mai 02, 2024, 20:17:33 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 74 1300S. Rullende prosjekt.  (Lest 3085 ganger)
billit1
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Tromsø, men av og til Kongsvinger.



Vis profil
« på: juli 04, 2011, 16:29:21 pm »

Nå er det på tide å lage min egen tråd. Bilen ble kjøpt i fjor høst, men har stått i en garasje siden. Den var nettopp blitt eu-godkjent. Med kun en 1'er feil, gikk den glatt igjennom. Mangelen gikk på dårlig vindusviskergummi..  Blunker Et knallkjøp.. Bilen er som nevnt en 1300S Automatic (velgerautomatic). Bilen ble beskrevet som som langt fra strøken, men i god bruksstand. Så langt synes jeg dette stemmer godt, har ikke funnet de store feilene så langt. På søndag var det på tide ta den ut fra lagringsgarasjen.


* Image00004.jpg (47.03 KB. 320x240 - vist 220 ganger.)


Og kjøre den til mekkegarasjen.


* Image00023.jpg (37.7 KB. 320x240 - vist 195 ganger.)


Etter en kjapp gjennomgang har jeg funnet at følgende ting må gjøres.
1. Sette på nye stigtrinn. Det venstre manglet. 2 nye kjøpt inn hos Unneberg.
2. Sette på nye lykteringer. Den venstre manglet, og den høyre satt på men var knekt. Nye kjøpt inn fra Cip1.
3. Skrape rent undersiden av gulve og behandle dette.
4. Sette inn en radio. Har en gammel Blaupunkt kassettspiller fra en -87 VW Golf som ligger på vent.
5. Sveise inn nye plater i reservehjulsbrønnen. Nye plater kjøpt inn hos Unneberg.
6. Justere bremsene bak. Bilen hugger til, og drar til høyre ved kraftig bremsing.
7. Justere tomgangen. Denne er litt lav.
8. Må finne koden for nøkkel til dørene og tenningslåsen da den jeg har ikke er orginal og går kun til tenningslåsen ( og knapt nok det  Trist )


* Image00026.jpg (34.8 KB. 320x240 - vist 150 ganger.)



* Image00027.jpg (44.28 KB. 320x240 - vist 175 ganger.)



* Image00029.jpg (41.74 KB. 320x240 - vist 153 ganger.)



* Image00031.jpg (35.72 KB. 320x240 - vist 161 ganger.)



* Image00033.jpg (37.64 KB. 320x240 - vist 155 ganger.)



* Image00034.jpg (40.36 KB. 320x240 - vist 147 ganger.)

Loggført

VW 1300S -74 Automat
Volvo 740 -89
Suzuki GSF 600n
Er det godt nok for VW, så er det godt nok for meg..
billit1
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Tromsø, men av og til Kongsvinger.



Vis profil
« Svar #1 på: juli 04, 2011, 22:40:19 pm »

Fått gjort litt i kveld også.

Montert radio. Det var litt av et ledningsrot under panseret, men fant ut av det til slutt. Men det manglet selvfølgelig en overgang fra antenneledningen og kontakten på baksiden av radioen. Får ta turen innom "Torshov" i mårra.


Fikk montert lykteringer også, eller rettere sagt kun den høyre. Fant ut at grunnen til at den venstre ikke var montert var ødelagte gjenger på festebraketten i bunnen av lykta. Får gjenge opp disse i mårra.

Har vært litt i tvil i forhold til dekk. Både vinterdekk og sommerdekk er dritgamle. Har lyst til å pusse opp felgene til sommerdekka, Helt vanlige men rustne 4,5" stålfelger. Så i og med at det ikke blir kjørt så all verdens langt denne sommeren, blir jeg å avpigge de gamle vinterdekka og kjøre med disse.

Kim
Loggført

VW 1300S -74 Automat
Volvo 740 -89
Suzuki GSF 600n
Er det godt nok for VW, så er det godt nok for meg..
billit1
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Tromsø, men av og til Kongsvinger.



Vis profil
« Svar #2 på: juli 06, 2011, 23:38:18 pm »

Har vært i garasjen igjen. Har jobbet videre med høyre lyktering. Det var ikke bare de ødelagte gjengene som gjorde ting vanskelig. Det viser seg at selve lykta er litt annerledes på venstre side, med det resultatet at lykteringen ikke kom helt inn til skjermen. Lykta har en større diameter og selve lykteglasset er tykkere. Fikset dette med å justere lykta helt inn med justeringsskruene og brukte en lengre 5 mm festeskrue på lykteringen. Sånn får det bli frem til neste års pkk.

