Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #2670 på: oktober 18, 2017, 12:04:58 pm » |
|
Simulerte du med eller uten torsjonsrøret? Det beveger seg visstnok under hard påkjenning, så man kan ikke ta utgangspunkt i at det står "i ro" ved påkjenninger. Altså det flekser inn og ut /opp og ned sett i forhold til bunnplaten.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #2671 på: oktober 18, 2017, 22:11:12 pm » |
|
Simulerte du med eller uten torsjonsrøret? Det beveger seg visstnok under hard påkjenning, så man kan ikke ta utgangspunkt i at det står "i ro" ved påkjenninger. Altså det flekser inn og ut /opp og ned sett i forhold til bunnplaten.
Simulerte med og så ingen defleksjon, men så simulerte jeg ikke en drag start med 500+ hk heller da...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #2672 på: oktober 19, 2017, 09:35:05 am » |
|
Simulerte du med eller uten torsjonsrøret? Det beveger seg visstnok under hard påkjenning, så man kan ikke ta utgangspunkt i at det står "i ro" ved påkjenninger. Altså det flekser inn og ut /opp og ned sett i forhold til bunnplaten.
Simulerte med og så ingen defleksjon, men så simulerte jeg ikke en drag start med 500+ hk heller da... Det trenger du heller ikke. Når motor og girkasse er ute rekker det å ta tak i begge gafflene og deretter bruke musklene du har bygget for å bevege dem. -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #2673 på: oktober 19, 2017, 09:38:21 am » |
|
Simulerte du med eller uten torsjonsrøret? Det beveger seg visstnok under hard påkjenning, så man kan ikke ta utgangspunkt i at det står "i ro" ved påkjenninger. Altså det flekser inn og ut /opp og ned sett i forhold til bunnplaten.
Simulerte med og så ingen defleksjon, men så simulerte jeg ikke en drag start med 500+ hk heller da... Det trenger du heller ikke. Når motor og girkasse er ute rekker det å ta tak i begge gafflene og deretter bruke musklene du har bygget for å bevege dem. -BB- Snakket om torsjonsrøret nå, ikke gaflene. Gaflene beveger seg masse uten triangelstaget, det er lett å se både av simulering og i praksis.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Solan
Supermedlem
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen
Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...
|
|
« Svar #2674 på: oktober 19, 2017, 13:07:20 pm » |
|
...å ta tak i begge gafflene og deretter bruke musklene du har bygget for å bevege dem.
-BB-
|
|
|
Loggført
|
'52 Typ 11c Boble ragtop '65 Typ 221 Mikrobuss 11W
RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten! Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved
Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #2675 på: november 01, 2017, 07:53:12 am » |
|
Med et vognkort langt som en liten roman er det en fryd å kjøre rundt i bobla, nå er det nettopp det som også forsinker ferdigstillingen av tannstang prosjektet. Jeg har fått tak i alt utenom to høyre styrestag nå og med grov mockup begynner det å se lovenes ut, er jeg heldig slipper jeg universal ledd og kommer unna med å bare korte inn rattstammen litt. Mtp. bump steer så ser det veldig lovende ut, i verste fall blir ene styrestaget ca 2% lengre enn det andre, i motsetning til org hvor det høyre er ca 160% lengre enn det venstre. Ryktet tilsier at dette medfører under 1 mm endring i spissing med full vandring, med mine stabstag blir det nok ingen målbar endring i spissing med det lille den krenger i svinger.
DSC01644.jpg (44.86 KB. 800x270 - vist 553 ganger.) Noe av det kjekkeste med å kjøre bobla har faktisk blitt å gire, selv med org kasse er det en fryd med en skikkelig spak med de rette klonkelydene.
DSC01652-2.jpg (33.49 KB. 491x600 - vist 423 ganger.)
|
|
« Siste redigering: november 04, 2017, 15:53:37 pm av Dalland »
|
Loggført
|
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad
|
|
« Svar #2676 på: november 01, 2017, 08:45:36 am » |
|
Så godt ut det festet til tannstanga. Skal du beholde sporet i enden for justering, eller skal du ha "fast" plassering med hylse innsveiset ? Skal dette lages for salg, eller blir det fritt frem for egenproduksjon, med din som inspirasjon :-)
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #2677 på: november 01, 2017, 18:03:08 pm » |
|
Så godt ut det festet til tannstanga. Skal du beholde sporet i enden for justering, eller skal du ha "fast" plassering med hylse innsveiset ? Skal dette lages for salg, eller blir det fritt frem for egenproduksjon, med din som inspirasjon :-)
Virker rimelig kurrant den braketten til Alex ja, regner med at jeg beholder sporet og bruker en litt tykk skive med stor ytter dim. Jeg har ingen plan om å lage et kit, men vet Berger har snakket om det. Så du og andre må selvfølgelig bruke dette som "inspirasjon".
