781
|
Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Bensinvarmer
|
på: desember 15, 2008, 13:54:16 pm
|
Hva vil du si er %-vis sannsynlighet for at den produserer varme? "Komplett": er alt med av slanger og rør, eller er det noe som mangler?
|
|
|
782
|
Forum / Problemløseren / Sv: Gjenger tankutløp
|
på: desember 09, 2008, 22:32:56 pm
|
Takker for siste linken.
Er utvendige gjenger, så måtte i tilfelle hatt en mutter og slipt spor i, men trikset fungerer bra!
Er det noen som kan bekrefte om det er høyre eller venstregjenge? Regner med at det er vanlig høyregjenge?
Jørgen, har en tank som er på vei i søpla. Si fra hvis du ønsker et avkapp med kranen på for evt sveising.
|
|
|
784
|
Forum / Problemløseren / Sv: Hjelp! Skal kjøre langt og vet ikke hvordan varmeapparatet skal brukes!
|
på: desember 01, 2008, 00:56:43 am
|
Dersom du er heldig så er varmeanlegget ganske tett og da kan du tom få litt varmluft opp på frontruta for å bli kvitt duggen. Da må du ha begge spakene nede slik at det ikke slipper ut noe vamluft hverken foran eller bak.
Ble det helt riktig, da ...? For å få maks varmluft på vindusrutene: 1. Høyre spake trekkes opp, dvs maks varme (den spaken regulerer spjeldene i varmeboksene) 2. Venstre spake skyves ned (da stenges ventilene under baksetet) 3. Hendelen for varmluftsdyser i gulvet foran skyves forover (stenges) Dermed tettes systemet og all varmluften presses frem til frontruten med voldsom kraft.
|
|
|
785
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Cab -eiere i Norge
|
på: november 28, 2008, 17:45:49 pm
|
Her er ett bilde av bilen slik den var da jeg fant den på en låve i Saltdal. Der hadde den stått tørt å fint i nesten 30 år.
De eldste cabrioletene er utrolig herlige. Ekte veteranbil! Hadde vært hyggelig med prosjekttråd!
|
|
|
786
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Cab -eiere i Norge
|
på: november 27, 2008, 23:39:03 pm
|
Jeg får vel presentere min 1303 LS da 73-modell automat som er tatt inn fra Sverige en gang i tiden. Synes spesielt fargen er knallfin - lys blå med svart cab. Enig! holdt på å lakkere min i den fargen, men valgte den originale rødfargen i stedet. Synes varianter av sølv metallic gjør seg veldig!!!
|
|
|
787
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1641 motorbygge
|
på: november 27, 2008, 00:37:13 am
|
Kan jo si hvordan denne motoren ble. Etter noe små problemer med tenningsbank og annet tull pga forsøk med 009 fordeler monterte jeg en vacuumfordeler og satte tenningen ganske lavt. Og det funker. Motoren er lettstartet og kvikk, drar avgårde som bare det, dog ikke som en 1915 Bensinforbruket er lavt og forbikjøringer er greit Hva endte du på mht forgasser? Dyset du opp en 34 PICT-3?
|
|
|
788
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Cab -eiere i Norge
|
på: november 27, 2008, 00:12:35 am
|
Sitter en dobbelport 1300 i bilen, står at den skal ha det i vognkortet også :-)
Spesiell bil! Da lærte jeg noe nytt i dag også.
|
|
|
789
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Skal kjøpe boble, trenger tips!
|
på: november 27, 2008, 00:04:13 am
|
Kjøp 1303. 73 - 75 ( ER VEL KUN TIL 75 HER I NORGE ) etter min smak den fineste bobla
... og den beste å kjøre! Har både 1303 fra 76 og en Jeans standardboble fra 75, så jeg tror jeg vet litt om forskjellen. VW gjorde utallige forbedringer underveis, og på 70-tallet ble de virkelig merkbare mht kjøreegenskaper, sikkerhet, motor, osv 1975-modell (med tannstag-styring) kunne man kanskje få spesialbestilt fra Tyskland dengang, men jeg tror Møller satset mest på Golfen da, så det er ikke mange 75-modeller å få tak i her. Litt flere i Sverige. 1303 er beste bilen, men liker du ikke buet frontrute er 1302 fra 71-72 også fine biler. Hvis det er viktig for deg å følge mainstream i boblemiljøet er det pre-1970 som gjelder. Senkes og breddes, og vips, så er du akseptert her. Rust: Min påstand er at absolutt INGEN bobler er 100% rustfri, uansett hva selgeren sier (med mindre den helt nylig er fullstendig totalrestaurert...). Ville tatt med meg en ekspert på befaringen, helst en som har blittt lurt før. Fikk et tips en gang: Hvis det er rusthull i nedre del av fremre hjulbuer, er det bad news mht tilstanden på resten av kanaler og ting i det området. En annen ting som du bør se etter er oljelekkasjer i motoren. Drypper det fra den er det typisk sim-ring eller støtstang-bytte, som ikke er dyrt, men arbeidskrevende. En utslitt motor krever ombygging - blir fort 10 000 av det. Endeslakk er en indikator. Spør selger om oljeforbruket. Sjekk også forstillingen. Slark i leddene, hele gummimansjetter, og slark i styringen. Har selv måttet punge ut over 4000 kroner til deler fremme der til Jeans'en (nye bærekuler, ny styresnekke, ny styredemper, stabstagfester, forstillingskontroll, osv). Ugreit. Her er en link på thesamba - "Super Beetles Buyer's Guide: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=79656&sid=d949fbf6aa9bb8df0c6a0ff1ee52fca8
|
|
|
790
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Innpakking av bobla mi i vinter...
