november 10, 2024, 21:34:58 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 115 116 [117] 118 119 ... 151
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 1117161 ganger)
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3480 på: september 08, 2019, 19:49:34 pm »

Er ikke håp, men en plan Blunker
 Gliser To forskjellige ting. Plan er mye bedre..


Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3481 på: september 08, 2019, 22:02:10 pm »

Fikk god hjelp av minstemann på 13 i garasjen i dag, så etter et par hyggelige timer så det meste ut til å være på plass:

* almost.jpg (26.52 KB. 291x600 - vist 252 ganger.)


Og etter å ha dobbelt- og trippelsjekket det meste, så fyret den gitt Glad


Litt subbelyder fra vifta som tok borti viftehuset, men ellers så gikk den overraskede pent Glad

Vi fyret opp PCen og reduserte fuel-mengden dramatisk, og tok oss en prøvetur. Det gikk sånn passe, men  sprutet ville ikke være med over 3000 rpm. Kan være pga at jeg glemte å montere en shunt-resistor på sensoren, så den henger ikke helt med opp i frekvens.

Men alt-i-alt en fin helg i garasjen Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3482 på: september 08, 2019, 22:05:29 pm »

Og mens vi holdt på men montering så klarte vi ikke å dy oss, så vi måtte prøvemontere kompressoren:

* amr500.jpg (53.62 KB. 800x389 - vist 283 ganger.)


Men det får bli vinterens prosjekt Glad

Nå blir fokuset å få noen mil på denne 1600-motoren for å sjekke at alt er i orden, og ikke minst få kjørt så mye Ghia som mulig. 2 motorras på en sesong er litt i overkant synes jeg Glad


Loggført
Jørgen - Gullbobla
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3483 på: september 08, 2019, 22:20:49 pm »

Den kompressoren passet meget fint inn i motorrommet synes jeg!  Blir spennende å følge med på.  Osteaktig

Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3484 på: september 09, 2019, 07:58:46 am »

Ja den passet fint, og det er heldigvis god plass i motorrommet på en Ghia, siden jeg muligens må kjøre med intercooler, men mer om det siden Blunker
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3485 på: september 09, 2019, 18:58:57 pm »

 Kult Kult
Fare for at det blir permanent med den kompressormotoren  Gliser
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3486 på: september 09, 2019, 20:24:07 pm »

Skal ikke se bort fra det Blunker

Satt inn en shunt-motstand, og alle problemene med trigger-støy ble borte, og etter noen små runder med tuning går den veldig pent og snilt.

Men jeg skjønner jo hvorfor jeg har en motor med 160hk i hylla for det er jo ikke akkurat noen ræserbil med noenogfemti hester.

Men som min bedre halvdel sier, er det bedre med 50 hester på veien enn 150 i garasjen...

* ute1.jpg (54.56 KB. 800x389 - vist 263 ganger.)


* ute2.jpg (53.9 KB. 800x389 - vist 248 ganger.)


Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1320
Bosted:


Vis profil

« Svar #3487 på: september 09, 2019, 20:32:10 pm »

Hvor mye håper du på med kompressor av hk?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3488 på: september 09, 2019, 21:14:07 pm »

100ish på en ganske standard 1600 vil være meget bra Glad
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1320
Bosted:


Vis profil

« Svar #3489 på: september 10, 2019, 07:47:44 am »

Cool! Sammen med hvine-lyd skal du ikke se bort i fra at det kan bli en like så kul opplevelse
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3490 på: september 10, 2019, 08:45:50 am »

Nå har jeg kjørt med rettskårne kamdrev i noen år, så hvine-lyd er jeg "vant" med allerede Blunker
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1320
Bosted:


Vis profil

« Svar #3491 på: september 10, 2019, 10:13:02 am »

Hviner vell noe mer håper jeg:P
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3492 på: september 10, 2019, 10:17:42 am »

Har du kjørt med rettskårne drev og stive doble ventilfjører? Blunker
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3493 på: september 10, 2019, 11:28:42 am »

Hviner meget rått av kompressor`n som sitter i Tingen på SCC.  Glad
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3494 på: september 10, 2019, 11:50:20 am »

Hviner meget rått av kompressor`n som sitter i Tingen på SCC.  Glad

Ja det har du helt rett i Blunker
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1320
Bosted:


Vis profil

« Svar #3495 på: september 10, 2019, 20:02:17 pm »

Har du kjørt med rettskårne drev og stive doble ventilfjører? Blunker
Har prøvd ja. Ingenting mot tingen på stripa:P
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3496 på: september 11, 2019, 08:12:25 am »

jaja...

