1801
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 54' 1200 Type 1 Texas Brown - Original, men går for retro looker. :)
|
på: februar 12, 2009, 08:16:43 am
|
Mener cb´s droppspindler bygger 1/4" per side.
Cb spindlene bygger 12,7mm pr side. Nøyaktig 1" totalt. Så det blir litt sånn at hvis man ønsker hjula lengere inn enn der orginalhjula står samtidig som man vil ha feks. repro brm 4,5" felger og senkespindler så må man korte ca 4 tommer. Jeg målte grovt på bilen min at mine 4,5" felger bygger nesten 1,5 tomme lengere ut enn de orginale stålfelgene. Planen min var egentlig å sette på senkespindler sammen med brm felgene på den orginale forstillinga, men det ble skrinlagt når jeg prøvde hjula på bilen.
|
|
|
1803
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: frakt fra porsgrund til skien
|
på: februar 11, 2009, 19:47:25 pm
|
Jeg ringer 98super så fort stemmen er tilbake. Det enkleste er vel hvis 98 kan levere delene hos mulegutten eller at mule møter opp på moheim. Han bor veldig nære statoilstasjonen. Kroppen min er helt ubrukelig om dagen, og vil helst ikke ut av huset på et par dager til!
|
|
|
1804
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 54' 1200 Type 1 Texas Brown - Original, men går for retro looker. :)
|
på: februar 11, 2009, 19:03:51 pm
|
Et problem ved senking kun med justering i forstillinga er at jo mere man senker jo lengere fremover kommer hjula. Hvis du kjøper korta forstilling så er ikke kombinasjonen med spindler noe problem. Sånn som bilen min er nå, senket med avix gjør det selv metoden så fjærer ikke hjula opp/ned men derimot fremover mot lykta. Det er ikke bra. Bilen blir heller ikke så stiv i fjæringa hvis du bruker senkespindler/justering fremfor bare justering.
|
|
|
1805
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 54' 1200 Type 1 Texas Brown - Original, men går for retro looker. :)
|
på: februar 11, 2009, 18:00:32 pm
|
Hvis du derimot finner frem bilde av en airkewld forstilling av den typen du skal ha så ser du at det ikke blir noe problem med denne typen justering. Bildet er av en balljoint aksel og du skal ha en linkpin. Og der står justeringen veldig ulikt plasert. Airkewld lager egne adjusters selv, men det bare en mere fancy variant av sway away's prinsipp. For trenger man egentlig stjerner og fine laserskårede detaljer under bilen??
Med andre ord: Sjekk ut en airkewld linkpin aksel og jeg tror du ser forskjellen godt.
|
|
|
1808
|
Forum / Problemløseren / Sv: 12V radio i 6V bil.
|
på: februar 11, 2009, 15:47:47 pm
|
Med en slik omformer kan jeg vel også sette inn et førstegenrasjons 12V speedometer av den typen med elektrisk bensinmåler?
|
|
|
1809
|
Forum / Problemløseren / Sv: 12V radio i 6V bil.
|
på: februar 11, 2009, 15:31:44 pm
|
Har du en kansje?? Isåfall er rabatt på forstillinga di innen rekkevidde.
Jeg har to stk liggende ja Da tar jeg den beste av de to! Kommer opp en tur når feber'n har roet seg (til helga) hvis du kan avse en.
|
|
|
1812
|
Forum / Problemløseren / Sv: 12V radio i 6V bil.
|
på: februar 11, 2009, 12:32:53 pm
|
Kan det stemme at jeg er på utkikk etter dette: VW BEETLE BUS BUG BLAUPUNKT 6/12V CONVERTER INVERTER ? Fant denne på ebay som for meg kunne høres ut som riktige greier. Men er det riktig?
|
|
|
1813
|
Forum / Problemløseren / Sv: 12V radio i 6V bil.
