mai 02, 2024, 16:15:52 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Jubel eller ikke? Nye regler for eu-kontroll/fritak.  (Lest 7656 ganger)
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« på: august 24, 2015, 10:02:53 am »

Det har kommet en del ny info, med lovforslag som er foreslått å tre i kraft fra 1.1.2016. I utgangspunktet så jo dette veldig bra ut. Ryktene har vært positive. Så begynner man å studere litt hva som EGENTLIG er foreslått......Knallbra. Det nye regelverket skal KUN gjelde bevaringsverdige kjøretøy. De lager altså nye regler som nesten blir umulig å følge opp og forstå. Lovverket er "ullent" og vanskelig å tolke. Begrensingene er store. Vil man ha dette inn i vognkortet?

Det er jo (pr. i dag) bare en liten del av veteranbilparken. Må man da inn å vise bilen for å få den "godkjent" som bevaringsverdig? Er det aktuelt for folk med de begrensingen som finnes, og som trolig blir enda strengere etter hvert? Viktig at store klubber kommer på banen og uttaler seg. Det vil være ødeleggende for hobbyen, og vil nærmest være å BE OM regelbrudd dersom det blir et slikt "klasseskille" i miljøet. Modifisering/ombygging har vært en del av miljøet alltid, og disse regelforslagene vil føre til "dyrking" av det originale, og modding innenfor veldig begrensede rammer. Det vil i praksis, og i løpet av veldig kort tid gjøre bilhobbyen mye mindre spennende, rett og slett fordi det er enklere å kjøre originalt.

Mulig mange synes dette er helt ok, men jeg for min del kommer aldri til å godta slike begrensinger på mine biler. Da får jeg heller leve med kontrollene som i dag.

Vil dette også innebære at biler som har fritak i dag ENTEN må få innskrevet bevaringsverdig i vognkortet, ELLER inn annenhvert år?

Her er det litt å ta tak i. Alle bør egentlig lese lovverket for å forstå hva dette faktisk betyr.

Kopiert fra lovdata (link under):

§ 1-9.Bevaringsverdige kjøretøy
1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for:

- kjøretøy som tidligere ikke har vært registrert i Norge,
- kjøretøy som er ordinært registrert i Norge, og som ønskes tilbakebygd til original utførelse,
- kjøretøy som er registrert på unntaksbestemmelsene for bevaringsverdig motorvogn, men som etter gjeldende bestemmelser kunne vært ordinært registrert,
- kjøretøy som tidligere har vært registrert på forsvaret.

2. Med original utførelse menes den utførelse kjøretøyet hadde fra fabrikantens side, med eventuelle endringer som på det tidspunkt var nødvendig for registrering i Norge, samt eventuelle endringer som følge av tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.

Tilnærmet original utførelse vil videre si at kjøretøyet ikke med hensikt skal være vesentlig endret, hverken teknisk eller utseendemessig utvendig eller innvendig, uansett om hensikten har vært å følge en mote eller å gjøre kjøretøyet mer trafikksikkert. Unntatt herfra er tidstypiske modifikasjoner og ombygninger for spesielle formål der det kan dokumenteres at disse ble foretatt og godkjent i den periode da kjøretøyet var i vanlig bruk.

3. Kjøretøy som er 30 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelsen selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Innretning/utstyr som har betydning for sikkerheten, må virke tilfredsstillende.

Kjøretøy i denne gruppen omfattes ikke av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.

4. Kjøretøy som er 15 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), men yngre enn 30 år, og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelse selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7, såfremt det er av spesiell interesse. «Spesiell interesse» vil i denne forbindelse vanligvis avhenge av alder og sjeldenhet (i Norge), slik at det til et 15 år gammelt kjøretøy stilles meget strenge krav til sjeldenhet.

Kjøretøy i denne gruppen omfattes av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.

5. Kjøretøy som er yngre enn 15 år og er i tilnærmet original stand, kan i helt spesielle tilfelle godtas som bevaringsverdig og godkjennes selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Slike vedtak skal i tilfelle fattes av Vegdirektoratet.

Kjøretøy i denne gruppen omfattes av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.