Fikk gjort noen siste detaljer i går; bl.a juster inn gass-wireopplegget, men har et lite problem med at det ene spjellhuset er litt tregt til å gå ned på tomgang, så kan hende jeg må ta det ut og gjøre rent litt og smøre opp akslingen. Den "jager" litt på tomgang og det er litt slitsomt.

Men etter et par uker med litt intens skruing, ser motorrommet slik ut:

* motor klar.jpg (66.82 KB. 800x453 - vist 277 ganger.)


Ikke helt fornøyd med lakkjobben på viftehuset, men det viktigste nå er å få kjørt noen mil før snøen kommer, så får vi se hva vinteren vil bringe Blunker

Endelig kunne jeg legge på baklokket igjen, så er det litt "tryggere" å prøvekjøre når jeg faktisk har skilt bak. Usikker på hva "onkel" ville sagt hvis jeg ble stoppet uten motorlokk og skilt...

* i garasjen.jpg (34.75 KB. 800x496 - vist 247 ganger.)




Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3497 på: september 11, 2019, 08:26:50 am »

Kjørte en lengre tur for å tune inn og jeg så at jeg hadde litt "rare" verdier i AFR (target)-tabellen; den spratt fra 13 til 16 akkurat i det området jeg ligger mest ved cruising, så EGO correction (automatisk justering av bensinmengde) fikk jobbe litt mer enn det som er behagelig. Jeg har i utgangspunktet brukt hele map'et fra oxyen og bare skalert ned til 1600 cc, så det er ikke så rart at en del ting ikke er helt optimalt...

Det er lenge siden jeg justerte noe på oxyen, og jeg har de siste par åra kjørt såkalt anpha-N; dvs kun bruke TPS (throttle positoin sensor) som input til sprutet. Det er et par grunner til det; for det første røyk map-sensoren min for 2-3 år siden, og siden jeg var sugen på å kjøre mens jeg ventet på ny sensor, gikk jeg over til alpha-N. Det funket såpass bra, at jeg ikke endret det tilbake igjen. I tillegg var map-signalet ikke så veldig bra på oxyen, så da tenkte jeg at siden det funket ok, så lot jeg det være.

Men det jeg ser nå når jeg studerer loggene litt mer nøye er at MAP-signalet er mye bedre med 1600'n, så da tenker jeg at jeg skal bytte tilbake til speed density igjen. Det vil si at det er MAP-signalet som er hoved-input til ECUen (i tillegg til rpm) of TPS brukes da bare til å legge på litt ekstra fuel når du gir gass (ala aksellerasjonspumpa på en forgasser-motor)

En annen observasjon er at jeg har lenge kjørt med en CHT (Cylinder Head Temp) sensor. Denne er ikke koplet til sprutet men til et display under dashen. Sensoren sitter rundt pluggen på #3, så poenget er å følge med på at jeg ikke har alt for varme topper. I oxyen har jeg vært litt nervøs for denne, og har ikke likt at den har krabbet over 120-130 °C. Men når jeg nå har satt i en helt standard 1600, ser jeg at tempen fort spretter opp i 150-160°C; spesilet med høy belsastning på lavt turtall. Jeg har antakelig vært altfor redd for dette på den andre motoren, og den har i alle fall ikke vært for varm... Dette er vel et eksempel på at det er ikke alltid så bra med for mange sensorer og displayer...

Oppdaget også at det ryker litt olje-røyk når jeg presser den litt på turtall, så det kan være at ventil-styringene ikke er helt gode; jeg vet jo tross alt ingenting om hvor langt denne motoren har gått...

Måtte en tur på rema før det ble natta, og det er deilig å endelig ha en standsmessig grocery-getter igjen:

* rema.jpg (27.86 KB. 504x600 - vist 286 ganger.)

Loggført
Jørgen - Gullbobla
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3498 på: september 11, 2019, 09:59:23 am »

Bra jobba! Kjekt å få skvisa det siste ut av sesongen.  Gliser

Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3499 på: september 11, 2019, 10:26:01 am »

Bra jobba! Kjekt å få skvisa det siste ut av sesongen.  Gliser



Kan jo fort vekk være ghia-vær frem til Jul, så satser på mange mil til Glad
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3500 på: september 11, 2019, 16:14:08 pm »