|
på: februar 11, 2009, 12:16:00 pm
|
Huff. Å jeg som har vært så flink til å ikke handle eller se der! Er redd for å gå på en liten smell med alt det snadderet som fines der. Andre tipps??
|
|
|
1814
|
Forum / Problemløseren / 12V radio i 6V bil.
|
på: februar 11, 2009, 11:54:26 am
|
Nå har jeg fått tak i denne radione som skal inn i bobla. Tenkte å lakkere all den sorte plasten i samme gulhvite farge som jeg har på rattet i bobla mi. Smal sak. Etterpå detaljerer jeg knottene med sort så tegnene synes. Problemet er at denne er 12V mens bilen min er 6V. Ombyging av det elektriske er ikke aktuelt. Har sett at mascot tidligere produserte omformere fra 6-12V men disse er vist ikke lengere i produksjon. Er det noen her som vet hvor jeg kan få kjøpt en lignende omformer?
|
|
|
1815
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 54' 1200 Type 1 Texas Brown - Original, men går for retro looker. :)
|
på: februar 11, 2009, 08:59:54 am
|
Ingen av disse har sway away's. På ovalen til lobo er det forøvrig samme håndbrekkjusteringen som på bilen din og han sier det ikke er noe problem med justeringen på bilen hans. Han har en vanlig pumaforstilling av ukjent opphav. Sway away justeringen er noe som enten kjøpes som et "weld on kit" eller i noen spesielle tilfeller er på ferdige forstillinger. Tror bla airkewld forstillingene har en slags variant av sway away's. Har vel også sett andre som lager forstillinger som også benytter denne typen høydejustering. Tenker du finner noen eksempler på thesamba.com
|
|
|
1820
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: laaang boble
|
på: februar 10, 2009, 10:26:07 am
|
Huff! Å nei... Det var bare en 70 talls boble.... Blir vel den neste trenden det "stretch look".
|
|
|
1821
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Smalere puma eller CSP ønskes kjøpt.
|
på: februar 10, 2009, 10:05:58 am
|
Det går fint å korte mere enn 2" uten gjøre noe med karoseriet. Utførelsen av dempertårnene avgjør alt! Min 5" passer uten modifiseringer (ennå ikke prøvd på bilen, men avstanden mellom tårnene innvendig er fortsatt lik som på en orginal forstilling).
|
|
|
1822
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Variant
|
på: februar 10, 2009, 09:28:45 am
|
16 cm er litt! Kan se for meg hvor liten denne vil se ut ved siden av en orginal T-1 aksel.....
|
|
|
1823
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Variant
|
på: februar 10, 2009, 08:49:12 am
|
Hva skal du "henge" hjula i? T-1 aksel?? Eller passer orginalen på bredden med de felgene?
|
|
|
1824
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 54' 1200 Type 1 Texas Brown - Original, men går for retro looker. :)
|
på: februar 10, 2009, 07:53:11 am
|
Hvis du ser i prosjektråden min "empiboys korta forstilling" så ser du hvordan sway away justeringen ser ut. Denne typen justering er laget slik at man må kappe bort 2" av senteret på en forstilling og sveise inn en ny rørbit med justeringen på. Kjøper du en puma forstilling så er dette en komplett forstillingsstamme ferdig med justering. Null sveising. Med en slik kreves bare litt håndverktøy for å få bilen litt ned i nesa. Du bare flytter over de orginale delene til puma'n. Avix udjusters er samme typen justering som på en puma, men krever at man på en eller annen måte greier å løsne opplagringen til fjærene i senter av en orginal forstilling, for så å sveise på delene til justeringsmekanismen. Jeg gikk for en slik løsning den gangen jeg "ødela" den orginale forstillinga til 58'n min. Men etter at allt metallet som måtte bort for å løsne fjærfestene var vekk syntes jeg det ble vel lite rør igjen. Resultatet ble at jeg dreide et rør utvendig og innvendig for å få like mål