mai 07, 2024, 04:49:15 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4 5
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lavbudsjett oppgradering av 1600 AD (max 8000kr + forgasser)  (Lest 41964 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #30 på: august 14, 2013, 22:55:45 pm »

Dette er interessant. Jeg liker prosjekter hvor man er tydelig på både mål og begrensninger.

Jeg har ingen egen erfaring enda med turbo, men det er neste trinn i mitt eget prosjekt så jeg har som så mange andre lest en del om andres erfaringer, og det første som slår meg med det turbo-oppsettet det vises bilder av her (som jeg forøvrig også er stor fan av Glad ) så lurer jeg på hvordan dette funker over tid med tanke på at turboen sitter i den "kalde" delen av motorrommet. Jeg har en formening om at det er utfordrende nok i seg selv å bruke turbo hvis man ikke har ladeluftkjøler, så hvis man i tillegg putter en til tider glovarm turbo opp i motorrommet blir jeg skeptisk. Kanskje  Formula Vee 8ball kan oppdatere oss litt med hvordan dette funker

Jeg hadde gått for noe slikt som dette:

CB turbogrenrør som plasserer turboen under bakplata
mexikansk EFI innsug
Megasquirt EFI som også styrer tenninga
Liten intercooler plassert ved siden av girkassa

Med litt egeninnsats i form av å samle sammen brukte deler og litt kreativitet kan det smette inn under budsjettet ditt Glad

Lykke til
Jeg er fremdeles snekker, men med sugeturbo får du motsatt problem. Forgasserising.
Jeg må varme opp innsuget med motorolja selv om forgasser og og turbo står i den kalde delen.
Og ja, med erfaringene jeg sitter inne med, ville jeg aldri satstet på forgasser igjen.
Neste gang blir det datasprut.
Men les emnefeltet her, det står en økonomisk begrensning.
I teorien kan du trykkmate org. 34 pict. gasser, sette litt trykk på org. pumpa, og få ut relativt mye effekt av helt standard motor. for lite penger.
Jeg har allerede brukt mye penger på en 1915 turbo, og vet at om jeg hadde økt effekten ytterlgere, måtte jeg brukte samme beløp på drivverket. Og da har du trygt passert 10 ganger beløpet han ønsker å bruke.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #31 på: august 14, 2013, 23:02:22 pm »


Bestiller forgasser i Okt/Nov, og da starter selve motorprosjektet.


Fint, da har vi fortsatt noen uker på å overbevise deg om at du bør satse på sprut, og ikke forgasser Glad
Han bør bruke Standard gasser, eller investere 15.000.- i sprut. (ny bensinpumpe, styre enhet, dyser, fuelrails, ny tank, Edis trigger ++...)
Når målet er mer effekt for 8.000.-, begynner du ikke med sprut.
Fordeleren min koster 5.000.- , det koster fort penger når du begynner...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #32 på: august 14, 2013, 23:04:44 pm »

sprutet mitt koster LANGT fra 15k....  Gliser

pluss han sier budsjettet er på 8k pluss forgasser, så hvis vi runder ned til 4k for forgassere, så ser jeg for meg 12k. Og med litt shopping og vilje til å plukke litt på høggern så er dette i mine øyne absoluttt overkommelig

« Siste redigering: august 14, 2013, 23:14:42 pm av grelland » Loggført
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #33 på: august 14, 2013, 23:16:24 pm »


har du lest tråden på thesamba om franskmannen som trødde en turbo på en std 1600 motor og brukte en solex gasser som han loddet litt på ? 
finner ikke linken men sikkert noen som husker den ..

eller turbomanx
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=271444&postdays=0&postorder=asc&start=0
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #34 på: september 02, 2013, 15:16:56 pm »

Hei, jeg har lastet ned en del videoer angående bygging av turbo motor.
Skal legge link de gode videoene her.