6. Kjøretøy som er godkjent etter nr. 3, 4 eller 5, skal ha følgende påtegning i vognkortets anmerkningsrubrikk ved registreringen:

«Bevaringsverdig kjøretøy. Må ikke endres konstruktivt eller utseendemessig.»

7. Kjøretøy som er godkjent etter nr. 3 eller 4, skal ha følgende påtegning i tillegg:

«Må bare benyttes

- ved spesielle anledninger som f.eks. motorhistoriske samlinger og løp
- ellers leilighetsvis når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for annen trafikk.»


8. Ved deltagelse i motorhistoriske samlinger og løp, men ikke kjøring til eller fra, kan kjørtøy, som et unntak fra nr. 2, ha den utførelse det hadde fra fabrikantens side.

9. Hvis kjøretøy som er godkjent etter ovenstående unntak for bevaringsverdige kjøretøy, endres konstruktivt eller utseendemessig etter registreringen, omfattes det ikke lenger av disse unntaksbestemmelsene. Kjøretøyet må da fremstilles for ny godkjenning og § 1-7 må tilfredsstilles.

10. Kjøretøy som er ordinært registrert i Norge, kan tilbakebygges til original utførelse. Kjøretøyet får da status som bevaringsverdig kjøretøy og pålegges de aktuelle restriksjoner med hensyn til endring og bruk.

11. Kjøretøy som er registrert etter unntaksbestemmelsene for bevaringverdig kjøretøy, men som etter gjeldende bestemmelser kunne vært ordinært registrert, kan registreres ordinært og eventuelle restriksjoner strykes.

12. Militærtaktiske kjøretøy som tildligere har vært registrert på forsvaret, må, for å kunne registreres ordinært, tilfredsstille de ordinære kravene som gjaldt da kjøretøyene ble registrert første gang på forsvaret, pluss eventuelle senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende. Kjøretøy kan om ønskes beholdes i original militær stand mot at det gis status som bevaringsverdig kjøretøy. Det skal da ha påtegningen i nr. 6 ovenfor i vognkortet pluss hele eller første del av påtegningen i nr. 7 ovenfor. Dette avgjøres av regionvegkontoret etter vurdering av om kjøretøyet kan bevege seg sammen med øvrig trafikk med rimelig sikkerhet.

0 Endret ved forskrift 21 nov 2007 nr. 1275 (i kraft 1 mai 2008).


https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_1#KAPITTEL_1
« Siste redigering: august 24, 2015, 22:18:14 pm av StarBugs Geir » Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1 på: august 24, 2015, 10:24:17 am »

Dette er helt som forventet og går hånd i hånd med hva som kreves av de fleste forsikringsselskap for å få forsikring på en veteranbil. Teksten er nærmest en copy/paste av noe jeg mottok fra to selskap for en stund tilbake.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #2 på: august 24, 2015, 10:33:00 am »

Hmmm, betyr forslaget at ombygde(hva en nå legger i det) biler blir vanskelige/dyrere å forsikre, samt får "tøffere" EU-kontroll? Hæ Sjokkert
Ikke særlig oppmuntrende nei... Øyerulling, regner med at forslaget er ute til høring og at foreninger/klubber ser problemene som er nevnt av trådstarter?
Tillitsmenn/kvinner; SPEAK UP! Glad
Loggført
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3 på: august 24, 2015, 11:55:53 am »

Dette ville selvfølgelig være for godt til å være sant.  Trist
Jeg er redd for at vi havner opp med regler som ikke passer oss, rett og slett fordi reglene blir vedtatt av folk som IKKE vet hva de snakker om!
Politikere og byråkrater synes, mener og tror, men de VET ikke, og derfor får vi regler som for oss vanlige mennesker virker meningsløse.
Slik er det dessverre på mange områder, og jeg tror heller ikke bilorganisasjonene er sterke nok til å endre dette. Hva skulle vel de gjøre? Streike? Jeg tror ikke det ville hjelpe særlig mye.  Blunker
MEN, selvfølgelig er det lov å håpe at fornuften seirer, men jeg tviler sterkt...  Sint
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
Bendik
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #4 på: august 24, 2015, 12:08:55 pm »

Hvis dette betyr at alle som tidligere hadde fritak nå må på eu kontroll annenhvert år så ser ike jeg det som en forbedring iaf. De forsikringene jeg har sett på bevaringsverdige kjøretøy kommer med begrensinger som ikke passer mitt bruk..
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: august 24, 2015, 16:11:12 pm »

den allerede eksisterande grenso på 1.1.60 vil nok ikkje forsvinna.

forøvrig so finn ein jo syndebokken på høringen som ligger på vegvesenet sine sider... og ikkje uforventa er da altso dei ubruklige noldusane i vegvesenet som har feila fulstendig , igjen..


