mai 06, 2024, 12:11:21 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 5
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Godkjenning av økt motoreffekt i VW T1 etc  (Lest 48196 ganger)
JLH
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar


Bumblebee bugs and busses


Vis profil
« på: desember 01, 2011, 17:28:47 pm »

Hei.

Nå har jeg lenge hatt lyst til å prøve å få bilen godkjent med større motorvolum og effekt. Så derfor spør jeg her. Hvordan skal jeg utføre dette? Er det mulig å utføre noe slikt? I sammenheng med dette, så har jeg da vurdert å kjøpe csp sitt skivebremsesett med TUV papirer. Er det noen her som har godkjent disse bremsene, evt med økt motoreffekt i tillegg? For det jeg da lurer litt på, er om det er lurt å bruke tilsynelatende mye penger på TUV godkjente bremser, vis det uansett ikke lar seg gjøre å godkjenne økt effekt og volum. Er det noen som har noe konkret informasjon rundt emne? Evt hvordan skal jeg gå frem for å prøve å utføre dette, hva skal jeg gjøre? Jeg er serriøs rundt emnet, og er villig til å legge litt arbeid i dette. Håper på gode svar, og er interessert i å høre hva andre her har gjort for å godkjenne forskjellige ombygginger.

JLH  Glad
Loggført

T-1 1200 1965
T-1 Oval 1954
Golf MK2 1.6 Sport 1988
VW Caddy 2007
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1 på: desember 01, 2011, 20:47:35 pm »

det er mange tråder om emnet, bruk søkefunksjonen Glad

Kort sagt får du godkjent 160 hk med riktige bremser ganske enkelt, men som sagt søk litt så finner du mye konkret info.
Loggført
TURBO
Gjest
« Svar #2 på: desember 01, 2011, 20:56:43 pm »

Har en søknad inne nå,kan gi deg litt info når jeg får svar Blunker
Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #3 på: desember 01, 2011, 21:02:57 pm »

skal inn på risløkka å vise 64 boble med skiver, puma, og 1915 motor den 12 desember.. kan prøve å huske å legge inn resultatet her etterpå  Blunker
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
TURBO
Gjest
« Svar #4 på: desember 01, 2011, 21:04:25 pm »

skal inn på risløkka å vise 64 boble med skiver, puma, og 1915 motor den 12 desember.. kan prøve å huske å legge inn resultatet her etterpå  Blunker

Så det var ikke no problem for Tilsynet med skiver,puma og 1915?
Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #5 på: desember 01, 2011, 21:51:52 pm »

ikke ifølge svaret på søknaden som ble sendt i sommer, gjenstår å se hva som blir sagt på visninga... men regner med at d går greit, bremsepapirer på motor, 4-hjulskontroll og papirer på bremsene og puma,
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
TURBO
Gjest
« Svar #6 på: desember 01, 2011, 21:55:00 pm »

Hvor mye bremset motoren?
Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #7 på: desember 01, 2011, 22:03:11 pm »

ikke så mye... Blunker seriøst, så husker jeg ikke, det er ikke min bil, men skal legge ut resultatet av visninga  her..
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
JLH
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar


Bumblebee bugs and busses


Vis profil
« Svar #8 på: desember 01, 2011, 23:23:44 pm »

Grunnen til at jeg valgte å lage en egen tråd er først og fremst det at jeg retter meg mot CSP sine skivebremser i tillegg til økt motoreffekt etc. CSP sine siste TUV godkjente bremser har jeg ikke klart å finne noe konkrete tråder/svar på, hva folk har gjort og resultater i henhold til disse.

Når det kommer til søknader osv, så har jeg jo skjønt såpass at noe må skrives og søkes om. Men jeg lurer litt på hvordan folk har gått frem? Hvordan har dere skrevet søknadene? Hvilke rekkefølge har dere gjort ting? Hvem kontaktet dere før evt en søknad? Er som sagt interessert i det meste som er gjort gjennom prosessen ved en søknad/godkjenning.  Glad

Blir litt sånn ''how to'' tråd, da dette området innenfor hobbyen foreløpig er helt blankt for meg. Glad Er takknemlig for all hjelp.