Bra jobba.
Lakkjobben på motoren ser meget fin ut på bildene i alle fall.
Tempen på toppene må ikke komme over 190 grader, i følge Jake Raby.
Så 150 bør ikke være noe svett, så lenge måleren viser nogenlund riktig.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3501 på: september 12, 2019, 09:17:17 am »

fint gasser stuk du har fundet frem der ved Rema Rekker tunge Osteaktig
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3502 på: september 12, 2019, 09:27:03 am »

hehe, jeg justerte demperene foran til å bli litt mykere pga alle fartsdumpene i området, og da ble den litt høy foran ja.... Virker som den "henger" litt på demperne når jeg stiller de på det hardeste.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3503 på: september 13, 2019, 08:21:23 am »

Onsdag kveld kjørte jeg flere kjøre- og hente-ærend til både speider og musikkøvelser med Ghian, og etter at sistemann var avlevert ville jeg prøve en litt lengre tur, bl.a med litt motorvei.

Jeg hadde studert loggene litt fra dagen før, og oppdaget at jeg hadde en transisjon i AFT-target-tabellen fra 13 til 16 i AFR akkurat i det området jeg ligger når jeg cruiser, så jeg justerte litt på det, slik at den ikke hele tiden jobbet med å justere opp og ned, og da gikk den mye bedre igjen. Nå er den veldig smooth, og når jeg ga den enda litt mer fuel på tomgang så detter den greit ned til ca 1200rpm. Det er fortsatt litt mye, men bedre enn ca 2000 som den var dagen før Glad

Etter en god times tur parkerte jeg i garasjen og akkurat i det jeg slo av tenninga hørte jeg en liten raslelyd baki der.

Tenkte ikke så mye over det, men når jeg skulle ut og hente nestemann på speideren, raslet det litt akkurat når jeg dro rundt første gang, så ville den ikke tenne i det hele tatt. Det var mørkt, men en kjapp titt i motorrommet antydet at det manglet en av skruene som fester triggerhjulet til reimhjulet, så jeg antok at en skrue hadde løsnet og gitt sensoren en kilevink så den hadde flyttet seg.

Når jeg skulle kikke nærmere på dette i går, tok jeg av reimhjulet og kjøleblekket bar reimhjulet, og da kan man se at det stemmer nok at sensoren har fått seg en kilevink, men det hadde visst skjedd litt mer enn at den hadde flyttet litt på seg:

* sensor.jpg (24.11 KB. 292x600 - vist 274 ganger.)


En kjapp melding på FB og det viste seg at TMBryhn hadde en sånn på lager i Drammen, så da ble det en sen kvelds-ekspedisjon og vi fikk henta en ny:

* ny sensor.jpg (23.63 KB. 292x600 - vist 262 ganger.)


Eldstemann er hjemme på "perm" fra studiene, så han fikk i oppdrag å skaffe litt ny hardware til å feste triggerhjulet skikkelig, så da er vi antakelig i gang igjen i løpet av kvelden Glad

Moro med gammalbil Glad

Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3504 på: september 13, 2019, 14:04:41 pm »

 Gliser Gliser
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3505 på: september 14, 2019, 21:09:53 pm »

Funker kanon og neste generasjon er ute og øvelseskjører


* 20190914_184839.jpg (37.65 KB, 800x389 - vist 244 ganger.)

* 20190914_184617.jpg (51.32 KB, 800x389 - vist 233 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3506 på: september 14, 2019, 21:11:06 pm »

Fikk til og med spylt av litt drit


* 20190914_154858.jpg (56.59 KB, 800x389 - vist 256 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3507 på: september 16, 2019, 08:32:19 am »

Eldstemann er hjemme på "perm" fra studier i helga, og etter å ha prøvekjørt en liten runde i går ettermiddag, så jeg ikke mer til verken han eller Ghian den kvelden. Nå er det jo nesten som å kjøre vanlig bil, bare mye mer moro, sa han. Mangler sånn ca 100 hk for at det skal bli ordentlig moro, men det kommer Glad

Så i dag fikk jeg lufta meg litt på morrakvisten også Glad

* jobb.jpg (65.99 KB. 781x600 - vist 257 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3508 på: september 17, 2019, 08:05:10 am »

Liten oppdatering i dag.

Koplet på oljetrykksmåler, og denne motoren har ca 2.5 bar oljetrykk på tomgang år den er varm, og går opp til 3.5 på turtall. Usikker på når ventilen i blokka åpner, men det høres jo ut som en ganske frisk motor til å ha stått i en møkkakjeller en del år Glad
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3509 på: september 18, 2019, 21:33:52 pm »

Virker lovende  Glad
digg når det går som planlagt.


   Kult KOMPRESSOR Kult
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Sider: 1 ... 115 116 [117] 118 119 ... 151
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!