mai 17, 2024, 00:04:15 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor lenge skal man normalt kinne nybygd motor før man har oljetrykk ?  (Lest 2104 ganger)
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« på: november 16, 2013, 12:35:04 pm »

Sitter i garasjen og prøver å få oljetrykk. Lurer på hvor lenge man skal kinne motor før oljetrykket kommer.
Loggført

1961 T1 - Custom
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #1 på: november 16, 2013, 12:59:15 pm »

Om oljepumpen er satt inn tørr er det ikke sikkert du klarer å få oljetrykk i det hele tatt. Det er alltid lurt å legge inn en fingertupp med molybdenfett eller monteringsfett for å få pumpa til å lage vakum og suge til seg oljen.

Men fortvil ikke. Om du har slange ut fra oljelokket kan du ta av denne og sakte fylle olje inn i den mens du roterer motoren feil vei. Pumpa vil da suge til seg oljen. Og gi trykk straks den går rett vei igjen.

Det er også obligatorsisk og fjerne oljetrykksbryter.. og kinner til oljen kommer ut der. Helst uten tennplugger. Om oljetrykksbryteren sitter i er oljesystemet "tett" pga små lagerklaringen. Og den vil ikke så lett suge olje inn i pumpen.
Loggført

Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #2 på: november 16, 2013, 13:26:06 pm »

TAKK

Jeg har nå oljetrykk :-)

Skrudde slangen fra pumpa av filteret og fikk olje med en gang. Deretter fikk jeg trykk ut der hvor trykkgiveren står, så nå er alt klart til oppstart snart.
Loggført

1961 T1 - Custom
bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #3 på: november 16, 2013, 17:48:09 pm »

Hjelper også å jekke opp.bilen foran..Blunker
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #4 på: november 16, 2013, 18:16:31 pm »

Tror jeg kunne jekka meg grønn da det var mye luft i systemet med slanger og filter. Pumpa mye olje ut på gulvet, først ved filter, så ved trykkbryter, men det er ikke min garasje :-)

Manglet selvfølgelig noen deler så det ble ikke oppstart i dag:-(

Rota bort T stykket for splitting av bensinslange og må skaffe enda lengre kabel mellom coil og fordeler da jeg skal ha coil inne i bilen (får ikke plass bak i hestehuset).
Loggført

1961 T1 - Custom
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #5 på: november 16, 2013, 20:11:32 pm »

Som en liten digresjon kjøpte jeg i fjor et oljepumpelokk fra JPM med mulighet for å kjøre opp trykk før man setter motor i bil, veldig fornøyd med det. Tidligere hatt samme problem i årevis som Kjetil.
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #6 på: november 16, 2013, 21:09:15 pm »

Litt interessant at jeg aldri har fått med meg dette med luft i systemet tidligere, har nå lest litt her og der. Men, det er jo rein logikk når en tenker seg litt om.

Ringte også litt rundt i dag før jeg fikk svar på forum og fikk beskjed om å kinne på. Ville ikke det da lagrene umulig har godt av å svive i flere minutter uten olje....

Jeg hadde litt olje i slangen da jeg tok den av ved filteret så jeg hadde nok fått trykk opp i galleriet hadde jeg kinnet 10 sekunder til. Filteret var selvfølgelig fylt med olje før jeg begynte.

Det jpm lokket er sikkert prima for dere som åpner motoren litt oftere enn jeg :-)
Loggført

1961 T1 - Custom
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: november 16, 2013, 22:10:52 pm »

JPM lokket er prima når man skal fyre en motor første gang og verdt de få penga.
Så slipper man å "kinne inn" kammen og :-)
Lykke til med fyring Kjetil! Kjekt:-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!