mai 06, 2024, 23:17:06 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4 5
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Godkjenning av økt motoreffekt i VW T1 etc  (Lest 48218 ganger)
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #30 på: desember 02, 2011, 15:19:01 pm »

Å flytte til tønsberg en periode og få godkjent bilen er nok en lett løsning i forhold til å prøve her hjemme hvertfall.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #31 på: desember 02, 2011, 15:22:10 pm »

pluss at du får det nydelige klimaet med på kjøpet Glad
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4055
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #32 på: desember 02, 2011, 15:29:30 pm »


Jeg har i alle fall en kopi av dette papiret ang effekt, men det er en gammel kopi, og ikke utstedt i mitt navn. Så noe hold er det i den vandrehistorien i alle fall Blunker

Kan jeg få lov at se hvad der står på det en gang ved anledning?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #33 på: desember 02, 2011, 15:50:37 pm »

pluss at du får det nydelige klimaet med på kjøpet Glad

Savner Tbg klimaet her oppe i "nord" ja, men ikke boligpriser og trafikkaoset.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Dragset'n
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Sunndalsøra


tlf 91544358


Vis profil
« Svar #34 på: desember 02, 2011, 17:06:22 pm »


Jeg har i alle fall en kopi av dette papiret ang effekt, men det er en gammel kopi, og ikke utstedt i mitt navn. Så noe hold er det i den vandrehistorien i alle fall Blunker

Kan jeg få lov at se hvad der står på det en gang ved anledning?

Dette dere mener?

* 100hk.pdf (69.78 KB - lastet ned 349 ganger.)
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #35 på: desember 02, 2011, 17:16:20 pm »

jepp Glad
Loggført
Dragset'n
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Sunndalsøra


tlf 91544358


Vis profil
« Svar #36 på: desember 02, 2011, 17:18:08 pm »

noen som har brukt det for å få godkjent motor da?
Loggført

JLH
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar


Bumblebee bugs and busses


Vis profil
« Svar #37 på: desember 02, 2011, 17:35:27 pm »

Så slik å forstå hittill, så er Kerscher fint på den måten at det spesifiseres i papirene at bilen bremsene er godkjent på er testet med effekten som bremsene er tuv godkjente for? Dette står da som regel ikke i andre bremse merker's papirer, og de spesifiserer kun hva bremsene i seg selv tåler? Jeg vet ikke hvordan csp sine er i forhold til dette, så det skal jeg prøve å sjekke ut.

Så over til søknad osv. Nøkkelen er da kommunikasjon, noe som er ganske åpenbart. Men bør jeg først skrive en innledende mail til bt hvor jeg kort forklarer hva jeg ønsker, for å så skrive en detaljert søknad med hva jeg ønsker å godkjenne, hvilke bremser jeg ønsker å bruke, konkret informasjon om disse bremsene bør kanskje legges ved, antatt hk i motor og generell informasjon om bilen i seg selv???

Men hvor/hvordan kjøper jeg kerscher bremser? hvem hjelper meg med dette av evt forhandlere? Har ikke noe i mot 5-130, og kan fint kjøre med dette.  Glad Ønskelig felger blir jo da 911 spare wheels hehe Glad

JLH
Loggført

T-1 1200 1965
T-1 Oval 1954
Golf MK2 1.6 Sport 1988
VW Caddy 2007
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #38 på: desember 02, 2011, 19:27:59 pm »

jeg kommuniserte en del på mail med saksbehandler først, hvor jeg beskrev prosjektet og planene. Etter en stund var vi enig om hva som burde gå greit (hadde sendt kopi av papirer etc underveis), og da fikk jeg kjapt et formelt svar om at dette kan godkjennes.

Jeg kjøpte Kerscher rett fra produsenten, men hør med Unneberg, hvis ikke jeg usker feil, så snakket de om å ta hjem deler derfra.
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4055
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #39 på: desember 02, 2011, 21:06:28 pm »


Jeg har i alle fall en kopi av dette papiret ang effekt, men det er en gammel kopi, og ikke utstedt i mitt navn. Så noe hold er det i den vandrehistorien i alle fall Blunker

Kan jeg få lov at se hvad der står på det en gang ved anledning?

Dette dere mener?

Interessant..  Glad
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #40 på: desember 02, 2011, 21:41:21 pm »

Jeg kjøpte Kerscher rett fra produsenten


Gjorde du ikke det Blunker
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #41 på: desember 02, 2011, 21:45:19 pm »

jeg kommuniserte en del på mail med saksbehandler først, hvor jeg beskrev prosjektet og planene. Etter en stund var vi enig om hva som burde gå greit (hadde sendt kopi av papirer etc underveis), og da fikk jeg kjapt et formelt svar om at dette kan godkjennes.