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #2678 på: november 02, 2017, 10:25:55 am » |
|
Lengden på styrestagene har uhyre lite med bumpsteer å gjøre, så jeg hadde ikke tenkt mye på det.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
Innlegg: 1320
Bosted:
|
|
« Svar #2679 på: november 03, 2017, 21:43:02 pm » |
|
Hvilket tannstag bruker du? Kan få ett tandtag fra en 96 polo fra skolen, men har det noe for seg?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #2680 på: november 04, 2017, 16:02:26 pm » |
|
Hvilket tannstag bruker du? Kan få ett tandtag fra en 96 polo fra skolen, men har det noe for seg?
Tannstange er fra polo mk2 så vet ikke om den du kan få er lik. Men bare så du er advart så må både forstilling, brakett, styrestag, rattstamme og bensintank kappes og sveises om så det er langt ifra noen bolt on løsning.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
Innlegg: 1320
Bosted:
|
|
« Svar #2681 på: november 05, 2017, 12:55:23 pm » |
|
ik, men jeg har masse tid, og tilgang på sveiseapparat samt hjelp fra noen presoner ) er nok et langtidsprosjekt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #2682 på: november 09, 2017, 00:13:00 am » |
|
Rattstammen er grovt tilpasset (gjennstår å line den god opp og sveise den skikkelig. Nå gjenstår tilpassing av tank og styrestag, i motsetning til det tuv godkjente kittet som selges så beholder jeg noen cm med kollapsbar rattstamme (har også i hub'en) også beholder jeg sperringen som gjør at rattstammen ikke kan gå inn i kupeen.
DSC01867-2.jpg (43.85 KB. 400x600 - vist 576 ganger.) Gleder meg til å teste dette!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #2683 på: november 09, 2017, 09:19:52 am » |
|
Dæven . Dette blir bra Dalland
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
scardeep
Supermedlem
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen
|
|
« Svar #2684 på: november 09, 2017, 10:36:09 am » |
|
Du nevner TUV godkjent kitt. Hvordan blir det med denne du driver med, tror du får den gjennom godkjenning? Spennende å følge mekanisk oppgradering etter at du har pussa opp karosseri Sitter og håper at du slipper å kappe, sveise, o lakke på nytt...
|
|
|
Loggført
|
"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #2685 på: november 09, 2017, 23:18:05 pm » |
|
Du nevner TUV godkjent kitt. Hvordan blir det med denne du driver med, tror du får den gjennom godkjenning? Spennende å følge mekanisk oppgradering etter at du har pussa opp karosseri Sitter og håper at du slipper å kappe, sveise, o lakke på nytt... Har snakket med vegvesenet på forhånd og ved å vise til det kittes som tafle tuning selger så skal det være en smal sak og få en ekstra notis i vognkortet. Blir ingen kapping i karosseriet så det eneste som må lakkes er en ny tank, men da kan jeg kanskje nytte anledningen til å sveise inn skvalpeplater samtidig. Når forstillinga, styringa, fjærer bak og girkasse med diff er ferdig så tror jeg ikke det er stor mer som kan gjøres.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VW 181
Supermedlem
Innlegg: 814
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #2686 på: november 10, 2017, 16:13:16 pm » |
|
Du nevner TUV godkjent kitt. Hvordan blir det med denne du driver med, tror du får den gjennom godkjenning? Spennende å følge mekanisk oppgradering etter at du har pussa opp karosseri Sitter og håper at du slipper å kappe, sveise, o lakke på nytt... Når forstillinga, styringa, fjærer bak og girkasse med diff er ferdig så tror jeg ikke det er stor mer som kan gjøres. Nei, da er det jaggu på tide å kjøre bilen og kose deg med at alt er på stell!
|
|
|
Loggført
|
1971 VW 181 "Erwin" 1972 1302s "Smurfen"
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #2687 på: november 11, 2017, 14:05:33 pm » |
|
Du nevner TUV godkjent kitt. Hvordan blir det med denne du driver med, tror du får den gjennom godkjenning? Spennende å følge mekanisk oppgradering etter at du har pussa opp karosseri Sitter og håper at du slipper å kappe, sveise, o lakke på nytt... Når forstillinga, styringa, fjærer bak og girkasse med diff er ferdig så tror jeg ikke det er stor mer som kan gjøres. Nei, da er det jaggu på tide å kjøre bilen og kose deg med at alt er på stell! Hehe, det er absolutt på tide å ta den i bruk igjen, det har vert nok år med bare arbeid og penger nå. Men nå er det heldigvis snart ikke mer jeg kan gjøre, er ikke krise om innsprøytning og nytrekt interiør ikke kommer til sommeren. Blant filleting så har jeg kjøpt og lakket ny ring til speedometeret da den andre var litt rufsete. Har tenkt litt på å kjøpe et speedo som går til 200+ men synes det er en del av sjarmen og se nåla fyke oppover.
