november 10, 2024, 21:41:12 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1949 Standard  (Lest 31524 ganger)
SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« på: september 06, 2016, 11:56:41 am »

Heisann,

Samler deler til 1949 Standard, chassisnummer 101139xx, og siden jeg er opptatt av at ting skal være riktig så søker jeg litt opplysninger.

Detaljer som er uklart:

Lykteglass foran - skal det være VW logo oppe, og BOSCH nede? 49 modellen på Teknisk museum hadde disse.
Lyktering foran - skruer kl 21 og 00?
Innerspeil skal være firkantet modell, var det solskjerm på disse?
Bakplaten, med eller uten crankhole?
Er det riktig at W-lokket ikke har preging for skilt?

Kommer sikkert mange spørsmål underveis Glad
Loggført

SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #1 på: september 06, 2016, 12:00:01 pm »

bilde


* CropperCapture[4].jpg (44.79 KB, 519x600 - vist 788 ganger.)
Loggført

VwSplit
Supermedlem
*****
Innlegg: 997
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #2 på: september 07, 2016, 06:14:12 am »

Kan jeg gratulere med en 1949 modell? Håper du vil legge ut noen bilder
Loggført


Old bugs never die
SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #3 på: september 07, 2016, 08:31:09 am »

Fra salgsannonsen


* image16.jpg (61.59 KB, 800x600 - vist 870 ganger.)

* image11.jpg (45.88 KB, 450x600 - vist 908 ganger.)
Loggført

SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #4 på: september 07, 2016, 08:32:11 am »

Riktig ratt er kommet på plass Glad


* 20150825_223358.jpg (57.85 KB, 800x450 - vist 896 ganger.)

* 20160626_173419.jpg (66.88 KB, 800x450 - vist 907 ganger.)
Loggført

SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #5 på: september 10, 2016, 17:22:36 pm »

Karer, er det riktige lykteglass avbildet her? Byr på to slike nå. Avsluttes i morgen kl 12. Takker :-)
Loggført

VwSplit
Supermedlem
*****
Innlegg: 997
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #6 på: september 10, 2016, 21:23:03 pm »

For en herlig patina det var på den bilen. Hvilke planer har du for den egentlig? Synd jeg ikke kan svare deg på dine spørsmål. Jeg kan dessverre ikke nok til å uttale meg, å da er det bedre å holde munn enn å kanskje komme med uriktige svar. Mulig flere mener det samme siden det er så få som kommenterer tråden din
Loggført


Old bugs never die
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3453
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #7 på: september 11, 2016, 00:33:43 am »

..
« Siste redigering: september 11, 2016, 16:58:23 pm av nobrakes » Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
lunninj
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Horny Island.



Vis profil
« Svar #8 på: september 11, 2016, 01:54:32 am »

Rart det ikke er noen med kunnskap her inne som kan hjelpe deg?splitman?
Loggført

66mod t1
66/67mod t1 wbx..solgt...
67mod t1...rotta.
72 "custom" variant solgt
83mod autohomes camper
Horny Island Aircoolers #2
SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #9 på: september 11, 2016, 12:07:04 pm »

Lyktene ble mine, så da har jeg et bedre utgangspunkt enn jeg hadde før (dvs ingen lykter... eller jeg tror det fulgte med noen med usymetriske glass i bilhandelen). Jeg har kommet fram til at disse er 50-52 etter å ha lest på Samba. :-)

Planer for bilen ja. Mest mulig original. Bilen er opprinnelig grå, og skal nok lakkes opp igjen i den fargen. Jeg skulle gjerne hatt bil med patina og ikke noen museumsgjenstand, får se hva jeg gjør når jeg har kommet så langt. Først skal kantinebussen bli ferdig. Glad
Loggført

VwSplit
Supermedlem
*****
Innlegg: 997
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #10 på: september 11, 2016, 12:57:12 pm »

