For vår del er det festet på Bugrun som er grunnen til at vi ikke har dratt.Har ihvertfall ikke vært bra tidligere,men ser ut som det ble gjort en innsats i år-og det er et steg i riktig retning.Blir ikke helt det samme å dra inn feks Das Drag Day når det er snakk om festet mener jeg.Der er det glatt hele veien og du er klar over det.Du har ikke trackbite og et bra feste i 100-200m til det plutselig blir såpeglatt der hvor bilbanen kommer inn på stripa-som det har vært på Bugrun.Det er flere nå som har gått i rail'n pga dette.
Jeg fikk heller IKKE i dag sylindere og ringer .Hater den jævla posten,hadde jeg vært i posisjon eller hatt nok penger skulle jeg lagt ned hele forbanna greia!!Er ikke noen annet enn problemer så fort pakka har kommet over grensen til Norge.
Ingen av dere gutt med skikkelige baller i Norge som har tenkt på å kjøre med noe slikt i hekken da?? Eller har vurdert kompressor(er) i stedet for turbo?? Hva er fordeler/ulemper kontra Turbo??
Me like too!! Sånn for øyeblikket så holder jeg meg til turbo,men gutta på Automanics har skumle planer for denne sesongen.Med 3,3 liter,nitrometan osv så skal bli morro å se..og høre!BRE har testet en del med nitro,men har gått med en del motorer også.
Kalle,spørs om du må ta dragrace lisensen da,er bare 500kr
I år koster det 1050,- pluss medlemskap i en klubb tilknyttet Bilsportforbundet. Som for eksempel LMK (veteran VW klubben eller Oslo VW klubb (etter sigende)). Jeg hørt gjennom the grapewine at Kalle har en gatebil... men det kan være ondsinnede rykter selvfølgelig
Såpass ja,har visst økt litt siden jeg tok den..i gamledager..
Da er det igjen bare å beklage at NDRG har besluttet at dem IKKE SKAL HA EN STREET LEGAL KLASSE på Summer Nats og at dem ikke kommer tilby dags/helgelisens på dette stevnet.
Så da er BugRun, nybilsparad og 2 timer dragrace eneste kjøremulighet denne helgen.
Mvh BB
Hælvete asså,ja du snakker om rekrutering.. Kalle,spørs om du må ta dragrace lisensen da,er bare 500kr og en kveld så slipper du det her forbanna tullet NDRG driver med hver gang det er mulighet for å få kjørt.
Ja,får vel spore opp en gammel Magerius lastebil eller noe sånt som jeg kan stjele et par sylindere av.. Har plass til 5mm tykke sylindervegger i toppen,så skal ihvertfall ha det.Powersleeves vil nok duge,men hva gir seg da hvis det skulle detonere skikkelig av en eller annen grunn-stempelet,toppen..?Selv om det er surt,er det ganske harmløst når sylinderen ryker alikevel.Har man reserve går det å bytte på noen timer,så tror jeg skal prøve litt til først.Har ikke all verden av trykk ennå,så burde holde.Blir liksom litt ivrig og går litt vel fort fram når det blir så lite kjøring,bør vel gire ned litt selv også kanskje Kan være litt "lurigt" det med metanolen sånn jeg har forstått.Sånn jeg ca har fått regnet det ut så kjørte vi med ca 12% vann i forhold til bensin på full gass.Vi gikk fra også ifra 25/75 metanol/vann til 50/50 etter første draget.Må lære litt mere om metanolen. Vannet i seg selv gjør ingen skade,men tar opp 3 ganger så mye energi som bensin.Dvs at temp'n i forbrenningskammeret og eksostemp'n går ned,mulighetene for at det skal banke blir mindre.Med metanol kjøler det betraktelig mye mere ned,oktanen vil også gå litt opp. Siden vi kjører sugturbo oppsettet og ganske høy avgass temp så kan kanskje det ha litt å si. Snakket litt med Gunnarson som kjører "Caddilac'n",dem går ikke over 600 grader i eksostemp med metanol.Vi hadde rundt 850,men om så liten mengde(6%) og evt temp'n kan få det til å kødde må jeg sjekke mere rundt. Mye teorier,Cyclone "Robban" har brukt dette i 10 år og hadde litt andre meninger.
