mai 07, 2024, 14:46:22 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: HVORFOR?! (Lyd fra clutch)  (Lest 4469 ganger)
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« på: september 14, 2014, 19:13:49 pm »

Bygget om ovalen til 1300s-kasse og Porsche motor sist vinter. Var noe dritt å få inn motor pga plassmangel, så for å slippe å skulle ta motoren ut igjen med det første byttet jeg alle slitedeler. Komplett ny clutch og utløserlager.

Har nå kjørt bilen en sommer (ikke mange km - kun noen få turer), og bilen har fungert bra. Ingen ulyd fra girkasse eller clutch. Men så, plutselselig, kom det en skrapelyd når clutchen tryktes inn. Pedalen kjennes også litt annerledes ut. Hører lyden godt når bilen står stille i fri og clutch trykkes helt inn. Rimelig sikker på det er utløserlager.

Må vel ut med motor i vinter, men hvis jeg har gjort noe feil vil jeg ikke gjøre den en gang til. Derfor spør jeg hvorfor dette skjer når alt var nytt før sesongen? Feil på delen, eller feil på mekaniker?
« Siste redigering: september 15, 2014, 17:33:50 pm av LOBO » Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Notch67
Supermedlem
*****
Innlegg: 551
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #1 på: september 14, 2014, 20:38:40 pm »

Bygget om ovalen til 1300s-kasse og Porsche motor sist vinter. Var noe dritt å få inn motor pga plassmangel, så for å slippe å skulle ta motoren ut igjen med det første byttet jeg alle slitedeler. Komplett ny clutch og utløserlager.

Har nå kjørt bilen en sommer (ikke mange km - kun noen få turer), og bilen har fungert bra. Ingen ulyd fra girkasse eller clutch. Men så, plutselselig, kom det en skrapelyd når clutchen tryktes inn. Pedalen kjennes også litt annerledes ut. Hører lyden godt når bilen står stille i fri og clutch trykkes helt inn. Rimelig sikker på det er utløserlager.

Må vel ut med motor i vinter, men hvis jeg har gjort noe feil vil jeg ikke gjøre den en gang til. Derfor spør jeg hvorfor dette skjer når alt var nytt før sesongen? Feil på delen, eller feil på mekaniker?
Det kan være så enkelt at utløsergaffelen er bøyd, eller at et av klipsene på lageret har brukket. Ikke nødvendigvis mekanikerfeil.
Loggført

Patina er for fattigfolk.
coupe-69
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Fauske



Vis profil WWW
« Svar #2 på: september 15, 2014, 01:47:59 am »

Bygget om ovalen til 1300s-kasse og Porsche motor sist vinter. Var noe dritt å få inn motor pga plassmangel, så for å slippe å skulle ta motoren ut igjen med det første byttet jeg alle slitedeler. Komplett ny clutch og utløserlager.

Har nå kjørt bilen en sommer (ikke mange km - kun noen få turer), og bilen har fungert bra. Ingen ulyd fra girkasse eller clutch. Men så, plutselselig, kom det en skrapelyd når clutchen tryktes inn. Pedalen kjennes også litt annerledes ut. Hører lyden godt når bilen står stille i fri og clutch trykkes helt inn. Rimelig sikker på det er utløserlager.

Må vel ut med motor i vinter, men hvis jeg har gjort noe feil vil jeg ikke gjøre den en gang til. Derfor spør jeg hvorfor dette skjer når alt var nytt før sesongen? Feil på delen, eller feil på mekaniker?

Heisann.

Akkurat samme problem hos meg på Lørdag....
Har nettopp montert ny motor, nytt utløserlager og clutch. Fungerer kjempefint ved første prøvetur. Tar så bilen ut igjen, kjører litt, blir plutselig så rar på clutchen, får den nesten ikke i gir. Skrapelyd og rar på pedalen når den trykkes inn, så jeg setter bilen ifra meg.
Går så ut i garasjen idag for å sjekke, var også redd for utløserlageret, prøver så clutchen et par ganger og plutselig går pedal rett til bunns, tror clutchwiren røyk Glad
Sikkert det jeg kjente i pedalen, har sikkert blitt flisa opp ved tiden,også nå en ny og litt strammere clutch og motstand. Skjer fort, men skal sjekke dette idag Glad
« Siste redigering: september 15, 2014, 13:12:08 pm av coupe-69 » Loggført

-69 Oval Bastard

Doningen er ikke tidsriktig - heller ikke original, og det vil den aldri bli..... Glad
coupe-69
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Fauske



Vis profil WWW
« Svar #3 på: september 15, 2014, 13:15:02 pm »

Bygget om ovalen til 1300s-kasse og Porsche motor sist vinter. Var noe dritt å få inn motor pga plassmangel, så for å slippe å skulle ta motoren ut igjen med det første byttet jeg alle slitedeler. Komplett ny clutch og utløserlager.

