mai 14, 2024, 10:32:10 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Forstillingsinnfestning  (Lest 2326 ganger)
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« på: juli 23, 2008, 23:07:14 pm »

Har montert forstillingen nå med castershims. Disse monteres vel vanligvis med lange bolter og de har jeg liggende. Foreløpig er det dog korte bolter som er satt på, og det virker som om de får nok gjenger å ta på. Målte grovt i forhold til øvre skruene og der er ikke mye men noe forskjell i dybden de sitter i med ett sett castershims. Derfor ønsker jeg å bytte dem ut med lange for sikkerhets skyld.

Men: det er så mye skit, lakk og diverse som ligger i gjengene i rammehodet at jeg ikke tør hverken å dra gjengetappen jeg har eller bolten videre. Tanken på å dra løs en av disse er ikke noe fristende.

Finnes det noen skånsom gjengetapp for slikt bruk? Med en mye lengre kon for å gradvis ta skiten. Tenkte å myke det mest mulig opp med rusløser, bremserens etc, men frykter det skal mere til.
Hva er løsningen hvis disse draes løs?

Sidespørsmål: castershimsene: disse skal ligge inne "skåla" på rammehodet? Synes det var vanskelig å si om de lå helt riktig (like langt ned)


Loggført
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #1 på: juli 24, 2008, 20:15:46 pm »

Du bør greie å få bort mye av skitten med trykkluft og div rense/smøremidler. Det går jo ann å prøve å gjenge opp hullene med en maskintapp med spiral isteden for de mere vanlige håndtappene.
Tolmodighet, mye ut og inn i hullet og godt med gjengeolje bør hjelpe.
Har en kamerat som brakk gjengetappen LANGT inne i en av disse hylsene. Resultatet ble at vi måtte kappe opp sveisene rundt den gamle hylsa og dreie en ny som vi sveiset inn. kansje ikke den enkleste løsningen for å si det sånn. Og IKKE kjøp gjengetapp fra biltema (som kompisen hadde gjort) . Kvalitetstapper fra feks. boss, yamava osv er utrolig mye mere holdbare.
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: desember 06, 2008, 16:51:42 pm »

Finnes ekstra lange gjengetapper? M12 x 1,5 det er snakk om (forstillingsboltene). Dette fordi jeg ellers ikke får gjenget mens forstilling er montert. Har ett sett castershims, og for å få de lange boltene til å ta må jeg gjenge opp.

Og spiraltapper skal jeg kikke etter også.


Ps: har noen faktisk målt dette skikkelig? Er det vist med lange bolter med ett sett castershims? Tenker som så at målingen viser liten dybdeforskjell på hvor langt inn bolten er. Den lange bolten går inn like dypt som den gamle stod, og da er det klaring mellom bolthode og forstillingsstamme. Dvs at man faktisk vil ha bolten mye dypere enn de er originalt når den er trukket helt inn.

Noen som har fasit?


ps: lest litt mer nå, og virker som det er generell konsensus at med kun ett sett shims så er de originale boltene lange nok. Slik jeg trodde.

ps2: virker som EMPI lange bolter er for lange, Bugpack sine er visstnok riktigere lengde. Jeg hadde jo EMPI og de var lange! Originale er 90mm, EMPI sine må være vel 110 hvertfall. Ser BERG selger 100mm og 110mm avhengig av om man har 2,36 grader eller 3,4
« Siste redigering: desember 06, 2008, 17:01:35 pm av JTWE » Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: desember 06, 2008, 20:22:52 pm »

Sikkert litt dum nå, men er det ikke bare å måle hvor lange de bør være å kappe dem til så de passer? En gammel mann fortalte meg at tre gjenger er nok til å tåle boltens bruddstyrke...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #4 på: desember 06, 2008, 20:42:17 pm »

Tre gjenger og boltens brudstyrke, det tror jeg ikke på. I vært fall ikke når det gjelder sikkerheten.

En maskinforetning har:
Gjengetapper i tre utførelser. Fortapp, mellomtapp og bunntapp.
Bolter i stål kvaltet som tåler belastning/strekk, de er litt dyrere enn andre bolter. Bruk disse eller de orginale med tanke på kvalitet.
Gjengeolje er ikke vanlig smøre olje. (Til alminium brukes det rødspit.)
« Siste redigering: desember 06, 2008, 20:51:26 pm av svenole » Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #5 på: desember 06, 2008, 22:45:24 pm »

På biltema har de runde stålbørster. Ser ut som en flaskebørste. Ville tatt en runde med denne og rustløser først. Så en gjengetapp etterpå.