JLH
Loggført

T-1 1200 1965
T-1 Oval 1954
Golf MK2 1.6 Sport 1988
VW Caddy 2007
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #9 på: desember 01, 2011, 23:27:51 pm »

enkleste må vel være å kontakte csp, og høre hva de bremsene er godkjent for? Hvorfor ikke bruke Kerscher, som mange andre?
Loggført
JLH
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar


Bumblebee bugs and busses


Vis profil
« Svar #10 på: desember 02, 2011, 00:00:46 am »

enkleste må vel være å kontakte csp, og høre hva de bremsene er godkjent for? Hvorfor ikke bruke Kerscher, som mange andre?
Vet hva bremsene er godkjent for, men spm er som sagt om det er noen som har noe erfaring med disse bremsene. Har noen prøvd å få igjennom godkjenning med disse bremsene ect. Grunnen til at jeg ikke velger Kerscher er boltsirkel. Sist jeg sjekket, så kommer de bare i 5-130 og ikke 5-205. CSP har begge deler, og jeg ønsker 5-205.  Glad

JLH
Loggført

T-1 1200 1965
T-1 Oval 1954
Golf MK2 1.6 Sport 1988
VW Caddy 2007
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #11 på: desember 02, 2011, 07:39:58 am »

hvis du vet hva csp sine tuv-papirer sier, har du jo kommet langt. Da ville jeg formulert en søknat basert på det. det viktigste er å få i gang dialogen med biltilsynet, og hvis du startert med å sende søknad, hvor du henviser til tuv-papirer med en viss effekt, skal det mye til at det ikke går i orden.

Hvor mange hk står det i de papirene?
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #12 på: desember 02, 2011, 08:11:22 am »

Problemet her er at etter hva jeg har hørt så er det ikke så lett å få tilsynet med på trimmet motor, da dem ikke har garantier for den faktiske effekten og utslippet i en så godkjenner de den uansett ikke.
Og om en ikke får godkjent motoren da er det liten vits med godkjente bremser.

For bremsene godkjenner de nok siden de har Tüv, men det er jo liten vits om det ikke står effekt i vognkortet.

Grelland, hva står det i vognkortet ditt til Ghiaen?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #13 på: desember 02, 2011, 08:45:22 am »

Litt om min erfaring:

Først og fremst, ha en god dialog med ditt tilsyn og SFOOR. Fortell hva du ønsker å oppnå og spill på lag. Selv lagde jeg en smørbrødliste:

- Bur
- Effekt/Motorstørrelse
- Bremser
- Stoler
- Seler
- Senk
- Felger

Og etter en stund fikk jeg svar på alle mine spørsmål. Feks:

- Bur OK, støtsoner må polstres, dørstrevere må fjernes da de hindrer evakuering og buret må være Bilsportgodkjent. Det siste er en liten nøtt for da er du inne på hvilke bur du har, rally eller drag osv osv. Biler med bur blir omregistrert til 2 seter.

- Effekt, bremsepapir må fremvises og det må gå frem av bremsepapiret at det er din bil.

- Bremser, Jeg mener at det som skiller Kercher fra de andre er at de faktisk skriver at bil med årsmodell 19xx til 19xx er godkjent med xxx effekt såfremt deler med nr xxx og xxx og xxx er montert i henhold til anvisningen. Det vises også til ditt chassinr i sertifikatet, med andre ord så er det personlig. Det står også nøye beskrevet hvor alle merkinger og stempler skal stå og dette sjekkes under kontrollen. NB, du får faktisk effekt registrert og ikke hva bremsene er godkjent for.

