Det blir alltid sånn at man går rundt å prater og skryter av alt man har planer om å bygge...
Men nå har jeg innsett at jeg nesten må følge opp tørrpraten med litt virkelighet.
Prosjekt tråden blir en blanding av bilen som egentlig er nesten ferdig og motoren som skal bygges fra nå og frem til juni.
Litt om meg og hensikten bak bygget:
Jeg er en 20 år gammal student som går første året på maskin ingeniør linja i Bergen, bilen kjøpte jeg over en kopp kaffe og litt vafler når jeg var 17 og har restaurert og skrudd på siden.
Kommentar til bilde: Jeg var vel hva man kaller en som utviklet seg sent i tenårene
Jeg startet opp helt uten peiling på bil, men stor interesse, for å si det på en annen måte: mopedene var godt trimma.
Bilen er en 1300S 1973 modell med riktige baklykter, bilen hadde to rusthull på størrelsen med en 5-krone.
Alt arbeid utenom selve sprøytingen av lakk utvendig er gjort av meg med godt fortjeneste på læringskurven.
Nok om meg og nok om bilen.
Nå, motor:
Fra jeg var 18 begynte jeg smått å trimme motoren, startet med honing og nye ringer,
for så å porte toppene, 1.25 vippere, kadro 40 mm gassere, eurosport 2-tip og litt smått, gasserne ble senere byttet ut med 40 mm hpmx.
Dette er bruks motoren den er passe sprek og bruker 0.6 liter på mila ved landevei/by kjøring.
Bilde med kadron gasseren:
Dessverre falt jeg for den typiske "mye vil ha mer" og vil derfor bygge en stor og fornuftig bruks motor.
Jeg har sittet ufattelig mange timer klistret foran dataen, og kalkulatorer osv og tror jeg har funnet en fornuftig middelvei.
Som student er selvfølgelig økonomi og garasje ikke noe å skryte av, men heldigvis har jeg gode boblevenner som jeg kan låne litt verktøy av osv.
Oppsett:
AS41, veldig pent brukt. (skal modifisere litt oljekanaler osv)
AA 94mm syl og stempe sett. (spirol lock retainere)
FK-8 (skal muligens justere noen grader adv)
CB's ultra lette løftere (med olje modifikasjoner)
Eagle justerbar cam drev.
bucpack cromoly støtstenger
"noname" 1.4 vippere (blir små modifikasjoner)
26mm oljepumpe
csp pressure relief valve oljepumpe lokk
044 topper med 42 og 37,5 ss ventiler og doble fjærer. (skal portes kraftig av meg)
4340cromoly 82mm veiv fra cip1. (har vurder en mild versjon av "knife edge" og polering)
cb H-råder 5.5 inch med arp 2000 bolter.
scat cromoly svinghjuls bolt
Kennedy trykkplate
cushion lock clutch skive.
1,5L dypsump.
40 hpmx med 34mm halsringer.
Satser på at det holder med org kjølesystem men selvfølgelig åpen for å montere ekstern kjøler vis det viser seg at det trengs.
Gasseren bruker foreløpig da økonomien er som så, og eksos blir foreløpig org varmebokser med den billige bråke potta.
Alt blir balanser (trolig SveinT som gjør det) statisk balansering gjør jeg selv, nøyaktighet +- 0.1 gram på stempler, råder osv.
Selvfølgelig så nappes alle oljepluggene og alt rengjøres grundig før montering og eksternt oljefilter er selvfølge.
Hvis jeg får lånt riktig type bor av noen så ønsker jeg å gjøre HVX modifiseringen.
Motoren skal bli en sterk bruks motor, som skal kunne tåle litt kø og bykjøring men også kunne sparke lett ifra
hvis man trenger å skryte av manndommen foran intetanende smårips på bussholdeplassen!
(ehm vær snill og forstår min ytterste ironi)
Jeg skal prøve å oppdatere så mye som mulig med bilder og detaljerte visninger av hvordan tingene utføres
og satser på at dere kan både skryte, kjefte og gjerne rope varsko hvis noe ikke stemmer.
Selvfølgelig skal ikke prosjektet gå for mye på bekostning av skole og delene kommer ikke før i starten av mai så frem til da blir det kun modifisering av blokka.
Får avslutte med et bilde av bruks motoren, tatt for ca 1 år siden.