som orginalrøret. Dette freste jeg så sporet til justeringen i før dette ble felt inn. Jeg fikk da en puma look forstilling med like mye arbeide som med sway away. Trolig noe av det dummeste noen i dette landet (verden?) har gjort. Men det var liksom den eneste fornuftige løsningen jeg kunne se på det tidspunktet. Men på en annen side ble resultatet bra å det kreves et trent øye for å se forskjellen på denne og en puma. Jeg vil med dette sterkt anbefale deg å kjøpe en puma fremfor noen av disse "gjør det selv" metodene. Men jeg ville kansje vurdert en 2" kortet. Disse får du i butikk ferdig med styrestag å fjærer. Dette fordi mange av disse repro felgene man får kjøpt bygger MYE utover i forhold til en orginal stålfelg. Og hvis du senere skulle vurdere å kombinere puma med senkespindler og skiver sitter du igjen med en bil som trolig ALDRI kan velte. Hjul som stikker langt ut kombinert med relativt høye dekk (som du nevnte at du ønsket) begrenser senkingen veldig. Hvis du justerer en puma lavt (i bunn) begyner hjulene å fjære forover isteden for svakt bakover og opp som på en orginalbil. Har du høye dekk da er veien fra dekket og bort til lyktepotta inni skjermen kort. Senkespindler endrer dette drastisk. Man får en mere riktig fjæringsvei. Men bilen blir igjen mykere å slår lettere nedi, samt at drop spindlene bygger ca 12,5 mm ut pr side.
Håper jeg ikke har forvirret deg for mye med teoriene mine nå? Alt dette er veldig enkelt å se for seg når du har prøvd å feilet litt.
|
|
|
1825
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 76 bay
|
på: februar 09, 2009, 20:31:18 pm
|
Godt at fangeren skal på! Er så vond å sparke i der den har ligget på innsiden av verkstedsdøra di
|
|
|
1827
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Forhandler Feedback
|
på: februar 08, 2009, 23:20:12 pm
|
Jeg er helt sikkert IKKE rette personen til å utale meg her Men jeg kan vel ikke helt se behovet for en slik tråd. Resultatet ville vel vært at Trond måtte sagt opp jobben sin for å passe på denne ene tråden. Jeg har selv gått inn i en slik diskusjon om en forhandler på dette forumet og når jeg i ettertid tenker tilbake på det jeg skrev så ser jeg jo at dette lett ender opp som et direkte personangrep istedenfor konstruktiv kritikk mot en bestemt forhandler. Og desuten så er vel de forskjellige norske forhandlerene såpass seriøse at dette ikke er noe problem. Det er vel egentlig ikke vanskeligere enn at de som opplever noe negativt hos en forhandler bare bytter forhandler?
|
|
|
1828
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 54' 1200 Type 1 Texas Brown - Original, men går for retro looker. :)
|
på: februar 08, 2009, 22:52:03 pm
|
Hmmm. Personlig synes jeg ikke senking "ødeleger" en bil. Som oftest blir det bare byttet deler ved en slik jobb. Unntaket er vel slike IDIOTER som meg selv! Jeg presterte å sveise inn avix adjusters i den orginale forstillinga til bobla mi. Og nå skal jeg ha på en annen, nybygd forstilling. Mindre gjennomtenkt.
Et tipps er vel å alltid ta vare på de delene man plukker av, slik at bilen kan settes samen igjen som en orginalbil med de riktige orginale delene hvis man senere skulle angre seg. Problemet med dette igjen er at bilene ofte skifter eier, med det resultetet at den nye eieren velger hva han vil ha med av de orginale delene. Etter at dette har gjentatt seg noen ganger er som oftest sjansen for å kunne sette bilen tilbake til orginalstand med de orginale delene til bilen blåst. Dette sier jeg som en customfan, men med stor respekt for vellholdte orginalbiler. Jeg mener at man bør tenke seg om både 10 og 15 ganger før man gjør store inngrep i en slik bil. Blir aldri flere av disse.
|
|
|
|