mai 07, 2024, 10:25:00 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: tips og råd før jeg setter i motoren :)  (Lest 2248 ganger)
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« på: september 14, 2014, 13:02:31 pm »

Hei!
har komt til steget hvor jeg skal sette i motoren snart! Glad
den står for tiden uten varmepotter, ellers skal alt være komplett.

lurer på om noen kan gi meg noen følgetråder på hva jeg må huske og ordne før jeg setter motoren i, slik at jeg slipper å ta den ut igjen Glad
har skiftet utløserlager og simmerring. (klipsene til utløserlageret sitter nokså løst, skal dem det? )

vis noen forstår hva jeg mener at jeg trenger tips til sier jeg tusen takk! Glad
Loggført
coupe-69
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Fauske



Vis profil WWW
« Svar #1 på: september 14, 2014, 13:54:36 pm »

Lurt av deg å spørre, skulle jeg å ha gjort før jeg begynte i sommer.
Startet som en liten operasjon med å ta ut motor og skifte sim-ring på motor.
Dette endte i at utløserlageret sprakk, og motor ut igjen. Ikke lenge etter sprakk gummitettningen på girkassa og motor ut igjen osv.....
I ettertid har jeg fått tips om deler man burde skifte når motor først er ute, mange deler må ikke skiftes hvis dem ikke er lekk eller ødelagt, men jeg valgte å skifte alt.

Sim-ring på motor og o-ring på svinghjulet  (papirpakning, alt etter hvor gammel motor er)
Nu svinghjulsbolt, da det sitter nålelager der som kan bli veldig slitt
Gummitettning på girkasse
Utløserlager
Lamellplate og trykkplate

Og ja, nye klips på utløserlageret er litt løse ja, de stikker litt ut på hver side siden det ikke er dypt nok hull i utløserlageret.

Håper dette hjelper litt Glad
Loggført

-69 Oval Bastard

Doningen er ikke tidsriktig - heller ikke original, og det vil den aldri bli..... Glad
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #2 på: september 14, 2014, 13:57:27 pm »

Prøv cluch lamellen på inngående aksel på kassa, det renser splinsene hvis det er noe rusk der.
Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #3 på: september 14, 2014, 14:33:14 pm »

Trim motoren før du setter den inn er mitt beste tips. Så slipper du å ta den ut igjen når lysten på mer effekt kommer.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #4 på: september 14, 2014, 16:27:48 pm »

coupe-69: takk for tipsene! Glad har skiftet det meste i motoren, ny clutch og div. tror og håper ikke at 67 mod 1500 har papirpakning mellom girkasse og motor? så jeg trenger ikke stramme klipsene på utløyserlageret? ser ut som det lett kan hoppe av ser du.

Hot Owl: jeg har lite greie på motor, derfor jeg spør. men clutchlammelen er vel byttet vis hele clutchen er byttet? sikkert dumt spørsmål men..
det er vel den du ser i bakkant på motoren når det står på bakken?

BeetleBug: motoren har fått to nye  enkle gassere 34mm. og kvasse kammer + litt smådiv. det er byttet alt av pakninger og bolter på hele motoren.

en kompis som har gjort jobben med motoren. så han skal være med å justere alt når motoren er i. men jeg skal sette motoren i selv. derfor jeg trenger råd og tips Glad hehe

- kan varmepotter enkelt monteres når motoren står i bilen? har ikke fått kjøpt det enda.

- ser at det er en kabel til autochoke og en til elektromagnetic pilot jet? hva er disse til? og trenger jeg dem?
Loggført
coupe-69
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Fauske



Vis profil WWW
« Svar #5 på: september 15, 2014, 01:30:20 am »

coupe-69: takk for tipsene! Glad har skiftet det meste i motoren, ny clutch og div. tror og håper ikke at 67 mod 1500 har papirpakning mellom girkasse og motor? så jeg trenger ikke stramme klipsene på utløyserlageret? ser ut som det lett kan hoppe av ser du.

Hot Owl: jeg har lite greie på motor, derfor jeg spør. men clutchlammelen er vel byttet vis hele clutchen er byttet? sikkert dumt spørsmål men..
det er vel den du ser i bakkant på motoren når det står på bakken?

BeetleBug: motoren har fått to nye  enkle gassere 34mm. og kvasse kammer + litt smådiv. det er byttet alt av pakninger og bolter på hele motoren.

en kompis som har gjort jobben med motoren. så han skal være med å justere alt når motoren er i. men jeg skal sette motoren i selv. derfor jeg trenger råd og tips Glad hehe

- kan varmepotter enkelt monteres når motoren står i bilen? har ikke fått kjøpt det enda.

