VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: mattias på september 27, 2010, 20:37:10 pm



Tittel: What the...?
Skrevet av: mattiasseptember 27, 2010, 20:37:10 pm
Byttet dynamoen i dag (T1 1200 61mod) og fikk jokka det til både ut og inn. Fikk litt problemer med å få viftehuset helt ned igjen på venstre side. Stod igjen ca 8mm og når jeg vrir på dynamoen skraper vifta litt. Jeg startet den opp bare kjapt får å sjekke om den ladet noe den gjorde men tror du f.... ikke oljespruten sto? det fosset ut olje mellom viftehuset og kjøleblikket nederst til venstre for gasseren.. herpa oljekjøleren?? Høres jo sprøtt ut det..
Takker for svar!


Tittel: Sv: What the...?
Skrevet av: roarrag57september 27, 2010, 20:50:01 pm
hadde samme problem. bytta pakningene mellom kjøleren og blokka og da ble det bra. de hadde blitt harde som stein og måtte byttes.
nå veit ikke jeg om det er det i ditt tilfelle ???


Tittel: Sv: What the...?
Skrevet av: Kim Larsenseptember 27, 2010, 20:53:57 pm
Oljekjøleren din har nok fått seg en knekk der den sitter skrudd mot blokka.
Det samme skjedde med en kompis av meg rett før SCC i år.
Han fikk bøyd litt på oljekjøleren når han monterte viftehuset på en 25hk/1200 motor.
Så da sprika kjøleren litt fra blokka,og olja tøyt ut ved pakkningen.
Mvh Kim


Tittel: Sv: What the...?
Skrevet av: mattiasseptember 27, 2010, 21:26:18 pm
Satan! jaja flaks jeg tok med pakningsett fra scc ;) Klarer jeg å få av viftehuset uten å plukke ut motoren? Har som regel hatt motoren på bukk når jeg hart skrudd..
Et spørsmål til.. Hvorfor er det alltid den siste skruen, bolten eller mutteren som er vrien? Er det en måte å lure dem på? Tenke at man skal ta den siste til slutt men så og lure den og ta den først. Da vil jo de andre være overbevist om at ikke noen av de er den siste og gå som smurt helt til da siste mann svuuup sitter på plass og ble lurt? Noen tanker?
 :D


Tittel: Sv: What the...?
Skrevet av: Rikardseptember 27, 2010, 21:28:43 pm
Du får ut viftehus uten å ta ut motoren, men da må du kanskje ta av motorlokket og armene som det henger i ;)


Tittel: Sv: What the...?
Skrevet av: Formula Veeseptember 27, 2010, 21:35:36 pm
Satan! jaja flaks jeg tok med pakningsett fra scc ;) Klarer jeg å få av viftehuset uten å plukke ut motoren? Har som regel hatt motoren på bukk når jeg hart skrudd..
Et spørsmål til.. Hvorfor er det alltid den siste skruen, bolten eller mutteren som er vrien? Er det en måte å lure dem på? Tenke at man skal ta den siste til slutt men så og lure den og ta den først. Da vil jo de andre være overbevist om at ikke noen av de er den siste og gå som smurt helt til da siste mann svuuup sitter på plass og ble lurt? Noen tanker?
 :D
For meg funker det alltid å tenke at man skal ta den siste til slutt men så og lure den og ta den først. Men om det skal virke over tid, må du variere litt, da vil jo de andre være overbevist om at ikke noen av de er den siste og gå som smurt helt til da siste mann svuuup sitter på plass og ble lurt hver gang.
Men tror ikke du har herpa kjøleren. Prøv å bytte pakning, og finn hvorfor ikke viftehuset går helt ned. Prøv et biltema inspeksjonsspeil og lykt?


Tittel: Sv: What the...?
Skrevet av: mattiasseptember 27, 2010, 22:00:27 pm
Ja skal prøve igjen men trenger noen dager å manne meg opp på :)


Tittel: Sv: What the...?
Skrevet av: Reielseptember 30, 2010, 16:20:02 pm
Viftehuset får du ut men ta av motorlokk og armene det henger i. La dynamoen sitte i huset så har du noe å holde i, det gjør jeg alltid.
Husk å ta av termostaten som henger mellom sylinder 1 og 2. Denne er festet i blokka...
Lett som snus detta.... ;)


Tittel: Sv: What the...?
Skrevet av: Rikardseptember 30, 2010, 16:34:50 pm
Viftehuset får du ut men ta av motorlokk og armene det henger i. La dynamoen sitte i huset så har du noe å holde i, det gjør jeg alltid.
Husk å ta av termostaten som henger mellom sylinder 1 og 2. Denne er festet i blokka...
Lett som snus detta.... ;)

Er det sånn termostat på gammel 1200? Er ikke der en sånn "trakt" bak i vifta?


Tittel: Sv: What the...?
Skrevet av: justandyseptember 30, 2010, 23:30:51 pm
da må du vel skru ut "trakten med to 10mm muttere bak der. start med å ta av luka så får du tittet bak vifte huset så ser du jo hvordan det sitter og hva du må skru av ;)

jeg slet med det samme i fjor, ny dynamo og alt var fint helt til jeg startet opp, da rant det olje ut av viftehuset. ble lettere stresset siden det var kvelden før internasjonal  ;D


Tittel: Sv: What the...?
Skrevet av: mattiasoktober 01, 2010, 17:43:42 pm
Ja da fikk jeg ny energi og fikk plukka det fra hverandre. Stemmer med trakten. Konklusjon på hele f..skaper blir ny blokk >:( Det ene festet til oljekjøleren var knekt og jeg legger meg nå under dynen og håper at et troll eller kanskje en fe ordner det i natt :)
Noen som har en blokk jeg kan hente i morgen? Har ikke all verden av cash men trenger kun en blokk som er ok. Resten bytter jeg over. Altså 1200 fra 61 med løs fot og med den type termostat regulering som nevnt over med trakt og ikke spjel.

Ring meg gjerne utover kvelden om noen får rota frem noe..
Skulle gjerne lagt ut bilder av bilen jeg kjøpte i sommer..hvordan?

Mvh Mattias
92246759


Tittel: Sv: What the...?
Skrevet av: hovdingenoktober 01, 2010, 20:03:24 pm
Trollene er ikke noe å lite på. Derimot tror jeg det er mange her på forumet som har en motor tilovers. Kanskje du til og med får tak i deg en litt større motor. Med hensyn til kjølinga på motoren er vel viftehuset med innvendige spjell best (nest etter original 1600 med doghouse).


Tittel: Sv: What the...?
Skrevet av: mattiasoktober 02, 2010, 02:12:15 am
Har også tenk på større motor men tror denne bilen blir kjip og orginal. Har kjørt på 6v denne sommeren og den sparket helt ok. Skal det gå fort kjører jeg heller bruksbilen :) Så si ifra om noen har en blokk stående!