* ubruklige folk.jpg (52.5 KB. 800x306 - vist 239 ganger.)


lurar på om da finst i da heile tatt 1 veteranbil entusiast blandt dei trulig 100tals kontorrotter som har brukt arbeidsdagen sin på å flytta rundt på detta papiret? for da er ivertfall ikkje sånn att alle kjøyretøy eldre enn 30år er "langt på vei sammenfallende med bevaringsverdig kjøretøy".

men igjen, ein kan vel berre ikkje forventa at dei skal klara å få til noko som går i bileigars favør når da gjeld sånne reglar. var jo mykje gode ord om dei nye ombyggingsreglane som sku komma og, heilt til dei kom..

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #6 på: august 24, 2015, 16:59:49 pm »

Jeg vil nok heller ha bilen slik jeg vil, selv om jeg da må inn annehvert år på PKK, enn å være bundet både med utseende, teknikk og bruk.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #7 på: august 24, 2015, 18:18:09 pm »

Interressant dette med hva som er originalt eller ikke, men kjernen er vel dette:

Sitat
7. Kjøretøy som er godkjent etter nr. 3 eller 4, skal ha følgende påtegning i tillegg:

«Må bare benyttes

- ved spesielle anledninger som f.eks. motorhistoriske samlinger og løp
- ellers leilighetsvis når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for annen trafikk.»

Mao, "daily drivers" er ikke unntatt PKK.

Beklager banning i kirken, men dette syns er helt greit!!

Godt at eldre biler som kjører rundt på veiene er inne til teknisk kontroll med jevne mellomrom, om ikke annet for å sjekke at bremser og styring er noenlunde i orden.
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #8 på: august 24, 2015, 19:04:47 pm »

Jeg synes det er helt ok at forsikringsselskap ikke vil gå med på at en skal ha en gunstig forsikring på bare noen hundrelapper i året på en bil som helt eller delvis er trafikkfarlig.

Kjøretøy som er så gamle at dem kommer utenom EU-kontroll har av og til tatt den helt ut hva angår ombygging.

Jeg snakker da om :

- Biler som er senket hinsides og som er direkte trafikkfarlig pga. null fjeringsvei, dekk som subber slik at det kan gå hull, fare for å skrape nedi veien (som i høyere hastighet  er mindre kurrant)

- Biler som kanskje har femdoblet antall hk, men fortsatt har trommelbremser fra steinalderen
- Biler med SMALERE sporvidde , akkurat som om det gjør kjøreegenskaper bedre..
- Har dekk som ikke har bra nok load-indeks, er hinsides smale i forhold til felg eller er så utslitt på siden av dekket at stålkorden stikker ut pga. en camber som er på ville veier.
- Har div. ekstrautstyr på bilen som ikke er forsvarlig festet
- Har endret karrosseri som er ombygget på en måte som forandrer egenskaper på bilen vesentlig i forhold til slik bilen kom fra fabrikk , og da ikke nødvendigvis gjort slik at det er en forbedring

På nyere biler er det som er skrevet over oftere ivaretatt pga. bilen må jevnlig på EU-kontroll og da er det heldigvis folk som jobber i kontrollhallen som tilstreber at bilen skal være forsvarlig å kjøre.

Noen ganger er det jo også folk som bygger om bilene slik at kjøreegenskaper blir FORBEDRET og ikke værre, det har jeg ikke noen problem med å skjønne.
Det at de av og til ikke vil godkjenne slike ombygginger dreier seg nok mere om at dem vil ha "ryggen fri" , kanskje pga. manglende eller for dårlig dokumentasjon.