Ett av hovedtemaene i bloggene jeg har vært innom, er om man skal satse på "drag trough" eller "push trough" turbo.
Det er delte meninger angående dette, og flere blogger tar opp denne diskusjonen.
Den beste bloggen jeg har funnet angående både bygging og valg av turbo oppsett er denne:

http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=28&t=108620&sid=db002cf0f76633f6feaf659188bf66dc&start=120

Jeg skal også laste opp noen instruksjonsbilder som viser oppsett av drag trough/push trough system.
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #35 på: september 04, 2013, 12:19:21 pm »

Bruk motoren urørt, med standard gasser.
Turbotrip eksos ser jeg de selger på finn for en tusenlapp, så kjøper du en liten turbo fra skraphandelen. Jo mindre jo bedre.
Bør koste deg mindre, og så lenge du klarer deg med 70-90hk, blir det billig og belaster ikke motoren så voldsomt.
Her kan du se hva jeg gjorde, men jeg byttet retning underveis i prosjektet, da jeg ville ha mere effekt.
Senere endret bygget jeg ny motor med de samme komponentene


Jeg fant turbo fra mitsubishi pajero på dumpen, og de skulle ha 800 for den. De fleste turboene de hadde i den størrelsen gikk for ca 800.
Så langt er jeg relativt sikker på at jeg vil kjøre "push trough" turbo.
Jeg skal kjøpe en empi 36 eller 40mm forgasser (mest sannsynlig 40mm) og torbotrip potte.

Spørsmål: Hvordan får jeg laget rørene til dette oppsettet?
Anbefales det at jeg monterer et rør fra manifoil med 90`bøy, for så å montere gasser og turbo liggende,
eller er det lurere å flytte turboen ned under motor (bort fra motorrommet) slik at man slipper unna en del varme?
Da kan evt gasser stå montert som orginalt, og rør til turbo kjøres ned under motor.

Noen som har en blogg som viser dette, eller vet av noen som kan lage på bestilling?
Det eneste jeg ser som et potensielt antipotens-middel i denne saken er:

hvordan grenrør og andre rør man må få laget til dette kan ødelegge hele opplegget om det ikke gjøres skikkelig,
og jeg vet ikke om jeg er god nok til å sveise disse rørene selv.

Oppsett av dyser og justering av motor tror jeg skal gå greit når den tid kommer.

PS: Så lenge jeg ligger under 100hk og har orginale tromler bak samt 2-pins skiver framme, får jeg dette gjennom EU godkjenningen?
(1972 mod T1 1300 med 1600AD motor)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #36 på: september 04, 2013, 12:40:53 pm »

Laget en liten skisse på paint.  Gliser

Jeg satser på en design som er både bra med tanke på kjøling, men som også får plass under motorlokket.
Mange turbo oppsett på youtube stikker laaangt utenfor motorlokket.


* Turbo.jpg (26.61 KB, 800x316 - vist 302 ganger.)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #37 på: september 04, 2013, 20:53:30 pm »

Dette settet til 1600 så interessangt ut. (Det minste turbokittet under "bug")
Er det noen her inne som har prøvd produkter fra denne leverandøren?

http://www.lowbugget.com/turbo_new_page_link.html
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #38 på: september 04, 2013, 22:42:19 pm »

Jeg prøvde en gang å få kjøpt noe hos ham. Gav til slutt opp uten å ha fått svar etter gjentatte forsøk.
Mye trøbbel her: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=174119&postdays=0&postorder=asc&highlight=lowbugget&start=480@
Loggført
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #39 på: september 05, 2013, 11:27:11 am »

Såpass, nice 2 know =)
Uansett, jeg gjør vel lurt i å kjøpe "Turbo-Adjust-A-Jet" forgasser så man slipper mesteparten av justeringene?
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #40 på: september 22, 2013, 16:40:54 pm »