DSC01657-2.jpg (65.3 KB. 800x533 - vist 482 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad
|
|
« Svar #2688 på: november 11, 2017, 22:10:27 pm » |
|
Flott arbeid som alltid !
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #2689 på: desember 03, 2017, 12:44:39 pm » |
|
I anledningen ny forstilling må bærearmene tilpasses foringene så etter endel runder med blåmaling og 240k smergelpapir glir de som de skal. Nye bærekuler er også presset inn og spunnet med muttertrekker til de sluttet å knipe. Ikke rart endel har problemer med dårlig fjæring når det er så mye ting å passe på.
DSC_1109.jpg (52.11 KB. 800x450 - vist 480 ganger.) Har også begynt modifiseringen av bensintanken og lekt meg med "engelsk hjul" for første gang. Skjønte fort at det krever mer enn noen timer å bli flink, men gøy var det! Kanskje jeg skal ta en tur på kurs hos unneberg-bil i fremtiden? Må også lage til noen skvalpe plater, nipler for tur/retur (noen som har tips om plassering, størrelse osv?) og modifisere bensinmåleren. Tanken ble dyppet i et basisk bad på jobb og ser derfor ny ut, satser på å få noen der til å sveise/sølvlodde og trykkteste den.
DSC_1122.jpg (65.91 KB. 800x450 - vist 540 ganger.)
DSC_1123.jpg (50.82 KB. 800x450 - vist 513 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #2690 på: desember 04, 2017, 23:26:21 pm » |
|
Fant noen reduksjonsnipler på jobb idag som etter en rask runde i dreiebenken for å fjerne gjenger, lage riller og kone inngangen ser greie ut for å sveise på tank. Tenkte å bruke org som retur og denne med innvendig dim 8mm og utvendig 12mm som tilførsel. Er det stort nok? Hvor langt fra hverandre bør de stå?
DSC_1126.jpg (36.66 KB. 800x450 - vist 438 ganger.)
DSC_1124.jpg (34.02 KB. 800x450 - vist 428 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Solan
Supermedlem
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen
Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...
|
|
« Svar #2691 på: desember 14, 2017, 14:24:18 pm » |
|
Ser bra ut Er den gamle forstillinga klar for overlevering nå da...?
|
|
|
Loggført
|
'52 Typ 11c Boble ragtop '65 Typ 221 Mikrobuss 11W
RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten! Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved
Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2692 på: desember 14, 2017, 15:39:23 pm » |
|
Fant noen reduksjonsnipler på jobb idag som etter en rask runde i dreiebenken for å fjerne gjenger, lage riller og kone inngangen ser greie ut for å sveise på tank. Tenkte å bruke org som retur og denne med innvendig dim 8mm og utvendig 12mm som tilførsel. Er det stort nok? Hvor langt fra hverandre bør de stå?
Jeg har returen i toppen av tanken, og satt inn en an-nippel i bunn for "turen" 12mm rustfrie rør har jeg begge veier, men har hørt om fler som bruker originalrøret som retur. Mitt var så fullt av små pinholes at jeg turte ikke bruke det.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Team Antonsen
Medlem
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord
Det umulige tar bare litt ekstra tid
|
|
« Svar #2693 på: desember 14, 2017, 16:16:38 pm » |
|
Jeg kopierte løsningen fra tanken til en Opel manta gsi fra 80 tallet ,hvor det er en par liters tank inne i tanken (skvalpeplater ) rundt turen slik at bensinpumpa ikke suger luft før det kun er et par liter igjen på tanken
La da rør med returen ned inne i denne. Ble noe dumt forklart men regner med du ser hva jeg mener. Løsning har vertfall fungert bra i bilen min
|
|
|
Loggført
|
T1 1303 sleeper 1973 T1 1303 gearman look 1973 T1 1303 Targa/Porsche look 1973
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #2694 på: desember 15, 2017, 12:05:40 pm » |
|
Takk for tilbakemeldinger. Om det haster kan du hente forstillinga, foringer og lagre ligger på benken. Hvis ikke kommer jeg innom med det vasket osv om ca en måned. Skjer ikke noe i tråden den neste måneden da jeg akkurat nå sitter på flyet til Sri Lanka og senere Thailand en tur. God jul og nyttår til dere alle.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #2695 på: desember 15, 2017, 20:36:30 pm » |
|
.
Skjer ikke noe i tråden den neste måneden da jeg akkurat nå sitter på flyet til Sri Lanka og senere Thailand en tur. God jul og nyttår til dere alle.
God tur til varmere strøk...
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #2696 på: desember 20, 2017, 10:06:26 am » |
|
Det trenger du heller ikke. Når motor og girkasse er ute rekker det å ta tak i begge gafflene og deretter bruke musklene du har bygget for å bevege dem.
