mai 05, 2024, 18:03:40 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bil båtene Europa/Statene m VW  (Lest 2507 ganger)
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« på: mars 13, 2013, 09:41:46 am »

Jeg tipper det er ikke så mange medlemmer her inne som var med på distribusjon av bobler å splitt busser på sekstitallet, men det var jeg da. Mener derfor at informasjon som ikke er lest rundt dette, gjerne kan mimrest om her på "snikk snakk"

Rederiet hadde på et visst tidspunkt 7 bilbåter m kontrakt med Volkswagen frem til ca 1975. Jeg mønstret på MS Norse Carrier i Gøteborg i1965. Den var ny-bygd på Uddevallaverftet den dagen vi kom ombord. Allerede (mens malingen tørket) gikk vi fra Gøteborg med rederiets logo i skorsteinen til Holland.

Båten ble klargjort for kontrakt med Volkswagen, pipa ble malt svart med en stor Volkswagen logo på utsiden av skorsteinen.
Vi lastet 1600 nye bobler å splittbusser i hver tur.

Frakten omfattet stykkgods fra USA til Europa, å alltid biler til USA. Rederiet flyttet deler av virksomheten til England i begynnelsen av åttiårene fordi det vart nye produksjonslinjer ved VW fabrikken etter 1975 da bobleproduksjonen startet opp i Brasil da.

Dersom det likevel er noen flere medlemmer her inne som var med på dette, ville det vere flott å få med mere informasjon.

Jeg vil si at dette var en drøm for meg å vere med på, båten var en drøm, rederiet bra, og jeg var bare 17 år dengang.
Etterhvert ble det andre båter på meg, og til andre intresser på land. Boble intressen har ihvertfall vert solid "nedankret" i meg i alle år.

Norse Carrier ble solgt til Greece i 1976 og fikk navnet CESIRA
"Cesira" ble så solgt til et Panamarederi i 1980 å fikk så navnet SEMIRA

Jeg fant igjen et bilde av "Norse Carrier" som låg ved kai i Huston, eller nermere; Port of Lavaca - Tx i ca 1982...
Denne flotte skuten var ennu slik som jeg husker den var.
  
http://www.flickr.com/photos/terryhammonds/5916235509/

Det var med vemod jeg kunne lese videre at fem år senere den 2 januar 1987 ankom "Norse Carrier" til Kaoshiung i Taiwan for brake up. (som var siste turen hennes)

 


* 7 Norse-Carrier b.1965 v Uddevallavarvet ...lengde, 167m - Kopi.jpg (54.77 KB, 800x462 - vist 200 ganger.)

* 001 - Kopi.JPG (13.73 KB, 796x597 - vist 223 ganger.)

* 6 MS Norse Carrier i Vancouver - Kopi.jpg (47.84 KB, 800x456 - vist 183 ganger.)
« Siste redigering: mars 13, 2013, 10:21:16 am av ovalt » Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #1 på: mars 13, 2013, 10:27:19 am »

Konge historie..   Gliser

Og tipper du spør deg selv ofte når bilder av US biler dukker opp... "Har jeg fraktet den tro"  Gliser
Loggført

ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #2 på: mars 13, 2013, 10:29:41 am »

Konge historie..   Gliser

Og tipper du spør deg selv ofte når bilder av US biler dukker opp... "Har jeg fraktet den tro"  Gliser

Ja det har du rett i Jee....
Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #3 på: mars 13, 2013, 21:22:15 pm »

sikkert mange flotte minner fra slikt arbeide ja  Glad, men jeg må bare spørre.... stroppa dere bilene stumt ?  Blunker
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #4 på: mars 13, 2013, 21:29:23 pm »

men jeg må bare spørre.... stroppa dere bilene stumt ?  Blunker

Jeg bare venta på den setninga der! Gliser
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #5 på: mars 13, 2013, 22:31:11 pm »

Stumt ja, må nok si det... Det var "løse dekk" som låg oppå hverandre på siden av lasteromlukene på hoveddekket¨. Disse var stablet i noen hjørnerammer når vi gikk med stykkgods (når vi brukte "hele rommet") Lukene ble heist ned i lasterommet å passet i fester ca en halv meter over taket på bilene ettersom man fylte arealet i rommet med biler. på denne måten ble det flere dekk oppå hverandre med biler.
Disse "ståldekkene" hadde fosenkinger (omtrent som en halv ball...)med en liten stang påsveist over for å kunne tre et tau under. "Tauene" var ferdigkappet til å surre hver bil med fire tau til hvert hjørne av bilen. Taustumpene var ca 2 m lange og gjekk fra festet i dekket på skrå frem til akselrøret på hver side av bilen. Festene i dekksplatene var plassert noe bredere enn festepunktene i bilen og lenger fram/bak enn akselrørene til bilene. På den måten fikk man en diagonal (sideveis) styrke også.
Det var alltid trente sjauere som surret biler og de slengde tauet rundt akselrørene og knyttet de.  Det låg klart stabler med trepinner ca en tomme tykke å ca 50cm lange. De brukte så pinnene å surret hvert tau stramt ned til dekket, og hadde alltid en "kant" de tvinget enden på pinnen bakom.
Vi hadde noen få uhell etter kraftig storm over havet, men det var så få tilfeller at det neppe kunne vere oppmot en halv % elle noe slikt.  
« Siste redigering: mars 13, 2013, 22:43:32 pm av ovalt » Loggført
Klungland
Medlem
***
Innlegg: 217
Bosted: Etne


62 cab


Vis profil
« Svar #6 på: mars 13, 2013, 22:31:38 pm »