Jeg har som sagt sugeoppsett. Med trykkeoppsett må du også forsikre deg om at du ikke blåser bensinen ut av flottørkammeret eller den originale bensinpumpa.
Kikk gjerne på SU gassere, de har kun en dyse, den er til en viss grad justerbar, og oppfører seg som en progressiv gasser..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #41 på: september 22, 2013, 18:56:38 pm »

Jeg ville velt klart satset på å få turboen ut av motorrommet pga temperaturen.  Kikk litt på cb sitt hideaway kit. Da hanver turboen på den varme siden av kjøleblikket. Speiselt hvis du ikke ser for deg noen form for intercooler tror jeg det er lurt
« Siste redigering: september 23, 2013, 07:48:09 am av grelland » Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #42 på: september 23, 2013, 07:45:28 am »

Biltilsynet syntes det var helt greit at turboen min stikker ut av bilen og står delvis over motorluka  Glad All varme stiger oppover, men husk å beskytte mot strålevarme også :-)'Men bygger jeg igjen(eller får bygd) tror jeg det blir liknende trond dahl og andre sitt oppsett, med lavtmontert turbo og sprut.
Jeg kjøpte et "komplett" brukt turbosett, som jeg egentlig satt igjen med ingenting av unntatt grenrør og kollektor... Og der havnet turbo så høyt..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #43 på: november 26, 2013, 16:44:50 pm »

Jeg har som sagt sugeoppsett. Med trykkeoppsett må du også forsikre deg om at du ikke blåser bensinen ut av flottørkammeret eller den originale bensinpumpa.
Kikk gjerne på SU gassere, de har kun en dyse, den er til en viss grad justerbar, og oppfører seg som en progressiv gasser..

Jeg har trålet litt etter SU gasser, har ikke hørt om disse før.
Er dette noe som kan brukes? (merk: skade på SU AUD 209R gasseren)

http://www.ebay.com/itm/TRIUMPH-TR3-TR4-SU-H6-CARB-CARBURETOR-SET-PAIR-/400612035151?pt=Vintage_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item5d46568a4f&vxp=mtr

http://www.ebay.com/itm/SU-AUD-209R-carb-for-1965-66-Triumph-TR4A-2138cc-engine-NOS-w-minor-damage-/231036297010?pt=Vintage_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item35cad61f32&vxp=mtr

Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #44 på: november 26, 2013, 17:03:40 pm »

Jeg prøver å finne en forgasser 36-40mm som ligner denne typen (Holley forgasser)

http://www.holley.com/0-80575S.asp

Jeg tro det er dette systemet de bruker på Lowbugget.
Har foresten pøvd å bestille komplett sett fra de, men man må nok bestille i større mengder om de skal gidde å sende til Norge.

Er det noen på forumet som har fått bestille Lowbugget sett?

Anyways, prøver også å sette meg litt inn i SU forgassere, som jeg ikke aner hva er =P
Så alt av tips og hint tar jeg imot med glede.

På fredag tenkte jeg å dra på dumpen og se på t25 turboer. De går for +/- 800.
Dette holder vel sammen med en 36-40 forgasser?

Jeg lurte også på om rørene de har på biltema har god nok kvalitet til å i ett turbo oppsett.

Yeye, me B @ turbo rookie Glad Blir nok mange dumme spørsmål fram mot jul Blunker
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #45 på: november 26, 2013, 17:33:01 pm »

Jeg prøver å finne en forgasser 36-40mm som ligner denne typen (Holley forgasser)

http://www.holley.com/0-80575S.asp

Jeg tro det er dette systemet de bruker på Lowbugget.
Har foresten pøvd å bestille komplett sett fra de, men man må nok bestille i større mengder om de skal gidde å sende til Norge.

Er det noen på forumet som har fått bestille Lowbugget sett?

Anyways, prøver også å sette meg litt inn i SU forgassere, som jeg ikke aner hva er =P
Så alt av tips og hint tar jeg imot med glede.

På fredag tenkte jeg å dra på dumpen og se på t25 turboer. De går for +/- 800.
Dette holder vel sammen med en 36-40 forgasser?

