Plassering av bensinfilter

(1/2) > >>

Kjell Roar:
Litt viktig info om plassering av bensinfilter:

Skriver dette fordi mange har feilplassert ekstra bensinfilter, dermed øker faren for brann drastisk.

Bensinfilteret skal stå på sugesida av bensinpumpa, ikke trykksida. Sprekker filteret på sugesida, vil pumpa suge luft og motoren stoppe. Står det på trykksida, vil bensina i noen sekunder bli spraya rundt i motorrommet når motoren går, og dette gir naturligvis mye større brannfare. Dessuten mangler mange filtre trykk-klassifisering.

Helst bør ikke et ekstra filter (jeg kjører uten ekstra filter, hadde ett som sprakk på 80-tallet) være i motorrommet, men under bensintank eller ved girkassa. Har i våres også sett et plastfilter som har mjuknet, mulig ikke alle plastfiltre tåler etanol i lengden?

jubaluba:
Veldig lurt med en påminner om dette en gang i blant.
Har også lest at feilplassert bensinfilter kan få messingtappen som på forgasseren til å løsne over tid. Den løsnet på den ene bilen vår en gang (heldigvis mens vi stod stille på gårdsplassen). For sikkerhets skyld så har alle bilene våre har også fått denne løsningen her:
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=553008

Eventuelt kan man også bytte ut den originale tappen. Man får de jo også med gjenger så de skrus ordentlig fast i forgasseren.

SveinT:
Og når vi først er inne på bensinsystemet, var det dette med valg av slangeklemme og riktig bruk. Bildet under viser jo et godt eksempel på hva man ikke bør velge/gjøre.



Disse slangeklemmene på bildet under sies å være bedre, da de vil klemme jevnere og ikke ødelegge slangen like lett. Skal uansett ikke strammes for hardt.



Og så er det det å velge riktig bensinslange til det du fyller på tanken. Det er jo blitt litt etanol i mye av bensinen vi fyller nå. Da er det vel slanger av kvalitet SAE30R9 som anbefales?

Squareback:
Har nå kjørt i godt over ti år med samme bil og motor nå - uten ekstra filter. Har ikke hatt problemer med rusk i forgasserne....i disse 10 årene...

Ziggy66bug:
Sitat fra: Squareback på juni 18, 2017, 23:03:27 pm

Har nå kjørt i godt over ti år med samme bil og motor nå - uten ekstra filter. Har ikke hatt problemer med rusk i forgasserne....i disse 10 årene...




Er dessverre ikke sån for alle :(
Bensin pumpa på min type 3 har etterhvert begynt å gi fra seg rusk og drit som tetter forgasserne.
Har ett filter før pumpe og ett i mellom som en midelirtidig løsning til ny bensin pumpe er på plass.
Dette er selvfølgelig ikke en løsning jeg liker, men nødvendig i en kort periode... :-\

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side