Her er en oversettelse av Kercher sertifikatet:

Delegodkjeningsnr: Nr. 370-016-01-FBKB / Fabrikant : Kerscher Tuning GmbH / Type: Bremseanlegg VW ”Boble”
Dele erklæring Nr. 370-016-01-FBKB

Forksriftsmessigheten for et kjøretøy ved foreskrift Inn-eller påbygg av deler i overenstemmelse med §19 avsender 3 Nr. 4 StVZO
For delen / endringsomfanget: Bremseanlegg
For type: Bemseanlegg VW ”Boble”
Fabrikant: Kerscher Tuning GmbH, Eggenfeldener Stra. 46a 84326 Falkenberg

0. Instruksjoner for kjøretøy eier:

Snareste gjennomføring og stadfestning av endringsgodkjening:
Gjennom de nevnte enringer opphører kjøretillatelsen, når ikke straks de foreskrevne endringsgodkjenning i overenstemmelse med StVZO §19 avsender 3 gjennomføres og stadfestes, eller fastlagte pålegg ikke overholdes. Etter gjennomføringen av den tekniske endringer skal kjøretøyet vises i henhold til dele-erklæringen øyeblikkelig hos en offenlig godkjent sakkyndig eller kontrollør ved Teknisk godkjenningsplass, eller en godkjenningsingeniør hos en offenlig godkjent overvåkningsorganisasjon for gjennomføring og stadfestning av de foreskrevne endringer demonstrere.

Overholdelse av instruksjoner for bruk og betingelser:

De under III og IV oppførte instruksjoner og betingelser skal derved overholdes.
Medbringelse av dokumenter
Etter den gjennomførte endringsgodkjenningen skal dokumentasjon med stadfestning av endringsgodkjenningen medbringes med vognpapirene og vedkommende person ved forespørsel fremvises; dette bortfaller etter korrigering av vognpapirene.
Korrigering av vognpapirene
Korrigeringen av vognpapirene (registreringsbevis og kjøretøydokumentasjon, driftstillatelse etter §18 avsender 5. StVZO eller tilleggsnotat) skal gjennom den vedkommende bevilgninsmyndighet
gjennom vogneier tilsvarende bestemmelse stadfestets forskriftsmessig endringer søkes om.
Videre bestemmelser er stadfestet forskriftsmessig enringer sluttes av.
I. Bruksområde
Kjøretøyfabrikant: Volkswagen årsmodell xxxx
Kjøretøytype / utførelse: 11,13,15
Handelsbetegnelse: Boble
ABE-Nr. 11:2180
13:8203
15:2004, /1/2/3/4/5
Videre nødvendige spesifikasjoner eller innskrenkninger for anvendelsesområde for kjøretøyet:
Kun for kjøretøy med 2-krets bremseanlegg
Kun for kjøretøy med skivebremser på forakselen

