mai 03, 2024, 04:34:54 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: REPLIKA TRÅDEN, DE ELDSTE VW MODELLENE  (Lest 3741 ganger)
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« på: juli 30, 2010, 21:55:31 pm »

Det kommer inn forespørsler om bygging replika. Starter derfor denne tråden konkret om dette emnet. Spørsmål og svar da det er flere som ønsker informasjon. Den er åpen for alle og spesielt de som tenker på et eventuelt prosjekt når det gjelder kjøp eller bygging.

Korekte og gode replika biler er med på treff og er godtatt i miljøet der orginalbilene ferdes. En komplett og riktig bygget bil beriker veteran miljøet og den kan gi mye glede til eieren synes jeg.

Her en link til en av produsentene som lager hele karoseri og deler i god kvalitet. Også redningen for de som bevarer orginalbilene.

http://www.kdf.cz/web%20KDF_EN/index.htm
Bilde, en nybygd bil fra denne produsenten.


* KDF82[1].jpg (218.59 KB, 627x470 - vist 136 ganger.)
« Siste redigering: august 13, 2010, 22:31:02 pm av svenole » Loggført
Knut Andersen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1182
Bosted: Fredrikstad



Vis profil WWW
« Svar #1 på: juli 30, 2010, 23:17:36 pm »

Da klasser vel denne inn som en god kandidat?
Bygget på et 1948 understell.
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=131936201&pageNumber=1

Om noen kan nok Italiensk til å finne litt historie om denne, så er det vel bare å slå til.


* kubelItaly48.jpg (47.14 KB, 640x480 - vist 220 ganger.)
« Siste redigering: juli 30, 2010, 23:22:14 pm av Knut Andersen » Loggført

Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no
1952, T-117 RPB Piraya
1963, T-1, Luftwaffe
1963, T-1, Beach Buggy
1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin
1970, T-1, Mania Spyder KitCar
1971, T-211, Brannbil
1981, T-251-021, Karmann Gipsy
1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro
2001, Chrysler Sebring Cabriolet
2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
DeMil
Medlem
***
Innlegg: 174
Bosted: Tønsberg


Tjøme 2016


Vis profil
« Svar #2 på: august 01, 2010, 19:12:36 pm »

Er denne bilen satt sammen i 1948 av originalt karosseri og deler eller er disse nylaget ?

Derek
Loggført
Knut Andersen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1182
Bosted: Fredrikstad



Vis profil WWW
« Svar #3 på: august 02, 2010, 14:22:27 pm »

Fikk denne fra Italia i dag.

Greetings Mr. Andersen,
The body is original. We have its original (and storical) documents. The car, as you can see, it's not entirely original, but the body is for sure. The price is negotiable; just make us an offer and I'll hear our boss for this matter.
Sincerly Yours,
Alessandro Popa

BRM Special Cars Srl
Sede Amministrativa
Via E. Fermi, 52/P1
24035 Curno (Bg)
Tel./Fax 035 6227970

specialcars@brmsrl.com
« Siste redigering: august 02, 2010, 23:19:20 pm av Knut Andersen » Loggført

Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no
1952, T-117 RPB Piraya
1963, T-1, Luftwaffe
1963, T-1, Beach Buggy
1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin
1970, T-1, Mania Spyder KitCar
1971, T-211, Brannbil
1981, T-251-021, Karmann Gipsy
1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro
2001, Chrysler Sebring Cabriolet
2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #4 på: august 02, 2010, 20:38:42 pm »

På bildet ser det ut til at basisen er et 1942 mod. karoseri. Den er blitt modifisert noe, blandt annet med en u-orginal frontrute. Støtfangeren foran skal heller ikke være. Lykter muligens fra lastebil. Ellers så forteller ikke dette bildet så mye om resten.
« Siste redigering: august 02, 2010, 20:40:47 pm av svenole » Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #5 på: august 02, 2010, 21:53:14 pm »

hvordan vil det forholde seg å få denne "replikaen" på norske skilter? ettersom den er bygd på ei "48modell" plate, vil denne bilen lettere bli "akseptert" i miljøet, kontra en kdf plate med id, men med nybygget karosseri etter spec? litt dumt formulert kanskje, men svenole vet hvorfor jeg spør sånn
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #6 på: august 02, 2010, 22:26:00 pm »

Har sett noen flere bilder av denne. Vil ikke kalle den replika.  Dette ser ut til å være et fint prosjekt. Det var vanlig å opdatere disse bilene til bruksbil på 1960 tallet. Dette er gjort med denne, pent arbeid foresten. Det ser også ut til at den har vert tørt lagret i lang tid. Dødsbo? Ingen problemer med å tilbakeføre denne 100%

Rundt 1960 var det vanlig og opdatere disse kjøretøyene til bruksbil her hjemme også. Og jeg har sett mye værre prosjekt.

