Hei, Skepsisen var at det er 4 lag med komponenter før felgen. hvor mye offset må skiven ha? Du har sikkert sjekket ut alle 278mm skivene, men f.eks Mercedes har vel en del som er 280mm med en del offset. Bare en tanke.
Mvh Carsten
Jeg lette kun på 278mm den gangen så kan godt være det finnes noe som hadde kunne funka bedre. Men så lenge bolteforbindelsen er god og rustbehandlingen grei så skal ikke dette by på noen problemer. For sammenligning av skrudde løsninger så har Porsche 944 hubber sine skiver skrudd i alu hubben med fem M10 skruer, mens jeg har fem M12 skrudd i verktøystål.
I tilfelle noen skulle ønske mer detaljer av bremseombyggingen;
Oppsettet er svært enkelt egentlig, skiver fra focus mk2 (den med størst motor) har blitt maskinerte ut senterhullet og, hull for hode til hjulboltene og frihull for m12 skruer. Avstandstykket har styring på hub og styring til skiven, hjulbolter er presset i denne og den er gjenget for m12. Skiven er skrudd fast i avstandstykket med 5xM12 12.9 bolter, dette blir så presset til hubben når hjulmutrene strammes.
[attachment=1]
Skulle gjerne kommet med oppdatering på caliprene, men her måtte jeg bestille nye. Satser på ferdigstillelse om noen uker.
Hei, finnes det ikke en skive som har nok offset slik at du kan tre den over navet? Litt mange lag med deler på denne løsningen syntes jeg. Hvilken caliper skal du bruke? Mvh Carsten
Hei, Jeg fant ingen andre skiver med rett diameter og tykkelse som. Hadde noe bedre innpress. Har sett at det finnes mange bremse kit til busser før de fikk skiver fremme, men nesten ingenting til late bay.
Om skepsisen til en ekstra komponent er vekt så er så godt som eneste vekt økning av den ventilerte skiva. Grunnen til at jeg valgte denne løsningen var så jeg kunne plassere innersiden av skiven på samme "innpress" som den originale skiven. Dette gjør at jeg kan bruke originale caliper med et 12mm avstandstykke mellom halvdelene. På denne måten slipper jeg caliper adaptere og det blir enda enklere å godkjenne ombyggingen da modifiseringen av caliprene er akkurat som kerscher sitt tuv godkjente 160hk kit til boble.
Ser flott ut! Husk berre å få plastfolien riktig på plass. Den hjelper mot både trekk, og lekkasje av 'vindusvann' både på huntonitten og inn på golvet.
Takk, ja det var den som manglet og gjorde at jeg nå måtte lage ny plate.
Hadde liggende endel ark med vibrasjon og akustisk dempeplater så når jeg først måtte bytte huntonitt platen til dørtrekket blir døra isolert med to lag og vindushevemekanismen byttet. Har jo et håp om en rolig og lun kupé.
I tilfelle noen skulle ønske mer detaljer av bremseombyggingen;
Oppsettet er svært enkelt egentlig, skiver fra focus mk2 (den med størst motor) har blitt maskinerte ut senterhullet og, hull for hode til hjulboltene og frihull for m12 skruer. Avstandstykket har styring på hub og styring til skiven, hjulbolter er presset i denne og den er gjenget for m12. Skiven er skrudd fast i avstandstykket med 5xM12 12.9 bolter, dette blir så presset til hubben når hjulmutrene strammes.
[attachment=1]
Skulle gjerne kommet med oppdatering på caliprene, men her måtte jeg bestille nye. Satser på ferdigstillelse om noen uker.
Bremseskive ombygginga er ferdig, men må handle nye caliper før de kan breddes, må nesten stå i stil til resten. Blir nok en ny større bremsekraft forsterker og stålomspunne slanger når jeg først er igang.
Liten kommentar: jeg knakk to og ødela et tredje svinghjern med biltema sine gjengetapper på to m12 hull da de kutter så dårlig, lånte til slutt en kvalitetstapp fra jobben og nesten uten belastning kuttet jeg de resterende 8 hullene på få minutter. Det finnes mye ok kvalitet verktøy på biltema, men borer og gjengetapper stiller seg i kategorien med bensinslangene...