II. Beskrivelse av delene og enringsomfanget
1. Foraksel
De eksisterende skivebremsene blir skiftet ut med en innvendig luftet skivebrems.
Disse kan valgvis være hullborret, slisset eller hullborret og slisset.
Hjulinnfestingen skjer gjennom en 4-bolts innfestning eller en 5-bolt innfestning. Videre blir en annen bremsecaliper benyttet.
1.1 Bremseskive
Fabrikant: Kerscher
Utførelse: Innendig luftet bremseskive, valgvis hullborret, slisset eller hullborret og slisset.
Hjulinnfesting med 4-bolter eller 4 bolter.
Mål: Skivediameter 278mm;
Skivetykkelse (innvendig luftet) 19mm;
Midtsentrering: 57,1; 71,5; 72,5; eller 78,6mm, valgvis 5-bolt eller 4-bolt innfestning.
Finees i følgende boltsirkel/bolttall/midsentrerings kombinasjoner:
100/4/57,1
100/5/57,1
108/4/57,1
120/5/72,5
130/5/71,5
130/4/78,6
Materiale: G-ALSi (CU)
Innfestning: 4 hjulbolter M12x1,5 henholdsvis 5 hjulbolter M14x1,5 eller M12x1,5
Kjennetegn: `K´innstempling på annleggsflaten for hjulet
1.2 Bremsecaliper
Fabrikant: Continental Teves AG, Fankfurt/Main
Utførelse: 2-stempel fastcaliper, 42mm stempeldiameter med distansestykke 9,5mm
Innfestning: Bolter som seriemessig, sikret med Loctite, med 4mm skiver for å senterere
bremsecaliper mot bremseskiven
Kjennetegn: `K´innstempling på huset. ATE-støpemerket kan være ulikt. Kerscher er ansvarlig fir
at riktig bremsecaliper benyttes gjennom `K´innstempling
1.3 Bremsebelegg
:Som serie skivebremser
2. Bakaksel
Valgfritt kan de tre følgende bremseanlegg benyttet:
2.1 Seriemessig trommelbrems (4-bolt)
2.2 Kerscher bremsetromler (5-bolt)
Fabrikant: Kerscher
Utførelse: Bremsetrommelen er identisk med den seriemessige utenom boltantallet
henholdsvis boltsirkelen.
Mål: Boltsirkel som serie
Bremseflate 230x48mm
Finnes i følgende boltsirkel/bolttall/midsentrerings kombinasjoner:
100/4/57,1
100/5/57,1
108/4/57,1
120/5/72,5
130/5/71,5
130/4/78,6
Materiale: GG-25
Innfestning: 4 hjulbolter M12x1,5 henholdsvis 5 hjulbolter M14x1,5 eller M12x1,5
Kjennetegn: `K´innstempling på annleggsflaten for hjulet
2.3 Kerscher skivebrems
Fabrikant: Kerscher
Utførelse: Massiv bremseskive, valgvis hullboret, slisset, eller hullboret og slisset . I stedet for
den seriemessige bremsetrommelen blir et nav montert som innfesting for bremseskiven.
Innfestningen for hjulet tilsvarende forakselskivebremsen.
Mål: Skivediameter 262mm
Tykkelse: 9mm
Midtsentrering: 57,1; 71,5; 72,5; eller 78,6mm, valgvis 5-bolt eller 4-bolt innfestning
Finnes i følgende boltsirkel/bolttall/midsentrerings kombinasjoner:
100/4/57,1
100/5/57,1
108/4/57,1
120/5/72,5
130/5/71,5
130/4/78,6
Materiale: GG-40
Innfestning: 4 hjulbolter M12x1,5 henholdsvis 5 hjulbolter M14x1,5 eller M12x1,5
Kjennetegn: `K´innstempling
2.3.1 Nav
Fabrikant: Kerscher
Utførelse: Navplate med 21 henholdsvis 29,5mm distansering som innfesting for skivebrems
Materiale: G-ALSi 12 (CU)
Innfesting: 4 bolter M10x50mm
Kjennetegn: `Kerscher´ utfresning
2.3.2 Bremsecaliper
Fabrikant: Girling
Utførelse: Enstempel glidecaliper
Mål: Stempeldiameter 38mm
Innfesting: 2 bolter M10 (10.9), lengde 25mm
Kjennetegn: Girling og `K´innstempling
2.3.3. Bremsebelegg
Girling 2964, anleggsflate 70x40mm
3. Hovedbremsesylinder
Det er valgfritt om den seriemessige hovedbremsesylinder eller den følgende hovedbremsesylinder fra Kerscher benyttes
Fabrikant: Girling
Utførelse: Tandem hovedbremsesylinder
Mål: Stempeldiamtere 20,64/20,64 mm
Kjennetegn: `K´innstempling
III. Instruksjoner og betingelser
1. Instruksjoner og betingelser for benyttelse
Det seriemessige dekkblekket for skivebremsen må taes vekk.
På grunn av den endrede monteringsstillingen for den bakre bremsecaliperen må luftingen av bremseanlegget svare til beskrivelsen fra Kerscher i et instruksjonsnotat til kjøretøyeier.
Bremseslangene og rør må plasseres slik at de ved fjærbevegelser ingen understellsdeler berører.
2. Instruksjoner og betingelser for endringsgodkjenning
2.1. Alle ikke beskrevne deler av bremseanlegget tilsvarer seriemessig
2.2. Korrekt montering av bremseskiven, adapter, bremsecaliper, bremserør og slanger skal etterkontrolleres.
2.3 . For spesialhjul henholdsvis senking er særskilte erklæringer (ABE, deleerklæringer eller prøverapport) å fremlegge. Det er en godkjennig etter §21 begrenset nødvendig.
2.4. Sporviddeøkningen ved montering av skivebremsen på forakselen etter II er 8mm, henholdsvis på bakakselen etter II er 4mm, har ingen negativ innflytelse. Tilstrekklig hjulavskjerming av seriemessige dekk blir ivaretatt.
2.5. Håndbremskabelen skal festes ytterligere, for at under alle omstendigheter (tomt og fullastet kjøretøy) føringsrøret ikke tar borti støtdemperen. Ellers skal føringsrøret med et gummihylster beskyttes.
2.6. Det må foreligge et intruksjonsnotat fra Kerscher for lufting av bremseanlegget.
2.7. Bremseskiven på aksel 2 kan også i forbindelse med seriemessige skivebremser på aksel 1 benyttes (i overenkomst med fra VW frigitte motoreffekter)
3. Instruksjoner og betingelser for kjøretøyeier
3.1. Monteringsanvisning fra fabrikant/forslagsstiller vedlagte monteringsanvisning skal overholdes og ved godkjenningen fremlegges.
3.2. Etter suksessfull monteringsprøving gjennom vedkommende kjøretøyssakkyndige mottar De en attestasjon eller en innskrivning i registreringsbeviset.
4. Korrigering av registreringsbevis (eksempel)
En korrigering av registreingsbeviset er påkrevd. Forslag til innskrivning: eksempel
Nummer:33
Innskrivning: Montert Kerscher bremseanlegg:tandem hovedbremsesylinder, fabrikant Girling,
Kjennetegn K. Skivebremser foran innvendig luftet, hullborret og slisset. Diameter 278mm, tykkelse
19mm, 2-stempel bremsecaliper fabrikant Conti Teves og skivebremser bak hullborret og slisset,
bremsecaliper fabrikant Girling, kjennetegn til en hver tid K med hjulinnfesting boltantall 5 og
boltsirkel 130mm.
IV. Prøvegrunnlag og prøveresultat
De under II beskrevne endringer ble under tilsvarende prøvegrunnlag undersøkt:
Bremseanlegg §41 StVZO (retningslinjer for bremseprøving for motorkjøretøy og tilhengere)
Fri bevegelse av hjulene
Hjulskjerming §36a
Kjøreegenskaper.
Blir på forakselen de innvendig luftete skivebremser i overenstemmelse med II og på bakhjulene i stedet for de seriemessige hjulsylindrene 17,46 til de større 19,05 montert, so blir også EGretningslinjene
oppfyllt (beregning gjennom ATE 2.11 88)

