Vis innlegg
|
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 102
|
91
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland
|
på: februar 10, 2020, 22:30:42 pm
|
Det er helt forferdelig hvor mange timer som går med på ryggen i lasterommet, men nå er det bare noen få ledninger igjen! Det blir ikke så pent, men satser på at det blir holdbart. [attachment=1]
|
|
|
92
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland
|
på: februar 03, 2020, 20:09:48 pm
|
Etter to uker med leting fant jeg til slutt to felger! Å finne og få kjøpt reservehjulet på to åttitalls s-klasser skulle vise seg å være vanskelig, men etter noen tips fant jeg en som lette frem to urørte felger.
Om noen har lyst på framfelgene så er de for salg, 15x7" med innpress som passer bra på buss som ikke er innkorta.
Legger ved et dårlig bilde av de nye felgene.. [attachment=1]
Prøvde meg på mig sveising av tank i går, tror det ble tett men makan til lappeteppe.. Ende til slutt opp med å bestille ny hos hotshop som forsåvidt har meget gode priser! Sveist tank gies bort..
I tillegg er det en svær pakke på vei fra serial-kombi. Så nok å gjøre fremover!
|
|
|
94
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland
|
på: januar 28, 2020, 20:13:07 pm
|
Tankar om fordelinga av bremsekrafta fram-bak? Voldsomme ting framme, og beskjedne (erfaring) tromlar bak.... Du har jo gjort litt med vektbalansen her også.
Bremse oppgraderingen øker kun kjøleevnen og vekten av subaru motoren er ikke veldig ulik en type 4. I tillegg er jo bilen ment for ett tonn på planet, så den lille vekt endringen er ikke mye å snakke om. Jeg tror at med den bruken bilen skal ha så er nok bremse kraften tilstrekkelig.
|
|
|
95
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland
|
på: januar 28, 2020, 10:11:04 am
|
Etterhvert som jeg kom videre med det elektriske begynte jeg å skjønne at her har jeg tullet til noe.. Jeg har rett å slett ikke tenkt gjennom hvor hovedstrømmen inn på relene kom fra og denne var derfor blitt forgrenet ut fra en kabel som er underdimensjonet til å drive både pumpe og vifte. Nå har jeg valgt å ta vekk subaru relèene og hente kun styring fra ecu. Hovedstrøm kommer gjennom denne sikringsboksen som er plassert i motorrommet: https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/sikringer/sikringsboks-2000036339 og tar i bruk noen eldre bosch rele jeg har hatt liggende som tåler endel mer enn de fra Subaru. Fikk endelig sporet opp en som hadde to felger til fra Mercedes W126 liggende så de skal bli sendt idag. Da er planen for understellet som følger: Foran: Innsmalnet puma og spindler fremme. French slammer stabstag KYB dempere 7x15" ET25 Merce felger 185/55/15 dekk 278/25 mm ventilerte skiver, bredda calipre. Bak: Senking med hestesko og litt på splines Whiteline justerbar 24mm stabstag korte dempere 7x15" ET25 Merce felger 195/65/15 dekk
|
|
|
96
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: corvair
|
på: januar 27, 2020, 21:20:03 pm
|
Dette høres ut som spennende planer beachbuggy + corvair motor Det høres egentlig helt ubrukelig ut, tung motorkonstruksjon lang bak bakhjula vil nok medføre mye understyring og farlige opplevelser. Type1 med sin lave vekt passer nok best her.
|
|
|
97
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: januar 27, 2020, 08:53:50 am
|
Veldig kjekt når folk prøver noe nytt! Imponert over hvordan Grelland familien har tatt helt av på fabrikasjonsfronten!
|
|
|
98
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland
|
på: januar 25, 2020, 21:34:04 pm
|
Takk for konge tips! Subaru og også kjent for å være vanskelig å lufte, men der skulder de på boxermotor konstruksjonen.. Idag har jeg ligget krøket inni lasterommet i 5 timer for å jobbe videre med det elektriske. Prøver å legge litt ekstra innsats i det så alt er oversiktlig og pålitelige. Nå er nakken bra sliten..
|
|
|
99
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland
|
på: januar 23, 2020, 12:46:48 pm
|
Det var smart å bruke boltene; har du testet at det gir bra nok signal?
