mai 11, 2024, 07:54:24 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 2000ccm+ Motor  (Lest 1897 ganger)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« på: juli 20, 2008, 17:09:59 pm »

Eg har nettopp oppdaga att da hadde vert j***** kjekt med ein motor som river godt ifrå i ljoskrysset, så eg lurer då selvfølgelig på kva som må gjerast med ein motor for å få ein med meir enn 2liter (2232?)

-Kva er best utgangspunk? 1600 AS 41, T-4, Oxyboxer?
-Kva må borrast, portast osv??
-Kva må kjøpast nytt? Veiv, cam osv
-Meir?

Og er det i det heile tatt verdt alt arbeidet? eller bør eg kjøpa ein longblock frå vw veterandeler?
Det virker som det er masse arbeid  Øyerulling (ref: Endre D Sin tråd)

MvH Tistlo aka Hæ
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: juli 20, 2008, 18:43:35 pm »

Jeg anbefaler deg å kjøpe/lese "Aircooled VW Engine Interchange Manual" av Keith Seume om du ønsker å lære litt om dette. Artiklene til Aircooled.net er også god lesning for en som ikke kan spesielt om dette:

Alle artiklene
"Easy" Aircooled Engine Bolt On Modifications - Getting The Most Out Of Your Stock VW
Type 1 Performance Engine Considerations

Ellers kan jeg si det at om du ønsker å bygge en T1-motor er enten AS41 eller AS21 de beste blokkene å ta utgangspunkt i. Disse har best oljesystem og den beste legeringen.

Sylindre: Såkalte "slip-in" 87 og 88mm finnes, disse passer sammen med 1600 blokk og topper uten noe maskinering. 88mm slip-ins anbefales ikke fordi disse har så tynne sylindervegger, og blir derfor lett skadet. Mange sverger også til at 87mm slip-in er dårlige greier. 87mm med standard veiv (69mm slaglengde) gir 1641ccm, 88mm gir 1679ccm.

Av sylindre som blokka og toppene må maskineres for er de vanligste størrelsene 88, 90.5, 92 og 94mm. Disse gir henholdsvis 1775, 1835 og 1915ccm. Skal du først borre opp topper og blokk koster sylinder/stempel-sett det samme i alle størrelser, så da lønner det seg å gå for 94mm. 92mm er egentlig bare en slip-in for 90.5mm, så disse har også tynnere sylindervegger.

Veiv: Originale slaglengde er 69mm for både 1300, 1500 og 1600-motorer. Vanlige slaglengder over dette er 74, 78, 82 og 84mm. En veiv koster som regel det samme uansett slaglengde, men her må en også ta med i beregningen at blokka må maskineres slik at veiva har klaring helt rundt. Hvor mye en må frese ut av blokka kommer an på slaglengden og hvilke råder som brukes.

Vær obs på at om du vil bygge deg en motor på over 2 L vil dette ganske snart komme opp i over 30 000 kr, når du tar med i beregningen et eksosanlegg som passer til de store ventilene, skivebremser fra Kerscher for å få godkjent motoren i bilen og diverse andre "uforutsette" utgifter. Et område en også kan svi av store summer på er topper, noe som også er veldig avgjørende for hvor mange hester/Nm motoren din ender opp med å produsere.

Etter å ha lest litt på Jake Rabys sider er jeg også blitt overbevist om at om en ønsker å bygge en motor på over 2 L, så er en Type 4-motor det beste å gå for. Sjekk ut hans side her: http://www.aircooledtechnology.com/Home_Page.htm
Disse motorene er fra 1,7 til 2,0 L originalt, så du kan selv tenke deg at de er bedre egnet til å bygge store motorer på.