Det høres sikkert merkelig ut for de fleste, men kanskje en ide hadde vert å lakkert den i original farge, men i matt nyanse? Dette for å oppnå den tidsriktige patina aldringen bilen ville hatt om den hadde hatt den samme farge siden ny. På denne måten vil du få en rustfri bil med originalt utseendene. Kantinebuss?
Loggført


Old bugs never die
SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #11 på: september 11, 2016, 15:16:22 pm »

Fake patina er absolutt et alternativ om jeg klarer å få det til å virke riktig. Mattestoff som du sier også evt slipe gjennom til en annen farge under her og der. Kantinebussen min er en 1964 Highroof, denne skal få fake patina av to grunner. Det første er at da ser det ut som den gjorde før rest, og to: den olivengrønne originalfargen er ikke så veldig pen. Med mattestoff blir grønnfargen mye lysere.  Glad
Loggført

VwSplit
Supermedlem
*****
Innlegg: 997
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #12 på: september 11, 2016, 15:28:05 pm »

Har du link til den bussen. Minnes jeg den hadde høyt tak? Liker den gamle grønne fargen  Kult
Loggført


Old bugs never die
SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #13 på: september 11, 2016, 15:42:05 pm »

Det ligger en del på lenken i signaturen min. Glad
Loggført

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #14 på: september 11, 2016, 17:54:32 pm »

Ang. farge, mener jeg hørte 73 % blank (altså litt matt) kan være nær riktig blankhet på lakken fra dengang.
Det ordner de som leverer lakk.
Er tipset feil, får folk si ifra Glad

Lykke til! Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #15 på: september 11, 2016, 17:58:21 pm »

Ang. farge, mener jeg hørte 73 % blank (altså litt matt) kan være nær riktig blankhet på lakken fra dengang.
Det ordner de som leverer lakk.
Er tipset feil, får folk si ifra Glad

Lykke til! Glad

Jeg har forsket litt på det norske forsvarets olivengrønn for å finne riktig matthet sammenlignet med bilen nå, men husker ikke forholdstallet sånn på sparket. Har reseptene et eller annet sted. Glad
Loggført

SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #16 på: september 11, 2016, 22:28:14 pm »


Spennende prosjekt Blindheim!

Noen kommentarer:

Lykteglass foran - skal det være VW logo oppe, og BOSCH nede? 49 modellen på Teknisk museum hadde disse.
- 49 har et "one year only" lykteglass...laget av VW selv...ingen annen merking enn VW-logo nede.

Lyktering foran - skruer kl 21 og 00?
- Hella-ringer har justering kl 1700 og 1900, Bosch-ringer har kl 12:00 og 21:00 .... din bil kan ha hatt det ene og andre - viktig: Så tidlige ringer har alltid gravert logo på seg...Bosch oppe og Hella nede.

Innerspeil skal være firkantet modell, var det solskjerm på disse?
- Ikke solskjerm, og firkantet speil. Kan sende deg bilde.

Bakplaten, med eller uten crankhole?
- Med crankhole, men uten brakett på bakfangeren.

Er det riktig at W-lokket ikke har preging for skilt?
- På 113xxx chassis skal du IKKE ha preging til skilt...det forsvant på chassisnr 109xxx
Loggført

SCREWDRIVER #2
SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #17 på: september 12, 2016, 08:38:02 am »

Takker Øystein! Glad

Bosch merkede lykteringer håper jeg er i boks nå, det vet jo du dessverre litt om.  Blunker
One year only lykteglass kan jo bli litt værre, men jeg ser det er en på VW 48 Registeret som selger repro 48 glass. Er disse like?
Loggført

SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #18 på: september 14, 2016, 08:09:26 am »

Mens vi er inne på glass. Stor bosch logo nede men ikke VW logo oppe. Er det 53-57?
Loggført

Brurud
Supermedlem
*****
Innlegg: 580
Bosted: Eidsvoll Verk



Vis profil
« Svar #19 på: oktober 20, 2016, 11:49:48 am »

OT, men kom denne fra Hurdal?
Loggført

53 1200 Zwitter
62 1200 Panel
69 1500 Karmann Cabriolet
77 T2 Westfaila Berlin
86 T3 Syncro Doka
86 T3 Syncro Caravelle C
90 T3 Syncro halvpanel twinslider
90 Golf Country
SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #20 på: november 07, 2016, 23:18:14 pm »

OT, men kom denne fra Hurdal?