-BB-
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #2697 på: februar 07, 2018, 11:40:28 am » |
|
Hei og takk for sist! Kort oppdatering om bilen: Tanken er ferdig sveist, slipt og trykktestet. Nå gjennstår kun lakking av tank, tannstang systemet og forstilling, kapping av styrestag og sveising av rattstammen så er fronten ferdig. Men et annet spørsmål hvor jeg trenger så mange meninger som mulig!Nå nærmer det seg produksjon av rullespjeld systemet jeg har bruk noen år på, og i den forbindelse prøver jeg å finne ut om dette er et produkt jeg kun lager for meg selv eller om det er interesse i miljøet for slike "overkill" racing produkter? Jeg kan ikke legge ut bilder av spjelda enda men kan kjapt fortelle: Monteres på IDA innsug IDA velocity stacks passer rett på csp bellcrank passer rett på Runner diameter 44 mm (god for 260-280hk) Leveres anodizert i ønsket farge Leveres med TPS Kan leveres med Variable velocity stacks system men det er litt lengre frem i tid. Systemet kan designes for IDF innsug også men da uten mulighet for variable velocity stacks Ser at JPM selger sine rulle spjeld for ca 50 000 kr, og sliter med å tro de selger i bøtter og spann. (mine er ikke en kopi på noen måte men vil konkurere på effekt og holdbarhet) Så jeg har ikke planer om å legge meg i denne prisklassen selv om produksjonskostnaden er stiv. Hva kunne du tenke deg å betalt for et slikt produkt? (ønsker konkrete svar, alle vil selvfølgelig ha det billigst mulig men da vet jeg ikke om jeg går i minus, null eller pluss).
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2698 på: februar 07, 2018, 15:17:02 pm » |
|
Hei og takk for sist! Kort oppdatering om bilen: Tanken er ferdig sveist, slipt og trykktestet. Nå gjennstår kun lakking av tank, tannstang systemet og forstilling, kapping av styrestag og sveising av rattstammen så er fronten ferdig. Men et annet spørsmål hvor jeg trenger så mange meninger som mulig!Nå nærmer det seg produksjon av rullespjeld systemet jeg har bruk noen år på, og i den forbindelse prøver jeg å finne ut om dette er et produkt jeg kun lager for meg selv eller om det er interesse i miljøet for slike "overkill" racing produkter? Jeg kan ikke legge ut bilder av spjelda enda men kan kjapt fortelle: Monteres på IDA innsug IDA velocity stacks passer rett på csp bellcrank passer rett på Runner diameter 44 mm (god for 260-280hk) Leveres anodizert i ønsket farge Leveres med TPS Kan leveres med Variable velocity stacks system men det er litt lengre frem i tid. Systemet kan designes for IDF innsug også men da uten mulighet for variable velocity stacks Ser at JPM selger sine rulle spjeld for ca 50 000 kr, og sliter med å tro de selger i bøtter og spann. (mine er ikke en kopi på noen måte men vil konkurere på effekt og holdbarhet) Så jeg har ikke planer om å legge meg i denne prisklassen selv om produksjonskostnaden er stiv. Hva kunne du tenke deg å betalt for et slikt produkt? (ønsker konkrete svar, alle vil selvfølgelig ha det billigst mulig men da vet jeg ikke om jeg går i minus, null eller pluss). Jeg er mer enn gjennomsnittlig interessert i både EFI og racing, men sliter med å se hva merverdien i et slikt oppsett er. Hvis du snakker priser i området 50k tror jeg markedet er meget smalt ja, men i mine øyne også i området 10-15k. Da er nok mulighetene større, men for å ta meg selv som eksempel, så har jeg godt fungerende spjellhus i dag, som koster sånn ca 5k, så hvis jeg skulle vurdere å oppgradere blir det som vanlig en avveining av hva får man igjen for de ekstra kronene, og hva kunne jeg ellers ha brukt de til. Så i mitt tilfelle ville 10k være innenfor det jeg hadde vurdert. Snakker vi 20k, er det mye annet som kunne gitt meg enten mer effekt eller pålitelighet som hadde komme før nye spjellhus på lista. Håper du får noen innspill, og ikke minst at du får realisert dette prosjektet. Lykke til
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #2699 på: februar 07, 2018, 16:06:02 pm » |
|
Hva henter man i flow over f.eks 44/45mm konvensjonelle spjeld? 2 stk 48/50mm Jenvey IDA spjeld kommer på godt under 10 lapper levert på nærmeste postkontor. Så dersom produksjonskostnaden er langt over det så tipper jeg du sliter med å få solgt noe i Norge. Vi er noen gjerrige typer Hva med å heller gjøre de modulære? Så man kan montere både stacks, men også bolte på plenum etc om det er noen turbo folk der ute..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
|