VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Jesper1201 på januar 21, 2016, 21:47:58 pm



Tittel: Forhindre negativ camber bak på IRS
Skrevet av: Jesper1201januar 21, 2016, 21:47:58 pm
Har en 1300 org. svingaksel som er bygd om til IRS hvor jeg mistenker at brakettene er sveist på skjevt med hensikt for å få negativ camber på hjula.
Er det noen mulighet å få tvingt hjula i en mer nøytral posisjon uten å kappe av brakettene og sveise de på nytt?


Tittel: Sv: Forhindre negativ camber bak på IRS
Skrevet av: Erlend / bug66januar 21, 2016, 21:49:20 pm
Bytter man ikke armer fra høyre til venstre da?

Iallefall på lave biler som skal ha rette hjul. Mulig jeg har lest feil..


Tittel: Sv: Forhindre negativ camber bak på IRS
Skrevet av: BERGERjanuar 21, 2016, 22:00:19 pm
Man kan justere litt på camber ved å løsne de boltene som holder bærearmen til fjærplaten og tvinge bærearmen ned i bakkant (tror det er ned, hvis ikke er det opp..) og så strammen boltene igjen.


Tittel: Sv: Forhindre negativ camber bak på IRS
Skrevet av: Jesper1201januar 21, 2016, 22:58:15 pm
Man kan justere litt på camber ved å løsne de boltene som holder bærearmen til fjærplaten og tvinge bærearmen ned i bakkant (tror det er ned, hvis ikke er det opp..) og så strammen boltene igjen.

Ja, skal ihvertfall gi det et forsøk :-)
Kan umulig bli verre, da den ytterste tredjedelen av bakdekket er i friluft....


Tittel: Sv: Forhindre negativ camber bak på IRS
Skrevet av: Formula Veejanuar 22, 2016, 09:12:23 am
Det må vi nesten få et bilde av  :)


Tittel: Sv: Forhindre negativ camber bak på IRS
Skrevet av: Team Antonsenjanuar 22, 2016, 13:03:18 pm
Ikke lett å si uten å ha sett det ,å som det blir nevnt et bilde sier mer en tusen ord. Men etter hva du beskriver høres det ut som det er ganske så for mye negativ camber , ser ikke helt at du vil klare å få lirket det til med noe justering opp eller ned. Om så er så finnes det sikkert mange fine løsninger for det men vil tro du må flytte /sveise om på festene.
Data for innstilling på en orginal 71-73 Irs er spissing - 0.07 til 0.08 grader.  Og camber - 2.0 til -0.40 grader


Tittel: Sv: Forhindre negativ camber bak på IRS
Skrevet av: Jesper1201januar 22, 2016, 13:20:12 pm
Har ikke et bilde som viser det noe bedre for hånden, men dere ser tydelig hvor mye av dekket som ikke har vært nede i betongen når bilen ble kjørt inn i garasjen. BTW: Oljeflekken er gammal!  :D
[attachment=1]


Tittel: Sv: Forhindre negativ camber bak på IRS
Skrevet av: Team Antonsenjanuar 22, 2016, 16:06:59 pm
En lett måte å få en indikasjon på hvor du er henne , er å bruke en gradevinkel på rett på felgen . Da for du noe å jobbe etter


Tittel: Sv: Forhindre negativ camber bak på IRS
Skrevet av: Jesper1201januar 22, 2016, 21:47:53 pm
Ja, gradene er greie, men for å oppnå best mulig kjøreegenskaper vil jeg redusere den, uansett om den er innenfor spec.


Tittel: Sv: Forhindre negativ camber bak på IRS
Skrevet av: Team Antonsenjanuar 23, 2016, 10:56:33 am
Om du mener camber vinkelen er innenfor hvor den skal være men føler at kjøre egenskapene ikke er optimale ville jeg tro at spissingen din ikke er rett. Her merker du veldig store forskjeller om en ikke er innenfor data på spissingen (- 0.07 til 0.08)Den blir lett veldig følsom/nervøs å kjøre ,om ikke denne stemmer. Bilen vil liksom søke hele tiden mens du kjører ,veldig ubehagelig.     
Om du mener du kommer til hvor du ønsker å være ved noe innstilling er en mulighet å prøve å få tak i platene fra Porsche 944 de er det mulig å stille på mere en de orginale til Vw.  En firehjulskontrol er å anbefale å vil si deg hvordan ståa er. Lykke til.


Tittel: Sv: Forhindre negativ camber bak på IRS
Skrevet av: TrettenNullTojanuar 23, 2016, 15:37:57 pm
Du må bytte armer høyre og venstre. Demper innfestingen må sveises om. Det hjelper litt. Kersher og noen til lager spesielle bolter som også kan hjelpe til litt.


Tittel: Sv: Forhindre negativ camber bak på IRS
Skrevet av: Jesper1201januar 23, 2016, 22:17:15 pm
Om du mener camber vinkelen er innenfor hvor den skal være men føler at kjøre egenskapene ikke er optimale ville jeg tro at spissingen din ikke er rett. Her merker du veldig store forskjeller om en ikke er innenfor data på spissingen (- 0.07 til 0.08)Den blir lett veldig følsom/nervøs å kjøre ,om ikke denne stemmer. Bilen vil liksom søke hele tiden mens du kjører ,veldig ubehagelig.     
Om du mener du kommer til hvor du ønsker å være ved noe innstilling er en mulighet å prøve å få tak i platene fra Porsche 944 de er det mulig å stille på mere en de orginale til Vw.  En firehjulskontrol er å anbefale å vil si deg hvordan ståa er. Lykke til.

