke det at oljelampa slukker noen garanti for at olja sirkulerer gjennom kjøleren. Den sier bare at det er trykk ved trykkbryteren. Kan være en pakning på kjøleren som sitter skjevt og struper hullet inn i kjøleren?
Veldig vanskelig å tippe når man ikke vet om det er for mye varme eller for lite kjøling....
Sett inn 1600 igjen og kom deg på treff i helga Blunker
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #65 på: mai 29, 2009, 22:48:49 pm »

Jeg refererer bare til denne testen som virker meget grundig og seriøst utført -

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=280293&start=0&sid=bb3cda6a7836cd431999acb0a80a4330

For høyt trykk og oljen får lov å gå rett til lagrene i stedet for kun til kjøleren og så lagrene.

Ja - var direkte feilformulert, sperren er jo mot lagrene og ikke mot kjøleren.

Når oljen er kald vil den ikke da presse på begge sider av kjøleren (tilbakestrøm fra enden av oljegalleriet)- og derved vil man ha trykket men ingen gjennomstrømning?
« Siste redigering: mai 29, 2009, 23:14:01 pm av JTWE » Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6109
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #66 på: mai 29, 2009, 22:53:05 pm »

Hvilken olje bruker du, forresten? Kan være verdt å prøve ut dette også.
De sies at enkelte oljer ikke transporterer og "kvitter seg" med varmen like lett som "andre" oljer...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #67 på: mai 29, 2009, 23:19:53 pm »

Mål oljetemperatur OG temperatur på blokka. Så har du litt mer data å gå ut i fra.
Den spesifikke varmekapasiteten på aluminium er høyere enn på olja, så du kan ikke finne ut forskjellen ved å kjenne på det med fingrene.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #68 på: mai 29, 2009, 23:55:14 pm »

Jeg refererer bare til denne testen som virker meget grundig og seriøst utført -

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=280293&start=0&sid=bb3cda6a7836cd431999acb0a80a4330

For høyt trykk og oljen får lov å gå rett til lagrene i stedet for kun til kjøleren og så lagrene.

Ja - var direkte feilformulert, sperren er jo mot lagrene og ikke mot kjøleren.

Når oljen er kald vil den ikke da presse på begge sider av kjøleren (tilbakestrøm fra enden av oljegalleriet)- og derved vil man ha trykket men ingen gjennomstrømning?

Om du leser tegningen og ikke teksten i testen så viser den trykk både før og etter kjøleren i første bilde. Forresten et fantastisk stykke arbeid den testen.
Systemet er basert på at oljen lettere skal gå i galleriet enn i kjøleren når den er kall. Men det er for at kjøleren ikke behøves... ikke for å redde livet på den.
Loggført

Speed is no substitute for direction
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #69 på: mai 30, 2009, 00:29:48 am »

Kan jo ikke bare se på bildene... Glad

Logisk sett ønsker man at det skal være null gjennomstrømning gjennom kjøler før man har driftstemp.

Dette nødvendigjør at man må sørge for at letteste vei ved kald motor, og dermed inntil et visst trykk, er gjennom lagrene og ikke kjøleren.

Oljen møter jo først "kjøleventilen", høyt trykk = åpner til lagre, lavt trykk = lukker til lagre, åpner til kjøler.

Tilfelle 1 går den videre og prøver å finne veien ut. Det er gjennom lagre og trykkavlastning, men en kanal står jo "åpen" fortsatt, og det er tilbake mot kjøleren. Her vil den jo før eller siden møte seg selv, og dermed blokkere gjennomstrømnig.

Tilfelle 2 så vil jo oljen gå rett til kjøler og så prøve å finne veien ut, som da blir gjennom lagre og trykkavlastning.

Øker man trykket med både en større pumpe eller booster-kit oppnår man jo i realiteten at motoren "opplever" oljen som kald, og prøver å varme den opp, det er jo slik den er konstruert.
Det stemmer jo med det som beskrives i linkede tråden...

Spennende diskusjon!


Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #70 på: mai 30, 2009, 07:12:55 am »

Det er jo bildene vi forstår best  Gliser
Men det jeg ikke forstår er at de påstår at ikke noe olje går gjennom kjøleren ved kald olje. Det vil jo bli et lite trykkfall over "kjøleventilen" og dermed litt høyere trykk inn på kjøleren enn etter den. Burde jo strømme litt olje gjennom kjøleren da?

Når oljen er kald vil den ikke da presse på begge sider av kjøleren (tilbakestrøm fra enden av oljegalleriet)- og derved vil man ha trykket men ingen gjennomstrømning?
Oljen vil vel ikke møte seg selv, for da får du samme trykk på begge sider av ventilen/kjøleren og den vil lukke pga fjæren. Kjøleren i seg selv er jo en "restrictor"
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #71 på: juni 11, 2009, 10:43:55 am »

Her har jeg visst klart å starte en skikkelig diskusjon ja. Takker for gode teorier og svar. Kjører 20-50 mineral på anbefaling av Race-Buggy for tiden, bare for å eleminere den feilen at olja ikke tar med seg varmen videre fra veiv ol. Blokka er splitta, og samtlige oljegalerier er blåst igjennom og steamet. Fant ikkeno møkk, men oljekjøler skal fortsatt legges i løsemiddel for å få ut all ev. dritt. Dypsumpen er drillet for tempgiver, og T-stykke for oljetrykk skal settes inn ved oljetrykksbryteren, så får jeg kontroll på temp og trykk når motoren skal sammen igjen. Siste feilen kan jo være for høy komp alikevel. Tenningsbank var det jo tros alt tegn på, selv med 98-oktan og booster. Må trippelsjekke vendehøyden min og cc i kammer.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!