Jeg kjøpte Kerscher rett fra produsenten, men hør med Unneberg, hvis ikke jeg usker feil, så snakket de om å ta hjem deler derfra.
jeg gjorde det samme, fikk ditto svar, men på tross av kerscher 160hk med tuv har jeg fått avslag fordi bilen var "kraftig ombygd" selv om de tidligere har godkjent ombyggingen.. men bilen er godkjent med 2000cc uten oppgitt effekt...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #42 på: desember 02, 2011, 22:07:19 pm »

Jeg kjøpte Kerscher rett fra produsenten


Gjorde du ikke det Blunker

nei det har du jammen rett i. Jeg kjøpte gjennom Pål, om han fortsatt fikser det, må han svare på selv Glad
Loggført
(oVo)
Juniormedlem
**
Innlegg: 98
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #43 på: desember 07, 2011, 19:53:49 pm »

JLH : Jeg stilte samme spørsmålet akkurat nå til Unneberg. Om de hadde erfaringer fra kunder. Så så jeg denne tråden. Jeg lurer på det samme. For meg er det viktig med Wide-5  Blunker   Jeg har fått svar fra CSP at TUV papirene ikke krever andre mods. ihvertfall
Loggført
(oVo)
Juniormedlem
**
Innlegg: 98
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #44 på: desember 09, 2011, 11:40:03 am »

Ingen som vet om noen som har vært på BT med csp bremser ??
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #45 på: desember 09, 2011, 12:44:19 pm »

Ingen som vet om noen som har vært på BT med csp bremser ??

Det er en i SRVWK som har påbegynt søknadsprosessen mht CSP bremsekit. Sålangt virker det veldig positivt.
Han er her på forumet og kan sikkert utdype.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
JLH
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar


Bumblebee bugs and busses


Vis profil
« Svar #46 på: desember 09, 2011, 16:32:22 pm »

Dette høres bra ut.  Glad Sitter å planlegger en søknad og evt sende mail til csp om noe spm. Om man feks kan få tilsendt noe utdypende info om bremsene slik at det kan brukes som identifikasjon av bremsene i en evt søknad.  Glad
Loggført

T-1 1200 1965
T-1 Oval 1954
Golf MK2 1.6 Sport 1988
VW Caddy 2007
Klungland
Medlem
***
Innlegg: 217
Bosted: Etne


62 cab


Vis profil
« Svar #47 på: desember 09, 2011, 18:03:11 pm »

Kanskje meg Trond D tenker på.. Jeg fikk svar fra BT i dag. Slik jeg leser svaret godkjenner BT bilen med Bremsene mine oppad begrenset til effekt registrert i TUV papirer, men max dreiemoment er 200nm.
Under generelt sto denne setning  som noen kanskje finner interessant "Vi finner å kunne akseptere en motoreffekt på inntil 120kw og dreiemoment på opptil 200Nm på denne type kjøretøy"
Kjøretøy jeg har levert inn søknad på er en 62mod bobble Cab. Jeg har søkt om øke effekt til 120hk (ca 90Kw),  med CSP bremser.  Dette fikk jeg positivt svar på i dag..

« Siste redigering: desember 09, 2011, 23:45:52 pm av Klungland » Loggført

Life is what happens while you are busy making other plans
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #48 på: desember 09, 2011, 22:19:03 pm »

Flott, det var et godt tegn. Venter som du vet på svar på turboroadster...
Kan virke som at "Kaj-regelen" begynner å bli allment akseptert!
(15kw pr. 100kg bil med fører)
Når sendte du søknaden? Venter på svar siden juni...
« Siste redigering: desember 09, 2011, 22:24:34 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #49 på: desember 09, 2011, 23:25:36 pm »

Meget spent på dette jeg også, men en ting som for meg fortsatt er uklart er: hvordan stiller BT seg til motoren dere vil ha i bilen, hvilke krav stiller dem til dokumentasjon, angående utslipp, effekt og lydnivå. Dessverre så vet jeg at alle ikke er like heldige som Grelland.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #50 på: desember 09, 2011, 23:31:33 pm »

Flott, det var et godt tegn. Venter som du vet på svar på turboroadster...
Kan virke som at "Kaj-regelen" begynner å bli allment akseptert!
(15kw pr. 100kg bil med fører)
Når sendte du søknaden? Venter på svar siden juni...

15 kw per 100 kg i Ghian med meg som fører blir 222hk det  Sjokkert

men begrensningen ligger vel da i bremsene, og for meg som har Kerscher blir det 160 hk.
Loggført
Klungland
Medlem
***
Innlegg: 217
Bosted: Etne


62 cab


Vis profil
« Svar #51 på: desember 09, 2011, 23:43:02 pm »

Jeg sendte min søknad begynnelsen av oktober på vedlagt skjema. Jeg mottok skjema og generell info fra BT etter at jeg kontaktet dem angående ombygging.
Det står i svar fra BT at motor må tilfredsstille avgasskrav iht motovognloven av 1942, og bilen må ikke utvikle unødvendig eller generende støy.
Motoreffekt må dokumenteres ved at kjøretøyet etter ombygging kjøres på effekttester, eksempelvis på NAF.

