Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1290 på: november 07, 2012, 12:56:14 pm » |
|
Han anbefaler meg også til å oppgrader til JPM00408 kam Tror dette er ny kamprofil da den ikke finnes på denne oversikten.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1291 på: november 07, 2012, 12:58:44 pm » |
|
Sitat fra JPM under porte bildene sine. "Combustion chamber,intake and ex port done, note how close the camber wall is to the valve on the none sparkplug side, this is to get the extension of the intake port shaped as a venturi.This boosts the flow from 10mm lift and up it also improves the quality of incomming mixture, in my experience, unshrouding the vale at this side will improve the flow on low lifts but will decrease the power."
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #1292 på: november 07, 2012, 13:00:44 pm » |
|
Han anbefaler meg også til å oppgrader til JPM00408 kam Tror dette er ny kamprofil da den ikke finnes på denne oversikten. Blir dyrt dette
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Andersen Racing
Supermedlem
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg
|
|
« Svar #1293 på: november 07, 2012, 17:58:26 pm » |
|
Hei en grei regel er dette har du problemer med vendehøyde kan du frese den i toppen dvs du har 0,9 mm vendehøyde og trenger 0,3 til da freser du et kutt ned på 0,3 i toppen da taper du ikke cc som du ville normalt gjort ang ventilklaring når cc er i boks sett på toppen kun med innerfjær så snurer du motor rundt juster ventilen i o pluss 2 runder går alt bra da så er det topp legg også litt leire på kanten av ventillommene så du sjekker sideklaringen 1-2 mm her er vel bra har kjørt med 0 i venehøyde før og kutt på 1,3 i toppen går så det suser HUSK EIVIND BUSSEN KOMMER FØRST TIL MÅL SELV OM DU HAR 19 I KOMP Mvh AR
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1295 på: november 07, 2012, 18:10:32 pm » |
|
Da blir det tur til JPM i morgen. Du må være snill nå Jan. For jeg tar med delene dine med hjem fra JPM.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
holmsen
Supermedlem
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
|
« Svar #1296 på: november 07, 2012, 18:30:50 pm » |
|
Da blir det tur til JPM i morgen. Du må være snill nå Jan. For jeg tar med delene dine med hjem fra JPM.
Jer er alltid snill og det er jaggu du og om du tar med delene mine hjem
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #1297 på: november 07, 2012, 19:40:37 pm » |
|
Hvis jeg får masa på Johannes så kanskje han får de ferdig til henting. De bør være ferdig etter et år...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1298 på: november 07, 2012, 20:04:55 pm » |
|
Bare å mase i vei Anders!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #1299 på: november 07, 2012, 21:59:11 pm » |
|
Har sendt litt masete epost. Får ringe i morra om jeg ikke har fått svar
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1300 på: november 07, 2012, 22:09:53 pm » |
|
Har sendt litt masete epost. Får ringe i morra om jeg ikke har fått svar Han har vel gått hjem for dagen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #1301 på: november 07, 2012, 23:10:49 pm » |
|
Det har han sikkert gjort, men da ser han den i morgen tidlig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1302 på: november 08, 2012, 18:12:41 pm » |
|
Tilbake fra JPM. 900 km på 9 timer er slitsomt. Startet kl 04.00 i natt, fremme litt over kl 09.00 hos JPM. Tilbake i Moss 16.30. Alt for å rekke middagen til konemor Fikk med meg en ny kam JPM00408 og JPM Støtstengrør Takk for turen Lars Bratteng. Alltid hyggelig med selskap i bilen.
1.jpg (82.5 KB. 900x675 - vist 358 ganger.)
2.jpg (128.49 KB. 675x900 - vist 403 ganger.)
3.jpg (68.29 KB. 900x675 - vist 345 ganger.)
4.jpg (98.93 KB. 900x675 - vist 359 ganger.)