Etterhvert har det blitt mange som bygger bilen sin sikker på veien samtidig med et endret utseende og egenskaper, men det er laaaaangt i fra alle  Blunker
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
jayster
Supermedlem
*****
Innlegg: 1067
Bosted: The land of no return!


"IN RUST WE TRUST!!!"


Vis profil
« Svar #9 på: august 24, 2015, 19:58:44 pm »

Så om jeg har en 50 og 56 t1 disse må på eu kontrol....
Jaja da legges de og ur for salg..gidder ikke mer
Loggført

1973 1300s En eiers bil. aka "Buzz"
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #10 på: august 24, 2015, 21:12:58 pm »

har vanlig forsikring på mine veteraner, da "mitt" selskap ikke gir bla glassforsikring sammen med delkasko på veteranbiler lengre.. det koster meg sånn ca 300 kr mere i året på to biler... at jeg må på PKK annethvert år ser jeg ikke som et problem for min del.. alltid greit å ha ryggen fri ift tilstand på bila. har senest i dag vært og godkjent motorbytte, senking og andre felg/dekkdimensjoner, det var ingen problem selv med noe mager dokumentasjon...  Glad
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #11 på: august 24, 2015, 21:40:08 pm »

Så om jeg har en 50 og 56 t1 disse må på eu kontrol....
Jaja da legges de og ur for salg..gidder ikke mer

nix. bilar godkjent som bevaringsverdig kjøyretøy har 5år intervall mellom 30 og 50års alder, deretter fritatt. alle øvrige bilar eldre enn 1960, fritatt som før
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #12 på: august 24, 2015, 21:45:49 pm »

Til dere som mener ombygging/modding er så vannvittig trafikkfarlig, og som er av den oppfatning at bilene alltid er best og sikrest slik de ble levert; Hvorfor er vi i Norge så forbanna unike at omtrent enhver endring medfører trøbbel med myndighetene? Hvorfor skal det være slik at vi her har (og aksepterer) lover og regler som står helt i en særstilling sammenlignet med andre land? Bare se til Sverige. Det finnes ingen logikk i det. Er det mye ulykker med ombygde biler der? I England? USA? Eneste forklaring jeg finner på denne særnorske holdningen er VRANGFORESTILLINGER om at forandring er farlig. Alt er jo farlig og skummelt når nisselua er dradd godt ned.

Selvsagt skal ting gjøres sikkert. Selvsagt skal idiotmodifiseringer slås ned på, både om de blir oppdaget,  og om det fører til ulykker. Slik er det jo idag også. Det er ikke slike ting det er snakk om. Det er jo etthvert avvik fra originalt.

At jeg pga moderat senk, uorg. hjul og evt litt oppgraderte bremser og motor skal forskjellsbehandles og påføres merkostnader og MYE styr sammenlignet med originalfolket opplever jeg ikke bare som merkelig. Jeg synes faktisk det er j.... urettferdig.

« Siste redigering: august 24, 2015, 22:08:16 pm av StarBugs Geir » Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
jayster
Supermedlem
*****
Innlegg: 1067
Bosted: The land of no return!


"IN RUST WE TRUST!!!"


Vis profil
« Svar #13 på: august 25, 2015, 03:07:46 am »

Så om jeg har en 50 og 56 t1 disse må på eu kontrol....
Jaja da legges de og ur for salg..gidder ikke mer

nix. bilar godkjent som bevaringsverdig kjøyretøy har 5år intervall mellom 30 og 50års alder, deretter fritatt. alle øvrige bilar eldre enn 1960, fritatt som før
😁😁😁
Loggført

1973 1300s En eiers bil. aka "Buzz"
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #14 på: august 25, 2015, 09:59:50 am »

I skrivet om dette på Regjeringen.no er ordlyden "Vegdirektoratet foreslår samtidig en mindre hyppig periodisk kontroll av bevaringsverdige kjøretøy, eller veteranbiler."
Bevaringsverdige kjøretøy står det vel bare i vognkortet på biler som er tatt inn fra utlandet i de siste 20 årene? Er ikke norsksolgte biler bevaringsverdige?
Loggført

Speed is no substitute for direction
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #15 på: august 25, 2015, 11:07:57 am »