Inport av et restaureringsprosjekt burde ikke bli så dyrt og det bør vel klareres med myndighetene før eventuell inport.

Akseptert i miljøet?
Det triller flere veteraner med varierende produksjons nr. i dette miljøet. Husk vi må ca.70 år tilbake i tid. Skulle dette være et nåløye så blir det god plass på treff. Alle hobbykjøretøy bør være til eierens glede og de har sin plass i rekkene også replika.
« Siste redigering: august 02, 2010, 22:47:54 pm av svenole » Loggført
Knut Andersen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1182
Bosted: Fredrikstad



Vis profil WWW
« Svar #7 på: august 02, 2010, 22:39:58 pm »

Bilder kommer her.


* kubel it.jpg (213.3 KB, 1023x766 - vist 162 ganger.)

* kubel_it.jpg (197.88 KB, 1022x766 - vist 173 ganger.)

* kubel_ital.jpg (156.64 KB, 1022x764 - vist 184 ganger.)

* kubel_ital1.jpg (157.03 KB, 1021x764 - vist 148 ganger.)

* kubel_itali2.jpg (141.97 KB, 1020x763 - vist 152 ganger.)

* kubelit.jpg (136.37 KB, 1021x763 - vist 152 ganger.)

* kubelitalia.jpg (151.55 KB, 1020x763 - vist 157 ganger.)
Loggført

Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no
1952, T-117 RPB Piraya
1963, T-1, Luftwaffe
1963, T-1, Beach Buggy
1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin
1970, T-1, Mania Spyder KitCar
1971, T-211, Brannbil
1981, T-251-021, Karmann Gipsy
1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro
2001, Chrysler Sebring Cabriolet
2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #8 på: august 02, 2010, 22:58:07 pm »

Har sett noen flere bilder av denne. Vil ikke kalle den replika.  Dette ser ut til å være et fint prosjekt. Det var vanlig å opdatere disse bilene til bruksbil på 1960 tallet. Dette er gjort med denne, pent arbeid foresten. Det ser også ut til at den har vert tørt lagret i lang tid. Dødsbo? Ingen problemer med å tilbakeføre denne 100%

Rundt 1960 var det vanlig og opdatere disse kjøretøyene til bruksbil her hjemme også. Og jeg har sett mye værre prosjekt.

Inport av et restaureringsprosjekt burde ikke bli så dyrt og det bør vel klareres med myndighetene før eventuell inport.

Akseptert i miljøet?
Det triller flere veteraner med varierende produksjons nr. i dette miljøet. Husk vi må ca.70 år tilbake i tid. Skulle dette være et nåløye så blir det god plass på treff. Alle hobbykjøretøy bør være til eierens glede og de har sin plass i rekkene også replika.
ble kanskje litt feil ordlyd på det spm fra meg, men ettersom jeg ikke kjenner så mange i miljøet for denne typen kjøretøy, tenkte jeg at orginalitet var høyt prioritert, kanskje foran bruksverdi og glede for eier/bruker (jeg har en bil  som det er produsert under 250 stk av, i 99%orginal stand, den blir bare disset i det miljøet den hører hjemme i, så jeg synes ikke det er noe morro å bruke den lengre, ogvil heller prøve å selge den , for å komme et stykke på vei til noe jeg har drømt om siden jeg var liten drittunge) selv om schwimm er utenfor min økonoøiske rekkevidde akkurat nå, så får jeg prøve på det som trekker nesten like mye, kubel  det da.. så jeg spør og graver litt til tider, og gleder meg til å få sikle på disse bilene på SCC mvh arnstein
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #9 på: august 02, 2010, 23:03:35 pm »

http://www.aircooledvwlove.com/wp-content/uploads/2008/11/vw-kubelwagen-dashboard.jpg
litt forskjeller på dashen da....
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #10 på: august 02, 2010, 23:14:17 pm »

For meg ser det ut som både ratt, seter, dashboard og hele bunnplaten er fra en 60-taller... Ingenting som tilsier at den bunnplata er fra 48. Hva er chassisnr på denne? Et ok utgangspunkt og alt som mangler kan finnes med leting. Det vanskeligste med en Kubel er jo oftest å finne et bra orginalkarosseri. Men prisen bør reflektere at dette er bare et karosseri og et som trenger mye sveising... Bare dash og rutejobben er stor...
Loggført

SCREWDRIVER #2
DeMil
Medlem
***
Innlegg: 174
Bosted: Tønsberg


Tjøme 2016


Vis profil
« Svar #11 på: august 03, 2010, 00:40:30 am »

Også kommer det flere utgifter ved kjøp av veteranbil i utlandet:

- Moms av fakturabeløpet.
- Toll og førstegangsregistrering av kjøretøyet i Norge.
- Utgifter ved henting i utlandet (Drivstoff, evnt. fergebillett, overnatting, bespisning o.l.).