Flott historie!
Jeg har selv vært på sjøen noen år på 90 tallet og begynnelsen av 2000 tallet.
Livet på sjøen var nok bedre i "din" tid.. Mange gode minner tenker jeg.
Skip med VW som skorsteinsmerke finnes nok ikke mange av i dag...
Loggført

Life is what happens while you are busy making other plans
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #7 på: mars 14, 2013, 18:21:09 pm »

nesten så jeg synes synd på sjauerne  Blunker myyye surring a gitt  Glad sikkert en vanvittig fin/morsom opplevelse å se de fly rundt å styre, samtidig med all viraken rundt ved lasting/lossing
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #8 på: mars 14, 2013, 18:38:17 pm »

Kul historie! Må ha vært gøy å være med på  Glad
Loggført

Speed is no substitute for direction
VwSplit
Supermedlem
*****
Innlegg: 997
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #9 på: mars 14, 2013, 20:23:13 pm »

Artig lesning! Det må ha vært en flott opplevelse som 17 åring. Fortsett gjærne med historien din, det er vel mye å fortelle om  Glad Det ble vel lite bildetaking ombord
Loggført


Old bugs never die
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #10 på: mars 14, 2013, 20:47:55 pm »

Ja, det er jo det som er synd...var ikkje flink med foto da, husker ikkje om jeg hadde fotoapparat engang. Anyvay, har vel fått frem det vesentligste m.h.t.koblingen til Volkswagen historien å forumet, men for meg personlig har nok også båtens historie alltid vore noke spesielt.
Loggført
VwSplit
Supermedlem
*****
Innlegg: 997
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #11 på: mars 14, 2013, 20:58:09 pm »

Det er noe helt spesielt med slike båter som dette. Det blir nok ekstra når man tilbringer såpass mye tid og opparbeider seg mye minner med dem også. Det er veldig synd at disse gamle skipa blir skrotet, men det er jo slik veien for dem går dessverre. Hvor mange biler og busser kjørte du selv pr dag? Hvordan synes du det var å kjøre splitter nye biler? Kan du fremdeles minnes nybil-lukta?
Loggført


Old bugs never die
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #12 på: mars 14, 2013, 21:45:06 pm »

Manskapet var aldri involvert i lossing å lasting. Det var det egne havnegjenger som jobbet med både i lastehavnene og lossehavnene, kanskje med unntak fra matroser som trolig kjørte vinsjene. Det var og mannskaper fra båtene som gikk vakt. Det hendte under landligge/lossing at vi kom inn på parkeringsområdene der det kanskje stod biler som måtte på reparasjon etter overfarten, og jeg husker godt nybillukten av boblene når vi såg over enkelte. "Nybillukta" var alltid den samme, og den var så bra at jeg skulle kjent den igjen i dag og men den er nok ikke slik i de nye bilene lenger he he. Glad 
Loggført
Pitt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1278
Bosted: Oppdal


oppdal så klart


Vis profil
« Svar #13 på: mars 14, 2013, 23:39:38 pm »

Jeg har en sånn liten firkanta tallerken med tegning av att det losses bobler på , den er fra stavanger flint å har teksten seasons greetings from anders wilhelmsen & co oslo 1965  på baksiden !Det er inntegnet 6 bobler og en stor båt på vannet der det henger 2 av boblene i kraner på .

Pitt  Glad
Loggført

E ha kasta mange sånne !


Tlf 90834700
VwSplit
Supermedlem
*****
Innlegg: 997
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #14 på: mars 17, 2013, 09:17:32 am »

Manskapet var aldri involvert i lossing å lasting. Det var det egne havnegjenger som jobbet med både i lastehavnene og lossehavnene, kanskje med unntak fra matroser som trolig kjørte vinsjene. Det var og mannskaper fra båtene som gikk vakt. Det hendte under landligge/lossing at vi kom inn på parkeringsområdene der det kanskje stod biler som måtte på reparasjon etter overfarten, og jeg husker godt nybillukten av boblene når vi såg over enkelte. "Nybillukta" var alltid den samme, og den var så bra at jeg skulle kjent den igjen i dag og men den er nok ikke slik i de nye bilene lenger he he. Glad 

Nei, i dag lukter det mer plastikk. Før var det vel mer vinyl og teppe lukt? Du har en opplevelse mange av oss gjærne ville hatt  Glad
Loggført


Old bugs never die
-57Oval
Seniormedlem
****
Innlegg: 425
Bosted: Aksdal



Vis profil WWW
« Svar #15 på: mars 17, 2013, 10:22:46 am »

Dette var en kjekk historie å lese, men bobler den gang var jo like vanlig som golf og corrolla i dag.
Loggført

-57 oval
-2011 CC
-07 Touran
-01 Bora
VwSplit
Supermedlem
*****
Innlegg: 997
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #16 på: mars 17, 2013, 13:02:32 pm »

Du sier noe, men tiden etter krigen var helt spesiell verden over. All transport eksploderte, og alle fikk et sterkt forhold til det.
Loggført


Old bugs never die
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #17 på: mars 17, 2013, 16:59:51 pm »

Ja...men f.eks i usa var boblene bare et slags "fenomen" blandt alle deires "v8panserbiler", og i Norge husker jeg at når en som hadde kjøpt seg f.eks. en FORD ANGLIA...å det kom en som hadde kjøpt seg en ny boble...så mente han at bobla "ikke er en bil"... eller når noen som hadde en OPEL KADETT såg en kjenning som hadde kjøpt seg en boble, så kunne han peke å sette i å le. "nei nei, har du kjøpt deg boble du da" ? Øyerulling
-Selv om boblene i mengde var iferd med å overgå i antall over hele verden, så var det fordommer, men populariteten økte å økte. (kanskje fordi vi ikke hadde suv,er på sekstitallet), mens bobla var desidert best til å ta seg frem om vinteren og.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!