Hvis jeg har forstått det rett, så er det vegvesenet som i høringsuttalelsen har foreslått (eller har fått gjennomslag for?) at veteranbil og bevaringsverdig kjøretøy skal behandles forskjellig. Man må altså få inn bevaringsverdig i vognkortet for å få fritak/sjeldnere eu-kontrol.
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #16 på: august 25, 2015, 13:59:28 pm »

Til dere som mener ombygging/modding er så vannvittig trafikkfarlig, og som er av den oppfatning at bilene alltid er best og sikrest slik de ble levert; Hvorfor er vi i Norge så forbanna unike at omtrent enhver endring medfører trøbbel med myndighetene? Hvorfor skal det være slik at vi her har (og aksepterer) lover og regler som står helt i en særstilling sammenlignet med andre land? Bare se til Sverige. Det finnes ingen logikk i det. Er det mye ulykker med ombygde biler der? I England? USA? Eneste forklaring jeg finner på denne særnorske holdningen er VRANGFORESTILLINGER om at forandring er farlig. Alt er jo farlig og skummelt når nisselua er dradd godt ned.

Selvsagt skal ting gjøres sikkert. Selvsagt skal idiotmodifiseringer slås ned på, både om de blir oppdaget,  og om det fører til ulykker. Slik er det jo idag også. Det er ikke slike ting det er snakk om. Det er jo etthvert avvik fra originalt.

At jeg pga moderat senk, uorg. hjul og evt litt oppgraderte bremser og motor skal forskjellsbehandles og påføres merkostnader og MYE styr sammenlignet med originalfolket opplever jeg ikke bare som merkelig. Jeg synes faktisk det er j.... urettferdig.



Jeg er litt fristet til å sitere min mor her: "Livet et urettferdig, du må bare bli vant til det!"  Gliser
Et resultat av å bo i et demokrati er at samfunnet setter regler, og da må vi følge dem, uenig eller ikke..
Skal man endre noe vedrørende dette, må det skje via stemmeseddelen, og så spørs det hvor viktig bruken av veteranbilen er, sammenlignet med f eks prioritering av skole og helsevesen, for det er det man må ta med i betraktningen.  Glad
At vi har politikere og byråkrater her i Norge, som ikke ser på veteranbiler som en del av kulturen, og som helst hadde sett at vi gikk tilbake til hest og kjerre, er et faktum vi dessverre må leve med.
Churchill skal ha sagt at ethvert folk får de politikerne det fortjener, så med tanke på hvordan det politiske landskapet ser ut i Norge, og hvordan systemet stiller seg til vår hobby, så fortjener vi kanskje ikke bedre?  Rekker tunge
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #17 på: august 25, 2015, 19:52:39 pm »

skal jo verta intresangt korleis vegvesenet skal klara å vurdera seg fram til ka som er orginalt og ikkje for 30-100år sidan, når dei frå før av ikkje veit fram eller bak på ein ordiner bil. mulig dei har rett og slett tenkt å laga litt meir arbeid til dei overflødige konsulentane i systemet?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #18 på: august 25, 2015, 21:20:22 pm »

Jeg tror vi skal vente og se hvordan det faktisk blir før vi svartmaler for mye.
Forslaget er fremmet for å gjøre det enklere å eie veteranbil, ikke kun for en snever gruppe med bevaringsverdige biler. Dette er noe som har kommet til i ettertid og som jeg har vanskelig for å tro at blir gjennomført.
Ser heller for meg feks at det blir lengre intervall (hvert 5.år) på alle veteranbiler men at det flytende fritaket på 50 år kanskje bare vil gjelde "bevaringsverdige". Noe sånt bør vi i tilfelle kunne leve med.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #19 på: august 25, 2015, 22:00:12 pm »

Jeg tror vi skal vente og se hvordan det faktisk blir før vi svartmaler for mye.
Forslaget er fremmet for å gjøre det enklere å eie veteranbil, ikke kun for en snever gruppe med bevaringsverdige biler. Dette er noe som har kommet til i ettertid og som jeg har vanskelig for å tro at blir gjennomført.
Ser heller for meg feks at det blir lengre intervall (hvert 5.år) på alle veteranbiler men at det flytende fritaket på 50 år kanskje bare vil gjelde "bevaringsverdige". Noe sånt bør vi i tilfelle kunne leve med.