Jeg lurte også på om rørene de har på biltema har god nok kvalitet til å i ett turbo oppsett.

Yeye, me B @ turbo rookie Glad Blir nok mange dumme spørsmål fram mot jul Blunker

Det må da være mye kulere med et anlegg som skjuler turboen helt og hvor resten av motoren ser stock ut? Hva med å bruke den originale, store luftfilterboksen til 1303 til å "skjule" trykkrør osv? Original, sentermontert forgasser? 130+ hk på en 1600 motor?

For mer info, se her: http://german-flat-wsl-fun.skynetblogs.be/

1600cc ran that day @ about 138hp with a torque of about 225NM.
Sonce then, the carburetor evolved in both size, jets and design. As well as the manifold.
We expect that engine to be around 150hp now.

Just a lil' reminder, the engine is a stock VW engien with only a Engle100 camshaft.
I mean no crank, no pistons, no head work, no nothing. Just a camshaft.
If that engine was set up with a counterweight crank, light rods, a better camshaft such as a TCS10, forged pistons, head work (such as valve job, ports...) it'd probably develop more hp than what we got.
The difference between such engine in a N/A design compared to a stock 1600 is know of almost everybody. Imagine what it could do once turboed.

Carb is a stock 34pict Solex modified to tun without the stock venturi. carb runs as if venturied in 34mm. Carb has been sized up to 36mm.
To cancel the natural lag of this carb once the venturi has been removed, the carb is fitted with an auxiliary venturi (as in the DRLAs and other webers). The carb is smooth and progressive all around in a N/A config. This allows the car to run without any turbo lag at all once turboed.
Engine gives @ 2500 the same power and torque as the original stock N/A 1600 @ its best. Then both torque and power increase up to 225NM and 138hp @ 4500rpm.
Trials have not been made over 5k rpm sine the crank and sth sliding parts are stock. No doubt that the same engine with a tune up as mentionned above would run over 5500rpm.


Og det kuleste er at motoren ser slik ut: 



Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #46 på: november 26, 2013, 17:54:34 pm »

Jeg fant også denne, som ser interessang ut.
Noen som vet hvilken turbo størrelse den er laget for?

Classic Metro Mini Turbo Hif44 SU Carburettor Carb 1.3/4'' Fully Rebuilt

http://www.ebay.co.uk/itm/Classic-Metro-Mini-Turbo-Hif44-SU-Carburettor-Carb-1-3-4-Fully-Rebuilt-/281206175939?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item417931b8c3
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #47 på: november 26, 2013, 17:56:27 pm »

Jeg fant også denne, som ser interessang ut.
Noen som vet hvilken turbo størrelse den er laget for?

Classic Metro Mini Turbo Hif44 SU Carburettor Carb 1.3/4'' Fully Rebuilt

http://www.ebay.co.uk/itm/Classic-Metro-Mini-Turbo-Hif44-SU-Carburettor-Carb-1-3-4-Fully-Rebuilt-/281206175939?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&


* $(KGrHqEOKo4FIfY+!tPRBSWw+2m2hw~~60_12.JPG (25.51 KB, 375x500 - vist 235 ganger.)

* $T2eC16RHJIUFHHuWYGiMBSW)!CczQg~~60_12.JPG (6.56 KB, 375x500 - vist 241 ganger.)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #48 på: november 26, 2013, 18:00:27 pm »

Jeg prøver å finne en forgasser 36-40mm som ligner denne typen (Holley forgasser)

http://www.holley.com/0-80575S.asp

Jeg tro det er dette systemet de bruker på Lowbugget.
Har foresten pøvd å bestille komplett sett fra de, men man må nok bestille i større mengder om de skal gidde å sende til Norge.

Er det noen på forumet som har fått bestille Lowbugget sett?

Anyways, prøver også å sette meg litt inn i SU forgassere, som jeg ikke aner hva er =P
Så alt av tips og hint tar jeg imot med glede.