Har fått avpigget vinterdekka, dvs. kun fremdekka da det var kun disse som hadde pigger igjen. Selger hadde visst allerede satt avpiggede vinterdekk på drivhjula  Sjokkert. Det var november og -20 da vi hentet bilen hos selger. Jeg klarte allikevel å pådra meg et durabelig gnagsår inne i håndflata.

Mens jeg satt på huk ved fremdekka, la jeg også merke til dette.


* Image00070.jpg (40.52 KB. 320x240 - vist 187 ganger.)


Interessant løsning på stabilitetsproblemer. VAG har nok noe å lære her.

Skulle også justere viftereima, da denne var litt slakk. Men på drivhjulet på dynamoen (vet at denne egentlig heter noe annet) hadde ikke flere shims å fjerne. Reima så ganske fin ut, så det har kanskje blitt satt på ei reim som har vært litt for stor. Men det var ikke noe stort problem, jeg hadde jo ei ny viftereim liggende på lager. Men denne viste seg å være for kort. Selv med alle shimsene på plass mellom drivhjulhalvdelene, var reima stram som en pianostreng. Jeg var pent nødt til å sette den gamle på igjen.

Planen var å dra på cruising til Jessheim i kveld, men tiden strakk ikke til. Men jeg og samboeren rakk litt kveldsråning på Kongsvinger.. 


* Image00075.jpg (37.33 KB. 320x240 - vist 185 ganger.)


Kim

Loggført

VW 1300S -74 Automat
Volvo 740 -89
Suzuki GSF 600n
Er det godt nok for VW, så er det godt nok for meg..
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #3 på: juli 07, 2011, 02:00:11 am »

Gratulerer med en super bil Glad Relativt sjelden med automat"kick"  også Osteaktig
Den ser jo ålreit ut for rust også:)
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Skaug
Supermedlem
*****
Innlegg: 912
Bosted: Bærum, Akershus



Vis profil WWW
« Svar #4 på: juli 07, 2011, 06:19:45 am »

Hygge-prosjekt det der. Grattis med EU.
Loggført

billit1
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Tromsø, men av og til Kongsvinger.



Vis profil
« Svar #5 på: juli 07, 2011, 07:45:41 am »

Gratulerer med en super bil Glad Relativt sjelden med automat"kick"  også Osteaktig
Den ser jo ålreit ut for rust også:)

Ja, jeg ble overrasket selv også over hvor få det er av disse. Det fungerer bra også. Skal i teorien gjøre 125 km/t, men har ingen planer om å teste dette ut.  Blunker

Hygge-prosjekt det der. Grattis med EU.

Ser at jeg har uttrykt meg litt keitete i det første innlegget, men bilen var allerede eu-godkjent før kjøpet. Dette var nok utslagsgivende da jeg kjøpte bilen usett. Sendte min far for å kikke på den. Ja, bilen virker i egentlig bra stand. Setene ser ræva ut, lakken er veldig matt, og de ellers nevnte manglene, men bortsett fra det har jeg fått meg en kjempebil.

La også merke til i går at justeringshjulene til bakbremsene sitter bom fast. Må se senere i kveld om jeg får tromlene av, og smørt opp disse og justert bremsene riktig.

Kim
Loggført

VW 1300S -74 Automat
Volvo 740 -89
Suzuki GSF 600n
Er det godt nok for VW, så er det godt nok for meg..
billit1
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Tromsø, men av og til Kongsvinger.



Vis profil
« Svar #6 på: juli 09, 2011, 20:51:34 pm »

Noen som vet hvordan man kan justere inn slark i denne "boksen" i enden av rattstammen?


* Image00078.jpg (35.43 KB. 320x240 - vist 147 ganger.)


Har ellers satt bilen opp på bukker, og begynt å slipe ned gulvet på bilen.

Bremsene og bremsetromlene bak må vente til jeg får tak i litt mer egnet latmannsarm. Får høre med TESS på mandag.

Kim

Loggført

VW 1300S -74 Automat
Volvo 740 -89
Suzuki GSF 600n
Er det godt nok for VW, så er det godt nok for meg..
billit1
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Tromsø, men av og til Kongsvinger.