|
på: november 24, 2008, 01:11:41 am
|
Godt du sa att eg ikkje skulle ha pressening inntil bobla.. For d hadde eg nok gjort om eg ikkje hadde skrevet inn her.. Har fått mangen gode ideer.. så eg skal sjekka kva dei har på europris og biltema av telt o.l. Takk for tipsa Og håper att bobla snart står tørt og godt.. for akkurat no er ho godt nedsnøa.. Er jo vanntett, den da... mener jeg har lest at det ikke er smart å sette teltet oppå gressplen eller tilsvarende. Fuktigheten fra bakken slår opp i teltet.
|
|
|
791
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Cab -eiere i Norge
|
på: november 18, 2008, 22:42:21 pm
|
Hyggelig med egen cab-tråd her på forumet! Blir litt ensomt med original cabriolet midt i blant alle puma-senkede cal-lookere Her er forøvrig en webside som er verd å ta en tur innom for alle med cab. Over 1100 registrerte cabrioleter - de fleste med bilder. Også meget bra side med linker til andre cabriolet-nettsider: http://www.typ15.comKjekk å ha for å sammenlikne fargeløsninger og utstyrsvarianter, mm hvis man jager etter det originale.
|
|
|
792
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Cab -eiere i Norge
|
på: november 18, 2008, 22:28:59 pm
|
Hei, Har en 76' 1303 cab, 1300 motor. Er vært noen luringer å sveiset litt her og der på den... byttet farge en gang i tiden fra orange til mørk grønn met. Beige canvas tak. og mellom brun innv. Noe lakkrust og div pirk... Artig å kjøre på solskinnsdager og kostet meg ikke mer enn hva noen forlanger for roadsterne sine... Får se om jeg beholder den, litt for mye å holde på med for tiden. Har ikke noe skikkelig bilde å legge ut for tiden...
Ola
1300-motor, det var spesielt... Alle sene cab'er ble levert med 1600-motor, etter det jeg vet, så da har vel den vært byttet motor på? Eller er det det at bilen bare heter "1303" uten "S". Den bokstaven forsvant nemlig i 75 - da kuttet de ut 1300-motoren, og alle ble levert med 1600.
|
|
|
793
|
Forum / Problemløseren / Noen her som har fått med seg feil felger fra Industrilakkering i Åros/Hurum?
|
på: november 18, 2008, 16:49:03 pm
|
Jeg leverte åtte 4,5" sportsfelger ("Big-felger") til sandblåsing og pulverlakkering på "Industilakkering" på Åros i Hurum for en stund siden.
Da jeg skulle hente felgene fantes det riktignok åtte ferdige felger der, fem av dem var 4,5", men tre var 5,5".
Jeg tok med meg mine fem, men mangler fremdeles tre av felgene mine. De klarer ikke å finne dem i rotet der, men sier de leter fortsatt. Et annet scenario er jo at en boble-entusiast har fått med seg feil felger, dvs tre 4,5" og én 5,5".
Liten sjanse for det kanskje, men er det noen her tilfeldigvis?
|
|
|
794
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: november 17, 2008, 22:32:27 pm
|
Artig å følge denne tråden! Får lyst å begynne med prosjekt igjen, bare for å komme til det punktet i fremdriftsplanen du er nå . Blir nok en fin vinter. Lykke til!
|
|
|
796
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Cab -eiere i Norge
|
på: november 16, 2008, 19:13:08 pm
|
Må jo selvfølgelig henge meg på en tråd som denne... ;-) Har en 1976-modell 1303, farge "Malagarot". Historien bak bilen er at den har gått de første årene i Tyskland. En nordmann som bodde der nede kjøpte den og tok den med hjem på flyttelasset. Solgte den her i 2002. En entusiast hadde den frem til jeg kjøpte den i 2005. Men den fyren var en snik, for bilen var full av rust under et tykt lag av tectyl, og jeg ble lurt. Det ble halvannet års ufrivillig men artig prosjekt på meg med full restaurering. Plukket ned bilen i molekyler og all rust (mye) ble sveiset bort. Omtrent alt er nytt på bilen: Motor (original VW longblock), bremseskiver, kalipere, hjullager, clutch, dempere, dekk, pulverlakkerte felger, forstillingspakninger, interiørpaneler, stigbrett, setetrekk, tepper, alle vinduslister, innertrekk/innmat/yttertrekk til kalesjen, speil, frontrute, osv, osv, osv. Det eneste jeg ikke plukket i deler var "innmaten" i gearkassen, alt annet ble overhalt. Kjempetrivelig bil, og den er kanongod å kjøre. Har tilbakelagt 15 000 km med den siden den ble ferdig i fjor sommer.