På fredag tenkte jeg å dra på dumpen og se på t25 turboer. De går for +/- 800.
Dette holder vel sammen med en 36-40 forgasser?

Jeg lurte også på om rørene de har på biltema har god nok kvalitet til å i ett turbo oppsett.

Yeye, me B @ turbo rookie Glad Blir nok mange dumme spørsmål fram mot jul Blunker

Det må da være mye kulere med et anlegg som skjuler turboen helt og hvor resten av motoren ser stock ut? Hva med å bruke den originale, store luftfilterboksen til 1303 til å "skjule" trykkrør osv? Original, sentermontert forgasser? 130+ hk på en 1600 motor?

For mer info, se her: http://german-flat-wsl-fun.skynetblogs.be/

1600cc ran that day @ about 138hp with a torque of about 225NM.
Sonce then, the carburetor evolved in both size, jets and design. As well as the manifold.
We expect that engine to be around 150hp now.

Just a lil' reminder, the engine is a stock VW engien with only a Engle100 camshaft.
I mean no crank, no pistons, no head work, no nothing. Just a camshaft.
If that engine was set up with a counterweight crank, light rods, a better camshaft such as a TCS10, forged pistons, head work (such as valve job, ports...) it'd probably develop more hp than what we got.
The difference between such engine in a N/A design compared to a stock 1600 is know of almost everybody. Imagine what it could do once turboed.

Carb is a stock 34pict Solex modified to tun without the stock venturi. carb runs as if venturied in 34mm. Carb has been sized up to 36mm.
To cancel the natural lag of this carb once the venturi has been removed, the carb is fitted with an auxiliary venturi (as in the DRLAs and other webers). The carb is smooth and progressive all around in a N/A config. This allows the car to run without any turbo lag at all once turboed.
Engine gives @ 2500 the same power and torque as the original stock N/A 1600 @ its best. Then both torque and power increase up to 225NM and 138hp @ 4500rpm.
Trials have not been made over 5k rpm sine the crank and sth sliding parts are stock. No doubt that the same engine with a tune up as mentionned above would run over 5500rpm.


Og det kuleste er at motoren ser slik ut: 





Hehe, kul ide, jeg fant ingen bildelenker med byggeprosessen, og heller ingen linker om denne på engelsk..?
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #49 på: november 26, 2013, 21:43:25 pm »

Hehe, kul ide, jeg fant ingen bildelenker med byggeprosessen, og heller ingen linker om denne på engelsk..?

Her er mer info: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=392148&postdays=0&postorder=asc&start=0
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #50 på: november 27, 2013, 00:26:10 am »

Er disse settene noe man kan bruke som utgangspunkt?
Jeg lurer også på hvilke dimensjoner (både indre og ytre diameter) som passer til rørene (grenrør osv)

http://www.turbokits.com/Universal_Parts/Turbo_Manifolds/D.I.Y._Weld_El_Turbo_Manifold_kit/1244/#galleria

http://www.turbokits.com/Universal_Parts/Turbo_Kits/TurboKits.com_Universal_Turbo_Kits_for_1.5L_to_2.5L_Motors/922/


* Fe48SkOs5j1LRw9tread-diy-man_opt.jpg (50.95 KB, 640x480 - vist 236 ganger.)

* q4P1XjJz9u8DVltread-diy-man-4_opt.jpg (34.25 KB, 640x480 - vist 215 ganger.)

* hkxq3413HKuniversal_single_turbo_kit.jpg (75.98 KB, 640x480 - vist 238 ganger.)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #51 på: november 27, 2013, 00:31:49 am »

Hehe, kul ide, jeg fant ingen bildelenker med byggeprosessen, og heller ingen linker om denne på engelsk..?