5.jpg (95.36 KB. 900x675 - vist 354 ganger.) These CSP push rod tubes are especially designed for JPM push rods with there maximum outer diameter of 12 mm. They feature internal springs for a bigger inner diameter and to mount them without detaching the cylinder heads. The two very thin O-rings do not stick to the tube under any conditions which prevents leaking. Three additional grooves for O-rings make it possible to shorten the tubes by 17 mm if necessary. The CSP push rod tubes come in a black anodized finish. CNC machined from high grade aluminum Dual internal viton O-rings prevent leaks Heavy duty stainless steel external spring keeps pressure on the seals when the engine expands 22 mm ID on the head side to clear push rods on high lift engines 19 mm ID on the case side for quick oil return Black anodized for a long lasting finish Comes with German pushrod tube seals Made in Germany by CSP
|
|
« Siste redigering: november 08, 2012, 19:00:45 pm av Eivind (Putte) »
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1303 på: november 08, 2012, 18:22:34 pm » |
|
Fikk Johannes til å målte klaring mellom stempel og sylinder. Det viser seg at det er altfor stor klaring. Klaringen er over 2 hundredeler. Dette vil medføre betydelig effekttap på motoren. I følge Johannes skal det være 1 hundredels klaring.
|
|
« Siste redigering: november 08, 2012, 22:13:43 pm av Eivind (Putte) »
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #1304 på: november 08, 2012, 18:53:09 pm » |
|
Og hva skal du gjøre med det?
-BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1305 på: november 08, 2012, 18:54:47 pm » |
|
Og hva skal du gjøre med det?
-BB-
Førs skal jeg til Erik (Jee) i morgen for å diskutere dette nærmere. Men jeg frykter jeg ryker på fire nye stempler og sylindere.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1306 på: november 08, 2012, 20:25:14 pm » |
|
Forklarte han hvorfor han mener det blir kraftig effekt tap av for stor klaring? Trodde det var ringene som stod for tetningen og ikke selve stempelet..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1307 på: november 08, 2012, 20:32:10 pm » |
|
Forklarte han hvorfor han mener det blir kraftig effekt tap av for stor klaring? Trodde det var ringene som stod for tetningen og ikke selve stempelet..
Mener det er noe med "piston blow by". Men det skal jeg ikke si for sikkert.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #1308 på: november 08, 2012, 21:01:14 pm » |
|
Kan "kaste" de gamle og helt ubrukelige cylindre og stempler for dig Eivind
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1309 på: november 08, 2012, 21:16:03 pm » |
|
Kan "kaste" de gamle og helt ubrukelige cylindre og stempler for dig Eivind Skal nok ikke kaste de.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #1310 på: november 08, 2012, 21:29:42 pm » |
|
Er det stemplene fra forrige motor?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #1311 på: november 08, 2012, 21:32:01 pm » |
|
Igjen.. Du kan måle deg grønn, få "ræva" tall og allikevel få 100hk pr liter.
Gi nå beng i det der, og kjør med nye stempelringer..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #1312 på: november 08, 2012, 21:37:42 pm » |
|
Om skjørtene har feil klaring til sylinderveggen vil man få skjørtebank, større klaring, slitasje og riper i sylinderveggen, dårlig komp og oljeforbruk... Jeg hadde sjekket om sylindrene er bra og evt skiftet stempler. Men nå koster vel et sett med sylindre og stempler det samme :-P Evt om det ikke er mye riper kan man utvide stemplene slik at klaringen blir riktig. Problemet et høye temperaturer i stemplet slik at skjørtene utvider seg så mye at de bøyes, når stemplet igjen blir kaldt blir klaringen større.
Underspyling er viktig ;-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #1313 på: november 08, 2012, 21:41:16 pm » |
|
Er du sikker på at veiven ligger 100% sentrert i blokken? Kammen likeså.. Er veiven skeiv? Altså høyere/lavere foran enn bak? er alle delene som roterer eksakt like tunge? Har du helt likt løft på alle 8 ventilene? Flower alle innsug og eksosporter helt likt? Flower alle eksosdelene helt likt? Har du like mye gnist i alle tennplugger?