Henvisning:
I denne kombinasjonen ble bremseanlegget etter retninglinjene for bremseprøving av motorkjøretøy og og tilhengere (VkBL. 1964) for det vedkommende kjøretøy med en motoreffekt til 100kW prøvd.
Blir på forakselen de innvendig luftete skivebremser i overenstemmeler med II og på bakhjulene skivebremser benyttet, så blir retningslinjenene for bremseprøving av motorkjøretøy og tilhengere
(VkBL. 1964) oppfyllt. For det vedkommende kjøretøy ble en motoreffekt til 118kW prøvd.

Mot de under II beskrevne ombygginger oppstår ingen tekniske betenkligheter.
For fremstilling av deleerklæringen ble prøveberetning 361-055-88 inklusive tilføyelser anvendt.
V. Vedlegg
Monteringsinstruksjon med beskrivelse av utluftning
Tegninger av de forskjellige bremseskiver

Kan også nevne at jeg fikk oversatt alle sertifikat av en offentlig godkjent oversetter og laget kopier som tilsynet fikk til sine arkiver. Alle sertifikat og papirer er nøye merket og sirlig plassert i en perm.

Håper dette er til hjelp.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #14 på: desember 02, 2011, 08:45:43 am »

i Ghian står det noe sånt som godkjent med 1835cc motor med ca 100 hk, men i svaret på søknaden står det at den blir godkjent med inntil 136 hk med de bremsene, men de ville ikke skrive høyere effekt i vognkortet enn det jeg faktisk hadde i bilen ved visning. Dersom jeg setter i større motor, var det vare å komme opp igjen og få skrevet inn ny effekt (inntil 136 hk). I søknaden informerte jeg også om at jeg har planer om ytterligere ffektøkning, og da med skivebremser bak, da godkjenner de inntil 160 hk (i hht TUV-papirene fra Kerscher).