Har nå kjørt bilen en sommer (ikke mange km - kun noen få turer), og bilen har fungert bra. Ingen ulyd fra girkasse eller clutch. Men så, plutselselig, kom det en skrapelyd når clutchen tryktes inn. Pedalen kjennes også litt annerledes ut. Hører lyden godt når bilen står stille i fri og clutch trykkes helt inn. Rimelig sikker på det er utløserlager.

Må vel ut med motor i vinter, men hvis jeg har gjort noe feil vil jeg ikke gjøre den en gang til. Derfor spør jeg hvorfor dette skjer når alt var nytt før sesongen? Feil på delen, eller feil på mekaniker?

Heisann.

Akkurat samme problem hos meg på Lørdag....
Har nettopp montert ny motor, nytt utløserlager og clutch. Fungerer kjempefint ved første prøvetur. Tar så bilen ut igjen, kjører litt, blir plutselig så rar på clutchen, får den nesten ikke i gir. Skrapelyd og rar på pedalen når den trykkes inn, så jeg setter bilen ifra meg.
Går så ut i garasjen idag for å sjekke, var også redd for utløserlageret, prøver så clutchen et par ganger og plutselig går pedal rett til bunns, tror clutchwiren røyk Glad
Sikkert det jeg kjente i pedalen, har sikkert blitt flisa opp ved tiden,også nå en ny og litt strammere clutch og motstand. Skjer fort, men skal sjekke dette idag Glad

Nå nei, var visst ikke wire som røk.
Var de hersens klipsa på utløserlageret, lå så pent og pyntelig i bunn av kassa Trist
Bestilte så opp nytt sett med HD utløserarm og klips, så nå skal det sitte Glad

Loggført

-69 Oval Bastard

Doningen er ikke tidsriktig - heller ikke original, og det vil den aldri bli..... Glad
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #4 på: september 15, 2014, 13:54:40 pm »

Kanskje lurt å skrive noe i overskriften på tråden om hva problemet/symptomene er? Bare en tanke Glad

Ha en fin dag Glad
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #5 på: september 15, 2014, 17:33:13 pm »

Takk for svar! Hadde vært deilig om det bare var wire ja, men tviler på at det er der lyden kommer fra. Hører lyden kun når pedalen er helt inne (maks trykk på trykkplata/lager). Pedalen kjennes derimot annerledes ut hele veien, ikke bare ved maks trykk. Skal selvfølgelig sjekke wire, men er sikkert de klipsene ja. Syntes de virket litt raklete når jeg satte det sammen.

HD utløserarm og klips... Står det for Heavy Duty? Hvor kjøpte du? Link?

Skulle tro det skal holde med orginal arm og lager på en 180 clutch og 1680 motor men... tydeligvis ikke. Mulig jeg fikk noe China crap Gliser
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #6 på: september 15, 2014, 17:34:58 pm »

Kanskje lurt å skrive noe i overskriften på tråden om hva problemet/symptomene er? Bare en tanke Glad

Ha en fin dag Glad

Sikkert ikke dumt. Er tittel tilfredsstillende nå? Osteaktig
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
coupe-69
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Fauske



Vis profil WWW
« Svar #7 på: september 15, 2014, 19:47:41 pm »

Takk for svar! Hadde vært deilig om det bare var wire ja, men tviler på at det er der lyden kommer fra. Hører lyden kun når pedalen er helt inne (maks trykk på trykkplata/lager). Pedalen kjennes derimot annerledes ut hele veien, ikke bare ved maks trykk. Skal selvfølgelig sjekke wire, men er sikkert de klipsene ja. Syntes de virket litt raklete når jeg satte det sammen.

HD utløserarm og klips... Står det for Heavy Duty? Hvor kjøpte du? Link?

Skulle tro det skal holde med orginal arm og lager på en 180 clutch og 1680 motor men... tydeligvis ikke. Mulig jeg fikk noe China crap Gliser

Heavy Duty ja Glad
Ikke bare for at man skal ha kraftigere clutch etc., men er en mye bedre utløserarm med sveis rundt hele og med fjærbelastede klips.

http://hotshop.as/index.php/butikk/produkt/8579-utloserarm-61-70-hd

De har også for andre årsmodeller.
Loggført

-69 Oval Bastard

Doningen er ikke tidsriktig - heller ikke original, og det vil den aldri bli..... Glad
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #8 på: september 15, 2014, 21:13:54 pm »

Takker!
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #9 på: september 16, 2014, 00:43:46 am »

Kanskje lurt å skrive noe i overskriften på tråden om hva problemet/symptomene er? Bare en tanke Glad

Ha en fin dag Glad

Sikkert ikke dumt. Er tittel tilfredsstillende nå? Osteaktig

Nå var'e helt supert Blunker
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!