Etter å ha byttet alt av gir foringer og girstanga fortsatt virket som en rørepinne ble det til innkjøp av en vintage speed girstang. Overgangen fra org stang med shortshift jalla kit til vintage speed var som dag og natt og kan nesten ansees som et trafikk sikkerhetstiltak.. Driver også utskiftning av sparkeplater og dørsider da fukten hadde tatt de, sparkeplatene ble lakket med svart gummi lakk og så overraskende bra ut! Inn med litt lyddemping så er snart kupeen i mål.
Idag kom det fire dekk på døra så feiret med å glassblåste og lakke de to nye felgene. Ble overraskende bra mtp. hvor skjeldent jeg lakker.
Fikk endelig svar på søknaden jeg sendte til svv i oktober, virker positive fortsatt, men de regner med det går 3 måneder til før jeg hører noe mer fra dem så nedprioritere nok bilen noen måneder nå.
Etter to timer med lufting sluttet ekspansjonstanken endelig å gulpe kjølevann. Så nå tror jeg at jeg kan si meg ferdig med motor delen av prosjektet. Nå er det litt heving framme, nye dekk og bremser igjen.
Skal i du har fått bygget kul buss på fire måneder. Gleder meg til en gang å se den på et treff.
Takk! Veldig kjekt å få slik tilbakemelding! Var faktisk ute å testet bilen en tur ikveld, den går rikelig fort! Fikk litt problem med kjølevannet, sikker bare mye luft så skal låne en vakum fyller i morgen. Det er vel egentlig bare bilen som prøver å fortelle meg at den trives best luftkjølt.
Nå gjenstår bremsene så er det kun vegvesenet det står på...
Nye drivledd og innkorta stabstag er monter samt alt er ferdig lakkert. Venter nå på ymse deler fra Kina før motoren er klar til å bli montert for siste gang.
Litt info om drivstoff oppsettet:
Rett under utløp fra tank er det plassert et grov filter med magnet med 13mm slange inn/ut, videre en pumpe fra T3, så et finfilter som standard brukes på ymse halvmoderne biler. Retur siden har også fått et grovfilter, hovedsakelig fordi jeg trengte en overgang fra 8mm til 6mm, retur går i en av nipplene I toppen av tanken. [attachment=1]
Jeg fryktet at det ville bråke mye fra slike eksterne pumper, men denne er knapt hørbar før oppstart. Og før noen rekker å kommentere feil slangeklemmer så kan jeg forklare at det er fordi 13mm slangen har minst tre ganger tykkere vegger enn vanlig 8mm slange.
Nice! Hva slags maling bruker du på eksosen? Og tør du virkelig ta risken på regreim som er 13 år gammel😨 er vell gummireim og ikke kevlarreim på disse?
Eksosen får vanlig eksos lakk. For reimas del så ser den og føles helt ny fortsatt, leser at det finnes ingen nevneverdig forringelse i løpet av de første 8 årene og noen prosent innkortet levetid per år etter det. Jeg tar denne risken med knusende ro, en brukt slik motor koster uansett hundrelapper.
Sett på mange innsug, blant annet disse og de hadde krevd enda mer arbeid enn å starte med IDA innsuga og kostet tre ganger så mye. DCNF har maks 44mm hull, må ha ny flens og innsuga har mindre gods ned mot toppen så måtte lagt på gods der også.
Det viser godt igjen på oppdateringsfrekvensen at hus og sika kommer før bobla i rekken for tiden, men så er jo bilen fortsatt egentlig "ferdig" og kjørbar.
Har nå fått lagt på litt gods på ett av innsuga og skal få sveist på flensen og portet snart så jeg får en formening om vi trenger enda mer gods. Blir relativt korte innsug så her blir det mye å justere på i innsugstrakter om ønsket. De blir selvfølgelig i plast da jeg er jo egentlig litt lat og gjerrig...
Som nevnt så sprakk jo ene skiven så nå prøver vi igjen.
[attachment=1]
Skulle også til å skifte reg reim sett igår, men det nye var selvfølgelig feil.. Men så viser det seg at den som står der er ubrukt og montert i 2007, så satser på at det går fint i mange år til.