Veldig imøtekommende og greie å kommunisere med her i Tønsberg i alle fall
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #15 på: desember 02, 2011, 08:47:12 am »

og det er ikke riktig at tuv-papirene fra Kerscher refererer til chassisnummer, eller min bil, Kalle Glad

Og jeg slapp å oversette, "inspektøren" kunne tydligvis tysk Glad
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #16 på: desember 02, 2011, 08:56:06 am »

og det er ikke riktig at tuv-papirene fra Kerscher refererer til chassisnummer, eller min bil, Kalle Glad

Dette har vi diskutert før. Det går klart frem av mine TÜV sertifikat, både på bremser og forstilling, at de tilhører bil med chassi # xxxxxxxxx
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #17 på: desember 02, 2011, 09:53:02 am »

tror jeg svarte det i første svaret mitt her, at dette har vi diskutert noen ganger før ja Blunker

Men så lar man seg rive med da vet du....
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #18 på: desember 02, 2011, 12:30:18 pm »

Det er andre tråder om dette, spesielt Filip Purity's tråder,
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,4893.0.html
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,2324.0.html
Men disse er gamle og kanskje litt utdaterte, og Informasjonen til Kalle og Grelland står i deres prosjektråder.

Denne tråden er ment iforhold til å faktisk få godkjent en trimmet motor. Nå har jo både Kalle og Roy fått det til så da er det vel neppe umulig. Det er veldig gode nyheter.

Det er veldig fint at dere er hjelpsomme for da slipper vi andre å komme skakt ut med tilsynet i våre søknader.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #19 på: desember 02, 2011, 12:41:47 pm »

Jeg anbefalte JLH å legge ut denne tråden, fordi han er rett rundt hjørnet på å kjøpe bremser, men det er jo mest for å få godkjent bilen med mer effekt, ikke bare for å få bedre bremser.

Jeg har en kompis som har vært igjennom byråkratiet med sin SAAB, han er av typen som vil ha alt iorden når det evt skulle skje et uhell. Av den grunn følger han godt med for å være rustet til evt senere godkjenninger. Han påstår at BT har vært spesielt vanskelige på trimmede motorer, og har krevd motor målinger etter noen ISO-standarder!!!, som ingen har mulighet til å utføre, dette gjelder både for effekt og utslipp, og dermed blir det helt umulig å trimme. Jeg har nok hørt det før og valgt å se bortfra det, men det er viktig å nevne hva andre blir utsatt for også. VELDIG BRA å få det bekreftet at dette ikke trenger å være tilfelle.

Har lest andre steder at det ikke blir godkjent bytte av forgasser, eller bytte til "datasprut" siden effekten da kan justeres ned ved evt dynokjøring.

Bytte av dyser på orginalinnsprut har også blitt nektet.
« Siste redigering: desember 02, 2011, 12:46:12 pm av Gunnar|Rennfahrer2 » Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #20 på: desember 02, 2011, 12:44:29 pm »

nøkkelen er kommunikasjon Glad
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #21 på: desember 02, 2011, 12:45:25 pm »

Hva slags dynopapirer var gode nok for deres søknader.
Hva med utslipp?
Ble det målt lyd av eksos?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #22 på: desember 02, 2011, 12:47:01 pm »

At kommunikasjon er viktig er det ingen tvil om. Og skikkelighet i dokumentasjonen.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #23 på: desember 02, 2011, 12:47:54 pm »

Kercher har gjort jobben med å få godkjent BILEN som bremsene er montert på opptil en viss effekt:

Henvisning:
I denne kombinasjonen ble bremseanlegget etter retninglinjene for bremseprøving av motorkjøretøy og og tilhengere (VkBL. 1964) for det vedkommende kjøretøy med en motoreffekt til 100kW prøvd.
Blir på forakselen de innvendig luftete skivebremser i overenstemmeler med II og på bakhjulene skivebremser benyttet, så blir retningslinjenene for bremseprøving av motorkjøretøy og tilhengere
(VkBL. 1964) oppfyllt. For det vedkommende kjøretøy ble en motoreffekt til 118kW prøvd.