Vis profil
« Svar #7 på: juli 09, 2011, 21:55:41 pm »

Det heter at skal man få svar, så er man nødt til å spørre, men det er ikke så dumt å bruke søkefunksjonen her på forumet heller. Føler meg aller mest dum, men nå er jeg kvitt slarken i styresnekka. Løsningen ligger sikkert flere steder både her på forumet og i flere manualer (har flere av disse liggende på nattbordet  ), her er ihvertfall en link: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,35325.0.html


Kim

Loggført

VW 1300S -74 Automat
Volvo 740 -89
Suzuki GSF 600n
Er det godt nok for VW, så er det godt nok for meg..
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #8 på: juli 14, 2011, 00:37:11 am »

IKKE stram den for mye, og forsikre deg om at hjulene svinger begge retniner uten noe ekstra motstand:)
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
billit1
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Tromsø, men av og til Kongsvinger.



Vis profil
« Svar #9 på: juli 14, 2011, 23:20:40 pm »

Synes det har vært ett skritt frem og to tilbake med bilen den siste uka. Har jobbet med å skrape og pusse rent undersiden av gulvet. Og det så jo så bra ut. Jeg klarte kun å se et hull på størrelse med ei knappenål. Men ved nærmere undersøkelser under teppene inne i bilen, så må nukk deler av gulvet byttes.  Trist


* Image00083.jpg (27.63 KB. 180x240 - vist 133 ganger.)



* Image00082.jpg (41.47 KB. 320x240 - vist 120 ganger.)


Har endelig fått tak i en dugende latmannsarm. På tide å få tatt av tromlene bak og løsnet justeringhjulene på bremsene.


* Image00088.jpg (32.77 KB. 320x240 - vist 135 ganger.)



* Image00089.jpg (31.77 KB. 320x240 - vist 138 ganger.)


Og mens jeg holdt med bremsene, ble jeg oppmerksom på enda mer ulumskheter.  Denne gangen i innerskjermene.


* Image00091.jpg (24.8 KB. 180x240 - vist 124 ganger.)


Som sagt ett skritt frem og to tilbake...

Kim

Loggført

VW 1300S -74 Automat
Volvo 740 -89
Suzuki GSF 600n
Er det godt nok for VW, så er det godt nok for meg..
billit1
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Tromsø, men av og til Kongsvinger.



Vis profil
« Svar #10 på: juli 14, 2011, 23:42:51 pm »

Noen som vet om denne "Floor pan half right, 8/70-8/72 RED Heavy Duty" hos Unneberg tilfeldigvis passer kjerra mi? Vet at det står opp til -72 og bobla mi er en 74 modell, men finner ingen Heavy Duty gulvhalvdel til -74.  Trist

Kim
Loggført

VW 1300S -74 Automat
Volvo 740 -89
Suzuki GSF 600n
Er det godt nok for VW, så er det godt nok for meg..
lofotn
Telehiv Jumpers
Seniormedlem
*****
Innlegg: 372
Bosted: Ænnebu



Vis profil
« Svar #11 på: juli 15, 2011, 11:27:43 am »

Noen som vet om denne "Floor pan half right, 8/70-8/72 RED Heavy Duty" hos Unneberg tilfeldigvis passer kjerra mi? Vet at det står opp til -72 og bobla mi er en 74 modell, men finner ingen Heavy Duty gulvhalvdel til -74.  Trist

Kim

hmm husker ikke i farta, men mener det er forskjell på setefestene etter 1972, (samme som golf, firkanta "boks", de eldre har to skinner i gulvet) 
men mulig du kan bruke plata fordet, bare flytt over setefeste ditt. Blunker
Loggført

Wbx prosjekt i kjeller'n
billit1
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Tromsø, men av og til Kongsvinger.



Vis profil
« Svar #12 på: juli 15, 2011, 20:49:20 pm »

Du har så rett, så rett. Stolen går på to horisontale skinner (lik Golf). Og det ser ut til at jeg også trenger disse. Noen som vet hvor jeg kan få tak i riktig høyre gulv halvdel?

Kim
Loggført

VW 1300S -74 Automat
Volvo 740 -89
Suzuki GSF 600n
Er det godt nok for VW, så er det godt nok for meg..
tondel
Nybegynner
*
Innlegg: 42
Bosted: Vefsn / Mosjøen


:-)


Vis profil
« Svar #13 på: juli 16, 2011, 01:11:52 am »

Hei Kim.