Enig, og håper du har rett. I Danmark har de eu-kontroll hvert 8. år på veteraner mener jeg. Det er greit. Har egentlig ikke problem med at bilene skal inn av og til. Det demper jo de gærneste konstruksjonene, og holder de verste vrakene borte fra veiene. Det jeg reagerer på er utelukkende forskjellsbehandligen mellom de med originalbil iforhold til selv ganske moderat modda biler. Loven bør være lik for alle.
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #20 på: august 26, 2015, 16:50:17 pm »

Hvorfor skal det være slik at vi her har (og aksepterer) lover og regler som står helt i en særstilling sammenlignet med andre land? Bare se til Sverige.

Norge er i en særstilling, siden man gir helt fritak fra PKK for biler som er "kulturhistoriske".

Det gjør ikke andre land. De norske reglene er faktisk de mest liberale. I Sverige må alle biler nyere enn 1950 til kontroll annethver år. I Danmark er det hvert 8. år, men da bare hvis det er registrert som veterankjøretøy og "kun anvendes af teknisk-historiske grunde til lejlighedsvis kørsel".


Sverige:

Entusiastfordon: hobbyfordon och veteranfordon

Både hobbyfordon och veteranfordon kan benämnas inom den gemensamma kategorin "entusiastfordon". Även att de kan benämnas lika så klassas de olika och de har olika regler för kontrollbesiktning.

Hobbyfordon är personbilar, lätta lastbilar och motorcyklar som är 30 år och äldre (fram till 1951 års modell). De ska besiktas vartannat år (senast 24 månad från senast godkända och fullständiga koll). För att reglerna om vartannat år ska börja gälla krävs det att fordonet har genomgått en godkänd och fullständig inspektion efter att fordonet har fyllt 30 år.
Undantag: fordon i yrkesmässig trafik som ska besiktas varje år.

Veteranfordon är samtliga fordonsslag från 1950 års modell och äldre. Det krävs en godkänd kontrollbesiktning som är gjord efter 1 januari 1991 för att ditt veteranfordon ska bli besiktningsbefriat.
Undantag: fordon i yrkesmässig trafik eller bussregistrerade fordon som ska besiktas varje år.



Danmark:

”Bekendtgørelse om registrering af køretøjer mv” (BEK nr 1067 af 11/11/2005):

§ 4. Et motorkøretøj, der er underkastet periodisk syn efter § 55, stk. 1-3, i bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer og registreret første gang for mere end 35 år siden, kan registreres til veterankørsel.
Stk. 2. Et køretøj, der er registreret til veterankørsel, må kun benyttes lejlighedsvis og ikke til erhvervsmæssig personbefordring, transport af farligt gods, udrykningskørsel eller udlejning uden fører


Loggført
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #21 på: august 26, 2015, 22:18:41 pm »

Skjønner jeg var litt uklar her....Aner ingenting om reglene akkurat på dette området i Sverige, men hørte fra en danske på MiB at de hadde kontroll hvert 8. år. I forhold til Sverige tenkte jeg mer på ombygginger, kitcars o.l. Skjønner ikke "angsten" for alt uoriginalt som gjennomsyrer BT i Norge. Har selv fått skrevet inn i vognkort (på mm) godkjent høyde på justerbart og TUV-godkjent coilover-kit til 03. Hva skal man da ha det justerbart for??? Det samme har jeg hørt om fastsveising av Puma.

Hvis kravet om originalitet blir stående for å få kontroll hvert 5. år/fritak, så understreker det igjen (trang)synet på den store delen av veterankjøretøy-miljøet som driver miljøet videre og (etter min mening) gjør treff, blader og faktisk hobbyen interessant. Fjerner man custom-biler, kit-cars eller for å si det enkelt; alle uoriginale kjøretøy fra "scenen" så blir det hele fryktelig kjedelig.

For meg er like regler for like gamle kjøretøy, uavhengig av om de er original eller (lovlig) modifisert, et helt selvsagt krav.
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!