Jeg fikk tak i lange bolter til forstillinga på en meget velassortert maskinforretning her i byen. Dessverre hadde de enten lik lengde som orginalen eller 3cm langre. Jeg valgte 3cm lengre og 12.9 kvalitet på boltene. Mer enn nok for å si det sånn Glad

Ellers vet jeg Unneberg-bil.no selger slike bolter og mener å huske det er 125kr for paret.
« Siste redigering: desember 06, 2008, 22:46:59 pm av Pål » Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #6 på: desember 07, 2008, 09:51:25 am »

Mulig jeg tar veldig feil nå, men er ikke de lange boltene beregnet på flere sett med castershims?
Skal ikke være nødnendig å gjenge seg lenger inn i hylsene for å få disse til å passe. det er vel bare å ta en orginalbolt, og plusse på tykkelsen av ett sett med shims. deretter kapper man de forlengede boltene til rett mål?
er jo mange som bruker både to og tre sett med shims. hvem bolter bruker man da?
Petter'n.
Loggført

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: desember 07, 2008, 10:28:11 am »

På ett sett sims = originale bolter (90mm)

To sett shims og trolig også 3 = lengre bolter (100mm/110)

Det finnes flere typer lengre bolter tydeligvis, og EMPIs er for lange mener jeg. Bugpack sine er riktigere lengde.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: desember 07, 2008, 10:33:32 am »

Det er også riktig at det er første gjengen som har størst belastning, mener å huske ca 1/3 av lasten går på denne. Derfor ryker skrueforbindelser utsatt for rent strekk ofte i denne gjengen.

Alle skruer/bolter er ment for strekkkrefter, og det er vel 8.8 kvalitet som er det tyskerne mente var nok til å holde forstillingen på plass.
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #9 på: desember 08, 2008, 15:12:43 pm »

Har gjort en liten test, setter mutter i stikka, skrur ned tre gjenger og trekker til. Hva ryker, jo det er samtlige 3 gjenger.
 
Rådet mitt var at bolten må få et godt feste ved inskruing. De fleste har vel opdaget at når skruven ryker, så ryker den ofte ved den ytterst inskrudde gengen, men ikke alltid. Hva er poenget?

Håper at de fleste ikke tror at tre inskrudde gjenger på ei forstilling er tilfredstillende. Det anbefales i hvert fall ikke av meg.
« Siste redigering: desember 08, 2008, 19:31:12 pm av svenole » Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #10 på: desember 08, 2008, 19:43:37 pm »

Har gjort en liten test, setter mutter i stikka, skrur ned tre gjenger og trekker til. Hva ryker, jo det er samtlige 3 gjenger.
 
Rådet mitt var at bolten må få et godt feste ved inskruing. De fleste har vel opdaget at når skruven ryker, så ryker den ofte ved den ytterst inskrudde gengen, men ikke alltid. Hva er poenget?

Håper at de fleste ikke tror at tre inskrudde gjenger på ei forstilling er tilfredstillende. Det anbefales i hvert fall ikke av meg.
He..he.. Nei, jeg ville heller aldri ha satt fast hjulboltene mine med tre gjenger... Det var dette med teori og praksis...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #11 på: desember 08, 2008, 19:47:56 pm »

De lærde sa jo at jorda var flat for noen år siden, he... he... men når praksisen virker, da e det bærre lækkert.
« Siste redigering: desember 08, 2008, 20:46:35 pm av svenole » Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: desember 11, 2008, 13:14:53 pm »

En riktig laget boltinnfesting bruker så mange gjenger som mulig til å bære lasten, og det skal stikke ut et stykke av bolten av mutteren.

Dette med at første gjengen bærer mest last fremtrer tydelig i utmattingstilfeller. Men så klart er det feil å bruke få gjenger til å feste inn noe. Det var bare ment som en teoretisk kuriositet Glad
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: desember 11, 2008, 16:48:30 pm »

på vanlig M-stigning er det vel optimal lengde 1,5 x diameter
altså M10 = 15mm lengde med gjenger
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!