- ser at det er en kabel til autochoke og en til elektromagnetic pilot jet? hva er disse til? og trenger jeg dem?

Hei igjen.

Papirpakningen skal være bak svinghjulet mot motor, men er ikke sikker hvordan model dette gjelder. Har selv en -69 og monterte papirpakning men ble frarådet dette, så jeg fjernet den, kun o-ring i svinghjulet.
Men ser i ettertid at papirpakning finnes i 2 varianter, en til motorer 25/30hk opp til -60 mod. og en til 12-1600 34-54hk 61-79mod., Så egentlig skal det vel være en pakning der. Men de fleste påsto at det var kun eldre modeller som skulle ha denne, så jeg fjernet den, men angrer egentlig i ettertid, skulle bare ha gjort slik jeg tenkte, hører jo til på motor.

Klipsene skal være litt løse ja, men det er klart at også disse kan bli for slarkete.
Er disse nye, hvis ikke, kjøp det, koster noen få kroner.
Men jeg vet jeg klemte mine litt sammen før montering, syntes også de var slakk, men det hjalp ikke.
Faktisk senest idag måtte jeg ta ut motor pga. at clutchen gikk til bunns og wire var like hel, og der var det.
Klipsene var av, lå i bunn av girkassa Trist
Så jeg bestilte opp idag HD utløserarm og HD klips, disse klipsene er fjærbelastet i enden og skal sitte mye strammere enn de andre. Utløserarmen bestilte jeg pga at den jeg har har begynt å bli skjeiv på den ene siden og slitt, så nå skal alt byttes før motor kommer i igjen, gidder ikke flere demonteringer i år Glad

Men det jeg tror Hot Owl mente var at du presser lamellplaten på akslingen på girkassen for å gjøre rent i rillene der, bruk gjerne den gamle hvis den nye er montert på motor. Når du gjør dette, så blir akslingen rengjort i rillene for å gli bedre.

Men varmepottene burde vel egentlig være montert før du setter i motor, er ikke sikker, bruker j-tubs selv uten varmefunksjon.

Et annet tips, husk å tre i gasswire før du har heist motor fullt opp, når det gjenstår noen cm så trer du den i, kan bli plaget med å få den i når motor er på plass. Ikke det at du ikke får det til, men masse ekstra knoting og tid bortkastet Glad

Håper du fikk litt mere svar, stå på Glad
« Siste redigering: september 15, 2014, 13:21:22 pm av coupe-69 » Loggført

-69 Oval Bastard

Doningen er ikke tidsriktig - heller ikke original, og det vil den aldri bli..... Glad
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #6 på: september 15, 2014, 13:18:26 pm »

ja flott! godt å lese litt tips på forhånd her ja! Glad
takk takk!
lamellen er montert på motor og har ikke den nye, men får rengjør akslingen godt.
j.tubs?? hva er det og hvor får vi tak i det?
Loggført
coupe-69
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Fauske



Vis profil WWW
« Svar #7 på: september 15, 2014, 13:23:56 pm »

ja flott! godt å lese litt tips på forhånd her ja! Glad
takk takk!
lamellen er montert på motor og har ikke den nye, men får rengjør akslingen godt.
j.tubs?? hva er det og hvor får vi tak i det?

J-tubs er erstatningsrør istedenfor varmepotter, brukes i biler hvor varme er fjernet Glad
Les forrige innlegg, nettopp redigert, måtte ta ut motor idag pga de j...... klipsa på utløserlageret Trist
Loggført

-69 Oval Bastard

Doningen er ikke tidsriktig - heller ikke original, og det vil den aldri bli..... Glad
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #8 på: september 15, 2014, 20:18:25 pm »

ok,
så idag at jeg hadde slike HD klips men har nok den gamle orginale utløserarmen. passer ikke HD klipsa på orginal arm?
Loggført
coupe-69
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Fauske



Vis profil WWW
« Svar #9 på: september 15, 2014, 20:58:28 pm »

ok,
så idag at jeg hadde slike HD klips men har nok den gamle orginale utløserarmen. passer ikke HD klipsa på orginal arm?

Det vet jeg desverre ikke, ser de selger hd klips utenom også, så vil tro de passer på original arm også Glad
Men da har du i allefall de beste klipsene, og disse skal vel holde seg på og ikke falle av Glad
Men sjekk utløserarma, om begge pinnene som går ned er rett, at de ikke står ut til siden, dette som er problemet hos meg, lageret klarer å snike seg av. Det er 2.gang i sommer dette skjer Trist
Loggført

-69 Oval Bastard

Doningen er ikke tidsriktig - heller ikke original, og det vil den aldri bli..... Glad
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!