mai 21, 2024, 23:57:15 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bytte gulv '62 T1  (Lest 1698 ganger)
hunter
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Haugesund


Vis profil

« på: mai 01, 2010, 21:40:57 pm »

Fra under batterikassen og frem til setefestet er det dårlig gulv i min nyinnkjøpte vw1200 fra 1962. Jeg har aldri vært borti dette med å skifte gulv selv men kunne tenke meg å få dette til på et vis. For meg ser det ut som om gulvet er skrudd fast fra undersiden en del steder?! Stemmer dette eller er de boltene til noe annet? Er gulvet så sveiset inn mot midten eller er det også festet med bolter? Finnes det noen grei tegning/oversikt over hvordan dette gjøres? Det bakerste av ytterkanalen er også borte... kan en da skifte bare deler av dette eller må hele greia fjerne og byttes med ny? Om det behøves bilder for å gi meg gode svar kan jeg legge dette ut når det er lyst igjen søndags morgen Glad
Loggført
TEH
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Hitra, Sør-Trøndelag



Vis profil
« Svar #1 på: mai 01, 2010, 22:10:50 pm »

Kan jo starte med å lese her http://www.vwnorge.no/index.php/topic,12621.0.html
Loggført

Mob:92245040
hunter
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Haugesund


Vis profil

« Svar #2 på: mai 02, 2010, 00:11:43 am »


Takk!  Glad
Loggført
hunter
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Haugesund


Vis profil

« Svar #3 på: mai 02, 2010, 14:33:46 pm »

Har plukket ut litt nå og fått tatt noen bilder. Er usikker på hvor mye jeg skal legge i dette. Bør jeg satse på denne bilen og dele den og bytte gulv og kanaler eller skal jeg bare lappe litt og kjøre den så lenge den henger sammen? Det er bare høyre side som er rustangrepet. Venstre side er rimelig bra. Alt fremme på bilen er også svært bra. Takker for ærlige tilbakemeldinger.

fjernet bildene fra bildeserveren... men rust er det jaggu nok av... blir langtidsprosjekt...
« Siste redigering: mai 09, 2010, 13:15:00 pm av hunter » Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #4 på: mai 02, 2010, 17:40:55 pm »

Ser ut som du har litt arbeid framfø deg Glad

Det er ingen meining i å lappa saman noko sånt, ser att i bakkant på høgre sida so er jo kanalen ikkje tilstede.. Hadde eg vert deg so hadde eg fiksa detta skikkeleg med ein gong! Del bilen, sveis inn nye golvplater og skift kanalane. (golvplater koster 4000 for skikkelege, og kanalar kostar ca 2500 for to halvgode(får ikkje tak i bedre), som evt kan forbedrast ved å skifta kanalbunner til 1800 ekstra)

Da e berre å kjøyra på Kult
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
hunter
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Haugesund


Vis profil

« Svar #5 på: mai 03, 2010, 22:34:11 pm »

Ser ut som du har litt arbeid framfø deg Glad

Det er ingen meining i å lappa saman noko sånt, ser att i bakkant på høgre sida so er jo kanalen ikkje tilstede.. Hadde eg vert deg so hadde eg fiksa detta skikkeleg med ein gong! Del bilen, sveis inn nye golvplater og skift kanalane. (golvplater koster 4000 for skikkelege, og kanalar kostar ca 2500 for to halvgode(får ikkje tak i bedre), som evt kan forbedrast ved å skifta kanalbunner til 1800 ekstra)

Da e berre å kjøyra på Kult

Matrialkostnaden er grei nok, men kunnskapen om å sveise kanaler er heller dårlig... mulig jeg lar andre koster ta seg av bilen for at den får en fin fremtid... det er mye bra bil i resten!
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: mai 04, 2010, 14:29:30 pm »

Du kan setta vekk arbeidet, ikkje til verkstad men til nokon private som gjer skikkeleg arbeid(verkstadar har da ofta travelt..) Eller so kan du invistera i utstyr og gjera jobben sjølv. Mest sannsynleg so vert da billigare å kjøpa utstyr og lera å sveisa, enn å setta da vekk til andre. Rekn med over 20k for å fiksa bilen inkludert deler.
Skikkeleg utstyr kjem du langt med 15k + deler, men du kan jo kjøpa billig sveiseapparat, då kjem du under 15k tilsaman.

Alt er opp til degsjølv Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
hunter
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Haugesund


Vis profil

« Svar #7 på: mai 09, 2010, 22:41:47 pm »

ting er ikke helt bestemt ennå... har lyst å fikse bilen selv... hvilket sveiseapparat anbefales da? og hva må fysisk løsnes for at bilen kan deles i to? Rattstammen, boltene under ved kanalen... er det alt?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #8 på: mai 09, 2010, 22:51:24 pm »

Ja sats på sjølvgjort og velgjort restaurering, eg kan anbefala Esab OrigoMag 171C veldig greitt apparat til dette bruket, samt veldig bra kvalitet(ikkje noko du vert missfornøygd med/biltema)
 
For å dela bilen so må du ivertfall løysa:

-18 bolter under kanalane
-4 bolter i framkant av kanalane under rammehovudet
-4 bolter under baksetet (+ evt 2 til)
-1 bolt i kvar innerskjerm bak.
-2 boltar under bensintanken til forstillinga
-Ut med bensintanken og skru laus rattstamma frå styresnekka
-Av med bremseslangen frå tank til pumpa.
-Speedometerwire på venstra framhjulet
-Ledningar bak i motorrommet, alt som heng fast, eller kjem ut av karosseriet må løysast frå motoren(kan vera greiast å ta ut motoren fyrst, slepp å løfta karosseriet so høgt opp då..
-Ledningar under baksetet(muligens ikkje på din 62modell, men sjekk om det er noko som kjem frå karosseriet og går til bunnplata)

Og det er vel omtrent det. Ellers kan det vera ein fordel å ta av Mest mulig av bilen. då klarar 2 stk å lyfta av karosseriet. Men eg kan anbefala deg 4 pers/ein i kvart hjørna ved løft. Då er det ikkje noko tungt. Ellers er det berre å prøvelyfta når du trur du har løyst bilen, i front og bak, so ser du om den heng igjen nokon plassar før dekan begynner å løfta i alle hjørner..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!