mai 07, 2024, 00:59:40 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Spm. ang. linjeboring  (Lest 2926 ganger)
WünderBug
Juniormedlem
**
Innlegg: 79
Bosted: Sandnes



Vis profil WWW
« på: mars 24, 2009, 01:05:31 am »

Har et T4 motorprosjekt som vil komme ned i molekyler. Det jeg lurer på er
(Dette er sikkert selvsagt om man vet det, men trenger å finne ut av det),
hvordan får man målt om alle bærelagrene er i senter?
Og hvor mye differanse vil bli betegnet som akseptabelt/ikke akseptabelt?
Grunnen for at jeg spør er å finne ut om jeg må linjeborre blokka.

Når jeg først er i gang kan jeg også spørre, vil blokka bli mye svakere? hvordan påvirker det levetiden?
lønner det seg i det hele tatt å gjøre dette?

Motoren er en 2.0 liter T4.
Min foreløpige plan for motoren er å bygge en pålitelig men sterk motor, altså ikke "blodtrimming".
Loggført

1969 mod. 1300 T1 under kniven. Roma ble ikke bygd på èn dag.
T4 2.0 konverteringsprosjekt. Roma ble fortsatt ikke bygd på èn dag!
www.horza.no/michael/
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: mars 24, 2009, 08:18:02 am »

Jeg vet ikke akkurat hvordan det måles, men om du leverer blokka inn til noen som driver med boblemotorer/T4 så kan det ikke koste mange kronene for at de skal måle det for deg. Helt sikkert mindre enn hva det riktige verktøyet koster i alle fall (innvendig mikrometer?). Så kan de jo også ta linjeborringa i samme slengen.

Bare for å ha sagt det så er det ikke veldig ofte at T4-motorer trenger linjeborring, men de som oftest trenger det er 2.0 liter som gjerne har gått et stykke.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
WünderBug
Juniormedlem
**
Innlegg: 79
Bosted: Sandnes



Vis profil WWW
« Svar #2 på: mars 24, 2009, 11:16:16 am »

Ok, koster kanskje ikke så mye å få noen til å gjøre det. Men hadde fortsatt vært interessant om noen
forklarer hvordan.  Glad
Med et innvendig mikrometer måler man vel bare diameteren og ikke om senteret er forskjøvet i forhold
til hverandre? litt dårlig forklart kanskje. Glad

PS: har forresten bestilt begge bøkene nå.  Gliser

Mvh
Loggført

1969 mod. 1300 T1 under kniven. Roma ble ikke bygd på èn dag.
T4 2.0 konverteringsprosjekt. Roma ble fortsatt ikke bygd på èn dag!
www.horza.no/michael/
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #3 på: mars 24, 2009, 12:00:25 pm »

jeg er ingen motormann,men om veiva/kam ligger i senter eller ei av normal slitasje..har det så mye å si egentlig? er vel snakk om mikroskopiske mål her, jeg ser for meg at om det er snakk om MYE slitasje så vil toppen av stempla stikke opp av sylinder,men ikke når det er snakk om bitte litt. jeg vet ikke.tanken bare slo meg.uansett vil nok en linjeborring være smart.
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
patrick
Medlem
***
Innlegg: 151
Bosted: oslo/kristiansand


-65 panel -74 panel -86 syncro


Vis profil
« Svar #4 på: mars 24, 2009, 12:14:47 pm »


Med et innvendig mikrometer måler man vel bare diameteren og ikke om senteret er forskjøvet i forhold
til hverandre? litt dårlig forklart kanskje. Glad


med linjeborring blir vel alt sentrert igjen?
Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #5 på: mars 24, 2009, 12:44:02 pm »

Klaring i lager på type 1 skal ligge innenfor 0.03-0.05 mm. Regner med det er det samme på T4. Altså mellom rammelager innvendig og veiv. Sett i lager i blokk, trekk moment, mål innvendig. Mål deretter veivbane på veiv  og regn diff.
Loggført

Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #6 på: mars 24, 2009, 15:34:45 pm »

Sjekk først om du klarer å oppdrive lager i overdim til T-4.
Detter er uhyre sjelden vare og derfor anbefales ikke linjeborring av T-4
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #7 på: mars 24, 2009, 15:44:29 pm »

Tilbudet når det gjelder overdim lager til type 4 står vel i stil med etterspørselen. Grunnkonstruksjonen er jo mye mer solid enn type 1
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #8 på: mars 24, 2009, 16:19:01 pm »

Om en type 4 blokk i aluminium trenger linjeborring.. så kast den. Finn en ny. Den har isåfall blitt utsatt for noe veldig gæli..

Om type 4 blokka er i as21 legering. Skaff ny blokk. Aluminiums blokkene er så mye bedre.  Øyerulling
Loggført

Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #9 på: mars 24, 2009, 18:00:08 pm »

Sikkert dumt spørsmål - hvordan ser du forskjell?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #10 på: mars 24, 2009, 18:35:04 pm »

Farge.. alu er gråere. ellers står det på siden av sumpen om det er en as21 eller 41. Disse er sjeldne... Men skrot.
Loggført

H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #11 på: mars 24, 2009, 18:38:37 pm »

Er vel bare 1700/1800 som kan være 21/41, mener jeg å ha lest en plass.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
WünderBug
Juniormedlem
**
Innlegg: 79
Bosted: Sandnes



Vis profil WWW
« Svar #12 på: mars 24, 2009, 18:59:27 pm »

Takker så mye for konstruktive svar.
Blokka mi er aluminium i allefall, så får håpe den er grei.
Når jeg tenker meg om så går det an å måle om "lagerbanene" er ovale etter at
lagerskålene er tatt ut for å få en pekepinn om de kan være ut av senter. Enige?
Men forhåpentligvis er blokka bra, en ting mindre å tenke på.

Mvh
Loggført

1969 mod. 1300 T1 under kniven. Roma ble ikke bygd på èn dag.
T4 2.0 konverteringsprosjekt. Roma ble fortsatt ikke bygd på èn dag!
www.horza.no/michael/
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!