Her er mer info: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=392148&postdays=0&postorder=asc&start=0

Thanx, skal snuse litt rund der =)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #52 på: november 27, 2013, 08:58:29 am »



Anyways, prøver også å sette meg litt inn i SU forgassere, som jeg ikke aner hva er =P
Så alt av tips og hint tar jeg imot med glede.


Hei,
har renovert noen SU'ere (siden jeg ikke får utslett av engelske biler!), men har null peil på hvordan det spiller sammen med turbo! Der får andre gi deg mer info!! Tuning er gøy, synes jeg, men ender som regel opp med originalt. Kanskje en dag!?  Øyerulling
Men SU har generelt en vandrende nål som ligger an mot et sete (hull i midten hvor bensinen suges opp), og det endrer blandinga. Inni den blanke (av og til  Osteaktig) domen på toppen sitter et stempel, og økt vacuum i manifolden vil løfte stempelet, som løfter nåla, og riker blandingen. Noen stemler har gummibelger for tetting, andre klarer seg uten. Setet er av og til fast, mens noen har en choke-funksjon hvor du senker setet (mens nåla står i ro) og riker blandinga på den måten. Under den svarte plasttoppen på domen sitter en liten oljedemper, som hindrer at stempelet smeller i taket når du gir på!
Veldig britisk, veldig utprøvd og ganske tørst (egen statistikk, veldig mangelfull!) Kan være leie å synke hvis du har flere. F.eks. Austin Healey hadde en kort linje med tripple SU ca -62, slik at rallyfolket kunne lovlig sette på tripple webere (homologeniserings-krav)! Gikk tilbake til dobble HD-8 så fort serien var stor nok  Oppsettet av tripple SU er visst en lengre prosess enn å få ting opp i verdensrommet. E-Type har det, men til racing brukes webere også på disse. (Uansett lite aktuelt med trippel-oppsett her, skulle jeg tro).
Tidligere SU er hvertfall klassifisert i 1/4 tommer, slik at en HD6 er 1,5", HD8 er 2" etc. Muligens koblet seg på metric etterhvert (driver bare med gammalt! Glad)

Stromberg har en lignende løsning på noen av sine.

Mest trivia dette, men da vet du kanskje litt mer om SU generelt!?
SU på Boble er nytt for meg, men det er veldig mye jeg ikke vet....
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #53 på: november 27, 2013, 10:49:03 am »

På min 1915 turbo, prøvde jeg i laaang tid å få en weber 40mm dcoe til å funke med turbo. Den virket fint på full gass, men av og til er dette upraktisk.
Leste meg opp på nettet, noen bygde dem om til progressiv, det ene løpet ble styrt av en vakumklokke som åpnet ved behov. (mer last)
Den tekniske utfordringen til alle gassere er at ved lav belastning, får du lettest optimal bensin/luft forhold med en liten gasser. Men denne klarer ikke å gi nok bensingass ved belastning på stor motor.
Gasshastigheten avhenger av belastning og rørdimensjon. Ved stort rør og liten belastning blir ejektoreffekten/vakum for lite til å suge opp rett mengde bensin i forhold til luft.
Noen av produsentene av gasserne løser det med å lage ekstra kanaler som virker ved lavere belastning. Men det er ikke optimalt.
SU (Skinner Uninon) har siden ca 1950 valgt å løse dette med å "situasjonstilpasse rørstørrelsen" Forgasseren er liten når du trenger liten forgasser, og blir stor når du trenger en stor.
Dermed blir arbeidsforholdene til gasseren enklere, det blir nesten konstant vakum/ejektoreffekt over dysene, og på min HS8 (52mm) finnes det ikke flatspot.
Når jeg trør gassen i bunn, er den helt jevn fra tomgang, (blir jo mer skyv når turbo lader) og er enkel konstruksjon med få deler.
Den har en eneste dyse, og en konet nål som sitter i dysa. Jo større belastning, jo mer vokser gasseren og drar med seg nåla opp, så den gir mer bensin.
Jeg har koblet opp permanent bredbåndslambda, så jeg filte de delene på nåla som justeres for at den skulle få nok bensin over hele registeret.
Var standard på jaguar, rolls royce og også mange småbiler frem til midten av 70 tallet.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #54 på: november 27, 2013, 12:31:30 pm »