Derfor synes jeg det var enklere å kjøpe min 166 i Noreg.

DeMil
« Siste redigering: august 03, 2010, 00:43:37 am av DeMil » Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #12 på: august 03, 2010, 10:04:40 am »

Her er en replika 166 med stolt eier. Disse bilene er på full fart inn i verdens sammenheng på grunn av stor interesse og få tilgengelige kjøretøyer. På treff i Tyskland i sommer var det minst 5 replika 166. Hvor mange kubel telte jeg ikke, men av type 87 var det flere. Dette er fine kjøretøyer og bruksverdien er på topp.

Det er forskjell på en orginal produsert veteran og en replika, denne bror vel først å fremst på pris hvis en ikke er samler. Jeg er ikke samler og ville ikke ha noe problem med å skaffe meg en replika som den på bilde.

Det er veldi skjelden tilgjengelig orginalt VW produserte biler av disse typene her hjemme. (Mange har dratt utenlands). Ser frem til at det innporterers eller bygges replika, her hjemme også. Kubel anbefales da den krever mindre kunskap og de er snillere med lommeboka, de første typene av bobler bygges også til å med med 4XW.

Bilde nederst. Her er det orginalbiler og replika, hvem ser forskjellen. Heller ingen som bryr seg, bilene blir presantert slik som de er produsert og hobby kjøretøy er morro.


* 166 replika.jpg (166.01 KB, 640x384 - vist 185 ganger.)

* Wa.2010.jpg (195.81 KB, 640x428 - vist 177 ganger.)
« Siste redigering: august 03, 2010, 11:33:30 am av svenole » Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #13 på: august 03, 2010, 11:29:49 am »

vil det ikke bli problemer med registrering i dette nisselandet vi bor i, hvis man bygger en replika, f.eks på ei 49 plate, eller finnes det smutthull for dette ?
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #14 på: august 03, 2010, 11:43:06 am »

Har ikke vert borti dette problemet.
vil det ikke bli problemer med registrering i dette nisselandet vi bor i, hvis man bygger en replika, f.eks på ei 49 plate, eller finnes det smutthull for dette ?
Skulle ønske det kommer noen med utfyllende regler og kunskap her. Det bygges jo og registreres replika av mange klasikere som MG, Jaguar osv. Det vil si nytt karoseri blandet med orginaldeler. EU regler?

Den gamle løsningen dreide seg om å finne reg. doktumenter. Noen har jo inportert og tollet inn vrak men også i tilegg inportert nyprodusert karoseri blandt annet på MG. De er jo blitt registrert her hjemme.

Det er vel viktig for myndighetene at de ikke blir lurt, når det gjelder skatteundragelse?
« Siste redigering: august 03, 2010, 11:53:14 am av svenole » Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #15 på: august 03, 2010, 16:32:47 pm »


[/quote]
Det er vel viktig for myndighetene at de ikke blir lurt, når det gjelder skatteundragelse?
[/quote]


he he.. det nok veeeldig viktig ja.... Gliser
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #16 på: august 10, 2010, 16:03:22 pm »

Uten for mye akrobatikk, så er vel mitt råd å kjøpe en replika som har-er registrert fra utlandet. Da skal jo papirene være der.

Den andre muligheten som flere har benyttet seg av er å kjøpe et restaurerings-prosjekt også med de nødvendige papirer for inport.

I begge tilfelle bør toll vurderingen ikke bli værre en den hva er for alle de andre som inporterer kjøretøy. Krona står jo sterkt og det bør jo være en fordel.

Krigshistoriske kjøretøyer med Norsk oprinnelse og orginalitet, de bilene som er fra krigen er skjelden tilgjengelig her hjemme og prisene er de samme som der ute i den store verden.  Det er også viktig å huske på at det er en formidabel interesse der ute. Interessen regulerer altid tilgjengelighet og pris på skjeldene biltyper, men den bør også være en garanti for en god salgsverdi.

Populær bil?
Bilde under fra et vedlikeholdskurs for amerikanske soldater 1945.
De alierte laget også en håndbok for vedlikehold.


* Vedlikeholds kurs. 1945.jpg (178.04 KB, 500x366 - vist 167 ganger.)
« Siste redigering: august 11, 2010, 12:43:21 pm av svenole » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!