Jeg drar fram denne tråden igjen da jeg akkurat har hatt transporteren på EU kontroll og fikk toer feil pga manglende ryggelys. Jeg sa at det var pga at bilen ikke var levert med det, men da så de at så lenge det var hvilte glass, måtte de virke. Det gikk ikke å teipe over, eneste løsningen ifølge de var å få tak i nye baklysglass som var helrøde eller så måtte jeg dokumentere at bilen var levert uten ryggelys, men med hvite glass. Er det noen måte å komme seg rundt dette? Det er vel ikke levert helrøde baklysglass til disse så vidt jeg vet?
Hvordan gikk dette? Jeg har en transporter uten varmepotter som skal godkjennes og verkstedet i Stavanger jeg har snakket med sier at vifte og varme må virke
sitter jo med 3 pressede punkter på hvert rør. Når du dunket den til side for å kappe ut sporet og sveise.... Slipte du ikke bort restene av de 3 punkt? Min sitter litt, så jeg bruker å sette inn en hjulbolt og bruke gummiklubbe for å justere men skal bare et lett dunk til....
Hehe, joda jeg boret ut de 3 punktene på hvert av røra. Jeg har fått banket de litt frem og tilbake, klint på fett og nå klarer jeg å vri de med å sette på en hjulmutter på pinnene, sette på en forlenger og bende/banke de opp og ned. Den øvre går endel tregere enn den nedre, men jeg tror ikke det skal bli noe stort problem når den kommer på bilen.
Så en annen ting, er det verdt å montere gassdempere fremfor oljedempere?
Jeg sveiset inn senkere fra CSP på en latebay forstilling, men jeg har problemer med selve justeringen. De "ringene" som holder fjæra inni røret sitter noe helt sykt når jeg prøver å vri de. Jeg har satt i skruene og banket på de med en trekloss og en kilos slegge uten at de beveger seg i det hele tatt.
Jeg vet at jeg ikke har sveiset de fast, da jeg har flyttet de sideveis ett par cm med en slegge før og etter jeg sveiset.
Er det vanlig at de sitter så fast, eller pleier de å være såpass løse at men kan justere de med "håndkraft" mens forstillingen er demontert? Jeg ser for meg at det blir endel moment på dette hvis jeg monterer den tilbake i bilen og lar vekten av bilen hjelpe til å vri disse, men jeg klarer ikke helt å se for meg at det er nok. Jeg har lest litt rundt, og det virker jo nesten som man bare skal kunne sette jekken under bilen, løsne skruene, justere høyden med jekken og stramme skruene igjen. Dette kan jeg ikke se for meg vil fungere her og ihvertfall ikke hvis den skal tilbake til standard høyde igjen.
Sjekk motstanden i tankmåleren (rundt 10-70ohm) og sjekk om spenningsstabilisatoren bak speedometeret Er i orden. er den original (bimetalltypen) skal den slå seg av og på hele tiden. Er det en nyere type (zenerdiode) skal du måle en spenning på rundt 5 volt ut. Se link for mer info
Tenker du på "kapp og vri" metoden? Metoden her er å sveise på ett par halvmåner med tagger på. Da trenger jeg ikke kappe røret. Uansett er det ikke sveisene jeg bekymrer meg mest over, det er heller den ene bolten som skal holde det hele.
Er disse med på å ta opp belastningen? Vil all last etter modifiseringen bli tatt opp kun i låseskruen? Har noen opplevd at forstillingen har havarert etter montering av slike "beam adjusters"?
Jeg føler kanskje det ikke er verdt å montere disse dersom forstillingen blir vesentlig svekket.
Dette er en type 4 CU motor som har fått viftehus og kjøleblekk fra en CJ motor, så det vil si at jeg har firkantede eksosporter og luftuttak til varmepottene i nedkant viftehuset. Er det noen som kjenner til den 78-79 modellen som varmeboksen i linken skal passe til?