Har ikke testet enda, men valg av sensor og at den trigges av boltene er en mye brukt løsning i VW/Subaru miljøet. ECu'en er ikke så nøye på om frekvensen er ujevn osv, så lenge den får noen pulser innimellom så holder den seg i "kjøre modus". Sensoren har en liten led som vil lyse når den registrerer bolten så skal gå nokså fort å få justert plasseringen riktig når jeg får strøm på systemet igjen. Mtp. prisen så forventer jeg ikke at den skal leve i titalls år med vestlands regn så jeg kjøpte to når jeg først bestilte. Ok, så det er bare for å detektere hvorvidt den ruller eller ikke? Ikke hastighet som sådan? Er det subaru sin ECU du bruker, eller en ettermarked? Orginal ECU ja og kun for å vite om den står i ro eller ikke.
|
|
|
100
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland
|
på: januar 23, 2020, 12:46:02 pm
|
Meget fiffig! jeg har bestilt inn litt deler nå så jeg kan lage til en aktiv lufting på det røret på passasjer siden som jeg frykter kan lage problem, da har jeg to aktive luftinger på de høyeste plassene som så spyler til ekspansjonstanken med vannstand ca 15cm høyere. Forresten, noen som vet hvorfor noen biler har to ekspansjonstanker? jeg har ikke sjønt om det er meningen at den som jeg har skal være helt full under drift eller kan brukes som en vanlig tank som er halvfull?
|
|
|
101
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland
|
på: januar 23, 2020, 09:32:08 am
|
Det var smart å bruke boltene; har du testet at det gir bra nok signal?
Har ikke testet enda, men valg av sensor og at den trigges av boltene er en mye brukt løsning i VW/Subaru miljøet. ECu'en er ikke så nøye på om frekvensen er ujevn osv, så lenge den får noen pulser innimellom så holder den seg i "kjøre modus". Sensoren har en liten led som vil lyse når den registrerer bolten så skal gå nokså fort å få justert plasseringen riktig når jeg får strøm på systemet igjen. Mtp. prisen så forventer jeg ikke at den skal leve i titalls år med vestlands regn så jeg kjøpte to når jeg først bestilte.
|
|
|
102
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland
|
på: januar 22, 2020, 08:26:40 am
|
Lufting av radiatoren ble nesten litt elegant.
[attachment=1]
Har også måtte lage en brakett for hastighet sensoren til ECU'en da den trenger å vite om bilen står i ro eller er i bevegelse, da endel parameter som feks turtallsperren endrer seg avhenging av situasjonen. Sensoren var 11kr på ebay og føler på boltene til drivleddet, la på en avstiver på braketten så det ikke blir feilregistrering pga. vibrasjoner.
[attachment=2]
|
|
|
103
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland
|
på: januar 22, 2020, 08:17:45 am
|
Bruker tykkvegget stålrør som jeg fikk bøyd på jobb mellom radiator og motor med slange i hver ende. Kan være jeg må inn med en lufting på ene røret da det har et topp punkt som kanskje blir vanskelig å lufte ut om strømningshastigheten ikke er tilstrekkelig.
[attachment=1]
[attachment=2]
|
|
|
104
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland
|
på: januar 22, 2020, 08:13:43 am
|
Så var kjølesystemet ferdig bygget og fylt opp, og enn så lenge er det tett. Gjenstår å lakkere ymse deler, montere vifte og litt elektrisk, men tenker å teste etter lekasjer med motoren i gang før demontering for lakking. [attachment=1] [attachment=2]
|
|
|
105
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Boble 68-modell 1300
|
på: januar 21, 2020, 13:29:42 pm
|
Takk!
Hvilke sider anbefales til bestilling av sveisedeler? Mener å ha lest at Klokkerholm skal ha ganske bra passform?