På min 1915 turbo, prøvde jeg i laaang tid å få en weber 40mm dcoe til å funke med turbo. Den virket fint på full gass, men av og til er dette upraktisk.
Leste meg opp på nettet, noen bygde dem om til progressiv, det ene løpet ble styrt av en vakumklokke som åpnet ved behov. (mer last)
Den tekniske utfordringen til alle gassere er at ved lav belastning, får du lettest optimal bensin/luft forhold med en liten gasser. Men denne klarer ikke å gi nok bensingass ved belastning på stor motor.
Gasshastigheten avhenger av belastning og rørdimensjon. Ved stort rør og liten belastning blir ejektoreffekten/vakum for lite til å suge opp rett mengde bensin i forhold til luft.
Noen av produsentene av gasserne løser det med å lage ekstra kanaler som virker ved lavere belastning. Men det er ikke optimalt.
SU (Skinner Uninon) har siden ca 1950 valgt å løse dette med å "situasjonstilpasse rørstørrelsen" Forgasseren er liten når du trenger liten forgasser, og blir stor når du trenger en stor.
Dermed blir arbeidsforholdene til gasseren enklere, det blir nesten konstant vakum/ejektoreffekt over dysene, og på min HS8 (52mm) finnes det ikke flatspot.
Når jeg trør gassen i bunn, er den helt jevn fra tomgang, (blir jo mer skyv når turbo lader) og er enkel konstruksjon med få deler.
Den har en eneste dyse, og en konet nål som sitter i dysa. Jo større belastning, jo mer vokser gasseren og drar med seg nåla opp, så den gir mer bensin.
Jeg har koblet opp permanent bredbåndslambda, så jeg filte de delene på nåla som justeres for at den skulle få nok bensin over hele registeret.
Var standard på jaguar, rolls royce og også mange småbiler frem til midten av 70 tallet.

Kult! =) Interessang lesing =)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #55 på: november 27, 2013, 12:34:53 pm »



Anyways, prøver også å sette meg litt inn i SU forgassere, som jeg ikke aner hva er =P
Så alt av tips og hint tar jeg imot med glede.


Hei,
har renovert noen SU'ere (siden jeg ikke får utslett av engelske biler!), men har null peil på hvordan det spiller sammen med turbo! Der får andre gi deg mer info!! Tuning er gøy, synes jeg, men ender som regel opp med originalt. Kanskje en dag!?  Øyerulling
Men SU har generelt en vandrende nål som ligger an mot et sete (hull i midten hvor bensinen suges opp), og det endrer blandinga. Inni den blanke (av og til  Osteaktig) domen på toppen sitter et stempel, og økt vacuum i manifolden vil løfte stempelet, som løfter nåla, og riker blandingen. Noen stemler har gummibelger for tetting, andre klarer seg uten. Setet er av og til fast, mens noen har en choke-funksjon hvor du senker setet (mens nåla står i ro) og riker blandinga på den måten. Under den svarte plasttoppen på domen sitter en liten oljedemper, som hindrer at stempelet smeller i taket når du gir på!
Veldig britisk, veldig utprøvd og ganske tørst (egen statistikk, veldig mangelfull!) Kan være leie å synke hvis du har flere. F.eks. Austin Healey hadde en kort linje med tripple SU ca -62, slik at rallyfolket kunne lovlig sette på tripple webere (homologeniserings-krav)! Gikk tilbake til dobble HD-8 så fort serien var stor nok  Oppsettet av tripple SU er visst en lengre prosess enn å få ting opp i verdensrommet. E-Type har det, men til racing brukes webere også på disse. (Uansett lite aktuelt med trippel-oppsett her, skulle jeg tro).
Tidligere SU er hvertfall klassifisert i 1/4 tommer, slik at en HD6 er 1,5", HD8 er 2" etc. Muligens koblet seg på metric etterhvert (driver bare med gammalt! Glad)

Stromberg har en lignende løsning på noen av sine.