|
|
|
800
|
Forum / Problemløseren / Sv: Kan noen hjelpe meg med min 1303s ???
|
på: november 10, 2008, 19:15:10 pm
|
Koblingsskjema er nok det sikreste her, for det er fort gjort å sette sammen sakene feil. Men her er i hvertfall oppsettet: Har lagt ved et bilde av sikringsboksen til min 1303 cab 1976 nedenfor. Kan nok variere en del, men mye er nok ganske likt din 1303S. Lykke til!
|
|
|
802
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Forstilling (balljoint) - helst med skiver - ønskes kjøpt
|
på: november 10, 2008, 16:39:07 pm
|
Må passe til en VW 1200 1975-modell, dvs standard, enkel T-1:
Er på jakt etter en relativt komplett, orginal, slarkefri, balljoint forstilling, helst med skiver.
Oslo-, Kongsberg-, Drammens-området. Noen som har?
|
|
|
805
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Gamle biler kan bli forbudt??
|
på: oktober 24, 2008, 17:56:19 pm
|
I følge CICERO, senter for klimaforskning, utgjør Norges CO2-utslipp 0,16 % av verdens utslipp. Det betyr at dersom vi slukker ned hele landet vårt, vil ikke det bety noe som helst i forhold til klimaet på kloden. Synd. Paradokset er at vi skal signalisere at vi er best i klassen på miljø, mens vi samtidig er rike fordi vi utvinner store mengder olje og gass. Norge bidrar sterkt til CO 2-fourensningen på kloden. Men det er ikke på grunn av noen lastebiler eller gamle bobler. Dessverre. Altså: Dette utspillet om å ta vekk gamle biler har absolutt ingen verdi mht miljøet. Men - det hadde vært kjekt om det hadde hatt en effekt. Politikere kan jo ikke gjøre så mye, men avgiftsøkninger er noe de kan, så da gjør de vel det. Skal vi virkelig ta et tak for klodens miljø må vi gjøre to ting: 1) Redusere/stanse utvinning av olje og gass. 2) Bygge ut alle vassdrag og bygge vindkraftverk i stor skala og eksportere stømmen til naboland som bruker gass/olje for strøm i dag Men det vil vi vel ikke, vil vi vel? Uansett - jeg putrer nå rundt i nærområdet i mine to luftkjølte med god samvittighet. Den dårlige samvittigheten for miljøet får jeg av helt andre ting, som for eksempel at jeg jobber i oljebransjen og var på to ferieturer med fly i år...
|
|
|
806
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Motorbrann i Jeans'en i dag... !!!!!
|
på: oktober 23, 2008, 10:36:22 am
|
Nippelen inn i forgasseren er bare presset inn i toppdelen av gasseren. Kan være den som er løs.
Kjedelig, men gikk tydeligvis bra når det først skjedde.
Jepp. Tror jeg heller til dette med forgasser. Har opplevd med en annen motor at en gang flottøren hang seg opp, og at bensinen fosset ut fra toppen av forgasseren. Men, men, får se når jeg plukker ut motoren.
|
|
|
808
|
Forum / Snikk-snakk / Motorbrann i Jeans'en i dag... !!!!!
|
på: oktober 22, 2008, 22:52:13 pm
|
Fikk en lett anspent ektefelle på tråden i dag morges - brann i motoren på Jeans'en!
Hun drev og parkerte i et parkeringshus i Sandvika og hørte plutselig folk rope "KOM DEG UT - DET BRENNER!!!". Prøvde å løsne brannslukkingsapparatet, men ble litt stresset, for flammene sto opp fra motoren bak, og folk skrek. Noen vektere i nærheten stormet til og fikk slukket brannen med to vannslanger. Politi og brannvesen raskt på pletten. Mye oppstyr, kan man si...
Tauet hjem bilen senere i dag, og fikk sett over skadene. Sørgelige saker. Ikke allverdens ødeleggelser baki der, men luftfilteret og ledninger er smeltet. Motorlokket trenger en lakkjobb etter brannen. Sotet og fælt. Men er heldigvis spart for en jobb med å rense pulver - en av vekterne var motorkyndig, og visste at pulverapparat er pyton.
Grunnen til brannen? Aner ikke! Alle bensinledninger er på plass. Ser ut til at brannen har vært på venstre side av forgasseren. Hmm... finner vel ut mer når jeg får pillet ned motoren.
Damn!
|
|
|
809
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Frakt med UPS (fra Cip1)
|
på: oktober 16, 2008, 12:08:59 pm
|
hva med gutta som får store sendinger med allslags smådeler.. hva har dere erfart? prosjektgutta..
Hadde nettopp en sending fra CIP1 med UPS. Masse små ting (ca 15 forskjellige typer deler). Ikke noe slikt gebyr på denne, bare MVA og ekspederingsgebyr. På regningen sto det "Vintage VW parts" på én linje. Har heller ikke opplevd ekstragebyrer med UPS før.
|
|
|
|