Jeg tar opp denne tråden igjen, da jeg skal gå igang med å bytte mine bærekuler på en 74 bay. Jeg fant denne videoen på youtube hvor det er en som tar for seg denne jobben:
Jeg legger merke til at 26 sekunder inn i filmen viser han motholdet han bruker. Dette har ett par "hakk" som kan se ut som skal gå inni de hakkene som er på bærekulene for å presse mot armen. Vet noen hvor man evnt. kan få tak i ett slikt sett? Jeg har funnet ett på ebay, men er usikker på om det kan brukes.
skulle gjerne hatt en komplett skyvedør til en bay 74 mod. Gjerne med vindu, men går nok greit uten også. låsemekanismen må være i orden. Bare låsemekanismen kan også være interessant.
den U-en skal klemmes fast i noen spor på det torsjonsfjærrøret som går tvers over med en stålkloss med to skruehull i. Giroverføringen skal ikke skrues fast i denne. Giroverføringen skal gå i ett par foringer framover og den biten du allerede har linket til fra JK skal bare sklis innpå den akselen som stikker ut av girkassen.
teorien med trakter på gasserne er at de sørger for at luftstrømmen kommer jevnt inn i forgasseren og sørger for at det ikke dannes turbulens som kan oppstå i toppen av forgasseren. denne turbulensen er med på å strupe mengden luft som kommer inn i forgasseren, så med trakter skal man teoretisk få mere luft inn i forgasseren, som igjen kan virke positivt på effekten. Hvor mye effekt tør jeg ikke gjette, men tror nok ikke det er veldig mye. Når de kjører tester på gassturbiner og slikt monterer de som regel en slik trakt for å unngå turbulent strømning inn i kompressoren.
takk for tips. Jeg skal komme tilbake så fort jeg jeg får testet bilen igjen. blir nok desverre ikke før rundt den 18. juni. grunnen til at jeg lurer er at jeg har planer om å legge inn en bestilling hos CB performance på noen dyser, brosj og tolk.
Jeg har en 2.4L type4 CU motor med to Dellorto DRLA 40mm gassere som ikke går helt som jeg vil.
Disse er fra Cato her på forumet med standard oppsett, så du får korrigere hvis jeg har noe feil data Dellorto DRLA 40mm Venturi: 34? Main air: 175 Main Gas: 140 Idle: 60 Acc/pump: 35
Jeg har koblet på lambda og får justert den på rundt 13 på tomgang. Så fort jeg er borti gassen, synker verdien går ned til 11 på normal kjøring i rundt 70kmh med lite gasspådrag. Hvis jeg så kjapt gir full gass, kveles motoren og får svært høy lambdaverdi. hvis jeg gir sakte full gass fra normal kjøring, så ligger lambdaverdien mellom 17 og 19 fra rundt halv gass og oppover.
Slik jeg ser det bør jeg nok gå for noen større aks dyser, men hvilken størrelse bør jeg prøve? er det mulig å brosje disse opp? Ellers har jeg The Dellorto Superperformance boken og her leser jeg noe om emulsjonsrør. Er dette noe å bytte eller er det dysene som er tingen?
er det noen som vet hva avstanden mellom forgasserne i bilens lengderetning er? jeg prøver å rette opp vinkelen CB-crossbarstaget har i forhold til motoren. Dette gjelder 2 dellorto drla, men jeg regner med at det er samme hva man har.
Jeg har ikke mulighet til å måle selv, da bilen er ett stykke unna.
ligna mistenkelig på pertronix. jeg monterte det på min, leverte bilen på eu kontroll og fikk telefon om at bilen ikke ville starte når de skulle ha den ut av garasjen igjen. Det virker som de har en tendens til å brenne opp hvis bilen står med tenninga på og motoren ikke sviver. det var det andre settet som slutta å virke på en uke, så jeg kasta dritten så langt vekk jeg kunne og monterte vacuumfordeler fra type 4 igjen. den har funka helt fint. dette gjelder en type 4 motor
Jeg har CB sitt hexbar til type 4. problemet hos meg er at det ikke er tatt hensyn til at gasserne ikke står rett ovenfor hverandre. det gjør at staget står skjevt og den gir ikke like mye gass på gasserne. Jeg ser det også er å få tak i noen filterholdere hvor det høyre festet til staget er flyttet litt nærmere svinghjulet. med denne vil jeg tro det skal bli rett. ellers virker det som det er stødig og lite slark. har sett noen har klaget på måten det er opplagret, hvor de har laget noe greier med kulelager i hver ende, men jeg har ikke merket noe til det enda.
Jeg ser også at det finnes no sync link greier hvor det er vaierstyring, men det har jeg ingen erfaring med. hadde vært gøy å prøvd, men først skal jeg se om jeg får fiksa det jeg har.