mai 17, 2024, 18:48:08 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: kobling av ekstra batteri.  (Lest 2973 ganger)
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« på: juli 23, 2011, 10:51:30 am »

+på dynamoen? går den opp hit? den RØDE


* DSC00865.jpg (69.81 KB, 480x640 - vist 247 ganger.)
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #1 på: juli 23, 2011, 11:03:07 am »

fant dette. http://www.ratwell.com/technical/ChargingSystem.html#workings


* 05-VRPlug2.jpg (33.7 KB, 640x480 - vist 330 ganger.)
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #2 på: juli 23, 2011, 11:16:41 am »

spm er jo om jeg kan koble meg inn på den røde ledningen for jeg kommer ikke til den på dynamoen.


* DSC00866.jpg (67.7 KB, 640x480 - vist 312 ganger.)
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #3 på: juli 23, 2011, 12:39:27 pm »

For å koble til et ekstra batteri trenger du B+ !! I tillegg trenger du et skillerele som skiller batteriene når G ikke lader. En metode er å hente spolespenningen fra 50 (innslaget) på starteren (-) og D+ på generatoren (+). 50 på starteren gir jord helt til du prøver å starte, da gir den + 12V og releet skiller batteriene.
På denne måten er batteriet skilt når motoren står, og når startmotoren går. ( Ekstrabatteriet har som regel ikke kabler for å håndtere startstrøm på 3-400A)
D+ og 50 gir spolespenning og sammenkobler batteriene når motor går og G lader.
Loggført
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #4 på: juli 23, 2011, 13:08:44 pm »

eller du kan gjøre slik:

* skillediode.jpg (2.3 KB. 333x240 - vist 643 ganger.)


« Siste redigering: juli 23, 2011, 13:13:54 pm av perpioneer » Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #5 på: juli 23, 2011, 13:21:32 pm »

Vanlig metode, ulempen er at du taper 1. diodedrop (0,7 V) Diodene trenger også kjøling, de blir veldig varme.
Istedenfor 14,4 V, lades batteriene med 13,7 V. = dårlig lading. Det selges også " proffe" skillereler i f.eks. båtforretninger, men de er ganske dyre. Jeg bruker et paralellkoblet dobbelrele fra Biltema i Caravellen. Har hatt problemer med varmgang i koblingspunkter, spesielt når batteri 2 har vært helt nedtappet. (har bare 10 q mellom batteriene, og generatoren yter 90 A, har målt over 40 A ladestrøm) Har derfor satt inn en 30 A sikring mellom batteriene.
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #6 på: juli 23, 2011, 14:26:53 pm »

jeg har skillerele` spm mitt var kanskje litt missvisende, jeg skla koble den ene til + på dynamoen holder det da om jeg setter en tyv på +ledningen siden jeg ikke kommer til skruen på dynamoen. Blunker bedre?
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #7 på: juli 23, 2011, 18:59:09 pm »

da er dette ordnet, med en elektrikkers synspunkter  Gliser
 
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!