Har ikke satt meg inn i historien til denne ennå, dessverre.
Loggført

SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #21 på: november 08, 2016, 10:12:51 am »


Blindheim sin bil kom fra Hurdal ja....den var der hos samme eier i maaaange år frem til han solgte den til Blindheim.

Ang lykteglass: De reproglassene som Jan/Belgia selger...som du henviser til: De som han lister opp som 50-52-modell - det er dem som er korrekte for din 49-modell. Helt sikkert!
Loggført

SCREWDRIVER #2
Brurud
Supermedlem
*****
Innlegg: 580
Bosted: Eidsvoll Verk



Vis profil
« Svar #22 på: november 08, 2016, 10:21:40 am »

Det er mottatt.. Var på selger snaue året før den ble solgt, men da skulle han absolutt ikke selge.. Skuffelsen dukket opp når jeg prøvde å snoke litt videre i dette året etter og fant salgsannonse med tittel solgt på finn Blunker men gratulerer hvertfall til ny eier.
Loggført

53 1200 Zwitter
62 1200 Panel
69 1500 Karmann Cabriolet
77 T2 Westfaila Berlin
86 T3 Syncro Doka
86 T3 Syncro Caravelle C
90 T3 Syncro halvpanel twinslider
90 Golf Country
SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #23 på: november 08, 2016, 16:02:26 pm »

Lykteglass er i bestilling. Glad

Det var en eier før meg her på Sunnmøre, tror han hadde den stående et års tid.
Loggført

svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #24 på: november 17, 2016, 17:35:03 pm »

Gledelig å se at denne veteranbilen blir og forblir original. Det er vel ingen bortsett fra VW folket som sagger og herper fine og gode veteranbiler. En annen ting er at hybrider blir verdiløse veteraner etter en tid.
Loggført
SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #25 på: november 17, 2016, 17:42:49 pm »

Hver sine interesser, jeg har både og Glad
Loggført

svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #26 på: november 18, 2016, 15:03:18 pm »

Sant det, allikevel ikke min. Kjører Original VW Vetereran og med tanke på sikkerhet og interesse så kjører jeg veteran Mustang også original. Klager ikke på folket, interesse er ok men gode veteranbiler bør bevares for fremtiden.
Loggført
VwSplit
Supermedlem
*****
Innlegg: 997
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #27 på: november 18, 2016, 22:28:50 pm »

Sant det, allikevel ikke min. Kjører Original VW Vetereran og med tanke på sikkerhet og interesse så kjører jeg veteran Mustang også original. Klager ikke på folket, interesse er ok men gode veteranbiler bør bevares for fremtiden.

Enig. Man kan ikke bruke opp i det uendelige, selv ikke med vw. Det tar slutt en dag det også
Loggført


Old bugs never die
SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #28 på: januar 04, 2017, 13:02:19 pm »

Hei karer, godt nyttår! Glad

Fikk mine repro-glass nå rett over nyåret. Stusset litt på VW logoen, er dette riktig eller er det en liten vri for å ikke plagiere VW?


* CropperCapture[138].jpg (26.51 KB. 489x393 - vist 815 ganger.)

Loggført

Bjørn Tore
Nybegynner
*
Innlegg: 1
Bosted:


Vis profil

« Svar #29 på: februar 10, 2018, 08:59:21 am »

Hei. Er du sikker på understellsnummeret? Mener den bilen er fra august 1949. Har selv sett bilen et par ganger.
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!