Jada. Seff litt tull, men allikevel.
Mahlestempel er vel 93,95 i diameter mens sylinderen er 94mm. Det er 5 hundredeler det..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #1314 på: november 08, 2012, 21:50:27 pm » |
|
Er du sikker på at veiven ligger 100% sentrert i blokken? Kammen likeså.. Er veiven skeiv? Altså høyere/lavere foran enn bak? er alle delene som roterer eksakt like tunge? Har du helt likt løft på alle 8 ventilene? Flower alle innsug og eksosporter helt likt? Flower alle eksosdelene helt likt? Har du like mye gnist i alle tennplugger?
Jada. Seff litt tull, men allikevel.
Mahlestempel er vel 93,95 i diameter mens sylinderen er 94mm. Det er 5 hundredeler det..
Jeg forstår hva du vil formidle men du kan ikke nekte for at det er en fordel med tette sylinderne. Basic knowlegde. Måtte sjekke instruksjonene til JE og Wiseco og begge anbefaler 0,04" klaring.
|
|
« Siste redigering: november 08, 2012, 22:30:05 pm av BeetleBug »
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1315 på: november 08, 2012, 21:56:15 pm » |
|
Er det stemplene fra forrige motor?
Dette er stemplene (Wiseco) og sylindrene fra Plan B motoren.
|
|
« Siste redigering: november 08, 2012, 21:58:43 pm av Eivind (Putte) »
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #1316 på: november 08, 2012, 22:02:31 pm » |
|
For meg ville ikke 1 hundredel for mye forsvart kjøp av nye sylindre og stempler. Er ikke sikkert du kommer ned på 1 hundredel med nye heller. Nesten nye total seal ringer sitter der også, så jeg kan ikke forstå at det kan bety noe særlig....men det kommer jo an på hvor nøye man skal være så klart.
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #1317 på: november 08, 2012, 22:11:29 pm » |
|
Er du sikker på at veiven ligger 100% sentrert i blokken? Kammen likeså.. Er veiven skeiv? Altså høyere/lavere foran enn bak? er alle delene som roterer eksakt like tunge? Har du helt likt løft på alle 8 ventilene? Flower alle innsug og eksosporter helt likt? Flower alle eksosdelene helt likt? Har du like mye gnist i alle tennplugger?
Jada. Seff litt tull, men allikevel.
Mahlestempel er vel 93,95 i diameter mens sylinderen er 94mm. Det er 5 hundredeler det..
Jeg forstår hva du vil formidle men du kan ikke nekte for at det er en fordel med tette sylinderne. Basic knowlegde. Måtte sjekke instruksjonene til JE og Wiseco og begge anbefaler 1 hundrings klaring. Helt enig Kalle. Men han mister ikke 10hk med 1 hundrings mer.. Så lenge ringene tetter tror jeg han har en velfungerende motor. Og kan man måle forskjellen mellom stempel og sylindre uten å torque sylindrene?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #1318 på: november 08, 2012, 22:22:08 pm » |
|
Og kan man måle forskjellen mellom stempel og sylindre uten å torque sylindrene?
Tror du sylinderne krymper med moment? Putte, minst 9 av 10 som du spør her hjemme vil fortelle deg at du skal benytte dem du har og at det ikke er verdt å kjøpe nytt for å oppnå mindre klaring. Det er derfor Svensken(e) har, og alltid har hatt, et forsprang på oss. -BB-
|
|
« Siste redigering: november 08, 2012, 22:31:29 pm av BeetleBug »
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Andersen Racing
Supermedlem
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg
|
|
« Svar #1319 på: november 08, 2012, 22:23:35 pm » |
|
Hei jeg fikk dreid opp nye cyl for noen år siden de sa 1 tiendel klaring dette var på Sarpsborg Motorverksted men som med shimsing av veiv det er bedre med for mye klaring enn for liten klaring
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|