*  (81 KB - lastet ned 25602 ganger.)
* Generelle..[1].doc (87.5 KB - lastet ned 344 ganger.)
« Siste redigering: desember 10, 2011, 09:44:22 am av Klungland » Loggført

Life is what happens while you are busy making other plans
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #52 på: desember 10, 2011, 09:04:04 am »

Hvordan har de kommet frem til 200nm? Hvor kom den begrensningen fra?
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Klungland
Medlem
***
Innlegg: 217
Bosted: Etne


62 cab


Vis profil
« Svar #53 på: desember 10, 2011, 09:21:50 am »

Slik jeg forsto han jeg snakket med hos BT var dette grunnet styrken på innfesting til gearkasse.
Loggført

Life is what happens while you are busy making other plans
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #54 på: desember 10, 2011, 09:28:13 am »

Det skrivet datert 2007 er "roten til alt vondt" og personlig så velger jeg å se på det som utdatert i forhold til det søknadsskjemaet datert 06.2011 som du også har vedlagt.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
(oVo)
Juniormedlem
**
Innlegg: 98
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #55 på: desember 10, 2011, 13:52:23 pm »

Dette høres bra ut.  Glad Sitter å planlegger en søknad og evt sende mail til csp om noe spm. Om man feks kan få tilsendt noe utdypende info om bremsene slik at det kan brukes som identifikasjon av bremsene i en evt søknad.  Glad
Går det an å få lånt det svaret du får da eller?  Veldig ivrig på å få fiksa det her...  Blunker
Loggført
JLH
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar


Bumblebee bugs and busses


Vis profil
« Svar #56 på: desember 10, 2011, 21:45:32 pm »

Dette er meget positivt. Foreløpig tusen takk for all hjelp, ser også ut som flere trenger den  Glad
Dette er supert.  Glad
Loggført

T-1 1200 1965
T-1 Oval 1954
Golf MK2 1.6 Sport 1988
VW Caddy 2007
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #57 på: desember 12, 2011, 09:41:20 am »

Flott, det var et godt tegn. Venter som du vet på svar på turboroadster...
Kan virke som at "Kaj-regelen" begynner å bli allment akseptert!
(15kw pr. 100kg bil med fører)
Når sendte du søknaden? Venter på svar siden juni...

15 kw per 100 kg i Ghian med meg som fører blir 222hk det  Sjokkert

men begrensningen ligger vel da i bremsene, og for meg som har Kerscher blir det 160 hk.
Det er det som er så merkelig.. Regelen gjelder originalbremser...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #58 på: desember 12, 2011, 10:18:12 am »

Hei.

Dette er en meget interessant tråd, siden jeg holder på med det samme selv. Jeg har også tenkt å søke BT om godkjenning, men jeg har tenkt å bruke 944 bremser foran.

Hva med å argumentere overfor BT at ved å bruke 944-bremser er det ikke behov for TÜV, siden dette er originaldeler som allerede er godkjente? Bak burde dette ikke være noe problem, men ved å kun bytte bremser bar får man jo en feil fordeling av bremsekraft foran bak (tenker da i forhold til originale skrivebremser foran).

Ser av settene foran til kerscher og CSP (de ventilerte) at de er TÜV-godkjente. Det de må ha fått godkjenning på er skivene, som er ikke standard skiver. I tillegg må de ha fått godkjenning på adapteret som fester caliperet til spindlene.

http://docs.csp-products.com/katalog/?view=596

http://www.kerscher-tuning.de/kaefer/detail.php?id=75

Noen som har noen formeninger om dette?

mvh,
ghia69
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #59 på: desember 12, 2011, 10:32:08 am »


Hva med å argumentere overfor BT at ved å bruke 944-bremser er det ikke behov for TÜV, siden dette er originaldeler som allerede er godkjente? Bak burde dette ikke være noe problem, men ved å kun bytte bremser bar får man jo en feil fordeling av bremsekraft foran bak (tenker da i forhold til originale skrivebremser foran).

Ser av settene foran til kerscher og CSP (de ventilerte) at de er TÜV-godkjente. Noen som har noen formeninger om dette?

mvh,
ghia69

Hei,

Kan du vise til dokumentasjon på at 944 bremser fungerer på din bil?

I skrivet fra SFOOR står det:

Vegdirektoratet viser til at TÜV dokumentasjon som underlag for godkjenning kan aksepteres dersom dokumentasjonene kan knyttes til den biltypen/modellen som er ombygd og at samtlige relevante punkter i dokumentasjonen er oppfylt. SFOOR anser at TÜV dokumentasjon i de fleste tilfeller tilfredsstiller § 7-2 pkt. 7`s krav om dokumentasjon av ombygginger. Vi vil likevel presisere at ombyggingen må være fagmessig utført og at kjøretøyet ved kontrollen tilfredsstiller de konstruktive kravene.

Jeg sier det igjen; det som skiller Kercher fra de andre er nettopp det at dem har sertifisert BILEN med XXX effekt med bremsene deres.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Sider: 1 [2] 3 4 5
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!