Jeg hadde selv store planer om å bygge meg en 2276ccm, men har lagt disse planene på hylla til jeg vet at jeg har penger og evner til å gjøre dette ordentlig. Derfor har jeg bestemt meg for i første omgang heller oppgradere 1300-motoren min litt, og se hvordan det går. Dette er nok noe jeg også vil anbefale deg før du begir deg ut på noe over 2 liter.
« Siste redigering: juli 20, 2008, 18:45:56 pm av purity » Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2 på: juli 20, 2008, 18:52:18 pm »

Tusen takk!! Eg har den boka liggandes... skal prøva å lesa litt i ho Glad

Det var vist masse å passa på ja, men vist det koster meir enn 30000 er det vel billigare å kjøpa ferdig longblock?

men vist eg bruker ein 2liters t-4 motor, må blokka maskinerast (lika) mykje då og?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Rabben
Seniormedlem
****
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland


Diktator -> Klubbløs #001


Vis profil
« Svar #3 på: juli 20, 2008, 20:06:25 pm »

Det billigste er å kjøpe en brukt motor som av og til kommer ut for salg. Men det kan også være ett sjangsespill å kjøpe en brukt motor, hvor slitt er blokka, sprekker i topper osv.

T4 motorer går ikke rett inn i en T1, kjølingen må bygges om, annet svinghjul har du en 2 liters motor osv. Men for en 2 liters motor på 70 hk, enten ombygget kjøling eller porsche kjøling og ett svinghjul som passer til en T1 kasse, så kommer du langt for 10-15'. Jeg handlet alt brukt og satt med 2 T4 motorere, en på 2 liter og en på 1.8 med riktig type svinghjul, dersom en sliper litt, de "beste" orginale T4 toppene og P-kjøling for 8000 kr. Men da har en en brukt motor som en ikke vet tilstand på og deler til en T4 motor koster til dels MYE mer en til en T1 og da kan en vel liksågodt bygge en T1 motor?

Joda, kommer nok noen som sier at T4 er mer holdbart en T1 snart, kan bygge enda større motor osv  Blunker

Loggført

---
Mvh Rabben
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: juli 20, 2008, 20:24:09 pm »

Tusen takk!! Eg har den boka liggandes... skal prøva å lesa litt i ho Glad

Det var vist masse å passa på ja, men vist det koster meir enn 30000 er det vel billigare å kjøpa ferdig longblock?

men vist eg bruker ein 2liters t-4 motor, må blokka maskinerast (lika) mykje då og?
Over 30 000 var for en 2276ccm jeg hadde planer om å bygge. Kjøper du 2276 longblock fra f.eks Lars Rosenquist/VW Veterandeler koster denne rundt 24 000, og da må du ha forgassere, kjøling, eksos, diverse elektrisk og bremser utenom. Bare bremser koster minst 5-6000, og så kommer det litt ann på forgasserne og eksosanlegget. Da ser du at dette også med en gang kommer over 30 000. Eksempelvis koster en turnkey 2332ccm fra Rosenquist 49 000, men da må fortsatt handle eksosanlegg og bremser utenom.

En 2276ccm longblock fra JCS engines (de som bygger for Rosenquist koster $1800, og da må du ha frakt og moms på dette igjen, dvs. kommer den på ca. 1800 * 1,25 * 5,08 = 11500 pluss frakt.

Problemet med en longblock/turnkey er også at du ikke vet hvordan arbeidet med å bygge motoren er blitt gjort, og det er ikke sikkert motoren er akkurat slik du vil ha den.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #5 på: juli 20, 2008, 21:08:58 pm »

Frakt: http://www.jetcarrier.com/info/magporto.asp
Hvis du har god tid... Kult
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: juli 20, 2008, 22:18:42 pm »

Hmm.. er det nokon som har prøvd å kjøpe ein longblock direkte frå JCS då? og er det nokon som veit ca. kor mykje jetcarrier skal ha for å senda ein motor over dammen ??

Virker som det er litt penger å hente inn igjen, ved å kjøpe direkte..

Men vist me seier att motor kostar 15000 med frakt
og bremser for 5-6000
og gassarar for x000
og eksos for 2-3000
og +++ for X antal tusem, så kjem jo alt dette til å kosta 20-30000kr... Har eg så mykje? -Nei!

Hmm..... godt eg har god tid.. framleis 2,75år til lappen Osteaktig
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #7 på: juli 20, 2008, 23:01:23 pm »

Står fortsatt en 1600 longblokk i Furnes. Kan fikse frakt!
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #8 på: juli 20, 2008, 23:14:36 pm »

Er nok ikkje nødvendig........endå Blunker
Kjem nok til å kjøra 1300 fram til eg får meg ein ny bil som IKKJE skal vera orginal Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!