Våres kjære vossing hadde ei plate under cabinet liggende Så etter litt lakk var den fort litt penere. Kommer godt med når varmeregisteret skal innfor. [attachment=1]
Neste på lista: Gassvaier Bedre jording modifisere MAF (3D printe ny trakt med honeycomb gitter for laminær flow) brakett for luftfilter Montere pre filter og legge bensinslanger i endelig posisjon Rense IACV og PCV Bytte reisterreim sett Lakke alle nye deler Maskinere nytt sett med skiver og caliper spacer Bytte switch i tenninga. Lakke og montere spiler på planet Nye drivledd
Det er mye smått som skal lages og modifiseres, nå er motoren forhåpentligvis ute for siste gang og skal få registerreim bytte mens andre deler lakkes osv. Har også prøvd å luke ut potensielle problemer som feks sprekt bankesensor. Den har vert treigstarta og treg respons, men om det er bankesensoren, skitten maf sensor eller annet får tiden vise. Den har nesten ikke gått på 10+ år så det kan jo være det går seg litt til.
Gårsdagen avsluttet i at jeg kunne kjørte bilen rundt i lokalet. Har enda ikke lagt opp gassvaier så loffet kun rundt med hjelp av tomgangsventilen, men det lover godt.
Lyden er rolig og myk på tomgang og ved konstant turtall, men frekk og frisk ved pådrag og "pops and burbles" når man går av gassen. Vi får se med litt kjøring om dette er nok demping for meg og vegvesenet.
Neste på lista: Gassvaier Bedre jording modifisere MAF (3D printe ny trakt med honeycomb gitter for laminær flow) brakett for luftfilter Montere pre filter og legge bensinslanger i endelig posisjon Rense IACV og PCV Bytte reisterreim sett Lakke alle nye deler Maskinere nytt sett med skiver og caliper spacer Bytte switch i tenninga. Lakke og montere spiler på planet
Presset inn studs i spaceren i går og test maskinere den sprekte skiva for å verifisere at dette vil bli en sikker løsning. Nye skiver er på vei i posten, disse skrus til spaceren på samme måte som porsche har pleid å feste deres skiver rett til hubben.
[attachment=1]
Ledningsnettet er nå kommet så langt at det er "kjørt" i test modus og alle rele tikker som ønsket. Satser på en liten oppstart før motoren skal ut igjen for reg reim bytte og lakking av ymse deler.
Ellers gikk bremse oppgraderinga på en liten smell igår når jeg klarte å sprekke en skive mens jeg skulle presse i studs. Heldigvis billige skiver, men ligger noen timer maskinering bak hver av de. Får redusere pressmonnet litt til neste gang...
Hva slags pressmonn har du på boltene? Jeg ser at det er litt ulike anbefalinger ute og går... Dorman anbefaler 0.43-0.69 mm diameterforskjell. Sway-A-Way 0.46 mm. Jeg mener jeg har sett noen som var en del mindre enn 0.4 også...
Pressmonnet lå på 0,4mm, men problemet er nok at bremseskiver er i gråjern mens hubben er i seigjern (kulegrafitt jern). Dette gjør at hubben deformeres under innpressinga, mens skiven sprekker. Tror derfor jeg må endre taktikk til at skiven skrues i spaceren også presses studs'ene i spaceren. Spacerne er i verktøystål så det bør bli en rikelig sterk løsning. Kan evt. prøve med mye lavere pressmonn rett på skiven, men da risikerer jeg å spinne studs' om hjulmutrene skulle være treige...
Stakkars gamle motoren. Men grattis med ny milepæl nådd! Hva sier "rumpe dynoen"?
Hehe. ikke helt uventet det der.
Fikk ikke tatt så mange drag siden jeg måtte tune fuel-mapet sånn nogenlunde inn først, og med bare 0.3 bar ladetrykk, er det jo ikke akkurat som natt og dag, men jeg synes jeg kunne merke noe bedre respons enn før. Eller kanskje det bare er ønsketenking
Fin lyd i alle fall, om enn en smule slitsom
slenge på et 1641 sylinderkit så er du nok langt på vei.
Synes selv det gjorde seg med chrome emblem og ellers byttet speil, og ymse ting i gummi og plast. Hva mener dere om "grillen", beholde den hvit eller lakke blå som resten av bilen?
[attachment=1]
Ellers gikk bremse oppgraderinga på en liten smell igår når jeg klarte å sprekke en skive mens jeg skulle presse i studs. Heldigvis billige skiver, men ligger noen timer maskinering bak hver av de. Får redusere pressmonnet litt til neste gang...