Klokkerholm er vel kjent for å ha elendig kvalitet i den luftkjølte verdenen. Bunnplatene handlet jeg gjennom www.kaeferland-shop.de til overraskende lav pris. Andre deler får man gjennom mange ymse forhandlere, om de er grå eller grønne er ofte et kvalitets tegn.
|
|
|
106
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland
|
på: januar 21, 2020, 10:54:31 am
|
Jeg har noen felger liggende som det var planen jeg skulle ta banen fra; skal sjekke om det er riktig type
Takk, dette er sikkert slike felger som ligger rustne baki garasjer her og der, men ingen kommer på å legge ut for salg.
|
|
|
107
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland
|
på: januar 21, 2020, 09:47:46 am
|
Driver også å funderer litt på valg av dekk og felger. Det står vist to type felger på bilen, de bak er fra sein 80 talls mercedes S-klasse og er de jeg også kunne tenkt meg å bruke fremme, men de virker vanskelig å få tak i. Dimensjon: 7x15" ET25 5x112 Om noen har to liggende så gi meg en lyd! Det kan være jeg må gå for andre felger om jeg ikke finner to til av samme type...
Testet med 205/65/15 dekk bak og det satt veldig fint, men var ikke lett å få på hjulet.. Det heller mot at hestesko senkebrakettene kommer for salg da det blir for mye senk, med dette motoroppsettet. Bildet under viser med planlagt høyde på bilen.
[attachment=1]
|
|
|
108
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland
|
på: januar 21, 2020, 09:40:52 am
|
Det var vel litt juks å kalle det en milepæl at eksosen hang i lastestropper. Men nå er motor/eksos opphenget ferdig sveist. Oppheng for eksosen løste jeg meg å bøye til noen rør som fikk påsveist noen kortere rørstusser som skruene til slangeklemmene rund lydpotta går gjennom. På hver side av motoren går det to 8mm stålplater som vil ta nedi før sumpen, og for å få plassert tverrbjelken riktig lagte jeg spacere av noen gamle ventilerte bremseskiver. [attachment=1] [attachment=2] Neste på lista er å legge ferdig kjølevannsrøra og begynne å se på bremseombyggingen.
|
|
|
109
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303 Overhaulin'
|
på: januar 19, 2020, 11:39:56 am
|
Kan feks 3D printe noen lokk i svart plast?
Ja tenkte på det jeg og, siden jeg har printer så Kan jo feks trekke de i svart skai etterpå.
|
|
|
112
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Boble 68-modell 1300
|
på: januar 19, 2020, 07:55:53 am
|
Tommel opp! Et lite tips, kjøp alltid de beste/dyreste rep plate delene, det sparer man veldig mye tid på! Feks punnplater får fortsatt i riktig tykkelse og form fra Tyskland, svarte rep plater skyr man som pesten.
|
|
|
113
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland
|
på: januar 15, 2020, 16:40:06 pm
|
Liten milepel, enden på eksosen er på plass. Så litt på muligheten for flere lyddemperen og det skal gå greit å plassere en kort oval demper på venstre siden av motoren hvor jeg i dag har et Z rør. Så blir nok ingen retur av potte uansett. [attachment=1]
|
|
|
114
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland
|
på: januar 12, 2020, 16:53:59 pm
|
Takk for tips! Jeg skal følge tipset og fokusere på å få startet å hørt lyden før jeg modifisere slik at den ikke kan returneres. Får ikke returnert om det har gått eksos igjenom😂 da er den jo brukt.. Er ikke noen boble motor, om denne sviver i 10 sek så skal jeg nok få den ren nok etterpå.
|
|
|
118
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland
|
på: januar 04, 2020, 21:25:32 pm
|
Godt nyttår! Etter en koselig jul og overraskelse tur til London fra kåno så fikk jeg inn to dager nå med videre potling.
Scoopet begynner å nærme seg ferdig, bare lage til litt penere i front med en grill og litt mer scoop kant. Tenker det kan være grei å feste ekstra leppa med svake popnagler så det ikke ødelegger for mye om det skulle ta nedi. Men bakkeklaringen er egentlig veldig bra..
[attachment=1]
[attachment=2]
|
|
|
120
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Pully.
|
på: desember 27, 2019, 08:46:27 am
|
Egentlig bare dårlig erfaring, men ikke nødvendigvis reimhjulets feil. Man blir ofte anbefalt å bruke lengre bolt og de kommer ofte med en alt for myk skive som gir etter, også løsner reimhjulet og skader kilen. Ellers merker man endel forskjell i responsen, selv kjører jeg kun med lett reimhjul nå og ser ikke behov for et tungt som kanskje forlenger holdbarheten da den er jo tragisk uansett.
|
|
|
|