mai 09, 2024, 03:33:23 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motorrens på 2,0CU  (Lest 1670 ganger)
erjo
Medlem
***
Innlegg: 122
Bosted: Dala


Min 1988 Westfalia Club Joker


Vis profil WWW
« på: februar 24, 2009, 23:01:43 pm »

Noen som har erfaringer med å kjøre motorrens på 2,0-motorene fra VAG (luftkjølte CU-motorer). Hvilke rensetyper anbefales. Er dette lurt, tåler motorene dette?
Loggført

Medlem av VWestfaliageriliaen
Medlem av vwbuss-miljøet
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #1 på: februar 24, 2009, 23:12:59 pm »

.
« Siste redigering: februar 20, 2011, 03:19:12 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
erjo
Medlem
***
Innlegg: 122
Bosted: Dala


Min 1988 Westfalia Club Joker


Vis profil WWW
« Svar #2 på: februar 26, 2009, 10:16:32 am »

på verksteder bruker di Tunap og wurth motor vask/rens føre olje bytte, har selv brukt det på min vinter VAG og utrolig mye dritt som kom ut etterpå

Kanskje jeg skulle ta sjansjen på å forsøke. Jeg har nemlig merket meg at etter oljebyttet på motoren har olje veldig raskt blitt mørk, til tross for at den ikke er kjørt på veg, men bare tomgangsskjørt. Det tyder vel på at det er mye dritt i motoren. Skal sjekke litt nærmere.
Loggført

Medlem av VWestfaliageriliaen
Medlem av vwbuss-miljøet
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #3 på: februar 26, 2009, 11:02:19 am »

Allerede i VWs instruksjonsbøker for Bobla fra 1968 står det at det som den gangen var moderne oljer, hadde svært gode rensende egenskaper, og at det er helt normalt at olja blir raskt mørk. Olje anno 2009 banker olje fra 1968 langt ned i støvlene hva rensende egenskaper gjelder.
Loggført
erjo
Medlem
***
Innlegg: 122
Bosted: Dala


Min 1988 Westfalia Club Joker


Vis profil WWW
« Svar #4 på: februar 26, 2009, 11:12:07 am »

Allerede i VWs instruksjonsbøker for Bobla fra 1968 står det at det som den gangen var moderne oljer, hadde svært gode rensende egenskaper, og at det er helt normalt at olja blir raskt mørk. Olje anno 2009 banker olje fra 1968 langt ned i støvlene hva rensende egenskaper gjelder.

Takk for tilbakmelding.

Sjekket med et anerkjent motorverksted (Østlandske Motorverksted), og der mente de at det var nok å kjøre en veldig bra olje en periode på varm motor og så bytte igjen. Det holder å bruke noe grei 10-40 olje som er mye bedre enn olja rundt 1980 som disse bilene gikk på, kan godt bruke syntetisk olje også (som du skriver, altså). Bytte ofte i en periode gjør susen. De mente at dette med mørkolja etter kort tid, tyder på at bilen er kjørt med dårlig olje, eller at det har vært byttet for sjelden slik at en har fått klakkavleiringer. Bytte olje ofte, og kjøre den skikkelig varm med god olje ble anbefalt på disse CU-motorene. Motor-rens skal da være unødvendig.

Loggført

Medlem av VWestfaliageriliaen
Medlem av vwbuss-miljøet
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: februar 26, 2009, 11:34:53 am »

Jeg har ved noen anledninger tappa av den gamle olja, fylt på diesel og latt motoren gå i ca 20 sek på tomgang. Tappet av sort diesel, og fylt på ny olje. Funka bra. Gliser

Og hvis olja blir fort svart, er det tegn på bra olje (noen tror olja er dårlig hvis den blir fort svart), og at motoren har vært kjørt på dårlig olje/ skjeldne oljeskift  ( det var vel forrige eier som gjorde det.....).

Ellers har jeg blitt anbefalt QMI innvendig motorvask av bekjente, har kjøpt den for å ta bruksbilen ved neste oljeskift. Selges bl.a. på Torshov bilrekvisita i Drammen.

« Siste redigering: februar 26, 2009, 11:41:07 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #6 på: februar 26, 2009, 11:53:32 am »

Det aller beste er nok å la gørra ligge rolig i bunnen. Begynner man å romstere inni der får du fort gørra i sirkulasjon, og det gjør for ting værre. Hyppigere olje og filterskift er nok det beste man kan gjøre utenom å plukke opp hele for en overhaling. Lønner seg også å plukke ut silen og rengjøre den like ofte som oljeskift.
Denne motoren er god for mange mil til, forutsatt vanlig vedlikehold!
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
erjo
Medlem
***
Innlegg: 122
Bosted: Dala


Min 1988 Westfalia Club Joker


Vis profil WWW
« Svar #7 på: februar 26, 2009, 13:00:19 pm »

er god for mange mil til, forutsatt vanlig vedlikehold!

Det er det liten tvil om, den går som en drøm når den blir varm men klakker litt ved kaldstart. Tror jeg bare byttter olje litt ofte framover i stedet for å kjøre rens. Det med "bunnslagg" er jeg enig i.

Hva synes du ellers om resultatet og gjennomgangen, H-Mek? Følg linken!

http://renault-12.blogspot.com/2009/02/vw-dokan-klar-for-eu.html



Loggført

Medlem av VWestfaliageriliaen
Medlem av vwbuss-miljøet
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #8 på: februar 26, 2009, 13:08:30 pm »

er god for mange mil til, forutsatt vanlig vedlikehold!

Det er det liten tvil om, den går som en drøm når den blir varm men klakker litt ved kaldstart. Tror jeg bare byttter olje litt ofte framover i stedet for å kjøre rens. Det med "bunnslagg" er jeg enig i.

Hva synes du ellers om resultatet og gjennomgangen, H-Mek? Følg linken!

http://renault-12.blogspot.com/2009/02/vw-dokan-klar-for-eu.html





Begynner å ta form detta. Jeg skulle aldri ha solgt denna bilen..
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
erjo
Medlem
***
Innlegg: 122
Bosted: Dala


Min 1988 Westfalia Club Joker


Vis profil WWW
« Svar #9 på: februar 26, 2009, 14:23:53 pm »

er god for mange mil til, forutsatt vanlig vedlikehold!

Det er det liten tvil om, den går som en drøm når den blir varm men klakker litt ved kaldstart. Tror jeg bare byttter olje litt ofte framover i stedet for å kjøre rens. Det med "bunnslagg" er jeg enig i.

Hva synes du ellers om resultatet og gjennomgangen, H-Mek? Følg linken!

http://renault-12.blogspot.com/2009/02/vw-dokan-klar-for-eu.html





Begynner å ta form detta. Jeg skulle aldri ha solgt denna bilen..

He, he...

Klarte jo å mase meg til det, da! Men du vet jo at du står først på lista om jeg skal selge, kan jo bli aktuelt i sommer. Men du får den IKKE uansett for noen få lapper + årsavgift.

Foreløpig har jeg ikke bestemt meg for noe som helst. Det kan jo hende denne bilen blir en kjempebil ettehvert som jeg IKKE vil selge. Det blir nok heller til at jeg selger min gamle hvite 12'er.

Vi får nå se...
Loggført

Medlem av VWestfaliageriliaen
Medlem av vwbuss-miljøet
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!