Jada,motor er i deler.Var som fryktet,sylinderen var sprekt hele veien ned langs sporet til den ene toppbolten. Kan egentlig ikke se tegn til detonasjon på plugger eller stempel,men noe må det være.Blir å få ned blanningen en god del først og fremst,det vil også hjelpe på eksostemp.Mulig metanolen i vannet har vært med på å kødde med oss,må finne ut litt mere av det.Får se om jeg kan finne noen gamle tippsylindere fra lastebil jeg kan dreie til.. Virker ellers som vi har fått dreisen på vippestell,fjærer og ventiler nå,alt det så veldig bra ut.
Hallå folkens,takker for hyggelig tilbakemeldinger.Må også takke teamet med Torleif,Anita og Barbro som alle bestandig stiller opp.Liten oppsumering fra oss også.Alltid litt nervøs før første draget i sesongen og når det er mye nytt.Etter det var gjort og ting fungerte,var det bare å glede seg til neste tur ut.var morro å kjøre med Roar,fikk kjøre alle dragene våre i kvalrunden sammen.
Startet altså første draget med launch turtall på 6500,motoren bogget rett ned i 3000.Dro ut 3 gir og roet bare ned,mest for å sjekke litt data før vi dro det hele veien ut.Ble vel 10,70 eller noe sånt etter å ha blitt sandblåst av et annet lyn som passerte veldig fort. Mye sand og møkk ved baneslutt til å begynne med,bare å sope bilen ren for sand etterpå
Neste draget gikk vi opp til 6800 og opp på lufttrykket,dette resulterete i at det spant løs.Fikk en 60-fot på dårlige 1.63,men kom i mål på 9.54 og hele 243.5 km/t-yess.Måtte styre bilen litt mot slutten og merket at det gikk unna,var veldig godt når jeg endelig fikk ut skjermen og roet ned bilen.
Etter dette ble de mye justering både på chassis,gasser og lufttrykk.Altfor for mye på en gang,men hadde ikke mange dragene å gjøre ting på.Launch turtall ble da satt på 7000 og lufttrykk mye ned omtrent til der vi har vært.Bilen satt som klistret,og ble da på neste som nevt 9.18 og 238km/t.Hadde en 60-fot på 1.32,videre 201m på 5,89 og 192km/t.Bilen gikk som på skinner,var bare å kose seg nedover stripa.Hørte helt på slutten at det begynte å blåse ut en plass,viser seg at komp'n på syl 1 blåser ut imellom topp og sylinder.Eksostemp'n var ok på alle sylinderene,men startet å droppe på sylinderen ca sekundet før jeg passerte mål.Håper det bare er kobber ringen,men siden det kom litt olje så er det muligens sprekk i sylinder eller i værste fall sprekk igjennom toppen.Skal demontere i morgen,blir spennende å se.Bilder og video kommer.
Litt vondt å si,men virket ganske greit etter en del dysing og justering.Turbo'n kommer mye senere nå,ikke så brått og tidlig som den andre gjør og med litt slakkere kurve.Det som blir utfordringen er å få den til å spole opp i starten tror jeg,når den først er oppe på trykk så er den der med en gang jeg girer.Var veldig intressant og lærerikt å se på loggeren hva som faktisk skjer.Feks at når wastegate åpnet så sank eksostemp tvert med 100 grader før den sakte økte igjen utover i giret.En annen ting er mottrykket i grenrøret,var faktisk ganske likt med turbotrykket.Skal høre litt med Marty og erfaringer/teorier der,Ron hadde hatt mottrykk opp i over det dobbelte før han endret turbo oppsett på biler han har testet.Blåste en eksospakning på syl.3 etter 5-6 test turer,gjengene til den ene pinnebolten har delvis gått så har en liten jobb der i kveld.
Kaffekongen,hvordan går det med brødreduellen?I følge sikre kilder så satser du visst på å stille på SCC med et nytt kjøretøy,har du tenkt deg utpå stripa også..?
Motor demontert på ny i går,fjærene subbet i veggen på toppene og lagde spon.Toppene demontert og frest for bedre plass,satser på å starte på ny i kveld.
Bare å montere Jørn,gir vel bare fordeler bortsett ifra litt jobb og noen kroner ekstra.Mere olje å ta av,konstant smøring uansett aktivitet og bedre smørefilm.Bruk AN fittings så ting sitter,større slanger på sug enn på trykk siden av pumpa.Tanken kan du sette der det passer,jeg bruker selv en ifra Steffs.Er bare å kjøre igang som med vandlig pumpe,etter man har fyllt filter og tank med olje.