Spissing er innenfor spec. men saken er at når jeg presser den skikkelig i svinger så blir det meget liten kontaktflate på indre bakhjul, det er derfor jeg er ute etter å redusere den en smuele. I tillegg så kjører jeg med dekk som har meget stiv dekkside så den reele kontaktflaten er slik du ser på bildet jeg la ut over og da blir det redusert grep under aks og brems. Kommer med tid og stunder til å bytte ut til uniball bakstilling, men det blir ikke denne sesongen, derfor lufte jeg på mulighetene for å enkelt redusere camber bak. Har fått tre tips her nå, og regner med at en eller alle tilsammen gir ønsket effekt.  :)

Du må bytte armer høyre og venstre. Demper innfestingen må sveises om. Det hjelper litt. Kersher og noen til lager spesielle bolter som også kan hjelpe til litt.

Da ender det nok med at jeg bytter om armene, skal få bestilt disse boltene (når jeg finner de.. :D) og prøve tipset til Berger før jeg bruker tid på de. Da kan jeg nesten like gjerne rette opp brakettene også når jeg først er igang.


Tittel: Sv: Forhindre negativ camber bak på IRS
Skrevet av: G.Djanuar 23, 2016, 23:26:09 pm
Jo lavere bilen er jo mer negativ blir camberen. Et tips jeg selv har gjort er som Berger sier å vri bærearmene i forhold til fjærplatene. Jeg har frest ut et spor i fjærplatene i stedet for den fremste skruen  som gjør at det kan benyttes eksentrisk bolt fra 944. Får en del justering der.


Tittel: Sv: Forhindre negativ camber bak på IRS
Skrevet av: Jesper1201januar 23, 2016, 23:37:08 pm
Jo lavere bilen er jo mer negativ blir camberen. Et tips jeg selv har gjort er som Berger sier å vri bærearmene i forhold til fjærplatene. Jeg har frest ut et spor i fjærplatene i stedet for den fremste skruen  som gjør at det kan benyttes eksentrisk bolt fra 944. Får en del justering der.

Aha! Se der, det er slik jeg liker å høre.
Har du et bilde av hvordan oppsettet fungerer for hånden?


Tittel: Sv: Forhindre negativ camber bak på IRS
Skrevet av: TrettenNullTojanuar 24, 2016, 20:59:22 pm
her er opplegget til Kersher. Du må bruke stabstaget deres bak og kjøpe en eksenterskrue. Da kan du justere camber 1 grad. Men det sammen med de andre trixa burde bli mer en bra nok vil jeg tro

http://www.kerscher-tuning.de/kaefer/index.php?gruppe1=Fahrwerksteile&gruppe2=Stabilisatoren

Trykk på montasje pdf på engelsk på hekkstabilisator . Der kan du lese hvordan det funker. og eksenterskrua finner du litt lenger ned på siden Sturzexzenter HA ......


Tittel: Sv: Forhindre negativ camber bak på IRS
Skrevet av: Hot Owljanuar 24, 2016, 21:49:44 pm
Det er viktigst at du har hele dekket nedi i svingen.  ;)


Tittel: Sv: Forhindre negativ camber bak på IRS
Skrevet av: Jesper1201januar 24, 2016, 22:00:09 pm
Det er viktigst at du har hele dekket nedi i svingen.  ;)

Ytterdekket har nesten full kontaktflate i hard sving - verre med innerhjulet.. ;-)

Takk for link NullTo!


Tittel: Sv: Forhindre negativ camber bak på IRS
Skrevet av: BERGERjanuar 25, 2016, 08:25:06 am
Jo lavere bilen er jo mer negativ blir camberen. Et tips jeg selv har gjort er som Berger sier å vri bærearmene i forhold til fjærplatene. Jeg har frest ut et spor i fjærplatene i stedet for den fremste skruen  som gjør at det kan benyttes eksentrisk bolt fra 944. Får en del justering der.

Aha! Se der, det er slik jeg liker å høre.
Har du et bilde av hvordan oppsettet fungerer for hånden?

Om du trenger hjelp til justering for å få det eksakt, altså med måleutstyr for hjulkontroll, kan du jo spørre Dewil her på forumet. Han hjalp meg når vi justerte inn Rabalder, var da vi fant ut hvor mye man faktisk kan gjøre med camber på IRS. Vi så også på måleapparatet hvor lite camber endrer seg når bilen fjærer, fint med IRS  ;D


Tittel: Sv: Forhindre negativ camber bak på IRS
Skrevet av: StarBugs Geirjanuar 25, 2016, 21:04:59 pm
Må jo finnes noe shims man kan sette mellom fjærplate og  hubfor  å justere? ??? Ellers er jo det kurant å lage....Jeg har brukt skiver. ::) He he :)

Edit: Er jo ikke separat hub på boble....Da var jo dette en kanonide.... ::)


Tittel: Sv: Forhindre negativ camber bak på IRS
Skrevet av: G.Djanuar 26, 2016, 06:59:49 am
Får ikke noen gode bilder av dette, men ved å vri på eksenterskruen vil bærearmen løftes/senkes alt etter om man vil ha mer eller mindre camber. Dette kan også påvirke sporingen noe.


Tittel: Sv: Forhindre negativ camber bak på IRS
Skrevet av: StarBugs Geirfebruar 26, 2016, 13:22:02 pm
Kan dette være en grei løsning?

IRS Camber Adjusta-bolt
My eccentric bolts will make the pivot centreline adjustable 7mm up/down or front/rear. Adjusting the pivot up will compensate when lowering to keep the camber in control. Simply change from original bolt to my IRS Adjusta-bolt setup gives you 7mm in all directions from standard = 0.7deg in camber change.

http://www.marcomansiperformance.com/products.html


Tittel: Sv: Forhindre negativ camber bak på IRS
Skrevet av: TrettenNullTofebruar 28, 2016, 00:23:41 am
Fett.