Spennende prosjekt, jeg tror jeg skal følge med hva du holder på med en stund..
Jeg har faktisk tenkt å starte ett slikt prosjekt jeg også.
På søndag blir det antageligvis kjøp av ei vw Boble 1974 modell, manuell vell og merke :-)
Gleder meg

Ser bra ut det du også holder på med!
Kanskje du har noen tips til hvilke sider man burde bruke for å bestille deler?

Kristian
Loggført

Prosjekt:
VW boble 1300 S, 1974.
VW boble 1.2, 1962. ( Selges )

Bruks biler:
VW Golf 1.6 Highline, 2000.
Audi A6 1.8T, 2001.
Opel Kadett 1.6 Coupe, 1989.
billit1
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Tromsø, men av og til Kongsvinger.



Vis profil
« Svar #14 på: juli 17, 2011, 21:33:11 pm »

Hei Kim.

Spennende prosjekt, jeg tror jeg skal følge med hva du holder på med en stund..
Jeg har faktisk tenkt å starte ett slikt prosjekt jeg også.
På søndag blir det antageligvis kjøp av ei vw Boble 1974 modell, manuell vell og merke :-)
Gleder meg

Ser bra ut det du også holder på med!
Kanskje du har noen tips til hvilke sider man burde bruke for å bestille deler?

Kristian

Hvordan gikk boblekjøpet?

Deler får man tak mange steder.

Unneberg bil og Hotshop skaffer det aller, aller meste. I tillegg så tror jeg butikker som Meca, Bilextra o.l. også fører det meste av slitedeler. Det florerer også av butikker i UK og USA som selger VW deler på nett (Cip1, VW heritage, Machine 7...). Med frakt og norsk moms blir det ikke rare forskjellen i pris, om det i det hele tatt lønner seg. Men, det er jo arti å få post fra utlandet da..  Blunker

Forhandler med en kar om rustsveising for tiden. Så håper jeg kan rapportere om nytt friskt stål i bilen etter ferien..

Kim
Loggført

VW 1300S -74 Automat
Volvo 740 -89
Suzuki GSF 600n
Er det godt nok for VW, så er det godt nok for meg..
tondel
Nybegynner
*
Innlegg: 42
Bosted: Vefsn / Mosjøen


:-)


Vis profil
« Svar #15 på: juli 17, 2011, 23:12:44 pm »

Jo, det ble kjøp!
For å få skilter på den, må jeg ha en EU-kontroll. Men skal gå over bilen, før jeg leverer den. Vil tro det er et eller annet :-)

Blir spennende, skal legge ut bilder jeg også etterhvert!
Må få lakkert den, var veldig dårlig og slitt lakk. Også vil jeg ikke ha den i orange.. :-)

Jasså? Det blir vell bra, var ganske heldig når det gjelder den siden ( foreløpig ) :-)

Kristian
Loggført

Prosjekt:
VW boble 1300 S, 1974.
VW boble 1.2, 1962. ( Selges )

Bruks biler:
VW Golf 1.6 Highline, 2000.
Audi A6 1.8T, 2001.
Opel Kadett 1.6 Coupe, 1989.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #16 på: juli 17, 2011, 23:29:15 pm »

Eg trur nok ikkje du finner golv til bilen i god kvalitet. så skal du byta dei må du nok klara deg med dei vanlige repro golva. men med rett grunnarbeid so varar dei vel so lenge som tjukkare plater. Men kor mykje MÅ du byta? om da ikkje er for mykje kan du jo lappa da med eigenprodusert plata? eller kjøpa deg eit utkapp frå ei bunnpanna som er brukandes. bør vera kurant å få tak i.
ganske kul bil forresten. men trenger nok litt sveising rundtomkring ja Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
billit1
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Tromsø, men av og til Kongsvinger.



Vis profil
« Svar #17 på: juli 18, 2011, 15:05:48 pm »

Gulvet er så og si opprustet fra oversiden og ned. Jeg klarer å trykke ut ujevnheter/bulker med tommelen. Jeg ville ikke trykke for hardt..  Blunker Sånn er det fra bakkanten og frem til litt under passasjerstolen, så halvparten av gulvet må nok byttes. Dette kommer antakeligvis på grunn av rusta i innerskjermen i høyre bakskjerm. Tenkte jeg skulle bestille hel høyre reprogulvplate fra VW Heritage så får sveiseren bytte det han må.

Ja, satser på at dette blir bra bare jeg blir kvitt stålmarken.  Blunker

Kim
Loggført

VW 1300S -74 Automat
Volvo 740 -89
Suzuki GSF 600n
Er det godt nok for VW, så er det godt nok for meg..
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!