5551
|
Forum / Problemløseren / Sv: viskermotor 6-12V
|
på: desember 06, 2007, 01:27:43 am
|
det er jo bare en effektmotstand.fåes på ELFA i oslo kan jo brukes på motor den .. bare man vet hvor mye strøm motoren tar slik att man kan finne ut riktig Ohm verdi
Det er vel ting (KFS innlegg) som tyder på at dingsen ikke har riktig ohm verdi da...
|
|
|
5554
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Martins type2
|
på: desember 05, 2007, 17:09:11 pm
|
Nåja... vet ikke det Martin... du er jo alt blitt litt støl i beina.... "du blir sikkert voksen engang du også"
|
|
|
5555
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Haynes eller Bentley, hva er best?
|
på: desember 05, 2007, 14:55:41 pm
|
Bentley er Volkswagens egen verkstedhåndbok, ment for profesjonelle VW mekanikere på et fullt utstyrt VW verksted.
Haynes er en reparasjons håndbok for mannen i gata.
Forskjellen er stor, så for en nybegynner er nok Haynes best, for Bentley gir deg FOR mange detaljer.
IMHO
|
|
|
5557
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow
|
på: desember 05, 2007, 11:25:41 am
|
Bak trenger du drivaksler (pass på at de får stå samme vei de alltid har stått) og drivaksel rør, bakplater og tromler. Innmaten til tromlene og bremse deler trenger du og. Pluss gummi belgene inne ved kassa. Du gjør sikkert også lurt i å kjøpe selv smørerne hjul lager også ;-)
|
|
|
5559
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: trimming av 1600
|
på: desember 05, 2007, 11:17:26 am
|
Det spørs jo det da, om de er av original type eller om det er oppgraderte greier, det er mange som selger disse greiene og de følger ikke akkurat noen "standard"
|
|
|
5560
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Engine
|
på: desember 05, 2007, 11:15:14 am
|
JHU; er det denne svingen du mener? Det er jo også en tilsvarende på andre siden; Og det sitter sleeves i begge kanalene fra pumpa. Må si jeg er litt skeptisk til å begynne å file inni der ass.. ?? Det er den svingen på bildet ja, den kan rundes av litt i svingen, om man vil. Det er ikke alltid behov for å porte ved overgangen til oljepumpa, 80% av de som setter sammen slike motorer gjør ikke det, men det er ikke noe poeng i å flere hindringer i oljesystemet enn nødvendig.
|
|
|
5561
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow
|
på: desember 05, 2007, 11:08:04 am
|
Det finnes to lengder på driv akslene, frem til 66 er de korte med smale bremser, i 67 er de lange med smale bremser, og etter det er de lange med bredere bremser. Men dette kan "enkelt" byttes på. Dette er en av-art av "Cup-stag" eller "TORQUE BAR" som den kalles her: http://www.eyeball-engineering.net/Men det viser i ihvertfall hvordan de monteres, de brukes vanligvis for å motvirke hjulhopp som kommer som et brev på posten om man trimmer skikkelig.
|
|
|
5562
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: trimming av 1600
|
på: desember 05, 2007, 10:58:21 am
|
Om du velger å gå med W110 kammen, eller en annen som gir godt bunn drag med 1:1.1 vipper (orginale). Så er det greit å vite at disse kammene får til dette ved å lukke ventilene fort opp og igjen, dvs de har bratte akselerasjons ramper på kammen, og original fjærene dine klarer da ikke å forhindre ventilflyt selv på lave turtall. Men fjærer kan spennes opp med shims, og det du sikter på sånn ca er at fjæra presser på ventilen med 120 PSI når ventilen er lukket. VW folk har som regel ikke ventilfjærtrykktester, så da er sjargongen heller at du trenger "doble fjærer", begge deler får deg til målet ditt. Lykke til!