Mot de under II beskrevne ombygginger oppstår ingen tekniske betenkligheter.
For fremstilling av deleerklæringen ble prøveberetning 361-055-88 inklusive tilføyelser anvendt.


I motsetning til andre sertifikat jeg har lest hvor det bare er selve delen som er TÜV sertifisert. Husk også at det finnes et generelt dokument fra Møller som sier noe om økt effekt opptil 100hk.



Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #24 på: desember 02, 2011, 12:51:09 pm »

Hva slags dynopapirer var gode nok for deres søknader.
Hva med utslipp?
Ble det målt lyd av eksos?

1) Et dynopapir hvor det står at det er din bil som har blitt bremset. NAF kan feks benyttes.
2) Utslipp kontrolleres. Man regner vel ikke med å få godkjent en bil som spyr ut gift? Når det er sagt, det forventes ikke at bobla skal ha like lite ustlipp som en blue motion
3) Ja, for selv om det ikke eksisterer krav til støy på biler eldre en 1974 så er det ikke lov å skremme livskiten av naboene dine. Sunn fornuft.

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #25 på: desember 02, 2011, 12:58:12 pm »

Målte trafikkstasjonen lyden selv?

Her på Elverum måler de ikke støy selv, hvertfall ikke tidligere, ref SAAB fyren. 3 eller 4 år siden.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #26 på: desember 02, 2011, 14:28:14 pm »


I motsetning til andre sertifikat jeg har lest hvor det bare er selve delen som er TÜV sertifisert. Husk også at det finnes et generelt dokument fra Møller som sier noe om økt effekt opptil 100hk.


Det papir du omtaler her er vel efterhånden en sådan vandrehistorie? Samme er vel med det papir fra Møller der gjelder for 2 doble gassere.
Noen der sidder på disse papirer eller er det bare folk der har hørt om en der har en onkel der fik papirene dengang en 1835 havde 140hk?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #27 på: desember 02, 2011, 15:06:40 pm »

enkleste må vel være å kontakte csp, og høre hva de bremsene er godkjent for? Hvorfor ikke bruke Kerscher, som mange andre?
Vet hva bremsene er godkjent for, men spm er som sagt om det er noen som har noe erfaring med disse bremsene. Har noen prøvd å få igjennom godkjenning med disse bremsene ect. Grunnen til at jeg ikke velger Kerscher er boltsirkel. Sist jeg sjekket, så kommer de bare i 5-130 og ikke 5-205. CSP har begge deler, og jeg ønsker 5-205.  Glad

JLH

Kerscher selger også bremser "undrilled" og kan også være behjelpelige med å borre opp den boltsirkelen du vil ha, om du ikke vil gjøre det selv.

mvh
Arild
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #28 på: desember 02, 2011, 15:10:30 pm »

Hva slags dynopapirer var gode nok for deres søknader.
Hva med utslipp?
Ble det målt lyd av eksos?


For min del:

Ingen krav til dyno-papyrer, men saksbehandler prøvekjørte Glad
Ingen krav til, eller måling av utslipp
Nei
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #29 på: desember 02, 2011, 15:15:21 pm »


I motsetning til andre sertifikat jeg har lest hvor det bare er selve delen som er TÜV sertifisert. Husk også at det finnes et generelt dokument fra Møller som sier noe om økt effekt opptil 100hk.


Det papir du omtaler her er vel efterhånden en sådan vandrehistorie? Samme er vel med det papir fra Møller der gjelder for 2 doble gassere.
Noen der sidder på disse papirer eller er det bare folk der har hørt om en der har en onkel der fik papirene dengang en 1835 havde 140hk?

Jeg har i alle fall en kopi av dette papiret ang effekt, men det er en gammel kopi, og ikke utstedt i mitt navn. Så noe hold er det i den vandrehistorien i alle fall Blunker
Loggført
Sider: [1] 2 3 ... 5
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!