mai 03, 2024, 16:56:38 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Dugg på frontruta  (Lest 2572 ganger)
rune4u
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted: stavanger



Vis profil
« på: februar 14, 2008, 21:28:38 pm »

Hei folkens. Har et litt finurlig problem. Har en 1960 1200 som jeg har restaurert. Bilen har stått lagret innendørs i 30 år og jeg har nå sveist den lille rusta som var og fått den skinnende blank igjen :-)

Jeg måtte under rustsveisingen sveise hull bak skjermen på H side foran og legge opp ny varmerør opp til ruta. Stussen var også rustet helt bort. Venstre side var det ikke noe rust i det hele tatt. Kanalene var det litt rust i bakkant på, men ingenting i varmerør.
Nå er det sånn at under bruk i regn og jeg skrur på varmen, da kommer duggen. Og det er på venstre side det er problemer. H side tørker godt opp. jeg synes kanskje det er litt mindre trykk på venstre side, men ikke mye. Nede ved beina er det skikkelig bra trykk på begge sider, men kanskje en antydning mindre. ER IKKE SIKKERT!!!. Har sjekka hele slangerøret ned til kanalen foran fra ruta, brukte fiberoptisk kamera ned ved røret. Ingen rust nede der. Har sjekket gulvet/kanalen på utsiden. der er det tett og fullt av tektyl. Hvorfor kommer det så mye fuktighet inn i systemet? Er det en spesiell plass som går igjen at vann kan komme inn i røret? Varmebokser er helt ok og spjell virker fint.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: februar 14, 2008, 22:02:28 pm »

Virka som da ikkje e hailt tett ain elle an plass Trist
MEN dugg på ruto er eit kjent vw fenomen som eg ikkje heilt hugsa grunnen til, men da e da sikkert mangen andre som kan..
Uansett løsningen på dugg er å åpna eit ventilasjonsvindu på gløtt. Då førsvinne duggen Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #2 på: februar 14, 2008, 22:33:58 pm »

Hei folkens. Har et litt finurlig problem. Har en 1960 1200 som jeg har restaurert. Bilen har stått lagret innendørs i 30 år og jeg har nå sveist den lille rusta som var og fått den skinnende blank igjen :-)

Jeg måtte under rustsveisingen sveise hull bak skjermen på H side foran og legge opp ny varmerør opp til ruta. Stussen var også rustet helt bort. Venstre side var det ikke noe rust i det hele tatt. Kanalene var det litt rust i bakkant på, men ingenting i varmerør.
Nå er det sånn at under bruk i regn og jeg skrur på varmen, da kommer duggen. Og det er på venstre side det er problemer. H side tørker godt opp. jeg synes kanskje det er litt mindre trykk på venstre side, men ikke mye. Nede ved beina er det skikkelig bra trykk på begge sider, men kanskje en antydning mindre. ER IKKE SIKKERT!!!. Har sjekka hele slangerøret ned til kanalen foran fra ruta, brukte fiberoptisk kamera ned ved røret. Ingen rust nede der. Har sjekket gulvet/kanalen på utsiden. der er det tett og fullt av tektyl. Hvorfor kommer det så mye fuktighet inn i systemet? Er det en spesiell plass som går igjen at vann kan komme inn i røret? Varmebokser er helt ok og spjell virker fint.
At du i det hele tatt har luft opp på ruten er jo et pluss, ikke alle som har det! Blunker
Men hva var det som var tett og fullt av tecyl, selve ytterkanalen? Varmerøret er ofte rustet i stykker fra innsiden langs hele kanalen, så hvis det er lite trykk på den ene siden og ellers spjeld og rør er i orden og riktig innstilt (også under baksetet!) er det mulig at problemet ligger i det venstre varmerøret. Ikke uvanlig ved "restaureringer" at en først og fremst tenker på hva Eu-kontrolløren ser å utsiden, og ikke like mye på situasjonen inni kanalen med varmerøret... Hadde du hatt muligheten til å fortsette med kameraet i det vannrette røret inni kanalen ville dette fortelle deg om det er rusthull på innsiden.
Varmluft som siver ut skaper kondens her og vil påvirke kanalen fra innsiden, så på sikt er det ikke så bra. Det er jo egentlig et genialt enkelt system, men 40-50 år med oppvarming og nedkjøling setter sine spor.
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #3 på: februar 15, 2008, 15:36:48 pm »

Sjekk at du ikke har noe vannlekkasje foran, for eksempel ved radioantenna. Da drypper det gjerne på varmerøret foran i A-søylen, det renner omkring diverse steder - i det hele tatt.
Loggført
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #4 på: februar 15, 2008, 17:07:31 pm »

på bobla mi kommer vannet inn pakningen i hjørnet og renner rett ned i varmekanalen Rekker tunge

denne kluten funker fint mot dugg. kjøpt på bensinstarsjon

Loggført

1 up
rune4u
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted: stavanger



Vis profil
« Svar #5 på: februar 16, 2008, 23:52:34 pm »

Må nok koble av røret foran og ta kameraet på tur nedover. Har 3 meter, men spørs om jeg klarer svingen nede ved kanalen. Ytterkanal(under bil) er helt tett, så det skulle egentlig ikke være mulig å få vann inn i kanal der varmerøret går. Men det umulige er jo mulig heter det :-)
Er bra trykk påbegge sider som sagt, kanskje en anelse svakere på venstre. det virker som lufta som kommer opp er full av kondens. Så d er vann jeg må finne..... H side virker helt suverent.
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #6 på: februar 17, 2008, 00:41:55 am »

Får du på det røret foran igjen når du har ferdig montert bil? Isåfall - hvordan??? Er nok mange her som har streva med det der og gjerne skulle visst en metode for å få det til.

Som sagt - sjekk for vannlekkasje foran i området frontrute/radioantenne/pakninga til panseret. Overraskende mye vann som kan komme inn der under kjøring...
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #7 på: februar 17, 2008, 10:26:33 am »

Bare en liten ting til, bak sidepanelene ved baksetet er det lyd/vibrasjonsdempende material limt til karrosseriplatene. Disse siger med årene ned, og de suger til seg kondens som siger/drypper ned på innerkanalen - og i neste omgang varmerøret... Men siden din er restaurert så er det vel ikke situasjonen hos deg.
Loggført
rune4u
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted: stavanger



Vis profil
« Svar #8 på: februar 19, 2008, 22:00:25 pm »

Bilen er kun brukt i regn 4 ganger de siste 30 årene, men jeg merker jo at det ikke skal dugge slik. Ingen radioantenne på denne kjerra. Bil er tørr og fin inni. Skal informere dere hva denne luringen er når jeg finner ut av det.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!