|
|
|
5563
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow
|
på: desember 05, 2007, 10:26:00 am
|
Som du ser så blir spor vidden i praksis smalere når du senker, så om du akkurat får inn 8" når den er maks senket så stikker det ut 3-4 cm når du løfter den igjen. Det vil vel si at du ikke behøver å koble til slangene til belgene bak ;-) Jeg hadde kjørt et par skikkelige forsterkninger fra den plata der og opp i støtdemper tårnet. Og aldri har et cup-stag vært mer på sin plass, dvs. et stag som forbinder de to tårnene. Mer enn halve bilens vekt hviler på disse små platene når du er ferdig. Enig med de andre gutta her, men jeg sier det uten giga bilde, Bra Tråd!
|
|
|
5564
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: varmepotter og trimmet motor
|
på: desember 05, 2007, 10:11:43 am
|
@ JS, mener du/de at det er varmen som stiger fra potta og opp til toppen igjen så er det i hvertfall bare tull. Eksosen har mye større strålevarme når den ikke er pakket inn i et rør med "kjølende" luft. Det som nok heller stemmer er at man har brukt original dim på varmepotten og dermed begrenset toppens mulighet til å bli kvitt eksos dvs. varme.
|
|
|
5565
|
Forum / Problemløseren / Sv: Når vet eg at det på tide med nye gassere?
|
på: desember 05, 2007, 10:01:56 am
|
Det høres umiddelbart ut som falsk luft, alle mystiske feil på gassere kommer av det. Og husk at ingen gassere er like, de er individer, grunn innstillingen trenger ikke lenger stemme for gasseren du holder på med, det holder at noen har trekt til en blandingskrue for hardt en gang, så endres formen i bunnen av hullet, slik at skruen må justeres lengger ut for å trekke like mye bensin som før. Så det "eneste" man må gjøre er å høre på gangen i motoren. Sjekke eksos temperaturen eller forbrenningen ved å kikke på pluggene er også brukbare triks.
|
|
|
5566
|
Forum / Problemløseren / Sv: Hjelp til grovretting av panser
|
på: desember 05, 2007, 09:53:27 am
|
Jeg prøver alltid å "presse" bulken nærmere rett først, og så slår jeg meget forsiktig slik som Knoten sier, og bruker hammeren på en "slepende" måte, vekk fra der det har blitt for mye plate (bulk).
|
|
|
5568
|
Forum / Type 3 og 4 / Sv: Eksosanlegg
|
på: desember 04, 2007, 13:11:17 pm
|
Det er bare et telefon nummer. Godeste Tiger på A1 har ikke tro på web ting...
|
|
|
5576
|
Forum / Cal-look / Sv: Kan hvilken som helst modell bli Cal-looker?
|
på: desember 01, 2007, 17:09:59 pm
|
jeg tror vi lar dem stå for å poengtere at både JHU og Jøran synes det er bygd én fin 1303 cal-looker.
Jeg tror vi vrir den setningen til, "Både JHU og Jøran synes det har blitt bygget IHVERTFALL én fin 1303 cal-looker".
|
|
|
5577
|
Forum / Cal-look / Sv: Kan hvilken som helst modell bli Cal-looker?
|
på: desember 01, 2007, 16:48:49 pm
|
Først og fremst så er ikke målet å bygge en bil alle liker, det viktigste er at du liker den. I dag skal alle ha "rett" modell osv... det er selvfølgelig bare noe tull, tilogmed når vi ser tilbake til de helt første årene finner du MASSE 68 og nyere biler type 3 og alt mulig. Alt "flyr" ingenting er feil...
For syv år siden ville ingen ta i en US 67 med ild tang engang... nå er saken en annen...
1303 som looker... you bet! Denne har tidligere baklys, som gjør den mye mer spiselig i mine øyne. Det er faktisk ikke tvil om hvordan min 1303 cab kommer til å se ut...
|
|
|
5578
|
Forum / Ombygd / Sv: vw rod
|
på: november 30, 2007, 15:01:20 pm
|
Den siste der er FIN men ille samtidig...
|
|
|
|