Mest trivia dette, men da vet du kanskje litt mer om SU generelt!?
SU på Boble er nytt for meg, men det er veldig mye jeg ikke vet....

Hm, da er det kansje på tide at noen på forumet her prøver et turboprosjekt med en SU =)
Artig utseende på forgasserne, og de nyoverhalte hadde relativt grei prislapp =)
Jeg skal lete litt videre på nett for å se om jeg finner en byggeblogg om dette.
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #56 på: november 27, 2013, 22:06:59 pm »

Fadern har stående en 1972 Rover 3500 GT med dobble SU gassere, skal høre om han kan tenke seg å la meg overhale og prøve de på bobla.

Tror de er samme type som dette:

http://www.ebay.co.uk/itm/Rover-P6-3500-V8-Twin-SU-Carburettors-Carbs-Rover-Land-Range-AUD521-/231091602779



* $T2eC16F,!ysE9sy0gCd(BS(+vsCQWg~~60_12.JPG (21.61 KB, 499x383 - vist 245 ganger.)

* $T2eC16Z,!)QFIbutd2qWBS(+vwdzy!~~60_12.JPG (6.75 KB, 500x382 - vist 193 ganger.)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #57 på: november 28, 2013, 07:18:00 am »

Hvorfor SU? Bare fordi du kan betyr ikke at du bør. Leste du artikkelen på thesamba hvor dem har modifisert en original forgasser til levere nok 150hk og 225nm?

Carb is a stock 34pict Solex modified to run without the stock venturi. Carb runs as if venturied to 34mm. Carb has been sized up to 36mm. To cancel the natural lag of this carb once the venturi has been removed, the carb is fitted with an auxiliary venturi (as in the DRLAs and other webers). The carb is as smooth and progressive as in a N/A config. This allows the car to run without any turbo lag at all once turboed.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #58 på: november 28, 2013, 10:44:39 am »

Hvorfor SU? Bare fordi du kan betyr ikke at du bør. Leste du artikkelen på thesamba hvor dem har modifisert en original forgasser til levere nok 150hk og 225nm?

Carb is a stock 34pict Solex modified to run without the stock venturi. Carb runs as if venturied to 34mm. Carb has been sized up to 36mm. To cancel the natural lag of this carb once the venturi has been removed, the carb is fitted with an auxiliary venturi (as in the DRLAs and other webers). The carb is as smooth and progressive as in a N/A config. This allows the car to run without any turbo lag at all once turboed.

Neda, må ikke, men i motsetning til 15-16000 + toll for ferdig sett med selvjusterende forgasser og turbo er det mye å spare om man kan bruke SU, de er ganske billige. 
Menmen, ingenting er bestemt enda.
Snuste på byggetråden på thesamba, men jeg vil gjerne slippe å modifisere gasseren selv.
Ellers var det et bra prosjekt, fin plassering av turbo, og hele systemet tok opp lite plass.

Men som sagt, ingen ting er bestemt, så jeg er åpen for idèer og tips. =)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #59 på: november 28, 2013, 10:54:58 am »

Neda, må ikke, men i motsetning til 15-16000 + toll for ferdig sett med selvjusterende forgasser og turbo er det mye å spare om man kan bruke SU, de er ganske billige. 

Hvor får du den prisen ifra? Original forgasser finner du overalt og turboeksos virker det som om du skal sveise selv. Jeg hadde kanskje tatt utgangspkt i en brukt CB eksos hadde jeg vært deg. Du sier at budsjetter ditt er 8 000,- + forgasser og jeg tror du klarer å få det til enda rimeligere en dette hvis du gidder.

-BB-

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Sider: 1 [2] 3 4 5
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!